سئو کلاه سیاه یا Black Hat SEO چیست + 6 تکنیکی که باید از آن دوری کنید!

بسیاری از کاربران همه روزه در مورد سئو کلاه سیاه یا Black Hat SEO سوالات مختلف می پرسند، اگر با سئو آشنایی دارید یا در حال یادگیری مباحث سئو هستید حتما تا کنون بارها با کلمه سئو کلاه سیاه، سئو سیاه یا Black Hat SEO مواجه شده اید. همانطور که می دانید امروزه به سبب افزایش چشمگیر مخاطبان در فضای مجازی صاحبان کسب و کار و مشاغل اینترنتی بیشتر از قبل به دنبال معرفی خود به کاربران هستند.

البته شما قبل از کسب اطلاعات با سئو کلاه سفید و آشنایی با این روش لازم است که با معنی و مفهوم سئو آشنا شوید! کلمه سئو یا SEO مخفف Search Engine Optimization و به معنی بهینه‌سازی محتوای سایت برای موتورهای جست‌وجو است. این جمله را شاید در بسیاری از مقالات خوانده باشد و متوجه منظور نشده باشید پس با زبان ساده تر به شما می گوییم.

سئو سایت به مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و تکنیک‌های تولید محتوا گفته می‌شود که با استفاده از این روش ها می‌توانید رتبه سایت خود را در موتورهای جستجوگر ماند گوگل و بینگ بالاتر ببرید. همچنین توضیحات کاملتری راجع به سئو برای شما اماده شده است که در صورت تمایل می توانید مطالعه کنید.

برای شمایی که تا حدودی با سئو آشنا شده اید، سئو کلاه سیاه می تواند یک عامل وسوسه انگیز باشد، زیرا یکی از راه های سریع برای رسیدن به رتبه های بالا در نتایج جستجو است. در این مقاله قصد داریم شما را به طور کامل با سئو کلاه سیاه آشنا کنیم و شما را از باید ها و نباید های سئو کلاه سیاه آگاه سازیم پس تا پایان مقاله با ما همراه باشد.

سئو کلاه سیاه چیست؟ ( Black Hat SEO )

برای رسیدن به رتبه های بالا در نتایج جستجو شما باید از تکنیک های مختلفی استفاده کنید، همچنین نتیجه عملکرد شما ممکن است در درازمدت مشخص شود اما به هر حال شما مزد زحمات خود را خواهید گرفت. محتوای پویا، بهینه سازی سایت و تصاویر، فعالیت در شبکه های اجتماعی روش های On-Page SEO و Off-Page SEO همگی جزئی از تکنیک های موثر در سئو کلاه سفید برای افزایش رتبه سایت شما هستند. در واقع استفاده از روش سئو کلاه سفید به معنی راه درست و قانونی برای افزایش رتبه است و به شما پیشنهاد می کنیم حتما مقاله زیر را مطالعه کنید!

سئو کلاه سیاه Black Hat Seo

روش اخلاقی، قانونی سئو «سئو کلاه سفید» را به شما نشان دادیم حال نوب می رسد به روش غلط و فریبکارانه، که این روش سئو کلاه سیاه یا Black Hat SEO نام دارد، سئو کلاه سیاه به معنی دور زدن قوانین و فریب موتورهای جستجوگر از جمله گوگل است.

برای کسانی که می‌خواهند به سرعت به رتبه‌های بالا برسند و به اصطلاح راه ۱۰۰ ساله را ۱ شبه طی کنند استفاده از سئو کلاه سیاه راه مناسبی است که می بایست از تکنیک های خاصی برای دور زدن گوگل و دیگر موتورهای جستجوگر استفاده کنند. اما استفاده از سئو کلاه سیاه به سود آنهاست؟ به شما توضیح می دهیم.

مسلما سئو کلاه سیاه به معنی تقلب و فریب موتورهای جستجوگر برای کسب رتبه های بالا نتایج جستجو است. به بیانی ساده تر سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) به مجموعه‌‌ای از روش‌‌ها و تکنیک‌‌های غیر قانونی برای افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو گفته می‌‌شود، روش‌‌هایی که از قوانین موتورهای جستجوگر مانند گوگل و بینگ پیروی نمی‌‌کنند. سئو کلاه سیاه عملکردی بر خلاف سئو کلاه سفید دارد و مسلما که گوگل همواره به دنبال برخود جدی با این روش است.

