آموزش رفع خطای 404 در وردپرس - Page Not Found

آموزش رفع خطای 404 وردپرس یا Page Not Found

در این مقاله کوتاه قصد داریم نحوه رفع خطای 404 در وردپرس را به شما نشان دهیم، خطای 404 یا Page Not Found ( صفحه پیدا نشد ) یکی از رایج‌ترین خطاها در وردپرس بوده که روزانه کاربران زیادی با این خطا مواجه می‌شوند. اما 404 چیست؟ چرا این خطا را مشاهده می‌کنیم؟ چگونه از بروز این خطا در سایت جلوگیری کرد؟ تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا شما را با نحوه رفع این خطا آشنا کنیم.

خطای 404 یا Page Not Found چیست؟

تمامی درخواست های http دارای یک پاسخ به صورت عددی هستند، برای مثال اگر یک سایت به درستی باز شود پاسخ برابر با 200 بوده و اگر شما اجازه دسترسی به آن بخش را نداشته باشید ممکن است با پاسخ یا خطای 403 مواجه شوید.

404 Error نیز یکی دیگر از پاسخ‌های دریافتی http است، که به معنای موجود نبودن صفحه است، حال ممکن است این خطا مربوط به تصویری باشد که قبلا در یک وبسایت بوده و به تازگی حذف شده و مربوط به پیوندی باشد که به صورت داینامیک ایجاد شده است.

دلایل بروز خطای 404

دلایل متفاوت است، اما رایج‌ترین دلیل حذف صفحه ای است که شما در حال مراجعه به آن هستید، ممکن است این پیوند یک عکس، فایل و … باشد. اما همیشه اینطور نیست، وجود یک پیوند به معنای وجود یک فایل یا سند html نیست، در بسیاری از سیستم‌ها از جمله وردپرس آدرس‌ها به صورت داینامیک ایجاد می‌شوند.

برای مثال آدرس https://hamgamweb.com/tag/php/ در حالت معمول باید به اینصورت باشد که در دایرکتوری اصلی سایت شما یک پوشه به نام tag و یک پوشه زیرمجموعه دیگر به نام php وجود داشته باشد، اما اینگونه نیست و این آدرس به صورت داینامیک ایجاد شده است.

آموزش خصوصی طراحی سایت و وردپرس به صورت آنلاین

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از طریق واتساپ با شماره ۰۹۹۹۹۹-۱۵۸-۱۱ در تماس باشید.

پروژه محور - ارتباط مستقیم با مدرس

در خصوص وردپرس با توجه به اینکه آدرس‌های موجود (در صورتی که یک عکس یا فایل نباشند) به صورت خودکار و به ازای هر مطلب یا صفحه ایجاد می‌شوند، خطای 404 فقط به دلیل حذف یک فایل رخ نمی‌دهد. رایج‌ترین دلایل:

  1. انتقال سایت به سرور(هاست) دیگر
    • انتقال به sub directory و sub domain نیز باعث بروز این خطا می‌شود
  2. تغییر ساختار پیوند‌های یکتا و عدم تغییر یا انتقال پیوندهای قدیمی در دیگر صفحات
  3. ایجاد یک پست تایپ جدید
  4. پیکربندی نادرست سرور
  5. استفاده از افزونه/قالب غیراستاندارد
  6. ویرایش نادرست فایل htaccess

رفع خطای 404

در صورتی که سایت خود را به سرور یا بخش دیگری انتقال داده اید یا ساختار پیوند‌های یکتا را تغییر داده‌اید، حتما آدرس‌های قدیمی را در دیتابیس بروزرسانی کرده و به آدرس جدید تغییر دهید، همچنین بهتر است که پس از ویرایش آدرس‌های قدیمی را به آدرس جدید redirect کنید.

رفع خطای 404

بروزرسانی فایل htaccess

ممکن است تمامی موارد بالا را انجام دهید، اما مشکل حل نشود. در برخی از موارد ممکن است شما هیچ آدرسی را تغییر نداده باشید اما تمامی صفحات سایت شما با خطای 404 مواجه شوند و یا اینکه فقط یک پست تایپ جدید ایجاد کرده باشید اما امکان دسترسی به مطالب پست تایپ جدید میسر نباشد. نگران نباشید با بروزرسانی فایل htaccess این مشکل رفع خواهد شد.

