سئو (SEO) - آموزش سئو سایت مطابق الگوریتم های گوگل در سال 2021

سئو (SEO) – آموزش سئو سایت مطابق الگوریتم های گوگل

تا کنون با مفهوم سئو آشنا شده اید؟ آیا می دانید سئو چیست؟ فرض کنید یک وب سایت عالی چه از نظر کدنویسی و چه از نظر ظاهری ساخته اید اما بازدیدی ندارید! حتی شاید ساخت این سایت برای شما بسیار پر هزینه بوده باشد و شما باید این هزینه را جبران کنید، در صورتی که سایت شما بازدید نداشته باشد پروژه شما شکست خواهد خورد.

شما باید راهی برای معرفی سایت خود به کاربران پیدا کنید، اینجاست که سئو وارد می شود. شاید اولین سوال شما این باشد که سئو چیست؟ اغلب کارشناسان سئو و تولید کننده های محتوا آموزش های مبتی بر Seo سایت را بسیار گیج کننده و با توضیحات اضافی ارائه می کنند، در این مقاله قصد داریم تا با زبانی ساده شما را با معنی و مفهوم سئو و راهکارهای مناسب پیشرفت سئو سایت آشنا کنیم پس با ما همراه باشد.

سئو چیست؟

کلمه سئو یا SEO مخفف Search Engine Optimization و به معنی بهینه‌سازی محتوای سایت برای موتورهای جست‌وجو است. این جمله را شاید در بسیاری از مقالات خوانده باشد و متوجه منظور نشده باشید پس با زبان ساده تر به شما می گوییم ” سئو سایت به مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و تکنیک‌های تولید محتوا گفته می‌شود که با استفاده از این روش ها می‌توانید رتبه سایت خود را در موتورهای جستجوگر ماند گوگل و بینگ بالاتر ببرید”.

شما باید راهی پیدا کنید تا مطالب منتشر شده سایت شما در صفحه اول نتایج جستجو قرار گیرند، زیرا در صورتی که مطالب شما در صفحات دوم، سوم و … باشند شاید هیچ بازدیدکننده ای مطالب شما را نبیند. شاید دلیل این مشکل برای شما سوال باشد اما به نحوه جستجوی خودتان دقت کنید! دقیقا همانگونه شما اغلب اوقات مطالب صفحه اول نتایج جستجو را بررسی می کنید سایر کاربران نیز به همین صورت عمل می کنند.

چرا سئو مهم است؟

به همین دلیل تمامی کارشناسان سئو، صاحبان وب سایت ها و کسب‌وکارها به دنبال افزایش رتبه سئو سایت و رسیدن به صفحه اول نتایج جستجو هستند. نگران نباشید شما هم می توانید، زیرا در این بین خود موتورهای جست‌وجو از جمله گوگل راهکارهایی را برای رسیدن به رتبه‌های بالا به شما نشان داده اند تا شما قادر به تولید مناسب ترین مطلب باشید.

چرا سئو سایت مهم است؟

تا کنون شما تقریبا با مفهوم سئو آشنا شده اید اما اگر دلایل بالا راجع به اهمیت سئو برای شما کافی نبوده این نکته را در نظر بگیرید که طبق آماری که خود گوگل چندی پیش منتشر کرد، روزانه در حدود ۳.۵ میلیارد نفر از گوگل استفاده می‌کنند. این بدان معنیست که بیشتر انسان‌ها، اگر سوالی داشته باشد یا قصد خرید داشته باشند ابتدا به گوگل مراجعه می کنند.

در چنین شرایطی، مثلا اگر یک فروشگاه آنلاین تجهیزات کامپیوتر یا فروشگاه آنلاین لوازم یدکی خودرو و یا هر فروشگاه دیگری داشته باشید، همه صاحبان کسب و کار و متخصصان و صاحبان سایت ها به دنبال راهی برای در معرض دید قرار گرفتن این بازدیدکنندگان هستند.

