مراحل عیب یابی و رفع خطا : رفع 90٪ از خطاها و مشکلات وردپرس

مراحل عیب یابی و رفع خطا : رفع 90٪ از مشکلات و خطاهای وردپرس

بسیاری از مشکلات و خطاهایی که در وردپرس رخ می دهند به طور معمول از طریق عیب یابی و راه حل‌های مشابه قابل حل هستند، در این مقاله آموزشی وب سایت همگام وب قصد داریم به شما مراحل عیب یابی و رفع خطا در وردپرس را آموزش دهیم. همانطور که می دانید وردپرس یکی از محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا است، بیش از 37٪ تمامی وب سایت های حال حاضر در جهان در حال استفاده از وردپرس هستند، این در حالیست که که تنها 60٪ از کل وب سایت ها از سیستم مدیریت محتوا استفاده می کنند و سهم وردپرس در بین سایت هایی که از سیستم های مدیریت محتوا استفاده می کنند 80٪ درصد است!

به سبب این آمار خیره کننده و محبوبیت بالای وردپرس بسیاری از وب سایت‌ها و آموزشگاه‌ها بخش عمده ای از فعالیت خود را به آموزش، بهینه سازی و توسعه وردپرس اختصاص داده اند. در حالت پیشفرض پس از نصب وردپرس شما با هیچ خطایی مواجه نخواهید شد و نسخه پیشفرض وردپرس به درستی اجرا می شود. اما شما به مرور نیازمند اضافه کردن برخی قابلیت ها به وب سایت خود خواهید بود.

عمده‌ترین دلیل بروز خطا در وردپرس چیست؟

شرکت ها یا وب سایت هایی که در حوزه توسعه، بهینه سازی و یا آموزش وردپرس فعالیت دارند، آموزش، کدهای آماده، افزونه و پوسته های متنوعی را به هدف توسعه این سیستم قدرتمند منتشر می کنند که هرکدام از موارد قابلیت هایی را به یک سایت وردپرسی اضافه می کنند. حال با استفاده از یک کد اشتباه، یا تداخل یک افزونه با افزونه دیگر ممکن است شما با خطاهایی مواجه شوید.

پوسته ها و افزونه های وردپرس سهم ویژه ای در محبوبیت وردپرس دارند اما گاه ممکن است بین این دو تداخلی وجود داشته باشد، اولین قدم برای رفع هر مشکلی پیدا کردن منشا مشکل است پس شما قبل از هرچیز باید از طریق مراحل عیب یابی وردپرس منشا مشکل یا خطا را پیدا کنید و سپس به دنبال راه حل باشید.

مراحل عیب یابی و رفع خطا در وردپرس

جالب است بدانید بیشتر مشکلاتی که در وردپرس به وجود می آیند در واقع بیش از 90٪ مشکلات و خطاها با اقدامات ساده ای رفع خواهند شد! بدون نیاز به اینکه شما تا چه حد تسلط داشته باشید، روند عیب یابی خطا در وردپرس بسیار ساده بوده و از طریق پیشخوان وردپرس امکان پذیر است اما در صورتی که شما امکان دسترسی به پیشخوان یا پنل مدیریت وردپرس را نداشته باشید باید از طریق هاست عیب یابی کرده تا منشا مشکل خود را پیدا کنید.

اگر با مشکلی در سایت خود مواجه هستید این نکته را فراموش نکنید، حتما قبل از انجام هرگونه تغییری، ابتدا از سایت خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید تا امکان بازگردانی اطلاعات در صورت بروز مشکلات احتمالی موجود باشد، در مقالاتی به دلیل اهمیت پشتیبان گیری منظم از وردپرس اشاره شده است که در صورت نیاز می توانید این مقالات را که حاوی آموزش تصویری نحوه گرفتن بکاپ از وردپرس از طریق افزونه و یا به صورت دستی هستند را مطالعه نمایید.

