نصب وردپرس روی لوکال هاست XAMPP به صورت تصویری

نصب وردپرس در لوکال هاست XAMPP به صورت تصویری

در این آموزش قصد داریم نحوه نصب وردپرس در لوکال هاست را به شما نشان دهیم، در این مقاله سعی شده تا حد ممکن مطالب با زبان ساده بیان شوند تا مبتدی ترین کاربران نیز از این آموزش بهره مند شوند، در ابتدا و قبل از نصب وردپرس روی لوکال هاست بهتر است با مفهوم لوکال هاست آشنا شوید.

لوکال هاست ( localhost )، به معنی هاست محلی یا فضای محلی است، اگر شما قصد راه اندازی یک سایت و یا یادگیری طراحی را داشته باشید باید یک هاست خریداری کنید که در ابتدای کار ممکن است به صرفه نباشد. البته که شرکت هایی نیز وجود دارد که هاست های رایگان ارائه می دهند.

استفاده از یک هاست رایگان برای آموزش و یادگیری امری منطقی به نظر می رسد اما باز هم شامل مشکلاتی از جمله کندی سرعت و خطر از دست رفتن اطلاعات خواهد بود! اگر نمی دانید هاست چیست می توانید مقاله های آشنایی با هاست و مهمترین ویژگی های یک هاست را مطالعه نمایید.

تا اینجا برای ساخت یک سایت و یا یادگیری طراحی سایت دو راه پیش روی شما است که هر کدام دارای مشکلات خاص خود هستند، اینجاست که لوکال هاست به میان می آید! شما به راحتی می توانید از رایانه شخصی خود به عنوان هاست استفاده کنید و نیازی هم به اتصال به اینترنت نداشته باشید، در این حالت با مشکل کندی سرعت نیز مواجه نمی شوید پس بهترین گزینه برای شما استفاده از localhost ( لوکال هاست یا هاست محلی ) است.

حال که با لوکال هاست آشنا شدید چگونه رایانه خود را به یک هاست محلی تبدیل کنید، همچنین با ما همراه باشید تا چگونگی نصب وردپرس در لوکال هاست را به شما آموزش دهیم. شما برای تبدیل رایانه شخصی خود به یک هاست محلی باید از برنامه های جانبی استفاده کنید یکی از قدرتمند ترین و محبوبترین نرم افزار ها در این عرصه نرم افزار XAMPP است.

XAMPP چیست

XAMPP یک نرم افزار قدرتمند جهت توسعه و طراحی صفحات وب است که به طراحان سایت و برنامه نویسان اجازه می دهد از رایانه شخصی خود به عنوان یک هاست محلی استفاده کنند. این نرم افزار یک برنامه متن باز بوده که از طریق آن قادر به استفاده از زبان ها و سرویس های Apache ، MariaDB ،PHP و Perl بر روی سیستم شخصی خود خواهید بود. یکی از مزیت های خوب این نرم افزار نیازمند نبودن XAMPP به اینترنت است.

دریافت و نصب XAMPP

نصب این نرم افزار دقیقا همانند سایر نرم افزار های رایانه ای بوده و برای دریافت نرم افزار نیز به مانند همیشه از طریق سرچشمه و سایت اصلی نرم افزار اقدام کنید. ما لینک وب سایت اصلی را در اختیار شما قرار می دهیم تا آخرین نسخه نرم افزار XAMPP را دریافت و نصب کنید.

نکته : در فرایند نصب از فعال بودن تیک Apache و MySQL اطمینان حاصل کنید.

نصب وردپرس در لوکال هاست (XAMPP)

ابتدا جدیدترین نسخه وردپرس را از سایت اصلی وردپرس به آدرس wordpress.org دانلود کنید، برای دریافت آخرین نسخه وردپرس روی لینک زیر کلیک کنید.

کپی کردن فایل های وردپرس در لوکال هاست

پس از دریافت آخرین نسخه به محل نصب نرم افزار XAMPP رفته و پوشه htdocs را باز کنید. در پوشه htdocs یک پوشه جدید به نام دلخواه ایجاد کنید برای مثال یک پوشه به نام test ایجاد کنید. نام پوشه ای که در این بخش ایجاد می کنید در واقع آدرس سایت شما در هاست محلی است.