چرا سئو مهم است؟

برای مثال شما صاحب یک فروشگاه آنلاین لوازم خانگی هستید، می‌دانید روزانه چند نفر کلمه تلویزیون را سرچ می‌کنند؟ ممکن است بسیاری از این جستجو کننده ها مشتریانی باشند که پس از بازدید از یک فروشگاه آنلاین و موجود بودن کالا خرید خود را از فروشگاه آنلاین انجام دهند. این به این معنی است که کلیک‌های کاربران بسیار ارزشمند است و اگر بتوانید سایت خود را در رتبه‌های بالاتر نگه دارید باعث افزایش نرخ کلیک (CTR) و بهبود رتبه سئو سایت شما خواهد شد.

روش های سئو

برای اینکه کاملا با مفهوم و کاربرد سئو آشنا شوید نیاز است تا با روش های سئو سایت آشنا شوید، SEO شامل سه روش به نام های سئو کلاه سفید (White Hat SEO)، سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) و سئو کلاه خاکستری (Grey Hat SEO) است. فریب اسم های این روش های سئو را نخورید هرکدام پیچیدگی های خاص خود را دارند.

سئو کلاه سفید (White Hat SEO)

سئو کلاه سفید (White Hat SEO)

هیچ کس از راه تقلب و خلاف به جایی نخواهد رسید، کل حرف سئوی کلاه سفید همین است. سئو کلاه سفید یا سئوی اخلاقی به مجموعه روش‌ها و تکنیک‌هایی گفته می‌شود که خود موتورهای جست‌وجو برای بالا بردن رتبه سایت‌ها معرفی کرده‌اند. این روش‌ها رتبه سایت را به صورت طبیعی و به صورت قانونی بالا می‌برند.

سئو کلاه سفید بدون شک بهترین روش سئو سایت و افزایش رتبه سئو است که البته سخت‌ترین و طولانی‌ترین روش هم هست. شما برای داشتن سئوی کلاه سفید باید صبور بوده و نظارت مداومی بر روی سایت خود داشته باشید و تکنیک‌ها را به درستی به کار بگیرید. در عوض این تلاش و صبوری شما اگر تکنیک های سئو را به درستی انجام داده باشید شما یک جایگاه مناسب و دائم پیدا خواهید کرد.

سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO)

سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO)

راه اخلاقی، قانونی و صحیح سئو را به شما نشان دادیم وقتی راه درست وجود دارد حتما راه غلط و فریبکارانه ای هم وجود دارد این راه خلاف Black Hat SEO است، سئو کلاه سیاه به معنی دور زدن قوانین سئو و فریب دادن موتورهای جستجوگر از جمله گوگل است.

برای کسانی که می‌خواهند به سرعت به رتبه‌های بالا برسند و به اصطلاح راه ۱۰۰ ساله را ۱ شبه طی کنند از روشهایی برای دور زدن گوگل و دیگر موتورهای جستجوگر استفاده می کنند. البته بیشتر بحث ما راجع به گوگل است چون حجم کاربران گوگل با سایر مرورگرهای جستجوگر قابل مقایسه نیست. بله این افراد با تقلب کردن به دنبال رتبه های بالا در گوگل هستند که گوگل همواره به دنبال برخود جدی با این روش است. در واقع هر روش تقلبی که پیدا می‌شود، گوگل را هوشمندتر می کند زیرا گوگل در نهایت راه تشخیص آن را پیدا می‌کند.

با استفاده از سئو کلاه سیاه ممکن است بتوانید مدتی در رتبه‌های اول باشید اما مطمئنا دائم نخواهد بود و رتبه شما کاهش پیدا می کند البته که گوگل جریمه هایی را نیز برای سایت هایی که از سئو کلاه سیاه استفاده می کنند در نظر گرفته است و این تقلب ها هیچگاه بی پاسخ نخواهند ماند پس پیشنهاد می کنیم به هیچ وجه از این روش استفاده نکنید.