طبق توضیحات سطر قبل ابتدا یک نسخه پشتیبان از سایت خود تهیه کنید، سپس مراحل ذکر شده را دنبال کنید.

پاک کردن کش

بسته به نوع خطا و مشکلی که برای شما به وجود آمده، همیشه پای کش در میان است، در واقع سیستم کش باعث بهبود سرعت سایت شما شده و یکی از ارکان های اصلی بهینه سازی سایت و بهبود رتبه سئو است، اما در بسیاری از موارد گزارش شده وب سایت با هیچ مشکلی مواجه نبوده و فقط به دلیل کش، کاربر قادر به مشاهده اطلاعات و تنظیمات جدید خود نیست.

در مراحل عیب یابی نیز شما پس از انجام هر یک از مراحل باید از پاک کردن کش اطمینان حاصل کنید، اما چگونه کش مرورگر را پاک کنیم؟

روند پاکسازی کش بسیار ساده بوده کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. وارد تنظیمات مرورگر شده
  2. تنظیمات Cookies and Site Data را پیدا کنید ( این تنظیمات ممکن است برای هر مرورگر متفاوت باشد )
  3. اطلاعات را پاک کنید

به جهت اطمینان از اینکه بتوانید مراحل پاکسازی کش را به درستی انجام دهید، نحوه پاکسازی کش در مرورگر گوگل کروم را به شما نشان می دهیم:

از منو ست راست مرورگر روی تنظیمات کلیک کنید

عیب یابی - پاک کردن کش یا کوکی

در منو باز شده روی تنظیمات یا Settings کلیک کنید

عیب یابی - پاک کردن کش یا کوکی

به قسمت پایین صفحه اسکرول کنید و یا از منو سمت چپ روی Privacy and security کلیک کنید و بعد روی Clear browsing data کلیک کنید

عیب یابی - پاک کردن کش یا کوکی

در صفحه باز شده تیک های History، Cookies و Cached را فعال کرده و روی Clear data کلیک کنید

عیب یابی - پاک کردن کش یا کوکی

با انجام این مراحل کش پاک شده و شما می توانید مجددا سایت خود را بررسی کنید، همچنین در صورت نیاز می توانید با استفاده از Time Range اطلاعات بازه زمانی مشخصی را پاک کنید. پس از پاکسازی کش، مجددا سایت خود را بررسی نمایید اگر مشکل شما رفع نشده بود باید سایر مراحل را نیز دنبال کنید، لازم به ذکر است که پس از انجام هریک از مراحل عیب یابی وردپرس باید مجدد کش را پاک کنید تا از مشاهده تغییرات جدید اطمینان داشته باشید.

غیر فعال کردن آنتی ویروس

دربسیاری از موارد ممکن است مشکل پیش آمده فقط از سمت شما قابل مشاهده باشد، اخیرا گزارشاتی مبتنی بر تداخل و یا مسدود سازی SSL و کوکی ها از سمت برخی از آنتی ویروس ها منتشر شده است که همین امر غیر فعال کردن نرم‌افزار های امنیتی را در لیست مراحل عیب یابی و رفع خطای وردپرس قرار داده است.

آموزش خصوصی طراحی سایت و وردپرس به صورت آنلاین

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از طریق واتساپ با شماره ۰۹۹۹۹۹-۱۵۸-۱۱ در تماس باشید.

پروژه محور - ارتباط مستقیم با مدرس

در بسیاری از موارد ممکن است در سایت خود با خطاهای متعددی از جمله خطای ارسال پست و آفلاین بودن، خطای ویرایش پوسته، خطای آپلود رسانه، افزونه یا پوسته و خطا در بخش سفارشی سازی وردپرس و غیره مواجه شوید، در برخی گزارشات نیز دیده شده که ورود به پیشخوان نیز امکان پذیر نبوده و صفحه لاگین پس از ارسال اطلاعات رفرش شده ( مجدد بارگذاری شده ) و کاربر امکان دسترسی به صفحه مدیریت خود را نداشته است که تمامی موارد ذکر شده با غیر فعال کردن موقت آنتی ویروس رفع شده است.

