محصولات نال شده

نال شده چیست؟ و چرا نباید از محصولات نال شده استفاده کنیم

اگر از علاقه مندان به دنیای تکنولوژی هستید، حتما تا به حال شاهد عناوینی مانند نال شده و یا دانلود رایگان نسخه تجاری یک محصول بوده اید. در ابتدا اشاره ای به این موضوع داشته باشیم که لغت null در زبان فارسی به معنی پوچ، تهی، خالی و بی اعتبار است. سوالی که برای اکثر کاربران پیش می آید دلیل انتشار اینگونه محصولات « محصولات نال شده » به صورت رایگان، و یا با پرداخت هزینه ای بسیار کمتر توسط عرضه کننده های ثانویه است.

به دلیل اولویت بالای این موضوع و خطرات پشت پرده ناشی از استفاده از محصولات نال شده ( Nulled Products ) اولین مقاله وب سایت همگام وب را به این موضوع اختصاص دادیم. در این مقاله قصد داریم با معنی مفهوم محصولات نال شده آشنا شده و از بایدها و نباید های استفاده از این محصولات آگاه شویم.

نال شده چیست ؟ منظور از محصول قالب و یا افزونه نال شده چیست ؟

تمامی نرم افزار ها، قالب ها، و اسکریپ ها و یا سیستم های مدیریت محتوا توسط شرکت های معتبر و یا اشخاص حرفه ای در زمینه کدنویسی و طراحی سایت و غیره تولید می شوند. این محصولات قبل از عرضه بارها و بارها توسط سازندگان مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته تا پس از انتشار خالی از هرگونه عیب و نقصی باشند. صاحبان کسب و کار و تجارت الکترونیک همواره به دنبال انتشار محصولی بی نقص از لحاظ امنیت، ظاهر و رابط کاربری برای متقاضیان بوده اند.

بسیاری از این محصولات به صورت رایگان عرضه می شوند که دارای یک نسخه غیر رایگان نیز هستند اما با قابلیت های بیشتر. مطمئنا تولید و عرضه این نوع محصولات، هزینه هایی را برای تولید کنندگان در بر خواهد داشت، و پرداخت هزینه ای معمولا ناچیز در قبال استفاده از یک محصول بی نقص یک رویه ی استاندارد در تجارت الکترونیک است.

اغلب این محصولات توسط شخص و یا گروهی ( اغلب هکرها ) به صورت رایگان و یا با قیمتی بسیار پایین تر از قیمت واقعی منتشر می شوند، که در اینصورت ما به این محصول یک محصول نال شده می گوییم.

چگونه بفهمیم که یک محصول نال شده است ؟

جواب این سوال بسیار ساده است، برای مثال افزونه ACF یا Advanced Custom Fields در دو نسخه تجاری و رایگان عرضه شده است، نسخه تجاری این افزونه فقط باید از طریق خود افزونه و وبسایت مرجع یعنی advancedcustomfields.com خریداری شود، همچنین وبسایت هایی از جمله themeforest.net و codecanyon.net نیز در این امر مشارکت دارند و محصولات اصلی و ارجینال را قرار می دهند، البته محصولاتی که برای مثال در مخزن وردپرس به صورت رایگان قرار داده شده اند نیز در دسته محصولات اصلی و ارجینال قرار دارند و نال شده نیستند.

در صورتی که شما یک افزونه، قالب و یا اسکریپت را از یکی از روش های ذکر شده خریداری کرده اید شما یک محصول اصلی را خریده اید در غیر این صورت شما در حال استفاده از یک محصول نال شده هستید و حتما نیاز است که به دنبال یک محصول جایگزین باشید.

لازم به ذکر است که بیشتر فروشگاه های ایرانی نیز متاسفانه محصولات نال شده را به فروش می گذارند، در هر حال شما یک محصول اصلی را فقط از طریق وب سایت مرجع می توانید دریافت و یا خریداری کنید و هر مکان دیگری که این محصول را به فروش می گذارد، آن محصول یک محصول نال شده و مخرب برای شما خواهد بود!

استفاده از محصولات نال شده

مسلما استفاده از یک محصول به صورت رایگان ( نال شده ) ضربه اقتصادی جدی به شرکت، شخص و یا گروه تولید کننده محصول وارد می کند. با توجه به توضیحات بالا در خصوص شرایط قبل از عرضه و زحمات تولید کننده و وقتی که برای تولید محصول صرف شده، استفاده از محصولات نال شده اصلا اخلاقی نیست و شاید بتوان انتشار غیر قانونی این محصول را یک نوع دزدی اینترنتی دانست.

