آموزش رایگان ساخت سایت - نصب وردپرس روی هاست

ساخت سایت – آموزش گام به گام ساخت سایت وردپرس

یک باور غلط در بین کاربران وجود دارد که ساخت سایت نیازمند هزینه بسیار بالا و تسلط به دانش کدنویسی است. در واقع شما در ابتدای راه برای ساخت سایت نه نیازی به پرداخت هزینه های گزاف دارید و نه نیازی به تسلط به دانش کدنویسی دارید. در این مقاله آموزشی قصد داریم نحوه ساخت سایت را با زبانی ساده و به صورت قدم به قدم به شما نشان دهیم تا شما نیز به راحتی سایت شخصی خود را بسازید.

امروزه با هجوم عموم به دنیای تجارت الکترونیک، ساخت سایت به یکی از دغدغه های اصلی کاربران مبتدی تبدیل شده است تا به نحوی از غافله عقب نمانند و به کسب و کار خود رونق بخشند.

اگر قصد دارید تا یک وب سایت شخصی با کمترین هزینه و یا حتی به صورت رایگان برای خود بسازید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. راه‌های گوناگونی برای ساخت سایت وجود دارد، شما می توانید از سرویس های وبلاگدهی استفاده کنید یا حتی از سایت سازهای خودکار، اما در این مقاله ما قصد داریم نوع حرفه ای تری را به شما آموزش دهیم. در واقع در پایان این مقاله شما قادر خواهید بود تا خود، یک سیستم وبلاگدهی را ایجاد کنید!

در این آموزش قصد داریم تا از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده کنیم، اما چرا از وردپرس؟ وردپرس در حال حاضر محبوب ترین و پراستفاده ترین CMS در جهان است و نزدیک به ۲ ( دو سوم ) از سایت های دنیا به وسیله این سیستم مدیریت محتوای محبوب ساخته شده اند. این یک رقم بسیار قوی برای یک سیستم رایگان است، در واقع شما از هر 3 سایتی که باز می کنید حداقل 2 سایت از 3 سایت با وردپرس ساخته شده اند و شما با یادگیری ساخت سایت وردپرس نیمی از این مسیر را طی کرده اید.

در صورتی که نیاز دارید اطلاعات بیشتری در خصوص وردپرس کسب کنید، ما یک مقاله جامع در خصوص سیستم مدیریت محتوای وردپرس برای شما آماده کرده ایم که در صورت تمایل می توانید از طریق لینک زیر این مقاله را مطالعه کنید.

ابتدا قصد داشتیم توضیحاتی را در خصوص نحوه ساخت سایت به شما ارائه دهیم تا درک بیشتری در ادامه آموزش از مقاله پیدا کنید، حال که میدانید قصد ساخت سایت با چه سیستمی را دارید و با وردپرس نیز تا حد کافی آشنا شده اید تا پایان این مقاله ساخت سایت وردپرس ما همراه باشید.

قدم اول انتخاب هاست و دامین مناسب

شما در حال حاضر با سیستم وردپرس آشنا شده اید و حال وقت آن است تا سایت دلخواه خود را ایجاد کنید، اولین قدم برای ساخت سایت انتخاب یک هاست «فضای میزبان» و دامین «نام یا آدرس سایت است» مناسب است.

هاست چسیت؟

شما برای قرار دادن سایت خود در دسترس عموم نیاز به یک فضا برای اطلاعات سایت خود دارید. دقیقا مانند یک فلش مموری که عکس ها یا فایل های دلخواه خود را در آن ذخیره میکنید یک سایت نیز نیازمند فضایی برای ذخیره سازی اطلاعات خود است، که به این فضا هاست یا میزبان وب گفته می شود.

انتخاب هاست مناسب

خوشبختانه در ایران، شرکت های بسیار این فضا را ارائه می دهند که اکثرا هم از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند. یک هاست مناسب باید دارای ویژگی های خاصی باشد که ما در یک مقاله دیگر به صورت مفصل به این موضوع پرداخته ایم پس اگر نیاز دارید که از همین ابتدا یک هاست مناسب را برای ساخت سایت وردپرس خود انتخاب کنید، مقاله مهمترین ویژگی‌هایی که یک هاست باید داشته باشد را مطالعه نمایید.