لازم به ذکر است که این مورد توسط همگام وب نیز بررسی و تایید شده است، پس در این بخش از مراحل عیب یابی پس از پاکسازی کش، آنتی ویروس خود را غیر فعال کرده و مجدد صفحه را بارگذاری کرده و تست کنید.

نکته: پس از غیر فعال کردن نرم افزار امنیتی یا آنتی ویروس، مرورگر را ببندید و دوباره باز کنید کش مرورگر طبق آموزش پاک کنید و سپس بررسی کنید.

در صورتی که با مشکل ورود به پیشخوان مواجه هستید می توانید مقاله تکمیلی زیر را مطالعه نمایید:

اگر همچنان مشکل حل نشده است نسخه PHP را تغییر دهید.

تغییر نسخه PHP

تغییر نسخه PHP یکی دیگر از مراحل مهم عیب یابی است، معمولا در تمامی هاستینگ ها گزینه ای برای تغییر نسخه در هاست قرار داده شده تا کاربران بتوانند نسخه PHP سایت خود را تغییر دهند، برخی اوقات ممکن است که قالب، افزونه و یا قطعه کدی که قصد استفاده از آن را دارید با نسخه PHP سایت شما سازگار نباشد.

در حالت پیشفرض معمولا هاستینگ ها نسخه PHP را روی 5.4 تنظیم می کنند اما لازم است که شما همیشه از آخرین نسخه موجود استفاده کنید اگر تنظیمات در پنل مدیریت هاست شما موجود نبود می توانید از پشتیبانی هاست خود درخواست کنید تا نسخه PHP سایت شما را به آخرین نسخه ارتقا دهد.

در معدود مواردی نیز برخی خطاها به دلیل محدودیت حافظه PHP رخ می دهند که این مورد نیز از سمت شما و هاستینگ قابل حل است در همین خصوص نیز مقاله ای را برای شما آماده کرده ایم تا از طریق آن حجم آپلود و محدودیت حافظه PHP را افزایش دهید.

اگر با انجام مراحل ذکر شده همچنان مشکل حل نشده باید سایر مراحل عیب یابی را دنبال کنید که شامل غیر فعال کردن افزونه ها و استفاده از قالب پیشفرض است.

تغییر نام و یا پاک کردن فایل htaccess

فایل .htaccess یکی از مهم ترین فایل های سرور بوده که وظایف زیادی از جمله پیکربندی تنظیمات سرور را به عهده دارد که به همین دلیل نیز یکی از موارد مهم عیب یابی بوده که حتما نیازمند بررسی است، بسیاری از مشکلات مخصوصا خطاهای 404 به دلیل مشکلاتی در این فایل مهم به وجود می آیند برای تغییر نام و یا حذف این فایل شما باید وارد پنل مدیریت هاست خود ( cPanel یا Directadmin ) شده و روی مدیریت فایل کلیک کنید.

مدیریت فایل cPanle

سپس در صفحه باز شده روی public_html کلیک کنید:

نکته: شما باید به پوشه ای که وردپرس در آن نصب شده است مراجعه کنید در صورتی که از ساب دامنه استفاده کرده باشید باید به پوشه ساب دامنه رجوع کنید.

public_html در cPanel

البته بسته به نوع هاست شما ممکن است این فایل مخفی باشد، Apache یا نرم افزاری که وب سرور شما را تأمین می کند، به گونه ای پیکربندی شده است که همه پرونده های با نام .htaccess مخفی کند. البته که شما قادر به آشکارسازی این فایل از طریق مدیریت هاست خود هستید. به همین منظور در صورتی که این فایل را در شاخه اصلی پیدا نکردید در منو بالای مدیریت فایل روی Settings کلیک کنید:

عیب یابی - htaccess

سپس در پنجره باز شده تیک گزینه Show Hidden Files (dotfiles) را فعال کنید و روی Save کلی کنید تا فایل .htaccess نمایش داده شود.

