مسیر طراحی سایت + چگونه یک طراح سایت شویم

چگونه یک طراح سایت شویم؟ از کجا شروع کنیم؟

در این مقاله قصد داریم به شما نشان دهیم چگونه یک طراح سایت موفق شوید، در واقع شما در پایان این مقاله با مسیر طراحی سایت آشنا شده و می توانید آموزش های خود را شروع کنید. همیشه برای مخاطبانی که به طراحی سایت علاقه دارند سوالاتی از قبیل “برای یادگیری طراحی سایت از کجا شروع کنم؟”، “مسیر درست کدام است؟”، “اول به سراغ کدام زبان بروم؟”، “استفاده از نرم افزار های آماده طراحی بهتر است یا کدنویسی؟” و بسیاری سوالات مشابه دیگر که در این مقاله سعی می کنیم تمامی سوالات شما پاسخ دهیم.

هر وب سایتی که به آن مراجعه می کنید حاصل تلاش طراحانی است که پس از سال ها تجربه و و یادگیری مهارت های لازمه سعی در فراهم ساختن محیطی مناسب برای رفع نیاز های شما در کوتاه ترین زمان را داشته اند، تفاوتی ندارد که سایت با چه موضوعی باشد، فرض کنید وارد یک وب سایت فروش بلیط آنلاین شده اید، شما به راحی از طریق تلفن همراه یا رایانه خود می توانید بلیط خود را تهیه کرده و دیگر نیازی به مراجعه حضوری و اتلاف وقت در صف های طولانی نیست.

شما بهترین خدمات را در سریع ترین زمان و بدون اتلاف وقت دریافت خواهید کرد، وب سایت ها امروزه جزئی از زندگی روزمره ما شده اند، اما هر وبسایتی ازجمله فروشگاهی، آموزشی، خبری و … باید دارای قابلیت های مفیدی باشد تا مخاطبان را ملزم به استفاده از خدمات کند، این وظیفه اصلی یک طراح سایت است.

اگر فکر می کنید که برای طراحی سایت و تبدیل شدن به یک طراح سایت موفق، فقط به آموزش طراحی سایت و کدنویسی نیازمندید سخت در اشتباهید! لازمه یک طراح موفق شدن، ترکیب مهارت های گوناگون است، شما برای موفقیت در مسیر طراحی سایت نیازمند دانش فنی، مهارت های اجتماعی و نگرش مثبت هستید. یکی از مهمترین استعداد هایی که یک طراح سایت باید از آن بهره مند باشد ایده پردازی قوی و مفید است.

حال ما در این مقاله به شما کمک می کنیم تا مسیر خود را در این راه پیدا کنید، به شما نشان می دهیم از کجا شروع کنید و برای یادگیری طراحی و یک طراح موفق به چه چیز نیاز خواهید داشت. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا به در روشن تر کردن مسیر طراحی سایت به شما کمک کنیم.

چرا یک طراح سایت شویم؟

درک اینکه امروزه بیشتر فعالیت های روزمره از طریق اینترنت و وب سایت ها انجام می گیرد برای هیچ کس پوشیده نیست، امروزه تمامی انسان ها چه برای رفع نیاز خود و چه به هدف سرگرم شدن و گذراندن وقت ملزم به استفاده از اینترنت و وب سایت ها هستند.

اگر شما علاقه مند به این رشته هستید، این خبر خوب برای شماست که امروزه طراحی سایت یکی از پردرآمد ترین شغل های حال حاضر در دنیا است دلیل . همانطور که می دانید تکنولوژی روز به روز در حال گسترش است و صاحبان کسب و کار نیز اگر کار خود را در این زمینه گسترش ندهند به زودی از غافله عقب خواهند ماند و با شکست مواجه خواهند شد.

اگر کسی صاحب یک فروشگاه ساده است، دیر یا زود باید به فکر ارائه خدمات غیرحضوری و آنلاین برای فروشگاه خود باشد چرا که افراد تمایل کمتری به مراجعه حضوری دارند. برای مثال تاکسی سرویس ها را در نظر بگیرید، با ورود ابزار های آنلاینی چون اسنپ و دیگر تاکسی سرویس های اینترنتی با کاهش درآمد قابل توجهی مواجه شده اند، چرا که شما در هر مکانی و در کمترین زمان می توانید از خدمات آنها بهره مند شوید.