سئو کلاه خاکستری (Grey Hat SEO)

سئو کلاه خاکستری (Grey Hat SEO)

با مطالعه موارد ذکر شده با روش های خوب و بد سئو آشنا شدیم، اما سئو کلاه خاکستری چیست؟ این روش در واقع چیزی ما بین دو روش ذکر شده است نه خوب است و نه بد! در روش سئو کلاه خاکستری نیز سئو کار به دنبال فریب و دور زدن قوانین و رسیدن به رتبه های بالاتر است اما با ریسک کمتر! به طور خلاصه این روش تا هنگامی که لو نرفته باشد می تواند مفید باشد.

البته این به این معنی نیست که شما باید از سئو کلا خاکستری استفاده کنید زیرا این روش فقط توسط متخصصان و تحلیلگران سئو انجام می شود و از طرفی باز هم فریب دادن موتورهای جستجوگر و گوگل است! از نظر ما بهترین روش همان سئو کلاه سفید است.

بهترین تکنیکهای سئو کلاه سفید (White Hat SEO)

می‌‌دانید بهترین تکنیک‌‌های سئو برای سایت چیست و به چه گروه‌‌هایی تقسیم می‌‌شود؟ سئو به دو دسته کلیOn-Page SEO یا بهینه سازی داخلی و Off-Page SEO یا بهینه‌سازی خارجی تقسیم می شوند که هر کدام از این دو دسته را باید با روش‌های خاص خود انجام داد.

On-Page SEO یا سئو داخلی

On-Page SEO یا بهینه سازی داخلی به معنی بهینه‌سازی صفحات داخلی سایت یا سئوی داخلی سایت شما است. این کار کمک می‌کند موتورهای جست‌وجو صفحات داخلی سایت شما را بهتر درک کنند و بشناسند. البته برای انجام سئوی داخلی سایت (On-Page SEO) باید موارد زیادی را رعایت کنید که چندین مورد از مهترین مواردی که برای بهبود سئو صفحات داخلی نیاز است را برای شما گردآوری کرده ایم.

On-Page SEO یا سئو داخلی

نقش طراحی سایت در سئو

دقت داشته باشید که برخی از نکات و فرایندهایی که برای سئو داخلی نیاز است بهتر است در زمان طراحی سایت در نظر گرفته شوند. سایتی که ساختار بهینه داشته باشد بدون شک خزنده‌های گوگل را بیشتر راضی خواهد کرد. در مورد طراحی می توان به مواردی چون سرعت بارگذاری و منو های ناوبری متاها و ویژگی هایی چون Breadcrumbs اشاره کرد.

بهینه‌سازی آدرس (url) صفحات سایت

یکی از مهمترین فاکتور ها آدرس صفحات است، توجه داشته باشید که گوگل و سایر موتورهای جستجوگر به پیوندها، آدرس (URL) تمامی صفحات سایت توجه ویژه ای می‌کنند. هر چه این آدرس‌ها کوتاه‌تر، خواناتر و البته مرتبط‌ با کلیدواژه یا کلمه کلیدی مطلب شما باشند، بهتر است.

تحقیق در مورد کلمات کلیدی Keyword ReSearch

تحقیق در مورد کلمات کلیدی Keyword ReSearch

این مورد بسیار در بهبود رتبه موثر است شما حتما باید قبل از استفاده از یک کلمه کلیدی به خوبی در مورد آن تحقیق کنید. منظور از تحقیق راجع به کلمات کلیدی این است که بررسی کنید مخاطبان نیازهای خود را با چه کلماتی در اینترنت جستجو می‌کنند. با این تحقیقات می‌توانید محتوای سایت را بر اساس نیازهای مخاطبان تولید کنید. نگران نباشید زیرا برای یافتن این کلمات نیز ابزارهای مختلفی وجود دارد.

بهینه سازی عنوان سئو meta title

عنوان سئو یا Meta Title همان عنوانی است که در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می‌شود. انتخاب کردن یک عنوان جذاب در جذب مخاطبان یک امر کلیدی است و بی شک باعث افزایش CTR خواهد شد پس همیشه سعی کنید ازیک عنوان جذاب برای مطلب خود استفاده کنید که البته کلمه کلیدی اصلی مطلب شما نیز در آن به کار رفته باشد. بهتر است که این عنوان بین 55 تا 60 کلمه باشد.