اما این همه ماجرا نیست و محصولات نال شده می توانند آسیب های جبران ناپذیری را به مصرف کننده وارد کنند. در اینجا ما قصد داریم با ذکر چند دلیل به شما اطمینان دهیم که چرا نباید از این محصولات نال شده ( Nulled ) استفاده کنید.

تهدیدات امنیتی در صورت استفاده از محصولات نال شده

امنیت و حریم خصوصی

اولین و مهمترین خطر استفاده از یک محصول نال شده برای مصرف کننده مبحث مهم امنیت است. اولویت ما همیشه و همه جا امنیت بوده، و جالب است بدانید که محصولات نال شده به یک رخنه امنیتی تبدیل و معروف شده اند. یک توضیح ساده برای این مسئله وجود دارد و آن هم هدف شخص نال کننده است.

در واقع این محصولات شده یک طعمه از طرف هکرها هستند و تمامی کسانی که از محصولات نال شده استفاده می کنند قربانی این موضوع خواهند بود. معمولا محصول نال شده حامل یک سری کدهای مخرب بوده که اغلب کدگذاری و غیر قابل دسترس بوده و با اهدافی چون دسترسی مدیریتی و یا تبلیغ درون محصول گنجانده می شوند.

استفاده از از این محصولات گاها می تواند باعث از دست رفتن کل اطلاعات شما شود.  محصولات نال شده قادر به سرقت اطلاعات مهم شما، کاربران شما و در اختیار قرار دادن این اطلاعات در Dark Web که به مراتب تاثیر بسیار مخرب تری بر روی کسب و کار اینترنتی شما خواهد داشت. نکته دیگر در مورد محصولات نال شده این است که کدهای مخرب به سختی قابل شناسایی بوده و ممکن است تمامی آسیب های وارده در خفا و دور از چشم شما انجام گیرد.

محصول شما بروزرسانی نخواهد شد

تولید کنندگان قانونی پیوسته در حال ارائه خدماتی چون بروزرسانی محصول خود هستند، این بروزرسانی ها اغلب شامل رفع ایراد های امنیتی، بهینه تر کردن رابط کاربری، سازگاری بهتر با نرم افزار ها و اسکریپت های مرتبط و یا افزایش سرعت و دسترس پذیری محصول هستند. مسلما شما با استفاده کردن از محصول نال شده قوانین را نقض کرده و از این خدمات بی بهره خواهید ماند و پس از مدتی مجبور به تعویض محصول خواهید شد.

لازم به ذکر است که بروزرسانی ها از مهمترین مسائل برای رفع ایراد های امنیتی هستند. و در صورت برخودار نبودن از  اینگونه خدمات شما نه تنها از لحاظ امنیت بلکه از ویژگی های جدیدی که ممکن است به محصول اضافه شود بی بهره می مانید. در این بین نباید از پشتیبانی محصول که فقط در صورت خرید قانونی محصول قابل انجام است نیز غافل شد.

نال شده - تهدید جدی برای سئو

استفاده از محصول نال شده یک تهدید جدی برای SEO

با توجه به رشد روزافزون تجارت الکترونیک، این روزها اهمیت SEO چندین برابر شده و یک محصول نال شده ممکن است باعث شود که مرورگرها و یا ربات های خزنده وب سایت شما را به عنوان یک تهدید شناسایی کنند. این امر به شدت روی سئو تاثیر داشته و شما با افت شدید ورودی های مرتبط مواجه خواهید شد. گاها قربانیان محصولات نال شده برای بازگردانی رتبه سئو مجبور به ماه ها تلاش شده و یا حتی مجبور به ایجاد یک سایت جدید شده اند.

حق کپی رایت و نکات اخلاقی

ممکن است برخی با توجه به اطلاع از موارد ذکر و با استناد بر اینکه این یک پروژه با اهمیت کم است و یا در حال حاضر توانایی پرداخت هزینه را ندارم از محصول نال شده استفاده کنند. این کار کاملا غلط و غیر اخلاقی بوده و بدون در نظر گرفتن تهدیدات و آسیب های وارده باعث وارد شدن ضربه اقتصادی جدی به تولید کننده خواهد شد.