موفقیت در طراحی سایت

صاحبان مشاغل و هر شخصی که هدفی برای پیشرفت دارد به خوبی به این مسئله آگاه است که برای رشد و موفقیت بیشتر نیازمند ورود به عرصه تجارت الکترونیک است، اینجاست که این بهترین فرصت شغلی برای شماست. البته که بسیاری از اشخاص به هدف ایجاد یک سایت یا فروشگاه اینترنتی سعی در یادگیری طراحی سایت و آموزش این مهارت دارند که به هیچ وجه توصیه نمی شود.

آیا یادگیری طراحی سایت به هدف ایجاد یک وب سایت کار درستی است؟

همانطور که در سطر بالا به این موضوع اشاره کردیم، بسیاری از افراد که قصد گسترش کسب و کار خود در فضای مجازی را دارند به اشتباه سعی می کنند تا وب سایت یا فروشگاه خود را به شخصه طراحی کنند و به همین منظور ماه ها در جستجوی آموزش های مختلف برای یادگیری طراحی سایت و کدنویسی هستند.

اما چرا اشتباه؟ چرا این کار درست نیست؟ در نظر داشته باشید که طراحی سایت فقط در کدنویسی خلاصه نمی شود، شما نیازمند تجربه کافی و مهارت های مختلف برای ایجاد یک وب سایت پایدار هستید. هنگامی که شما فقط به هدف ایجاد یک وب سایت پا به عرصه طراحی می گذارید بی شک از کلیات دوری کرده و فقط به دنبال موارد مورد نیاز در سایت خود هستید غافل از اینکه شما برای طراحی سایت مناسب باید به اطلاعات گسترده ای دسترسی داشته باشید.

عموما یک وب سایت که توسط یک شخص تازه کار راه اندازی شده است همیشه با مشکلات جدی امنیتی و ظاهری مواجه بوده و همچنین از سرعت پایین تری برخوردا خواهد بود. فرد به جای ایده پردازی صحیح سعی در کپی برداری از وب سایت های مشابه دارد. یک مثال بارز در این خصوص، وجود وب سایت هایی کاملا مشابه از لحاظ ظاهری با وب سایتی چون دیجی کالا است.

شخص به هدف ایجاد یک سایت یا فروشگاه اینترنتی به دنبال آموزش هاییست تا از برخی موارد ظاهری در سایر وب سایت های مشابه کپی برداری کند، آموزشی که هیچ گاه کامل نخواهد بود، زیرا همیشه برای اجرای هر خط کد یک پیش نیاز لازم است. در نتیجه با توجه به کافی نبودن اطلاعات و به وجود آمدن برخی مشکلات در آینده، اغلب این پروژه در مدت زمان کم متوقف خواهد شد و شخص فقط وقت خود را تلف کرده است.

وقت خود را تلف نکنید! مسیر طراحی سایت

البته که آشنایی با اصول پایه طراحی به هدف اعمال تغییرات جزئی در یک وب سایت مفید است، و مدیریت سایت را برای شما آسان تر می کند اما اگر به پروژه خود اهمیت می دهید، شروع یادگیری به هدف ایجاد یک پروژه کامل اصلا منطقی نبوده و و هیچگاه نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. شما هیچ گاه نمی توانید خود را با شخصی که تخصص چندین ساله در این عرصه دارد مقایسه کنید، مسلما کیفیت خروجی نیز قابل مقایسه نخواهد بود.

از سوی دیگر هنگامی که یک فرد متخصص و با تجربه، وظیفه طراحی سایت شما را دارد، سایت شما از لحاظ ظاهری، امنیت، سرعت و سئو در جایگاه بسیار مناسب تری قرار خواهد داشت و احتمال موفقیت کسب و کار شما بسیار بیشتر خواهد شد. در نتیجه سعی کنید فقط با اصول اولیه آشنایی داشته باشید اما انجام پروژه را به عهده یک فرد متخصص بگذارید تا نتیجه مطلوبی دریافت کنید.