بهینه سازی ساختار متن

بهینه سازی ساختار متن! شاید این مورد یک مقدار برای شما گیج کننده باشد، بهینه سازی ساختار متن با استفاده از تگ های هدینگ ( H1, H2, H3, H4, H5, H6 ) انجام میگیرند. محتوای متنی مطلب شما دقیقا می بایست به شکل لیست باشد. هرچه سرفصل مهم تر باشد از تگ بزرگتر استفاده می شود و هرچه اهمیت سرفصل کم شود از تگهای به مراتب کوچکتر استفاده می شود.

دقیقا چیزی که شما در همین مقاله همگام وب مشاهده می کنید. این کار هم به گوگل کمک می‌کند ساختار متن مطلب شما را بهتر تشخیص بدهد و هم کاربران نظم بهتری در نوشته می‌بینند و تجربه ای خوشایند از مطالعه مطلب شما خواهند داشت.

بهینه‌سازی انکرتکست‌ها یا لینک ها

منظور از انکرتکست لینک‌هایی است که داخل متن قرار می‌دهید. این لینک‌ها باید مرتبط به موضوع باشند و البته نباید برابر با کلمه کلیدی شما باشد اما می توان از کلمه کلیدی در این لینک ها استفاده کرد. در صورتی که پیوند خارجی برابر با کلمه کلیدی شما باشد باعث گیج شدن گوگل و موتورهای جستجوگر خواهد شد.

آموزش خصوصی طراحی سایت و وردپرس به صورت آنلاین

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از طریق واتساپ با شماره ۰۹۹۹۹۹-۱۵۸-۱۱ در تماس باشید.

پروژه محور - ارتباط مستقیم با مدرس

بهینه‌سازی توضیحات متا meta description

توضیحات متا یا خلاصه توضیحات مطلب شما، همان متنی است که در صفحات جستجوی گوگل نمایش داده می‌شود. در صورتی که شما تگ متا توضیحات را وارد نکرده باشید موتورهای جستجوگر به طور پیشفرض خلاصه ای از مطلب شما را در نتایج نمایش می دهند.

بهتر است توضیحات متا بین 150 تا 160 کاراکتر باشد و همچنین باید سعی کنید در این توضیحات هم از کلمه کلیدی مطلب استفاده کرده باشید و هم توضیحات ساده و روان و البته جذاب برای مخاطبان باشد تا بتوانید مخاطبان را به کلیک ترغیب کنید.

بهینه‌سازی چگالی کلمات کلیدی (تعداد کلمات کلیدی در مطلب)

بسیاری از تولیدکننده های محتوا از تعداد بسیار زیادی برای کلمات کلیدی در مطلب خود استفاده می کنند در حققیت شما نیاز نیست متن را پر از کلمات کلیدی کنید. چگالی کلمات را در متن باید به گونه‌ای باشد که مخاطب از مطلب شما راضی باشد و هم گوگل مطلب شما را درک کند. وقتی تعداد کلمات کلیدی از حد معمول بالاتر باشد جملات برای کاربران نا مفهوم خواهد شد.

تولید محتوای کاربر محور برای کسب رضایت کاربران

یکی از دلایلی که سئو کلاه سیاه تقلب محسوب می شود این است که در این روش محتوا فقط بر اساس موتورهای جستجوگر تولید می شود در حالتی که هدف اصلی از تولید محتوا ارائه خدمات به کاربر است. هدف هر تجارتی جذب مخاطب است گوگل هم از این قاعده مستثنی نیست.

گوگل و سایر موتورهای جستجوگر تلاش بسیاری در راستای جذب مخاطبان می‌کنند، کاربران زمانی از یک موتور جستجو راضی خواهند بود که بهترین و مرتبط‌ترین نتایج را در اختیارشان بگذارد که این نتایج از تحلیل رفتار کاربران به دست می‌آید. برای مثال چرا شما برای رسیدن به پاسخ سوالات خود از گوگل استفاده می کنید؟ دلیل کاملا واضح است چون شما سریعتر به پاسخ خود می رسید و در عین حال می توانید بهترین پاسخ را دریافت کنید.

