وردپرس (Wordpress)، بهترین سیستم مدیریت محتوای رایگان

وردپرس : بهترین سیستم مدیریت محتوای رایگان

به دنبال راهی برای ساخت سایت هستید؟ پس به طور حتم کلمه ای به نام وردپرس را شنیده اید. وردپرس یک CMS ایجاد وب سایت رایگان و متن باز (open source) است که با زبان PHP نوشته شده و از دیتابیس MySQL استفاده می کند. می توان گفت این سیستم ساده ترین و قدرتمندترین سیستم مدیریت محتوای رایگان و سازنده وب سایت دنیا در حال حاضر است.

وردپرس (WordPress) یک بستر عالی برای انواع وب سایت ها است، از وبلاگ‌های شخصی و علمی گرفته تا فروشگاه های اینترنتی. در واقع این سیستم مدیریتی یک CMS همه کاره است و شما در این سیستم هیچ محدودیتی نخواهید داشت. اگر قصد ساخت یک سایت را دارید، یک سایت کوچک یا بزرگ هیچ تفاوتی نخواهد داشت، wordpress با توجه به انعطاف پذیری و نظارت بالایی که دارد بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

وردپرس چیست ؟

بدون شک برای افرادی که قصد ورود به دنیای وبمستری و تجارت الکترونیک را دارند وردپرس بهترین انتخاب است، همانطور که اشاره شد این سیستم یک CMS بسیار قدرتمند و رایگان است که با زبان PHP نوشته شده است. شما چه کاربر مبتدی و چه حرفه ای باشید هیچ محدودیتی در استفاده از وردپرس نخواهید داشت زیرا این سیستم متن باز بوده و شما می توانید هر تغییری که نیاز داشته باشید را اعمال کنید.

این سیستم در سال 2003 به وجود آمد، وقتی Mike Little و Matt Mullenweg ابزاری برای وبلاگ نویسی (معروف به B2 / cafelog) تهیه کردند. آنها به دنبال ایجاد یک بستر وبلاگ نویسی بهتر بودند که بر اساس کد اصلی B2 ساخته شده باشد ، اما دارای ویژگی های قوی تر و توسعه سازگارتر باشد که نتیجه آن وردپرس است. WordPress در ابتدا ابزاری برای وبلاگ نویسی بود اما به سرعت تبدیل به یک سیستم مدیریت محتوای(CMS) گسترده شد که قادر به مدیریت انواع وب سایت ها بود.

وردپرس (WordPress)، بهترین سیستم مدیریت محتوای رایگان

منظور از وب سایت وردپرس چیست؟

وب سایت وردپرس (WordPress) به هر وب سایتی گفته می شود که از این این سیستم، به عنوان سیستم مدیریت محتوای(CMS) خود استفاده کند. وردپرس هم در قسمت Back-end وب سایت (بخش های مدیریتی و قسمت هایی که برای بازدیدکنندگان قابل مشاهده نیست) و هم Front-end (قسمت قابل مشاهده برای بازدیدکنندگان) دارای رابط کاربری بسیار عالی و قدرتمندی است

چه وب سایت هایی را می توان با وردپرس ساخت؟

یک سوال رایج در بین کاربران این است که با وردپرس قادر به ایجاد چه سایت هایی هستیم؟ در واقع پاسخ این سوال این است که شما قادر به ایجاد هر وب سایتی با این CMS هستید فقط نیاز است که به دانش کدنویسی مسلط و با زبان PHP آشنا باشید. در اینجا قصد داریم چند نمونه از وب سایت هایی که به غالبا با WordPress ساخته می شوند را به شما نشان دهیم:

  • وبلاگ (Blog) : وبلاگ نوع خاصی از وب سایت است که به اشتراک گذاری افکار، تصاویر ،بررسی ها و حتی مطالب آموزشی و خبری اختصاص دارد. در صفحه اصلی یک بلاگ معمولاً جدیدترین مطالب منتشر شده نمایش داده می شود.
  • فروشگاه اینترنتی (E-Commerce) : یک فروشگاه اینترنتی به شما امکان می دهد کالا یا خدمات را بصورت آنلاین بفروشید و از طریق سیستم پرداخت آنلاین هزینه را دریافت کنید. البته به طور پیشفرض وردپرس این قابلیت را ندارد اما با نصب یک افزونه فروشگاه می توانید این قابلیت را به آن اضافه کنید.
  • وب سایت های اداری و شرکتی (Business website) : امورزه بسیاری از مشاغل از خدمات خود را از طریق وب سایت ارائه می کنند، اگر شغل شما نیز به وب سایتی نیاز دارد تا مشتریان در مورد خدمات شرکت مطلع شوند، وردپرس گزینه بسیار خوبی است. این CMS یکی از محبوب سیستم ها برای ایجاد سایت های اداری و شرکتی است.
  • عضویت (Membership) : شاید شما نیاز به یک وب سایت عضویت داشته باشید برای مثال کاربران فقط پس از عضویت در سایت شما به مطالب دسترسی داشته باشند یا اینکه برای دسترسی به مطالب نیازمند عضویت و پرداخت باشند! در این حالت WordPress یک سیستم بسیار قدرتمند و کاربردی برای شما خواهد بود.
  • نمایش نمونه کارها (Portfolio) : امروزه بیشتر شرکت های و افرادی که قصد نمایش نمونه کارهای خود و یا فروش کارهای هنری، مهارت های طراحی و غیره را دارند از این سیستم استفاده می کنند، محیط وردپرس برای ایجاد وب سایت هایی با موضوع نمایش نمونه کارها بسیار مناسب است.
  • انجمن یا تالار گفتمان (Forum) : امروزه بسیاری از وبمستران برای ایجاد یک تالار گفتمان یا از این سیستم مدیریت محتوای محبوب استفاده می کنند، البته شما برای اضافه کردن قابلیت انجمن به وردپرس باید از افزونه استفاده کنید.
  • وب سایت های خبری (NEWS) : به طور حتم وردپرس بهترین سیستم برای ایجاد یک وبسایت خبری است، بسیاری از وب سایت های خبری مهم در دنیا از این سیستم استفاده می کنند.
  • وب سایت آموزشی (E-learning) : از دیگر وبسایت ها می توان به وب سایت های آموزشی اشاره کرد. بسیاری از وبسایت های آموزشی از این سیستم استفاده می کنند، در وردپرس(WordPress) حتی می توان از قابلیت دوره های آنلاین نیز بهره‌مند شد که نیاز مند استفاده از افزونه است.
چه وب سایت هایی را می توان با وردپرس ساخت؟

البته که در مورد شخصی سازی WordPress شما هیچ محدودیتی نخواهید داشت و بسیاری از افزونه های و قالب های وردپرس می توانند گزینه های بسیاری را به وبسایت وردپرسی شما اضافه کنند. به همین دلیل است که شما می توانید هر وب سایتی را با این CMS ایجاد کنید در این لیست فقط وب سایت هایی که محبوبیت بیشتری داشته اند را به شما نشان دادیم. همچنین شما می توانید تمامی اطلاعات مورد نیز مربوط به این CMS را در سایت WordPress.org مشاهده کنید.

آیا وردپرس برای شما مناسب است؟

بله، در هر حالتی، و قصد ایجاد هر وبسایتی را که داشته باشید wordpress یک گزینه مناسب و بسیار قدرتمند است، حتی در مقایسه با CMS ها غیر رایگان و اختصاصی! شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه یک سیستم مدیریت محتوای رایگان می تواند با سیستم های غیر رایگان و تجاری رقابت کند؟ در پاسخ سوال شما ابتدا چندین مورد از مزایای این سیستم مدیریت محتوای قدرتمند را به شما نشان می دهیم.