سپس تمامی فایل دریافتی از وردپرس را استخراج کرده، وارد پوشه wordpress شده و تمامی محتویات داخل پوشه wordpress را در پوشه ی test کپی کنید. مرحله اول نصب وردپرس در لوکال هاست به اتمام رسید حال نوبت به ایجاد پایگاه داده یا دیتابیس می رسد.

ایجاد پایگاه داده در localhost

نرم افزار XAMPP را اجرا کرده و گزینه های Apache و MySQL را فعال کنید، تصویر زیر نشانگر فعال بودن این دو گزینه است.

نصب وردپرس روی لوکال هاست XAMPP به صورت تصویری

پس از فعال شدن XAMPP مرورگر خود را باز کرده و کلمه localhost را در آن تایپ کنید و روی Enter کلیک کنید. پس از تایید به صورت خودکار به آدرس http://localhost/dashboard/ منتقل خواهید شد. شما در این بخش با صفحه ای مشابه تصویر زیر مواجه خواهید شد. مطابق تصویر در صفحه باز شده روی phpMyAdmin کلیک کنید.

نصب وردپرس روی لوکال هاست XAMPP

با باز شدن phpMyAdmin با صفحه ای مشابه تصویر زیر مواجه می شوید در این بخش نیز باید روی گزینه new کلیک کنید تا به صفحه ایجاد دیتابیس منتقل شوید.

نصب وردپرس روی لوکال هاست XAMPP

در صفحه ایجاد دیتابیس، در کادر مشخص شده در تصویر نام دیتابیس خود را وارد کنید و روی دکمه Create کلیک کنید، ما در اینجا از hamgamweb استفاده کرده ایم.

نصب وردپرس روی لوکال هاست XAMPP

پس از ایجاد شدن دیتابیس شما به صفحه ای مشابه تصویر زیر منتقل خواهید شد.

نصب وردپرس روی لوکال هاست XAMPP

به همین سادگی دیتابیس شما ایجاد شد، حال نوبت به نصب وردپرس در لوکال هاست می رسد

نصب وردپرس

همانطور که بالاتر نیز به این مورد اشاره شد پوشه ای که شما در htdocs ایجاد کردید در واقع آدرس سایت شما خواهد بود تمامی سایت هایی که در لوکال هاست ایجاد می کنید از طریق پیشوند http://localhost/ در دسترس خواهند بود، برای مثال در صورتی که شما نام پوشه ایجاد شده را test گذاشته باشید آدرس شما به اینصورت خواهد بود : http://localhost/test/

حال آدرس سایت خود را وارد کنید تا به صفحه نصب وردپرس منتقل شوید. پس از انتقال به صفحه نصب شما با صفحه ای مشابه تصویر زیر مواجه خواهید شد که در آن باید یک زبان را برای ادامه نصب انتخاب کنید،

آموزش خصوصی طراحی سایت و وردپرس به صورت آنلاین

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از طریق واتساپ با شماره ۰۹۹۹۹۹-۱۵۸-۱۱ در تماس باشید.

پروژه محور - ارتباط مستقیم با مدرس

ساخت سایت - نصب وردپرس

زبان مورد نظر را انتخاب کرده و روی ادامه کلیک کنید در مرحله بعد شما باید دیتابیس ایجاد شده را به وردپرس متصل کنید. فرایند اتصال از دو راه نصب آسان وردپرس و ویرایش فایل wp-config-sample.php امکان پذیر است.

اتصال دیتابیس از طریق نصب آسان وردپرس

پس از انتخاب زبان، در صفحه بعدی اطلاعاتی برای راهنمایی در مورد اتصال دیتابیس، به شما نشان داده می شود، در این بخش روی دکمه ادامه یا “بزن بریم” کلیک کنید.

ساخت سایت - نصب وردپرس

در مرحله بعدی شما باید اطلاعات دیتابیس را وارد کنید، که شامل نام دیتابیس، نام کاربری دیتابیس، رمز عبور، هاست یا میزبان پایگاه داده و پیشوند وردپرس است. در همین ابتدا عادت کنید که همواره پیشوند وردپرس را تغییر دهید تا از به وجود آمدن هرگونه تداخل در آینده جلوگیری کنید مثال به جای wp_ از sitename_ استفاده کنید.