عیب یابی - htaccess

اخطار: لطفا یک نسخه پشتیبان از سایت خود تهیه کنید.

حال روی فایل کلیک راست کرده و یا روی فایل کلیک چپ کنید و از منوی بالا گزینه Rename را انتخاب کنید

عیب یابی - htaccess

حال نام فایل را از .htaccess به htaccess_old تغییر داده و پس از پاک کردن کش مجدد سایت خود را بررسی نمایید، حتما پس از تغییر نام فایل وارد پیشخوان وردپرس شوید، در بخش پیوند های یکتا یکبار پیوند های یکتا را بدون نیاز به ایجاد هرگونه تغییری ذخیره کنید. با ذخیره کردن مجدد پیوندهای یکتا یک فایل htaccess جدید ساخته خواهد شد.

غیر فعال کردن قالب و افزونه ها

غیر فعال کردن افزونه‌ها و استفاده از قالب‌های پیشفرض یکی از اصلی ترین نکات عیب یابی و رفع خطای وردپرس است، معمولا مشکلات پیش آمده مربوط به تداخل افزونه ها هستند. در بسیاری از موارد ممکن است شما در حال استفاده از یک افزونه مخرب بر روی سایت خود باشید و یا اینکه افزونه با سایر افزونه های شما و یا با پوسته شما تداخل داشته باشد در این حالت سایت بسته به نوع مشکل و تداخل با خطاهای متفاوتی مواجه خواهد شد که در بیشتر موارد به خطای Fatal و Syntax محدود می شود البته که این خطاها شامل اطلاعاتی هستند که عیب یابی را راحت تر می کنند.

خدمات طراحی سایت

طراحی سایت مطابق با استانداردهای روز برنامه‌نویسی، به همراه آموزش استفاده و ۶ ماه پشتیبانی رایگان

غیر فعال کردن افزونه ها از طریق افزونه Health Check

یکی از بهترین افزونه‌های وردپرس در زمینه عیب‌یابی وردپرس افزونه Health Check & Troubleshooting است، با استفاده از این افزونه شما می‌توانید در محیطی امن قالب خود را تغییر داده و یا افزونه‌های خود را فعال یا غیرفعال کنید. لازم به ذکر است که این تغییرات فقط برای مدیر سایت قابل مشاهده خواهد بود، و بازدیدکنندگان سایت متوجه تغییرات اعمالی نخواهند شد. برای اطلاعات بیشتر در خصوص این افزونه و نحوه استفاده از افزونه به لینک زیر مراجعه نمایید.

غیر فعال کردن افزونه ها به صورت دستی

در این حال اگر شما به پیشخوان دسترسی داشته باشید کار ساده خواهد بود، کافیست از منوی پیشخوان وارد بخش افزونه ها یا Plugins شده در افزونه های فعال یک افزونه را غیر فعال کنید و سپس کش را پاک کنید و مجدد سایت را بررسی کنید، این روند را تا غرفعال کردن آخرین افزونه ادامه دهید و هر بار کش مرورگر را پاک کنید. در این حالت اگر مشکل و یا خطای سایت شما رفع شود شما متوجه می شوید که خطا از سمت کدامیک از افزونه های شما بوده است.

نکته: فراموش نکنید که پس از غیر فعال کردن هر افزونه کش را پاک کنید!

اما در صورتی که شما به پیشخوان یا سایت خود دسترسی نداشته باشید، روند انجام این مرحله مقداری متفاوت خواهد بود، شما به جهت عیب یابی صحیح لازم است تا از طریق هاست افزونه های خود را غیر فعال کنید به همین منظور مجدد پنل مدیریت هاست شده و روی مدیریت فایل کلیک کنید. و سپس وارد public_html یا شاخه اصلی سایت ( مثال عکس: ساب دامنه wp ) خود شوید. پوشه wp-content را باز کرده و در صفحه باز شده پوشه plugins را تغییر نام دهید، به عنوان مثال به plugins_old تغییر دهید

غیر فعال کردن افزونه ها

پس از تغییر نام پوشه plugins تمامی افزونه های سایت غیر فعال خواهند شد، ابتدا کش را پاک کنید و مجدد سایت خود را بررسی کنید.