آیا وردپرس برای شما مناسب است؟

مزایای استفاده از wordpress

  • سادگی : این CMS حتی برای مبتدی ترین کاربران نیز ساده است! منظور چیست؟ برای مثال اگر شما می توانید از یک نرم افزار مانند Microsoft Word استفاده کنید، می توانید از WordPress هم برای ساخت و مدیریت وب سایت استفاده کنید. همچنین وردپرس به شما امکان می دهد به سرعت محتوای وب سایت خود را منتشر و بسازید.
  • رایگان : وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای رایگان است و همین امر باعث کاهش هزینه های شما به طرز چشم گیری خواهد شد، استفاده از سیستم های اختصاصی بسیار پر هزینه خواهد بود.
  • متن باز : این CMS یک سیستم مدیریت محتوای متن باز تحت مجوز GNU (GPL) است، به این معنی که متعلق به یک شرکت یا نهاد واحد نیست. در واقع میلیون ها توسعه دهنده و کاربر برای بهتر کردن ای CMS همکاری و مشارکت می کنند. متن باز به معنای پیشرفت مداوم، پاسخگویی و استفاده رایگان برای عموم است.
  • نیازی به دانش کدنویسی نیست : این سیستم مدیریت محتوا، نیاز به دانش کدگذاری برای ایجاد وب سایت را برطرف می کند. در حالی که وردپرس از زبانهای مختلف برنامه نویسی استفاده می کند شما نیازی به دانستن هیچ یک از آنها برای استفاده از وردپرس ندارید. البته که اگر به کدنویسی تسلط داشته باشید می توانید روند شخصی سازی وردپرس را به طور چشمگیری بهبود بخشید.
  • انعطاف پذیری : wordpress یک CMS بسیار منعطف بوده و شما تقریبا قادر به پیاده سازی هر نوع وب سایتی روی وردپرس هستید. انعطاف پذیری وردپرس وابسته به افزونه ها و پوسته های وردپرس است.
  • افزونه ها : وردپرس دارای هزارن افزونه در مخزن خود است که می توان این سیستم را با استفاده از افزونه ها توسعه داد. افزونه های مخزن WordPress.org نیز رایگان بوده که می توانید برای افزودن ویژگی های بیشتر (مانند فروشگاه اینترنتی، بهینه سازی سئو، فرم های تماس، پشتیبان گیری و موارد دیگر) این افزونه ها را در وب سایت خود نصب کنید.
  • پوسته ها : شاید بگویید که هر سایتی دارای قالب و افزونه است اما چرا این یک مزیت برای وردپرس است؟ در وردپرس شما با شروع کار به هزاران افزونه و پوسته یا قالب دسترسی دارید. قالب‌های پیشرفته وردپرس بیشتر شبیه صفحه سازان وردپرس هستند و به شما امکان کنترل بیشتر صفحات را می دهند.
  • امنیت : در حالی که هیچ بستر وب سایتی از امنیت 100 درصدی برخوردار نیست، اما امنیت WordPress با یک تیم امنیتی هوشیار از توسعه دهندگان و کاربران اصلی همچنان در حال بهبود است. مسائل رایج امنیتی در این سیستم معمولاً به دلیل خطای کاربر است، نه خود نرم افزار. روزانه هزاران نفر در حال باگ گیری و توسعه این CMS هستند!

ویژگی های اصلی WordPress

ویژگی های اصلی  WordPress

وردپرس به عنوان یک پلت فرم ایجاد وب سایت و یک CMS رایگان، دارای مجموعه ای از ویژگی کاربردی است. در اینجا فقط چند مورد از ویژگی های برتر این سیستم آورده شده است.

  • سئو : بهینه سازی موتور جستجو (SEO) در سطح فنی آغاز می شود و وردپرس یک سیستم بهینه برای سئو است. سئو اجازه می دهد تا محتوای وب سایت شما از طریق موتورهای جستجو مانند Google یا Bing پیدا شود.
  • سرعت : این سیستم دارای یک چهارچوب صحیح بوده و به طور مداوم در تلاش است کد “bloat” را حذف کند که سرعت بارگذاری وب سایت را کاهش می دهد.
  • سازگار با موبایل : در حال حاضر تقریبا تمامی قالب های WordPress واکنشگرا و مناسب برای نمایش در تلفن های همراه هستند.
  • کتابخانه پرونده های رسانه ای : این سیستم شامل یک کتابخانه داخلی است که می توانید فایل های رسانه ای مانند تصاویر یا فیلم ها را در صفحات یا پست های خود بارگذاری و تعبیه کنید.
  • رابط کاربری آسان برای استفاده : استفاده از وردپرس بدون تنظیمات پیچیده بسیار آسان است که قبل تر به این موضوع اشاره شد.
  • منوهای سفارشی : ایجاد و مدیریت منو ها در وردپرس بسیار ساده است
  • وبلاگ داخلی : در حقیقت افزودن یک وبلاگ به وردپرس، به سادگی انتشار یک پست است.
  • ویرایشگر بلوک : نخسه 5 این CMS یک ویرایشگر بلوک جدید را معرفی کرد که به عنوان ویرایشگر گوتنبرگ شناخته می شود. ویرایشگر جدید نحوه ویرایش صفحات و پست های وردپرس را تغییر می دهد. با استفاده از ویرایشگر گوتنبرگ وردپرس می توانید محتوای خود را با “کشیدن و رها کردن” طراحی کنید.