همچنین در صورت نیاز ما بهترین شرکت های ارائه دهنده هاستینگ را نیز در یک مقاله برای شما گردآوری کرده ایم تا شما راحت تر شرکت میزبان و هاست مورد نیاز خود را انتخاب کنید. طریقه گردآوری اطلاعات بهترین شرکت ها، به صورت اختصاصی و از طریق تماس با هر شرکت توسط همگام وب تهیه شده است.

لازم به ذکر است که این شرکت ها خدمات خود را به صورت رایگان ارائه نمی دهند و تهیه فضای میزبانی شامل هزینه خواهد بود. البته شرکت هایی نیز وجود دارند که به صورت رایگان یک هاست محدود را در اختیار مخاطبان قرار می دهند. در مقاله ی زیر تعدادی از این شرکت ها را برای شما گردآوری کرده ایم.

لطفا توجه کنید که از یک هاست رایگان، صرفا به جهت آزمایش و یادگیری استفاده می شود و به هیچ وجه نباید برای ساخت سایت های مهم از هاست رایگان استفاده کرد.

دامین چسیت؟

به طور خلاصه دامین به معنی نام سایت و آدرس سایت شما است، برای مثال دامین همگام وب hamgamweb با پسوند .com است که برای ورود به سایت شما باید آدرس hamgamweb.com را در مرورگر خود وارد کنید. انواع مختلفی از دامین ها وجود دارد که البته این مورد نیز دقیقا همانند هاست رایگان نیست اما برخی از شرکت های این خدمات را به صورت رایگان ارائه می دهند از جمله شرکت های ارائه دهنده هاست رایگان.

نحوه دریافت هاست و دامین

برای برداشتن اولین قدم در ساخت سایت و دریافت هاست و دامین شخصی خود، نیاز است تا به یکی از شرکت هایی که به شما معرفی شد مراجعه کرده و هاست و دامین مورد نظر خود را انتخاب کنید، قیمت های هر هاست و دامین متنوع بوده و از رایگان تا قیمت توافقی در دسترس شما قرار دارد، پیشنهاد ما برای شما که در ابتدای راه هستید استفاده از دامین .ir ( دامین رسمی ایران با قیمتی حدود سالیانه ۷۰۰۰ تومان ) و هاست های اشتراکی با قیمت تقریبی ماهانه ۳۰۰۰۰ هزار توان است.

در این قسمت ساخت سایت کار شما بسیار ساده بوده، در واقع پیکربندی هاست و دامین به عهده شرکت ارائه دهنده بوده و پس از خرید هاست و دامین مورد نیاز همه چیز برای ساخت سایت آماده است.

استفاده از لوکال هاست برای ساخت سایت ( رایگان )

مواردی که مطالعه کردید برای در دسترس قرار دادن سایت در اختیار عموم است، دقیقا همان کاری که ما در همگام وب انجام می دهیم، اگر شما می توانید به مطالب ما را بخوانید دلیل این است که ما از یک هاست و دامین عمومی برای وب سایت خود استفاده می کنیم اما راه دیگری نیز وجود دارد!

شما در صورت تمایل می توانید یک سایت را روی رایانه شخصی خود ایجاد کنید که این بدان معنیست که هیچکس غیر از شما به این سایت دسترسی نخواهد داشت. استفاده از لوکال هاست برای ساخت سایت یک روش بسیار مرسوم در بین طراحان و توصعه دهندگان بوده و صرفا به جهت آزمایش و ایجاد نمونه و یا یادگیری استفاده می شود. اگر شما نیز فقط به قصد یادگیری به دنبال ساخت سایت هستید پیشنهاد می کنیم حتما از لوکال هاست استفاده کنید.

یادآوری: ساخت سایت بر روی لوکال هاست به منزله خصوصی شدن سایت است و هیچ کس به غیر از شما به سایت دسترسی نخواهد داشت.