با استفاده از سئو کلاه سیاه ممکن است بتوانید مدتی در رتبه‌های اول باشید اما مطمئنا دائم نخواهد بود و رتبه شما کاهش پیدا می کند البته که گوگل جریمه هایی را نیز برای سایت هایی که از سئو کلاه سیاه استفاده می کنند در نظر گرفته است و این تقلب ها هیچگاه بی پاسخ نخواهند ماند پس پیشنهاد می کنیم به هیچ وجه از این روش استفاده نکنید.

برخی از تکنیک های سئو کلاه سیاه

تکنیک های سئو کلاه سیاه

Black Hat SEO یا سئو غیر قانونی هم مانند سئو کلاه سفید دارای یک سری تکنیک ها است که برخی از این موارد را به شما نشان می دهیم البته باز هم تاکید می کنیم که استفاده از سئو کلاه سیاه به هیچ وجه برای هیچ وب سایتی توصیه نمی شود.

1. استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی

یکی از فاکتورهای نتایج جستجو برای یک کلمه بر اساس چگالی کلمه کلیدی یا کلیدواژه در مطالب است، اما تکرار این کلیدواژه در مطلب باید منطقی و اصولی باشد، برای مثال شما یک مطلب دارید که دارای 500 کلمه است و از 100 کلمه تکراری به عنوان کلمه کلیدی در مطلب خود استفاده می کنید. مطلبی که شما منتشر کرده اید کاملا غیر منطقی بوده و مطمئنا کاربران نمی توانند انطور مقالاتی را درک کنند و صرفا فقط برای فریب دادن موتورهای جستجو منتشر شده است در این حالت شما از روش سئو کلاه سیاه استفاده کرده اید!

شاید مقاله شما برای مدتی در رتبه های بالا در نتایج جستجو قرار بگیرد اما مطمئن باشید که این رتبه مداوم نخواهد بود و حتی شاید شامل جریمه و پنالتی شدن شود. بهتر است مطالب را طوری منتشر کنید که هم برای کاربران قابل فهم باشد و هم برای موتورهای جستجوگر قابل درک. یک راهنمایی در صورتی که شما نیاز دارید تا بیشتر از حد معمول از یک کلمه کلیدی استفاده کنید و موتورهای جستجوگر یا گوگل مطلب شما را به عنوان سئو سیاه شناسایی نکنند می توانید از کلایدواژه مترادف استفاده کنید.

2. کپی کردن از سایر سایت ها بدون درج منبع سایت

کپی کردن از سایر سایت ها بدون درج منبع سایت

این یکی از رایج ترین مشکلات در بین کاربران است، شما اگر مطالب وب سایت خود را از سایت های دیگر کپی می کنید باید توجه داشته باشید که این کار نه تنها باعث کم اعتبار شدن سایت شما خواهد شد بلکه توسط گوگل هم جریمه می شوید شما بدون هیچ زحمتی در حال انتشار مطالب یک سایت دیگر هستید، در صورتی که از مطالب یک سایت دیگر استفاده می کنیم حتما نام سایت منبع و لینک مطلب را در مقاله خود درج کنید.

3. خرید لینک

این روش در صورتی که به صورت درست استفاده نشود و فقط به عنوان یک آگهی باشد سئو کلاه سیاه محصوب می شود و عملکردی خلاف تصور شما را خواهد داشت در این حالت نه تنها بک لینک های خریداری شده موجب افزایش رتبه شما نخواهد شد بلکه ممکن است علی رغم کاهش رتبه با جریمه گوگل هم مواجه شوید.