آمار استفاده از وردپرس در سال 2021

در سال 2020 میلادی 35٪ از کل وب سایت های جهان از وردپرس استفاده می کردند که در سال 2021 این آمار با افزایش 4.5 درصدی به 39.5٪ رسیده است. البته با احتساب تنها سایتهایی که از سیستم مدیریت محتوا (CMS) استفاده می کنند ، سهم این سیستم 64.1٪ است. تعداد قابل توجهی از وب سایت ها، از سیستم های مدیریت محتوا استفاده نمی کنند.

این داده ها توسط W3Techs ارائه می شود که آمار استفاده از فناوری های وب، از جمله سیستم های مدیریت محتوا (CMS)، سیستم عامل ها، ارائه دهندگان میزبانی وب، دامنه های سطح بالا و موارد دیگر را بررسی می کند.

wordpress به عنوان محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا پیشرو است و Shopify در رتبه دوم قرار دارد. اگرچه Shopify برای فروشگاه های آنلاین طراحی شده است، اما محبوب ترین CMS فروشگاهی موجود در بازار نیست و این عنوان به وردپرس رسیده است. بیش از 28.19٪ از کل فروشگاه های آنلاین از افزونه WooCommerce استفاده می کنند که محبوب ترین پلاگین در کل اینترنت است.

سایت های بزرگ و معروفی که با وردپرس ساخته شده اند!

سایت های بزرگ و معروفی که با وردپرس ساخته شده اند!

این سیستم فقط محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا در بین کاربران نیست و بسیاری از وبسایت های بزرگ و مطرح دنیا نیز ار وردپرس(WordPress) استفاده می کنند. یکی از باورهای غلط رایج در مورد این سیستم این است که، از آنجا که منبع باز است، ممکن است برای شرکت ها و سایت های بزرگ خوب نباشد. برای رد این باور غلط، لیستی از مشهورترین سایت های مطرح دنیا را که از وردپرس در وب سایت های خود استفاده می کنند ، ایجاد کرده ایم که در این لیست نام های بزرگی چون فیسبوک، پلی استیشن، مرسدس بنز، مرورگر موزیلا و cPanel به چشم می خورد.

آموزش خصوصی طراحی سایت و وردپرس به صورت آنلاین

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از طریق واتساپ با شماره ۰۹۹۹۹۹-۱۵۸-۱۱ در تماس باشید.

پروژه محور - ارتباط مستقیم با مدرس

  • TechCrunch
  • BBC America
  • Bloomberg Professional
  • The Official Star Wars Blog
  • Sony Music
  • MTV News
  • Beyonce
  • PlayStation.Blog
  • Sweden’s Official Website
  • Microsoft News Center
  • cPanel Blog
  • Time Inc.
  • Facebook Newsroom
  • The New York Times Company
  • Inside BlackBerry
  • The Mozilla Blog
  • Mercedes-Benz

لیست کامل در WordPress Showcase موجود است.

افزونه ها (WordPress Plugins)

در تجارت الکترونیک، هیچگاه چیزی به طور کامل نمی تواند نیاز شما را براورده کند، اینجاست که افزونه ها این کمبود ها را جبران می کنند. پلاگین ( Plugin ) و یا به فارسی افزونه ها از مهمترین و با ارزش ترین امکانات این CMS هستند.