ساخت سایت وردپرس بر روی هاست

در صورتی که لوکال هاست را برای ساخت سایت انتخاب کرده اید باید به آموزش ذکر شده در سطر بالا مراجعه نمایید، در ادامه این مقاله طریقه ساخت سایت وردپرس بر روی هاست را نشان می دهیم. تا به اینجا شما با هاست و دامین آشنا شده اید و نیاز است که هاست و دامین سایت خود را تهیه کرده باشید.

دریافت جدیدترین نسخه وردپرس

در این مرحله شما باید فایل های وردپرس را برای ساخت سایت شخصی خود دریافت کرده و به هاست خود منتقل کنید، آخرین نسخه ورپردس در قالب یک فایل فشرده شده، در سایت اصلی وردپرس در دسترس است، برای دریافت جدیدترین نسخه در مخزن وردپرس روی لینک زیر کلیک کنید.

نکته: سعی کنید همیشه وردپرس را از لینک اصلی و واقع در سایت wordpress.org دریافت کنید.

ایجاد پایگاه داده یا دیتابیس سایت وردپرس

در این بخش شما باید وارد بخش مدیریت هاست خود شوید، اطلاعات ورود به هاست توسط شرکت ارائه دهنده هاست دریافتی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. پس از دریافت ادرس مدیریت و نام کاربری و رمز عبور هاست خود وارد بخش مدیریت هاست شوید. پس از ورود به هاست خود با صفحه ای مشابه تصویر زیر مواجه خواهید شد.

نکته : در این آموزش از هاست cPanel استفاده شده است، عملکرد سایر هاست ها نیز مشابه است.

در صفحه باز شده روی MySQL Databases کلیک کنید

ساخت سایت وردپرس - ایجاد دیتابیس

پس از بارگذاری با صفحه ای مشابه تصویر زیر مواجه خواهید شد، در بخش Create New Database و در کادر New Database یک نام دلخواه وارد کنید و روی Create Database کلیک کنید. نامی که در این قسمت وارد می کنید نام دیتابیس سایت شما خواهد بود برای درک بیشتر تصویر زیر را مشاهده کنید:

ساخت سایت وردپرس - ایجاد دیتابیس

پس از کلیک بر روی Create Database دیتابیس شما ایجاد خواهد شد و اطلاعات را پایین صفحه می توانید مشاهده کنید

آموزش خصوصی طراحی سایت و وردپرس به صورت آنلاین

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از طریق واتساپ با شماره ۰۹۹۹۹۹-۱۵۸-۱۱ در تماس باشید.

پروژه محور - ارتباط مستقیم با مدرس

ساخت سایت وردپرس - ایجاد دیتابیس

در این بخش کار شما با دیتابیس به اتمام رسیده و پایگاه داده سایت وردپرسی شما ایجاد شده است، این صفحه را باز گذاشته و یا اطلاعات دیتابیس ایجاد شده را در مکانی ذخیره کنید، در انتهای مراحل ساخت سایت وردپرسی به این اطلاعات نیاز پیدا می کنیم.

انتقال فایل های وردپرس به هاست

در این بخش باید فایل دریافتی از وردپرس را در هاست خود آپلود کنید، ابتدا به صفحه اصلی cPanel مراجعه کنید و روی File Manager یا مدیریت فایل کلیک کنید.

مدیریت فایل cPanle

در صفحه باز شده روی public_html کلیک کنید

public_html در cPanel

لازم به ذکر است که برای ساخت سایت، تمامی فایل های سایت شما باید مستقیما داخل پوشه public_html قرار بگیرند. یکی از اشتباهات رایج هنگام ساخت سایت وردپرس و استخراج فایل های وردپرس، قرار گرفتن فایل در پوشه wordpress واقع در public_html است. در این حالت سایت شما از ادرس domain.com/wordpress در دسترس خواهد بود، پس حتما به این نکته توجه کنید که فایل های استخراج شده وردپرس شما مستقیما در پوشه public_html قرار گیرند.