ساخت سایت - نصب وردپرس

اما وارد کردن اطلاعات در localhost بسیار ساده تر از هاست بهای آنلاین بوده در این بخش می توانید به شکل زیر عمل کنید:

  • نام پایگاه داده: در این کادر نامی که برای دیتابیس قرار داده اید را وارد کنید.
  • نام کاربری: در این بخش از کلمه root استفاده کنید.
  • رمز عبور: این کادر را خالی بگذارید.
  • میزبان پایگاه داده: در این بخش کلمه localhost را وارد کنید.
  • پیشوند جدول: پیشوند هم همانطور که اشاره شد توسط شما وارد می شود.

پس از وارد کردن اطلاعات دیتابیس روی فرستادن کلیک کنید، در صورتی که با خطای اتصال دیتابیس مواجه شدید لازم است تا اطلاعات وارد شده را در فایل wp-config-sample.php وارد کنید.

اتصال دیتابیس از طریق ویرایش فایل wp-config-sample.php

اگر با خطا در برقراری ارتباط با پایگاهداده در xampp یا لوکال هاست مواجه شدید بهتر است اتصال را از طریق فایل wp-config-sample.php ایجاد کنید. این فایل در شاخه اصلی وردپرس قرار دارد، با توجه به اینکه شما فایل های خود را به پوشه htdocs منتقل کرده اید در حال حاضر فایل wp-config-sample.php در پوشه htdocs قرار دارد، در ابتدا لازم است که یک کپی از این فایل ایجاد کنید و نام فایل کپی شده را به wp-config.php تغییر دهید. سپس فایل را ویرایش کنید

در صفحه باز شده به دنبال کدهای زیر باشید

// ** MySQL settings - You can get this info from your web host ** //
/** The name of the database for WordPress */
define( 'DB_NAME', 'نام دیتابیس' );

/** MySQL database username */
define( 'DB_USER', 'root' );

/** MySQL database password */
define( 'DB_PASSWORD', '' );

/** MySQL hostname */
define( 'DB_HOST', 'localhost' );

در کدهای بالا نام دیتابیس را با اطلاعات خود تغییر دهید سپس به دنبال کد زیر باشید

/**
 * WordPress Database Table prefix.
 *
 * You can have multiple installations in one database if you give each
 * a unique prefix. Only numbers, letters, and underscores please!
 */
$table_prefix = 'wp_';

در این قسمت نیز در صورت تمایل می توانید پیشوند وردپرس را تغییر داده و از کلمه دیگری استفاده کنید. پس از انجام تغییرات ذکر شده فایل را ذخیره کنید در این بخش فرایند اتصال دیتابیس به وردپرس به اتمام رسیده است.

نصب وردپرس – ایجاد کاربر مدیر

در صورتی که دیتابیس با موفقیت متصل شود با ورود به ادرس سایت یعنی آدرس http://localhost/test/ با صفحه ای مشابه تصویر زیر مواجه خواهید شد

ساخت سایت - نصب وردپرس

اگر شما با این صفحه مواجه شدید به این معنی است اتصال دیتابیس موفقیت آمیز بوده است، در این بخش شما باید اطلاعاتی از جمله نام سایت، نام کاربری مدیر سایت و ایمیل سایت را وارد نمایید برای مثال

  • عنوان سایت : در این بخش نام سایت خود را وارد کنید برای مثال “همگام وب”
  • نام کاربری : admin ( پیشنهاد می کنیم از عناوینی چون admin و یا نام سایت برای نام کاربری مدیر استفاده نکنید )
  • رمز: رمز ورود به پنل مدیریتی به صورت خودکار توسط وردپرس ایجاد می شود که در صورت نیاز می توانید آن را تغییر دهید
  • ایمیل شما : این ایمیل نیز ایمیل اصلی سایت است، تمامی اعلان های وردپرس به این ایمیل ارسال خواهند شد برای مثال [email protected] البته استفاده از ایمیل در سرور محلی یا لوکال هاست کاربردی ندارد.

پس از وارد کردن اطلاعات ذکر شده روی راه‌اندازی کلیک کنید تا به صفحه ورود منتقل شوید.

ساخت سایت - ورود به وردپرس

مراحل ساخت سایت برای شما به اتمام رسید! به همین راحتی شما موفق به نصب وردپرس در لوکال هاست شدید.