حال اگر شما در گوگل جستجو کنید و با وب سایت هایی مواجه شوید که عملا فقط برای موتورهای جستجوگر تولید محتوا کرده اند به احتمال زیاد به پاسخ خود نمی رسید اگر این روند ادامه داشته باشد و تمامی وب سایت های به همین شکل عمل کنند شما دیگر از گوگل استفاده نخواهید کرد و گوگل کاربران خود را از دست خواهد داد!

استفاده از دامین های منقضی شده (Domain Grabbing)

به همین دلیل گوگل در تلاش است که محتوایی را به نمایش بگذارد که برای کاربر تولید شده اند، به همین جهت گوگل از منابع مختلفی برای تحلیل رفتار کاربران استفاده می کند. بسیاری از محصولات این شرکت در زندگی روزمره مردم استفاده می‌شوند و اطلاعات بسیاری از آن‌ها استخراج می‌شود.

رفتار کاربران در صفحه نتایج نیز تحت نظر گوگل است این که آیا با ورود به یک سایت‌ نیازشان برطرف می‌شود؟ روی نتایج پایین‌تر کلیک می‌کنند؟ به صفحه نتایج برمی‌گردند؟ به صفحات دیگر می‌روند؟ و … بسیاری فاکتور های دیگر. مسئولیت بهینه‌سازی نتایج جست‌وجو بر عهده الگوریتم رنک برین است و این کار را با بررسی رفتار کاربران انجام می‌دهد. این الگوریتم بررسی می‌کند که کاربران چه مدت زمانی را در یک سایت خاص می‌گذرانند و چند درصد از کاربران در هنگام جست‌وجو روی لینک یک سایت خاص کلیک می‌کنند.

لینک‌سازی داخل سایت یا Link Building

link building یا لینک‌سازی یکی دیگر از فاکتور های مهم در افزایش رتبه سئو سایت است. که به دو دسته لینک های داخلی و لینک های خارجی تقسیم می شوند برای پیوند های داخلی شما بایل هر مطلب را به محصولات و صفحات مرتبط در سایت پیوند دهید و در لینک های خارجی نیز شما باید به وب سایت‌های دیگر که مرتبط با موضوع هستند لینک دهید.

در External Links یا لینک های خارجی نگرانی‌هایی وجود دارد ممکن است فکر کنید که برای سایت رقیب تبلیغ می‌کنید. درست است که این کار برای سایتی که به آن لینک داده اید مفید است اما باید توجه داشته باشید که در عین حال محتوای صفحه خودتان را به سایت خوب دیگر مرتبط کرده‌اید و در عین حال شاید حتی گوگل متوجه شود که سایت شما محتوای بهتری نسبت به سایتی که به آن لینک داده اید دارد و شما را در رتبه بهتری قرار دهد.

کدهای نشانه‌گذاری اسکیما یا Schema

کدهای نشانه‌گذاری اسکیما یا Schema

استفاده از Schema در وبسایت برای فهماندن نوع مطلب و کسب و کار شما به گوگل بسیار مفید است در واقع شما با قرار دادن کدهای Schema به گوگل می‌فهمانید که این بخش از وب سایت شما راجع چه موضوعی است.

بهینه‌سازی تصاویر

سعی کنید در محتوای خود همیشه از تصاویر متنوع استفاده کنید! استفاده از تصاویر از خسته شدن کاربر هنگام مطاللعه مطلب شما جلوگیری خواهد کرد در این بین استفاده از نام جایگزین یا alt برای عکس بسیار ضروری است. همچنین توجه داشته باشید که حجم تصاویر سایت روی سرعت بارگذاری تاثیر مستقیم دارد.

سرعت بارگذاری نیز یکی از فاکتور های اصلی سئو سایت هست بنابراین همیشه سعی کنید از عکس های کم حجم استفاده کنید یا با استفاده از ابزارهای فشرده‌سازی تصاویر خود را فشرده کنید تا با افت سرعت مواجه نشوید.