نکته در صورتی که بخواهید افزونه های خود را به صورت تکی غیر فعال نمایید پوشه plugins باز کنید و نام هر پوشه افزونه را تغییر دهید.

تغییر قالب به صورت دستی

اگر تا به حال با انجام مراحل عیب یابی وردپرس ذکر شده مشکل رفع نشده است، ممکن است مشکل یا خطای به وجود آمده از سمت پوسته شما باشد! گاه ممکن است پوسته به دلیل عدم بروزرسانی و یا تداخل با هسته وردپرس سایت را با خطا مواجه سازد. در این حالت به جهت عیب یابی که آیا مشکل از سمت پوسته سایت است، در صورتی که به پیشخوان و پنل مدیریت وردپرس دسترسی دارید طبق روال معمول از منو پیشخوان وارد بخش نمایش و پوسته ها شده و یک پوسته جدید را نصب و فعال کنید.

ترجیحا سعی کنید در این مرحله از پوسته های پیشفرض وردپرس استفاده نمایید برای مثال پوسته twentytwenty یا بیست بیست وردپرس. اما در صورتی که امکان ورود به پیشخوان را ندارید باید تغییرات را از طریق هاست اعمال کنید. روند تغییر پوسته از طریق هاست نسبت به افزونه ها مقداری پیچیده تر است به این منظور شما باید تغییرات از از طریق دیتابیس (پایگاه داده وردپرس) اعمال کنید. برای تغییر قالب از طریق هاست مقاله زیر را مطالعه نمایید.

لطفا پس از تغییر قالب کش مرورگر را پاک کنید و مجدد تست کنید.

بروزرسانی وردپرس

اگر تمامی مراحی عیب یابی وردپرس تا به اینجا را طی کرده اید و مشکل همچنان باقیست، ممکن است مشکل پیش آمده از سمت هسته وردپرس باشد! ممکن است طی یک بروزرسانی ناموفق شما با خطا مواجه شده باشید و فایل های هسته وردپرس ناقص بارگذاری شده باشند در این حالت راه چاره شما بروزرسانی مجدد وردپرس به صورت دستی است.

در بسیاری از مواقع بروزرسانی مجدد وردپرس به صورت دستی باعث رفع مشکل پیش آمده خواهد شد، در صورتی که در این خصوص نیاز به راهنمایی دارید می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید.

پس از انجام بروزرسانی و پاک کردن کش مجدد سایت خود را بررسی نمایید.

فعال سازی Debug یا عیب یابی وردپرس

در صورتی با انجام تمامی مراحل ذکر شما مشکل حل نشد، وب سایت شما نیازمند بررسی تخصصی تری است، یکی از ویژگی های خوب وردپرس حالت Debug بوده خطاهای سایت شما را نمایش می دهد، به منظور فعال سازی حالت عیب یابی در وردپرس می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید.

پس از فعال کردن دیباگ می توانید خطاهای موجود را به یک فرد متخصص نشان دهید تا مراحل رفع خطا انجام شود، همچنین شما با استفاده از خدمات پشتیبانی وردپرس همگام وب نیز می توانید، وبسایتی ایمن، پر سرعت و بدون خطا را تجربه کنید.

جمع بندی

مراحل ذکر شده در این مقاله از مهمترین و اصلی موارد عیب یابی وردپرس هستند و به بیشتر خطاها و مشکلاتی که در وردپرس به وجود می آیند با انجام این مراحل رفع خواهند شد. در واقع 90٪ از مشکلاتی که کاربران با آن مواجه هستند را انجام مراحل ذکر شده رفع خواهند شد.

