هر آنچه که باید در مورد کش سایت بدانید + اهمیت Website Cache

راهنمای جامع کش سایت + آموزش فعال سازی Cache

تا کنون چندین مقاله را در خصوص بهینه سازی سایت در همگام وب منتشر شده است که کش سایت (Cache) در تمامی مقالات یکی از مهمترین موارد به جهت بهینه سازی و یا افزایش سرعت سایت بوده است. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم شما را با معنی و مفهوم کش سایت، کاربرد کش، و چگونگی کش کردن سایت آشنا کنیم.

حتما تا کنون وب سایت هایی را مشاهده کرده اید که در بارگذاری اولیه، لود نسبتا کندی داشته اما در کلیک های بعدی و بارگذاری مجدد این رویه تغییر کرده و سایت به سرعت بارگذاری می کند، شاید سرعت بارگذاری سایت در کلیک های بعدی 10 برابر بیشتر شده باشد.

اگر شما هم صاحب یک سایت باشید، احتمالا می خواهید که سایت شما نیز این قابلیت را داشته باشد، به این قابلیت کش (cache) گفته می شود. با ما همراه باشید تا در این مقاله شما را به طور کامل با کش سایت و نحوه اعمال کش بر روی سایت آشنا کنیم در ابتدا شما باید بدانید که منظور از کش سایت چیست؟ و با کاربرد کش (Cache) آشنا شوید.

کش سایت چیست؟ ( Website Cache )

هرچند که سایت شما بهینه باشد سایت شما برای لود کامل باید برای کاربران دانلود شود، اما این دانلود بسته به سرعت کاربر می تواند متغیر باشد و زمان بارگیری سایت شما برای کاربر را کاهش دهد. برای مثال اگر کاربری با سرعت 16 مگابایت به اینترنت متصل باشد سایت شما در کمتر از 5 ثانیه برای او بارگذاری خواهد شد اما اگر سرعت کاربر برای مثال 2 مگابایت باشد ممکن اسع زمان بارگذاری کامل سایت شما به 10 ثانیه نیز برسد!

شما به یک راه حل اصولی برای این مشکل نیاز دارید، و اینجاست که کش سایت این مشکل را برای شما حل می کند. شاید برای شما این سوال پیش آید که کش سایت چه تاثیری در این خصوص دارد و چرا برای ما مفید است، در واقع فعال سازی کش سایت سرعت سایت شما را ممکن است تا 5 برابر افزایش دهد، ابتدا بیایید شما را با عملکرد کش آشنا کنیم.

عملکرد کش به چه صورت است؟

هر آنچه که باید در مورد کش سایت بدانید + اهمیت Website Cache

در سطر بالا به این موضوع اشاره شد که هر کاربر برای باز شدن سایت شما نیاز است که اطلاعات سایت شما را دانلود کند! توجه داشته باشید که سایت شما دارای یکسری فایل های ثابت است. برای مثال سایت شما دارای چندین اسکریپت و فایل CSS است که در همه صفحات بارگذاری می شود.

همچنین شما ممکن است از تصاویری در سربرگ، ستون کناری و پابرگ سایت خود استفاده کنید، به نظر شما چه اتفاقی خواهد افتاد اگر کاربر فقط یک بار این موارد را دانلود کند و برای بازدیدهای بعدی نیازی به دانلود مجدد این فایل ها نداشته باشد؟ پاسخ کاملا واضح است این کار موجب افزایش سرعت و کاهش فشار به سرور شما خوهد شد.

کش (Cache) به معنی حافظه پنهان است، شما با استفاده از فعال کردن کش سایت می توانید اطلاعات ثابت مانند فایل های CSS, Javascript و تصاویر را در حافظه پنهان مرورگر کاربر ذخیره کنید. در این حالت فایل های سایت شما در مرورگر کاربر در اولین بازدید از سایت شما ذخیره می شوند و برای بازدید های بعدی دیگر نیازی به دانلود نخواهد بود.

آموزش خصوصی طراحی سایت و وردپرس به صورت آنلاین

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از طریق واتساپ با شماره ۰۹۹۹۹۹-۱۵۸-۱۱ در تماس باشید.