در چه مواردی باید طراحی سایت را به صورت کامل یاد بگیریم؟

پاسخ کاملا واضح است، فقط در صورتی که شما قصد دارید طراحی سایت و کدنویسی را به عنوان شغل خود انتخاب کنید باید به دنبال یادگیری طراحی وب باشید. یک مثال ساده، شما دارای یک خودرو هستید که یکی از قطعات آن به درستی کار نمی کند، آیا باید به طور کامل مهارت تعمیرات خودرو را یاد بگیرید و یا بهتر است تا تعمیر خودرو خود را به عهده فرد متخصص بگذارید؟

حال فرض کنیم که شما قصد دارید یک طراح سایت شوید و طراحی سایت و کدنویسی را به عنوان یک هدف شغلی در نظر گرفته اید، در همین ابتدا به شما توصیه می کنیم اگر به این حرفه علاقه مند نیستید از آن دوری کنید! طراحی سایت و کد نویسی نه تنها یکی از پردرآمد ترین شغل ها است بلکه جزء گرانترین خدمات نیز محسوب می شود.

این شغل هم دارای بازار کار مناسب بوده و هم از درآمد بالایی برای طراح برخوردار است، اما اصلا شغل راحتی نیست! شما در انجام یک پروژه حق کوچکترین اشتباهی ندارید، باید کاملا به تمام موارد مسلط باشید، در حرفه طراحی سایت شما علاوه بر کلیات پروژه با جزئیات نیز سرو کار دارید.

تمام جزئیات از نظر یک طراح مهم است، شما برای هر پروژه باید یک ایده قوی داشته باشید، شغل طراحی سایت نیازمند قدرت ایده پردازی و تمرکز بسیار زیادی است و این فقط بخشی از دشواری های این شغل پر درآمد است، البته که اگر شما علاقه مند به این رشته باشید مسلما هیچ چیز برای شما در این راه سخت نخواهد بود.

آموزش خصوصی طراحی سایت و وردپرس به صورت آنلاین

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از طریق واتساپ با شماره ۰۹۹۹۹۹-۱۵۸-۱۱ در تماس باشید.

پروژه محور - ارتباط مستقیم با مدرس

با توجه به توضیحات بالا همچنان به شغل طراحی سایت و کدنویسی علاقه مند هستید؟ این شما و این هم مسیر طراحی سایت، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا شما را از نحوه یادگیری صحیح کدنویسی و طراحی وب مطلع سازیم.

مسیر طراحی سایت : چگونه طراح سایت شوم؟

مقالات و آموزش های گوناگونی به صورت رایگان و یا با پرداخت هزینه در سطح اینترنت موجود است که شما را در این راه یاری می کنند. اما یک مسئله همیشه برای افرادی که در نقطه 0 یادگیری هستند گنگ بوده، این سوال بزرگ که برای یادگیری طراحی سایت و یا کدنویسی از کجا شروع کنم؟ البته با به وجود آمدن این سوال، سوالات دیگری نیز ذهن شخص علاقه مند را مشغول می کند، سوالاتی چون ابتدا کدام زبان برنامه نویسی را یاد بگیرم؟ آیا باید به تمامی زبان های برنامه نویسی مسلط باشم؟ و …

مسیر طراحی سایت + چگونه یک طراح سایت شویم

نگران نباشید به تمامی سوالات پاسخ می دهیم، یک لحظه کدنویس شدن را فراموش کنید چرا که کدنویسی همه راه نیست! همانطور که در ابتدای مقاله نیز به این موضوع اشاره شد کدنویسی فقط بخشی از مسیر طراحی سایت است، اگر شما قصد دارید یک طراح وب موفق شوید به تسلط به مهارت های مختلفی نیازمندید، هر وبسایتی شامل دو بخش است، یک بخش اجرای دستورات مختلف سمت سرور است و یک بخش نمایش اطلاعات و نتیجه دستورات به کاربران، که به طور کلی می توان گفت هر وب سایت به دو بخش گرافیکی و سمت سرور تقسیم می شود.

از کجا شروع کنم؟

ابتدا انتخاب کنید، که میخواهید خود عهده دار بخش گرافیک باشید یا خیر؟ اگر قصد دارید تمام امور به عهده شما باشد ابتدا به دنبال یادگیری نحوه کار با نرم افزار های گرافیکی باشید، مسلما در ابتدای راه نیاز به تسلط کامل نیست در غیر این صورت شما می توانید با همکاری با یک شخص متخصص گرافیک فقط روی پیاده سازی طرح گرافیکی تمرکز داشته باشید.