ورود به وردپرس در لوکال هاست

پس از پایان مراحل نصب وردپرس در xampp برای ورود به وردپرس در لوکال هاست و یا ورود به بخش مدیریت، فقط کافیست در ابتدای نام پوشه ای که در htdocs ایجاد کرده و وردپرس را در آن نصب کرده اید نام localhost را اضافه کنید به این ترتیب کافیست مرورگر خود را باز کنید و در قسمت Address bar ادرس و مسیر لوکال هاست را به شکل زیر وارد کنید؛

// صفحه اصلی وردپرس در لوکال هاست
http://localhost/test/
// ورود به بخش مدیریت وردپرس در لوکال هاست
http://localhost/test/wp-login.php
// ورود به داشبورد و پنل مدیریتی پس از لاگین کردن در وردپرس
http://localhost/test/wp-admin

نصب چند وردپرس در یک لوکال هاست

یکی از سوالات دیگر کاربران نصب چند وردپرس یا سایت در لوکال هاست است، توجه داشته باشید که برای نصب چند وردپرس روی لوکال هاست، شما باید همین تنظیمات را مجددا تکرار کنید در واقع هر پوشه ای که شما در htdocs ایجاد می کنید یک سایت جدا است، پس تنها کاری که شما باید انجام دهید ایجاد یک پوشه جدید مثال site2 در پوشه htdocs و همچنین ایجاد یک دیتابیس جدید در phpMyAdmin لوکال هاست است.

افزایش سرعت وردپرس در لوکال هاست

یکی دیگر از مشکلات کاربران در لوکال هاست مشکل سرعت پایین وردپرس در لوکال هاست است، در ابتدا این مشکل ممکن است از سمت فایل هایی باشد که نیازمند بارگیری مجدد از طریق اینترنت هستند، ممکن است برخی از فایل ها به دلیل تحریم مسدود شده باشند، در قدم اول برای بررسی این مشکل اینترنت خود را موقتا قطع کنید، در صورتی که مشکل سرعت برطرف شد می توانید در ادامه کار از نرم افزار های تغییر آی پی استفاده کنید. در غیر اینصورت ما یک آموزش جامع در خصوص افزایش سرعت وردپرس را برای شما آماده کرده ایم که در صورت نیاز می توانید این مقاله آموزشی را مطالعه نمایید.

مشکل در نصب وردپرس روی لوکال هاست

در صورتی که مطابق آموزش، تمامی مراحل را به درستی انجام دهید شما با هیچ مشکلی در نصب وردپرس در لوکال هاست مواجه نخواهید شد، اما اگر در فرایند با مشکلی مواجه شوید می توانید در بخش نظرات ما را مطلع کنید تا شما را راهنمایی کنیم، همچنین در صورتی که قصد دارید به صورت پیشرفته با وردپرس آشنا شوید و خود یک متخصص وردپرس باشید می توانید در دوره های آموزش خصوصی وردپرس و طراحی سایت همگام وب شرکت کنید.

مشکل ورود به وردپرس در لوکال هاست

در صورتی که نمی توانید سایت وردپرسی خود را در لوکال هاست باز کنید مجددا نرم افزار xampp را نصب کنید، البته قبل از انجام نصب مجدد به شما پیشنهاد می کنیم مقاله رفع مشکل ورود به وردپرس را مطالعه نمایید.

جمع بندی

همانطور که در این مقاله نیز متوجه شدید ساخت سایت و نصب وردپرس در لوکال هاست کار دشواری نبوده و نیازی به پرداخت هزینه های هنگفت ندارد شما فقط نیاز داشتید تا در مسیر درست قدم بردارید. در صورتی که نیاز به نصب وردپرس در هاست های تجاری را دارید می توانید مقاله ساخت سایت را مطالعه نمایید.

خدمات طراحی سایت

طراحی سایت مطابق با استانداردهای روز برنامه‌نویسی، به همراه آموزش استفاده و ۶ ماه پشتیبانی رایگان

2 Comments

سلام وقتتون بخیر ، من مراحل بالا رو انجام دادم ولی هنور “خطا در برقراری ارتباط با پایگاه‌داده” رو دارم .
ممنون میشم کمکم کنید .

  • سلام
    وقت بخیر،
    دیتابیس رو در localhost/phpmyadmin ایجاد کردید؟
    اطلاعات ورودی رو مجددا چک کنید
    نام کاربری در لوکال هاست root
    رمز عبور رو هم خالی بذارید