در صفحه باز شده ( پوشه public_html ) در بالای صفحه روی upload کلیک کنید و فایل فشرده وردپرس را در صفحه باز شده آپلود کنید.

ساخت سایت - آپلود فایل های وردپرس

پس از اتمام فرایند آپلود، باید فایل فشرده را استخراج کنید، می توانید روی فایل کلیک راست کرده و روی Extract کلیک کنید و یا اینکه روی فایل فشرده کلیک چپ کرده و از گزینه های سربرگ، گزینه Extract کلیک کنید.

ساخت سایت - آپلود فایل های وردپرس

پس از استخراج شدن فایل های وردپرس، باید تمامی محتویات پوشه wordpress را به پوشه public_html منتقل کنید، پس وارد پوشه wordpress شده روی Select All کلیک کنید و با استفاده از گزینه Move یا Copy کلیک کنید.

ساخت سایت - انتقال فایل ها در cPanel

پس از کلیک با کادری مشابه تصویر زیر مواجه خواهید شد که باید پوشه public_html را انتخاب کرده تا تمامی موارد انتخاب شده به پوشه public_html منتقل شوند.

ساخت سایت - انتقال فایل ها در cPanel

تا ایجا شما 90٪ از راه ساخت سایت وردپرس را طی کرده اید حال نوبت به اتصال وردپرس به دیتابیس می رسد.

اتصال دیتابیس ایجاد شده به وردپرس

پس انتقال اطلاعات نوبت به اتصال سایت به دیتابیس ایجاد شده می رسد. شما می توانید از طریق فایل wp-config-sample.php و یا با مراجعه به ادرس سایت و استفاده از قابلیت نصب آسان وردپرس این اتصال را برقرار کنید که هر دو روش را به شما نشان می دهیم.

اتصال دیتابیس از طریق نصب آسان وردپرس

در آخرین مرحله ساخت سایت، شما برای اتصال دیتابیس می توانید آدرس دامین خود را در مرورگر وارد کنید، پس از وارد کردن آدرس خواهید دید که به طور خودکار به بخش نصب وردپرس منتقل می شوید، نصب وردپرس کمتر از 5 دقیقه زمان می برد.

در مرحله اول شما با صفحه مواجه می شوید که باید زبان را انتخاب کنید، که زبان فارسی نیز در این لیست قرار دارد، زبان مورد نظر را انتخاب کرده و روی ادامه کلیک کنید.

ساخت سایت - نصب وردپرس

پس از انتخاب زبان، در صفحه بعدی اطلاعاتی در مورد اتصال دیتابیس به شما نشان داده می شود

ساخت سایت - نصب وردپرس

در مرحله بعدی شما باید اطلاعات دیتابیس را وارد کنید، که شامل نام دیتابیس، نام کاربری دیتابیس، رمز عبور، هاست یا میزبان پایگاه داده و پیشوند وردپرس است. در همین ابتدا عادت کنید که همواره پیشوند وردپرس را تغییر دهید تا از به وجود آمدن هرگونه تداخل در آینده جلوگیری کنید مثال به جای wp_ از sitename_ استفاده کنید.

نکته: میزبان پایگاه داده در بیشتر هاست ها و به صورت پیشفرض localhost است، اگر با خطا موجه شدید و اطلاعات مورد نیاز در هاست شما موجود نبود باید نام میزبان پایگاه داده را از شرکت هاستینگ خود بپرسید.

ساخت سایت - نصب وردپرس

پس از وارد کردن اطلاعات دیتابیس روی فرستادن کلیک کنید، در صورتی که با خطای اتصال دیتابیس مواجه شدید لازم است تا اطلاعات وارد شده را در فایل wp-config-sample.php وارد کنید.