برای مثال شاید شما به دنبال ساخت یک فرم تماس باشید در حالت پیشفرض این CMS این قابلیت را نداشته ولی شما با نصب یک افزونه تماس یا فرم ساز می توانید این قابلیت را اضافه کنید. ممکن است شما در طور کار با وردپرس نیاز های گوناگونی داشته باشید، یک افزونه می تواند در سایت شما تغییراتی ایجاد کند و یا بخشی را به سایت شما اضافه و یا کم کند.

افزونه وردپرس

همانطور که اشاره شد این سیستم دارای افزونه های بسیار زیادی است که هر کدام برای مقاصد خاصی طراحی شده اند شما با استفاده از این افزونه بدون اینکه نیازی به داشن کدنویسی و طراحی داشته باشید می توانید تغییرات مدنظر خود را اعمال کرده و این CMS را تا حد چشمگیری شخصی سازی کنید. در صورتی که به اطلاعات بیشتری در خصوص افزونه های وردپرس نیاز دارید می توانید مقاله جامع آشنایی با افزونه های WordPress را مطالعه نمایید.

نتیجه گیری و پاسخ به برخی از سوالات شما

در استفاده از این سیستم مدیریت محتوا و تجربه استفاده از آن درنگ نکنید، وردپرس یکی از قویترین سیستم مدیریت محتوا در دنیا و بی شک محبوب ترین سیستم در جهان است! به سبب محبوبیت و متن باز بودن این سیستم روزانه هزاران توسعه دهنده در حال تلاش برای بهبود وردپرس هستند.

پیشنهاد ما به شما این است که اگر قصد ایجاد یک وب سایت را دارید سعی کنید وردپرس یکی از گزینه های مهم شما باشد، و حتما ویژگی ها و قابلیت های این سیستم را به خوبی بررسی کنید. برای هموار ساختن این راه به برخی از سوالات شما در این خصوص پاسخ می دهیم:

وردپرس چیست؟

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای رایگان و متن باز است، این سیستم در حال حاضر محبوب ترین CMS بوده و بیش از 60٪ وب سایت های دنیا از این سیستم استفاده می کنند.

چه وب سایت هایی را می توان با وردپرس ساخت؟

شما تقریبا قادر به ساخت هر نوع وب سایتی با وردپرس خواهید بود ، وبسایت هایی از جمله فروشگاههای اینترنتی، خبری، وب سایت های دانلودی، وبلاگ و …

آیا وردپرس از امنیت خوبی برخوردار است؟

این سیستم به سبب متن باز بودن و محبوبیتی که دارد روزانه توسط هزاران توسعه دهنده بررسی و آزمایش می شود، هیچ سیستمی دارای امنیت 100٪ نیست اما می توان گفت وردپرس یکی از امن ترین CMS های جهان است.

آیا وردپرس برای موتورهای جستجوگر بهینه است؟‌(SEO)

این سیستم یکی از بهینه ترین CMS ها برای سئو بوده و سایت شما از ابتدا با استفاده از این سیستم از سئو مطلوبی برخوردار خواهد بود.

رابط کاربری وردپرس چگونه است؟

کار کردن با وردپرس بسیار ساده است در واقع اگر شما می توانید با یک نرم افزار Word کار کنید پس مشکلی برای کار کردن با این CMS نخواهید داشت.

وردپرس یا CMS اختصاصی، کدامیک بهتر است؟

در واقع پاسخ این سوال به نیاز شما بستگی دارد، وردپرس یک سیستم بسیار قدرمند و رایگان بوده که تقریبا تمام نیاز شما را براورده خواهد کرد، همچنین این سیستم توسط افراد زیادی همه روزه بروزرسانی شده و در حال پیشرفت است در حالی که ساخت CMS اختصاصی ملزم به پرداخت هزینه ای بالا بوده و توسط گروه خاصی پشتیبانی می شود.

خدمات طراحی سایت

طراحی سایت مطابق با استانداردهای روز برنامه‌نویسی، به همراه آموزش استفاده و ۶ ماه پشتیبانی رایگان