گرافیک

بخش گرافیکی هر وبسایت خود به دو بخش تقسیم می شود، اگر می خواهید حرفه ای عمل کنید، پس باید از همین ابتدا به دنبال کار گروهی باشید. هر وب سایتی از یک جلوه ظاهری برخوردار است که بسته به سلیقه کارفرما و یا نوع کار متفاوت است. سایت های مختلفی که با ظواهر مختلف و متنوع مشاهده می کنید، حاصل سال ها تجربه و تجزیه و تحلیل است.

شما باید ایده پرداز باشید، و برای هر وب سایت یک ایده جدید داشته باشید فراموش نکنید که ابتدا باید نوع ظاهر وب سایت مشخص باشید سپس نوبت به پیاده سازی و اجرای آن می رسد. در این بین شما لازم است با نرم افزار های طراحی مانند فتوشاپ و نرم افزار های مشابه آشنا باشید. راه ساده تر همکاری با شخصی متخصص در این زمینه است که ایده پردازی و بخش ظاهری به عهده او باشد و پس از آن شما نتیجه نهایی را پیاده سازی کنید.

پیشنهاد ما :‌ همکاری با یک فرد متخصص در زمینه گرافیک و تمرکز بر روی پیاده سازی طرح های گرافیکی ایجاد شده

طراحی سایت و کدنویسی

در حالتی که شما با نرم افزارهای مربوطه آشنایی داشته باشید و یا با یک شخص دیگر همکاری کنید نوبت به اجرای طرح است، در واقع کار اصلی شما در اینجا آغاز می شود! شما برای پیاده سازی طرح های گرافیکی خود و یا شخص دیگری ملزم به تسلط به برخی از زبان های نشانه گذاری و برنامه نویسی هستید. تمامی زبان ها به دو بخش سمت کاربر ( Clinet side ) و سمت سرور ( Server side ) تقسیم می شوند.

برای شروع، کدام زبان برنامه نویسی را یاد بگیریم؟

در ابتدا شما باید زبان های نشانه گذاری و سمت کاربر را یاد بگیرید و سپس یکی از زبان های سمت سرور را انتخاب کنید، در واقع یادگیری زبان های سمت کاربر الزامی بوده و شما برای موفقیت در مسیر طراحی سایت ملزم به یادگیری این زبان ها هسید. در بین زبان های سمت کاربر در طراحی سایت مهم ترین زبان، زبان نشانه گذاری HTML است. پس اولین مورد که شما باید به آن تسلط داشته باشید زبان HTML است.

زبان های طراحی سایت

HTML

HTML مخفف Hyper Text Markup Language است و نوع ساختار یک وب سایت را توصیف میکند. این زبان از دو بخش عناصر و ویژگی ها تشکیل شده و تمامی اجزایی که در یک صفحه وب سایت مشاهده می کنید بر پایه HTML تشکیل شده اند، در واقع HTML اسکلت بندی یک سایت بوده و تمامی اجزا با استفاده از این زبان نمایش داده می شوند. بدون HTML شما قادر به نمایش حتی یک عکس ساده هم نخواهید بود، HTML اولین قدم در مسیر طراحی سایت است.

CSS

پس از یادگیری HTML شما ملزم به یادگیری CSS هستید، CSS مخفف Cascading Style Sheets یکی دیگر از زبان های سمت کاربر بوده که با زبان HTML ترکیب شده و جلوه های ظاهری زیباتری به سایت می بخشد، بدون CSS سایت طراحی شده یک صفحه ساده و بی روح خواهد بود اما با ترکیب این دو زبان شما می توانید یک سایت بسیار زیبا طراحی کنید.

Javascript

پس از یادگیری HTML و CSS پیشنهاد ما یادگیری زبان Javascript یا JS است، به زبان ساده این JS تمامی نقطه ضعف های HTML و CSS را از بین می برد و نتیجه ترکیب این سه زبان یک صفحه قدرتمند، با قابلیت های جالب و بسیار زیبا خواهد بود! JS نوعی زبان سطح بالا، کامپایل درجا، و چندالگویی است که برای حرفه ای شدن در عرصه طراحی سایت ( Web Design ) قطعا باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید، این زبان شباهت های بسیاری به زبان های چون C# و C++ دارد. می توان گفت جاوا اسکریپت هم یک زبان سمت کاربر یا Front-End است و هم یک زبان Back-End.