توجه داشته باشید که بسیاری از خطاها و مشکلاتی که مشاهده می شوند به دلیل تداخل افزونه، پوسته و کد های آماده با یکدیگر و یا خطای نوشتاری (Syntax) و عدم سازگاری با نسخه PHP روی می دهند که به همین جهت برای عیب یابی صحیح حتما باید تمامی موارد به صورت دقیق بررسی شوند

اگر مشکل شما همچنان رفع نشده به شما پیشنهاد می کنیم تا به برچسب خطاهای رایج وردپرس مراجعه کنید و مشکل خود را از بین مقالات مرتبط در این برچسب پیدا کنید و یا از طریق فرم تماس و یا بخش نظرات همین مقاله مشکل خود را برای ما ارسال نمایید.

اگر مشکل حل نشد، از کجا می توان پشتیبانی وردپرس را دریافت کرد؟

اگر مراحل را دنبال کردید و مشکل حل نشد، همیشه می توانید برای شناسایی و رفع مشکل به میزبان وب خود مراجعه کنید. یک میزبان وب مناسب، پشتیبانی لازم برای راه اندازی مجدد سایت را به شما ارائه خواهد داد.

در همگام وب نیز خدمات پشتیبانی وردپرس به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته ارائه شده است، خدمات پشتیبانی به جهت کیفیت و نظارت بهتر دارای ظرفیت محدود بوده که این امر موجب پاسخدهی و رفع مشکل در سریع‌ترین زمان خواهد بود.

8 Comments

سلام اقای اسدیان
من داخل سایت wordpress.org مشکلم رو به شما گفتو و گفتید که حالت debug رو فعال کنم و فایلش رو برای شما بفرستم. دقیقا چجوری فایل debug رو بفرستم؟
مشکلم عدم ارتباط خوانایی جداول ووکامرس با پایگاه داده بود. (4 تا خطا داده داخل فایل debug)
کجا ارسال کنم؟

  • سلام
    متن خطاها رو کپی کنید،
    البته همین مراحلی که داخل مطلب هست رو دنبال کنید مشکلتون به احتمال زیاد حل میشه

    • خطای اول :

      
      [25-Oct-2021 16:54:22 UTC] خطای Table 'vawpb_wc_reserved_stock' already exists در پایگاه‌داده وردپرس برای دستور 
      			CREATE TABLE VAWPB_wc_reserved_stock (
      				`order_id` bigint(20) NOT NULL,
      				`product_id` bigint(20) NOT NULL,
      				`stock_quantity` double NOT NULL DEFAULT 0,
      				`timestamp` datetime NOT NULL DEFAULT '0000-00-00 00:00:00',
      				`expires` datetime NOT NULL DEFAULT '0000-00-00 00:00:00',
      				PRIMARY KEY  (`order_id`, `product_id`)
      			) DEFAULT CHARACTER SET utf8mb4 COLLATE utf8mb4_unicode_ci;
      			 ساخته شده توسط require_once('wp-admin/admin.php'), do_action('admin_init'), WP_Hook->do_action, WP_Hook->apply_filters, Automattic\WooCommerce\Blocks\Installer->install, Automattic\WooCommerce\Blocks\Installer->maybe_create_tables, Automattic\WooCommerce\Blocks\Installer->maybe_create_table
      
      

با تشکر از مقاله خوب شما
لینک این مقاله رو به عنوان یک منبع معتبر در زیر ویدیو کانال یوتوب مون منتشر کردیم
لینک ویدیو
youtube.com/watch?v=DHH825f6oqQ

سلام.موقع نصب افزونه و قالب و … این ارور میاد لطفا بگید این ارور مربوط به چیه؟

Fatal error: Composer detected issues in your platform: Your Composer dependencies require a PHP version “>= 7.2.0”. You are running 7.1.26. in C:\xampp\htdocs\wordpress\wp-content\plugins\wp-rocket\vendor\composer\platform_check.php on line 24