ممکن است به دلایلی از جمل نصب یک افزونه یا کدنویسی اشتباه این فایل خراب شده و ساختار پیوندهای سایت شما با مشکل مواجه شود. بهتر است ابتدا وارد هاست خود شده و فایل htaccess را تغییر نام دهید، اگر با نحوه ویرایش این فایل آشنا نیستید می‌توانید از مقالات زیر کمک بگیرید:

پس از تغییر نام فایل ( درواقع شما یک بکاپ از فایل htaccess خود تهیه کرده‌اید )، لازم است وارد پیشخوان سایت خود شوید، وی پیوندهای یکتای سایت خود را بروزسانی کنید.

پیوند های یکتا  خطای 404 وردپرس

با بروزرسانی پیوند‌های یکتا htaccess مجددا ایجاد و یا در صورت وجود بازنویسی می‌شود. و کدهای صحیح جایگزین خواهند شد. برای بروزرسانی از پنل پیشخوان وارد بخش تنظیمات شوید و سپس روی پیوند یکتا کلیک کنید، در صفحه باز شده بدون ایجاد تغییری تنها یکبار روی دکمه ذخیره تغییرات کلیک کنید و صبر کنید تا صفحه بروزرسانی شود. حال می‌بینید که فایل htaccess مجدد ایجاد و یا بازنویسی شده و به احتمال زیاد مشکل خطای 404 در سایت شما رفع شده است.

همچنین در صورت نیاز می‌توانید از کدهای پیشفرض htaccess وردپرس استفاده و کدهای زیر را جایگزین کدهای موجود در htaccess کنید، پیشنهاد می‌شود حتما از فایل htaccess یک نسخه پشتیبان تهیه کنید.

# BEGIN WordPress
<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
RewriteBase /
RewriteRule ^index\.php$ - [L]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule . /index.php [L]
</IfModule>
# END WordPress

رفع خطای 404 در لوکال هاست

ممکن است شما در فضای هاست محلی یا لوکال هاست با خطای 404 وردپرس مواجه شده باشید، در این صورت نیز تمامی روش های ذکر شده را انجام دهید، طبق روال قبلی ابتدا یک باز به بخش پیوند های یکتا مراجعه کنید و بدون اعمال هر تغییری پیوندهای یکتا را ذخیره کنید و یا با استفاده از کد بالا فایل htaccess را مستقیما ویرایش کنید تا مشکل شما رفع شود البته نیاز است تا rewrite_module را در نرم افزارهایی چون Xampp و Wamp یا Mamp فعال کنید.

اگر خطا رفع نشد راه چاره چیست؟

هرچند که در بیشتر اوقات با بروزرسانی پیوندهای یکتا ارور 404 رفع خواهد شد، اما در برخی موارد ممکن است یک پوسته یا افزونه باعث بروز این مشکل باشد، در این حالت بهتر است که یکی از پوسته‌های پیشفرض وردپرس را نصب کنید، افزونه‌های خود را غیر فعال کنید و مجددا پیوندهای یکتا را بروزرسانی کنید. در صورتی که همچنان مشکل رفع نشده بود از مقاله زیر را مطالعه کنید.

اگر مشکل حل نشد، از کجا می توان پشتیبانی وردپرس را دریافت کرد؟

اگر مراحل را دنبال کردید و مشکل حل نشد، همیشه می توانید برای شناسایی و رفع مشکل به میزبان وب خود مراجعه کنید. یک میزبان وب مناسب، پشتیبانی لازم برای راه اندازی مجدد سایت را به شما ارائه خواهد داد.

در همگام وب نیز خدمات پشتیبانی وردپرس به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته ارائه شده است، خدمات پشتیبانی به جهت کیفیت و نظارت بهتر دارای ظرفیت محدود بوده که این امر موجب پاسخدهی و رفع مشکل در سریع‌ترین زمان خواهد بود.