PHP

پس از یادگیری زبان های ذکر شده نوبت به یک زبان سمت سرور است، با یادگیری زبان های HTML، CSS و JS شما قادر به ایجاد صفحات استاتیک هستید اما برای ایجاد یک سایت پیشرفته تر شدن در مسیر طراحی سایت شما ملزم به یادگیری یک زبان سمت سرور هستید. پیشنهاد ما یادگیری زبان PHP است.

این زبان مخفف Hypertext Preprocessor، یک زبان برنامه نویسی متن باز، رایگان و سمت سرور است که بزرگترین وب سایت ها دنیا یا از این زبان استفاده کرده اند و در حال استفاده از آن هستند، از جمله وب سایت هایی که در حال حاضر از زبان PHP استفاده می کنند وب سایت وردپرس، بزرگ ترین وب سایت وبلاگ دهی دنیاست که دارای محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا در جهان است.

jQuery

البته که jQuery یک زبان برنامه نویسی نیست و در واقع یک کتابخانه جاوااسکریپت بوده، اما پس از یاد گیری زبان های ذکر شده یادگیری jQuery می تواند بسیار مفید باشد و سایت طراحی شده توسط شما را بسیار قدرتمند تر سازد با استفاده از جی کوئری استفاده از زبان JS در حد چشمگیری ساده تر و با سرعت بیشتری انجام می گیرد.

SQL

SQL مخفف عبارت Structured Query Language به معنی زبان پرس‌و‌جوی ساختاریافته یکی از محبوبترین زبان های پایگاه داده در بین طراحان است، اگر شما قصد یادگیری زبان PHP را داشته باشید برای ارتباط با پایگاه داده لازم است که با زبان SQL نیز آشنایی داشته باشید. جالب است که SQL محدود به زبان خاصی نیست و این بدان معناست که بیشتر برنامه نویس ها و طراحان سایت نیازمند تسلط به این زبان هستند.

آیا باید به تمامی زبان های برنامه نویسی مسلط باشیم؟

یک باور غلط در بین عموم وجود دارد که شما باید به تمامی زبان های برنامه نویسی مسلط باشید، با توجه به تعداد بالای زبان های برنامه نویسی، این امر به هیچ وجه امکان پذیر نیست، البته که شما به طور قطع نیازمند یادگیری و تسلط به زبان های ذکر شده در این مقاله هستید.

جمع بندی

در این مقاله ما سعی کردیم تا مسیر درست یادگیری طراحی سایت را به شما نشان دهیم، زبان های برنامه نویسی مختلفی برای بهتر شدن وجود دارد که در این مقاله به مهمترین و پر استفاده ترین زبان ها اشاره شد. منابع زیادی در سطح اینترنت برای یادگیری زبان های ذکر شده موجود است که از بین بهترین وب سایت های آموزشی می توان به وب سایت w3schools اشاره کرد. لازم به ذکر است که یکی از خدمات وب سایت همگام وب آموزش طراحی سایت، وردپرس و زبان های برنامه نویسی به صورت خصوصی است که در صورت نیاز می توانید از طریق صفحه زیر درخواست خود را برای ثبت نام ارسال نمایید.

امیدواریم که این مقاله برای به شما در این مسیر شیرین کمک کند تا بتوانید در این عرصه یک طراح موفق شوید، در صورتی که هرگونه سوالی در خصوص این مقاله، مسیر طراحی سایت و یا آموزش طراحی سایت دارید در بخش نظرات سوال خود را مطرح کنید.

خدمات طراحی سایت

طراحی سایت مطابق با استانداردهای روز برنامه‌نویسی، به همراه آموزش استفاده و ۶ ماه پشتیبانی رایگان

2 Comments

سلام
وقتتون بخیر
من علاوه بر علاقه وبرای کسب درآمد میخوام یه طراح سایت حرفه ای بشم
امکان پذیر هست؟
لطفا راهنمایی کنید؟
قبلا درزمینه طراحی سایت باوردپرس چندین جلسه آموزش دیدم