ریسپانسیو یا واکنش گرا بودن سایت

منظور از سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا، سایتی است که خود را با همه دستگاه‌ها از قبیل موبایل، تبلت، لپ تاپ و … سازگار است. در این حالت کاربران با هر دستگاهی که وارد سایت بشوند می‌توانند به خوبی تصاویر و نوشته‌ها را ببینند.

Off-Page SEO یا سئو خارجی سایت

Off-Page SEO یا سئو خارجی سایت

منظور از سئوی خارجی یا Off-Page SEO شامل مواردی است که خارج از سایت برای بهبود رتبه سئو انجام می دهیم که در نهایت موجب قرارگیری در رتبه های بالا در نتایج جستجو خواهد شد.

لینک‌سازی خارجی

یکی از دیگر فاکتور های مهم در بهبود رتبه SEO لینک سازی یا Back-Link است. می‌توانید با تولید محتوای پویا و کاربردی کاری کنید که سایت‌های دیگر از مطالب سایت‌تان استفاده کنند و به عنوان منبع به آن لینک بدهند این در واقع بهترین و موثرترین راه برای گرفتن بک لینک است زیرا شما از سایت های مرتبط بک لینک می گیرید.

همچنین می توانید با انجام تبلیغات در سایت های مرتبط و خرید جایگاه مناسب اقدام به گرفتن بک لینک کنید. دقت کنید که خرید لینک اسپم جزء تکنیک های سئو کلاه سیاه است پس سعی کنید از روش درست اقدام به گرفتن بک لینک کنید.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

یکی از مزایای شبکه های اجتماعی، تاثیر مستقیم این شبکه های بر سئو سایت شما است! شاید بپرسید چطور؟ در نظر داشته باشید شما با فعالیت در شبکه های اجتماعی نه تنها ارتباط نزدیکتری با کاربران خواهید داشت بلکه می توانید از طریق شبکه های اجتماعی به سایت خود لینک دهید.

همچنین اگر خوش شانس باشید، در صورتی که کاربران مطالب شما را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند موجب بازخورد بیشتر برای مطالب خواهد شد که تاثیر مثبت شبکه های اجتماعی بر روی سایت شما را چند برابر خواهد کرد.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو

چگونه اعتماد گوگل را جلب کنیم؟

همه چیز بر می گردد به گوگل، چون حجم وسیعی از کاربران را به خود اختصاص داده است کسب اعتبار نزد گوگل شامل سختی ها و صبوری زیادی خواهد بود اما در نهایت نتیجه خواهد داد، بیاید تا چند مورد را به شما نشان دهیم:

اعتبار سایت

سایتی که محتوای پویا و مفید تولید می‌کند و مرتبا بروز رسانی می‌شود و لینک‌های مختلفی از سایت های مرتبط و مطرح دریافت می‌کند به مرور زمان در نظر گوگل معتبر می‌شود.

تاریخچه یا عمر سایت

گوگل برای سایت‌هایی که مدت بیشتری از زمان فعالیتش می‌گذرد و اعتبار بیشتری کسب کرده اند احترام بیشتری قائل است پس دلسرد نشوید و کار خود را ادامه دهید شما به زمان نیاز خواهید داشت چون هنوز در ابتدای راه هستید.

گواهی SSL

گواهینامه SSL نشان دهنده امن بودن اطلاعات کاربران در سایت شماست، چیزی که گوگل برای آن ارزش زیادی قائل است، یعنی امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران. این گواهی را باید از شرکت های ارائه‌دهنده هاست و میزبانی وب دریافت کنید.

یکی دیگر از راه های جذب مخاطب و افزایش نرخ کلیک ایجاد Sitelinks است، نمی دانید Sitelinks چیست؟ مقاله اختصاصی ما راجع به Google Sitelinks را مطالعه کنید.

خدمات طراحی سایت

طراحی سایت مطابق با استانداردهای روز برنامه‌نویسی، به همراه آموزش استفاده و ۶ ماه پشتیبانی رایگان