4. اسپم در سایر سایت های برای گرفتن بک لینک

در مورد خرید لینک به شما توضیح دادیم، یک راه بدتر نیز وجود دارد که آن اسپم در سایر سایت ها است. بله این روش که متاسفانه بسیار در بین وبمستران شایع بوده یکی دیگر از تکنیک های غیر قانونی سئو و سئو کلاه سیاه است! در این حالت بسیاری از وبمستران در بخش کامنت های سایت های مختلف و یا در انجمن ها اقدام به درج لینک سایت خود می کنند که با توجه به هوشمندی گوگل مطمئنا این کار موجب جریمه شما توسط گوگل خواهد شد.

5. استفاده از صفحات Doorway یا Doorway Page

سئو کلاه سیاه - Doorway Page

صفحات Doorway (صفحات ورودی یا صفحات پرش) صفحاتی هستند که برای فریب موتورها جستجو (spamdexing) ایجاد می شوند. بازدیدکنندگان پس از ورود به این صفحه به صورت خودکار به صفحات دیگری منتقل می شوند که این روش بر شاخص موتور جستجو تأثیر می گذارد. این صفحات نیز یکی از روش های سئو کلاه سیاه هستند.

6. محتوای مخفی یا Cloaking

در این روش از سئو کلاه سیاه اغلب کلمات کلیدی را به صورت مخفی یا با رنگ پس زمینه صفحه یکی می کنند و آن را درون متن قرار می دهند، در این حالت مطلب از چگالی مناسبی برخوردار بوده و کاربران برای درک مطلب مشکلی نخواهند داشت زیرا این کلیدواژه ها فقط برای موتورهای جستجوگر قابل رویت هستند، اما این کار تقلب است! زیرا کلمات کلیدی مطلب شما در واقع باید به درک بیشتر مطلب کمک کنند نه اینکه برخی از آنها را مخفی کنید پس این روش نیز جزء تکنیکهای سئو کلاه سیاه یا Black Hat SEO بوده و شامل جریمه خواهد بود.

دلایل استفاده از Black Hat SEO

بهینه سازی و مباحث سئو امروزه به یکی از مهمترین موضوعات در تجارت الکترونیک تبدیل شده است در بسیاری از موارد کاربران به دلیل سرعت بخشیدن به بهبود رتبه سئو از این روش استفاده می کنند غافل از اینکه استفاده از سئو کلاه سیاه چیزی به جز جریمه و از دست دادن اعتبار برند برای آنها نخواهد داشت.

البته در برخی موارد نیز کسب کارهایی که فعالیت کوتاه مدت دارند از این روش استفاده می کنند برای مثال وب سایتی که برای مدت کوتاهی فعال خواهد بود و ترسی از جریمه های آینده نخواهد داشت، در این حالت استفاده از سئو کلاه سیاه برای اینگونه وب سایت ها منطقی بوده، البته که از نظر اخلاقی اصلا درست نیست.

دلایل استفاده از Black Hat SEO

اما در نهایت به شما توصیه می کنیم که اگر برای کسب و کار خود ارزش قائلید و به دنبال گسترش و بهبود فضای مجازی هستید به هیچ وجه از سئو کلاه سیاه استفاده نکنید. در سئو کلاه سفید شاید افزایش رتبه شما نیاز به زمان داشته باشد و همراه با سختی های زیادی باشد اما مطمئنا شما ترسی برای جریمه شدن نخواهید داشت و رتبه ای که در نتایج جستجو کسب خواهید کرد موقتی نخواهد بود.

در حقیقت افرادی که از سئو کلاه سیاه استفاده می کنند یا با الگوریتم های قدرتمند گوگل و یا با جریمه هایی که گوگل برای سئو کلاه سیاه در نظر گرفته است آشنایی ندارند. در صورتی که کسی راجع به سئو کلاه سیاه مقدار کمی تحقیق کرده باشد و برای کسب و کار خود ارزش قائل باشد به هیچ وجه از این روش استفاده نخواهد کرد.

در پایان امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد و توانسته باشد هرچند کم، اما اطلاعات مفیدی را در این زمینه به شما کاربران گرامی منتقل کرده باشیم. در صورتی که از این مقاله راضی بودید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله سئو خاکستری چیست + تکنیک های کاربردی سئو خاکستری را مطاعه کنید