اتصال دیتابیس از طریق ویرایش فایل wp-config-sample.php

این فایل در شاخه اصلی وردپرس قرار دارد، با توجه به اینکه شما فایل های خود را به پوشه public_html منقل کرده اید در حال حاضر فایل wp-config-sample.php در پوشه public_html قرار دارد، در ابتدا لازم است که یک کپی از این فایل ایجاد کنید و نام فایل کپی شده را به wp-config.php تغییر دهید. سپس فایل را ویرایش کنید

در صفحه باز شده به دنبال کدهای زیر باشید

// ** MySQL settings - You can get this info from your web host ** //
/** The name of the database for WordPress */
define( 'DB_NAME', 'نام دیتابیس' );

/** MySQL database username */
define( 'DB_USER', 'نام کاربری دیتابیس' );

/** MySQL database password */
define( 'DB_PASSWORD', 'رمز عبور' );

/** MySQL hostname */
define( 'DB_HOST', 'localhost نام میزبان پایگاه داد پیشفرض' );

در کدهای بالا فقط قسمت هایی که به زبان فارسی مشخص کرده ایم را با اطلاعات خود تغییر دهید سپس به دنبال کد زیر باشید

/**
 * WordPress Database Table prefix.
 *
 * You can have multiple installations in one database if you give each
 * a unique prefix. Only numbers, letters, and underscores please!
 */
$table_prefix = 'wp_';

در این قسمت نیز در صورت تمایل می توانید پیشوند وردپرس را تغییر داده و از کلمه دیگری استفاده کنید. پس از انجام تغییرات ذکر شده فایل را ذخیره کنید در این بخش فرایند اتصال دیتابیس به وردپرس به اتمام رسیده است.

نصب وردپرس – ایجاد کاربر مدیر

در صورتی که دیتابیس با موفقیت متصل شود با ورود به ادرس سایت با صفحه ای مشابه تصویر زیر مواجه خواهید شد

ساخت سایت - نصب وردپرس

اگر شما با این صفحه مواجه شدید به این معنی است که شما دیگر نیازی به اطلاعات هاست و دیتابیس نخواهید داشت، در این بخش شما باید اطلاعاتی از جمله نام سایت، نام کاربری مدیر سایت و ایمیل سایت را وارد نمایید برای مثال

  • عنوان سایت : در این بخش نام سایت خود را وارد کنید برای مثال “همگام وب”
  • نام کاربری : admin ( پیشنهاد می کنیم از عناوینی چون admin و یا نام سایت برای نام کاربری مدیر استفاده نکنید )
  • رمز: رمز ورود به پنل مدیریتی به صورت خودکار توسط وردپرس ایجاد می شود که در صورت نیاز می توانید آن را تغییر دهید
  • ایمیل شما : این ایمیل نیز ایمیل اصلی سایت است، تمامی اعلان های وردپرس به این ایمیل ارسال خواهند شد برای مثال [email protected]

پس از وارد کردن اطلاعات ذکر شده روی راه‌اندازی کلیک کنید تا به صفحه ورود منتقل شوید.

ساخت سایت - ورود به وردپرس

مراحل ساخت سایت برای شما به اتمام رسید! به همین راحتی شما یک سایت با سیستم مدیریت محتوای قدرتمند وردپرس ایجاد کردید. همانطور که در این مقاله نیز متوجه شدید ساخت سایت کار دشواری نبوده و نیازی به پرداخت هزینه های هنگفت ندارد شما فقط نیاز داشتید تا در مسیر درست قدم بردارید.

یک وبمستر حرفه ای شوید

تا به اینجا ساخت سایت وردپرس شما به اتمام رسیده و شما اکنون دارای یک سایت قابل دسترس برای عموم هستید، اما این همه راه نیست شما برای ادامه راه و پیشرفته شدن باید حرفه ای عمل کنید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله های زیر را برای هموارتر شدن راه مطالعه نمایید.

در نهایت این مقاله آموزشی هم یک آموزش ساخت سایت برای افراد مبتدی و هم یک آموزش کامل نصب وردپرس روی هاست بود، فراموش نکنید که این پایان کار نیست، این آغاز یک هدف بزرگ و شیرین برای شماست!

خدمات طراحی سایت

طراحی سایت مطابق با استانداردهای روز برنامه‌نویسی، به همراه آموزش استفاده و ۶ ماه پشتیبانی رایگان