پروژه محور - ارتباط مستقیم با مدرس

چرا باید کش سایت فعال کنیم ؟

هر آنچه که باید در مورد کش سایت بدانید + اهمیت Website Cache

سرعت یکی از مهمترین فاکتورهای سئو بوده، اما پایه و اساس اصلی سئو ارتباط مستقیمی با رضایت کاربران دارد. اگر سایت شما دارای بازدید بالایی باشد تعداد درخواست ها به سمت سرور و میزان دانلود همزمان فشار زیادی به سرور شما وارد می کند که این باعث کندی سرعت سایت شما خواهد شد.

شما با فعال کردن کش سایت به راحتی می توانید به درخواست های اضافی خاتمه دهید و تا حد چشمگیری مصرف منابع خود را کاهش دهید. علاوه بر این کاربران شما در صورتی که کش سایت شما فعال باشند در صورتی که از سایت شما استفاده کنند تجریه خوشایندی از کلیک بر روی مطالب شما خواهند داشت، چرا که مطالب شما در سریعترین زمان برای کاربرانی که دارای سرعت اینترنت مطلوبی نیستند بارگذاری می شود.

فراموش نکنید که تنظیم صحیح cache و فعال سازی کش سایت موجب افزایش سرعت سایت شما تا 5 برابر خواهد شد و این افزایش سرعت تاثیر بسیار مفیدی بر خشنودی کاربران در استفاده از سایت شما خواهد شد، رضایت کاربران به معنی واقعی نشانگر رعایت نکات سئو کلاه سفید است و این به مرور زمان موجب افزایش بازدید و موفقیت بیشتر برای شما خوهد شد.

آموزش فعال کردن کش سایت

بهینه سازی و افزایش سرعت وردپرس

با مطالعه این مقاله تا کنون به اهمیت کش برای سایت خود پی برده اید اما چگونه کش سایت را فعال کنید؟ خوشبختانه اعمال کش بر روی سایت در عین حال که بسیار کاربردی بوده، بسیار هم ساده است و چندین روش برای فعال کردن cache بر روی سایت وجود دارد.

فعال کردن کش وردپرس

اگر شما از سیستم محبوب وردپرس استفاده می کنید افزونه های قدرتمندی برای فعال سازی کش در وردپرس در دسترس است که شما به صورت رایگان می توانید از این افزونه ها بهره مند شوید، مزیت استفاده از افزونه ها این است که شما دیگر نیازی به ویرایش فایل نخواهید بود و به راحتی از طریق پنل مدیریتی می توانید تنظیمات کش سایت را به بهترین نحو اعمال کنید. در اینجا می توانید چند نمونه از بهترین افزونه های کش وردپرس را مشاهده کنید:

فعال سازی کش از طریق فایل htaccess

شاید از وردپرس استفاده نکنید و یا تمایلی به استفاده از افزونه ها نداشته باشید در این حالت می توانید با استفاده از فایل htaccess تنظیمات کش سایت را فعال کرده و از cache بهره مند شود، این تنظیمات بسیار ساده بود ولی شما نیاز به ویرایش فایل htaccess خواهید داشت در این خصوص ما یک مقاله جامع برای فعال سازی کش از طریق فایل htaccess برای شما آماده کرده ایم که در صورت نیاز می توانید این مقاله را مشاهده نمایید.

استفاده از شبکه تحویل محتوا CDN

یکی از مهمترین خدمات شبکه های توزیع محتوا یا CDN، فعال سازی کش است. در همگام وب مقالاتی در خصوص آشنایی با CDN و نحوه کارکرد آن منتشر شده است همچنین بهترین CDN های رایگان را نیز به شما معرفی کرده ایم که در صورت نیاز می توانید از این مقالات استفاده کنید، این شرکت ها به صورت خودکار کش را بر روی سایت شما فعال می کنند موجب افزایش سرعت سایت شما خواهند شد.

جمع بندی

شما در این مقاله با کش سایت آشنا شدید و حال با اهمیت استفاده از کش مطلع هستید، اگر تا کنون Cache سایت خود را فعال نکرده اید، وقت را تلف نکنید و این قابلیت مهم را بر روی سایت خود فعال کنید تا شاهد افزایش چشمگیر سرعت سایت خود باشید، فراموش نکنید سرعت و رضایت کاربران از مهمترین فاکتور های سئو بوده و نقش مهمی در موفقیت شما خواهد داشت.

خدمات طراحی سایت

طراحی سایت مطابق با استانداردهای روز برنامه‌نویسی، به همراه آموزش استفاده و ۶ ماه پشتیبانی رایگان