مفاهیم و اصول اولیه سئو (تازه کار)

مفاهیم و اصول اولیه سئو (تازه کار)

شما میتوانید با بهینه سازی محتوای خود از دیده شدن محتوا اطمینان حاصل کنید، هیچ تفاوتی ندارد که شما یک وبلاگ در سیستم های وبلاگدهی از جمله بلاگر، ویکس، وردپرس … دارید و یا مشاغل کوچکی را اداره می کنید و یا زمان زیادی برای ارسال مطلب در سایت خود را ندارید، یادگیری مباحث و اصول اولیه سئو یا سئو پایه برای شما بسیار مفید خواهد بود و به کاربران برای پیدا کردن وب سایت شما کمک می کند.

در این مقاله قصد داریم شما را از پایه با مبحث پر طرفدار سئو آشنا کنیم، برای آشنایی و قدم برداشتن در این مسیر شما باید در خصوص موتورهای جستجوگر گوگل و نحوه کارکرد آنها اطلاعات داشته باشید برای مثال یک موتور جستجوگر چگونه کار می کند؟ چگونه باید وب سایت خود را بهینه کنید؟ که در این مقاله به تمامی سوالات پاسخ داده می شود.

اصول اولیه سئو نحوه جستجو و عملکرد موتورهای جستجوگر گوگل

در قدم اول نمایش سایت شما در نتایج گوگل بسیار ساده بوده و حتی نیازی به ارسال سایت خود به گوگل نیست! یه این دلیل که گوگل یک موتور جستجوی کاملاً خودکار است. گوگل از یک نرم افزار معروف به عنوان خزنده وب یا (web crawlers) برای جستجو و پیدا کردن وب سایت ها استفاده می کند و حتی اگر شما سایت خود را برای گوگل ارسال نکنید به احتمال زیاد محتوای شما در نتایج گوگل قرار خواهد گرفت. جستجوی Google در حالت کلی به سه بخش تقسیم می شود:

  1. Crawling (خزیدن): گوگل با استفاده از نرم افزار خودکار web crawlers در سطح وب جستجو کرده و صفحات جدید یا بروز شده را پیدا می کند. صفحات پیدا شده در یک لیست برای بررسی نهایی ذخیره می شوند. گوگل صفحات را با روش های مختلف پیدا می کند اما اصلی ترین روش پیوند(لینک) صفحات است.
  2. Indexing (نمایه سازی): پس از مرحله Crawling و ذخیره شدن در لیست گوگل مجددا صفحات را برای درک بهتر تجزیه تحلیل می کند تا متوجه شود که صفحه مورد نظر در مورد چیست، این تجزیه و تحلیل شامل محتوا ، تصاویر و فایل های ویدئویی و تمامی اطلاعات صفحه است که در پایان اطلاعات را در دیتابیس خود دسته بندی و ذخیره می کند.
  3. Serving search results (ارائه نتایج جستجو): هنگامی که یک کاربر در گوگل کلمه یا متنی را جستجو می کند، گوگل سعی می کند با بالاترین کیفیت نتایج را تعیین کند و در حقیقت بهترین نتیجه ممکن را از میان نتایج به کاربر نمایش دهد.

عوامل بسیاری از جمله مکان، زبان، سیستم عامل و حتی جستجو های قبلی کاربر در نمایش نتایج گوگل به کاربر تاثیرگذار هستند.

نمایش سایت شما در نتایج جستجو

اضافه شدن سایت شما به نتایج جستجو رایگان و بسیار آسان است، همانطور که در سطرهای قبل نیز به این موضوع اشاره شد، در واقع شما حتی نیازی به ارسال سایت خود به گوگل نخواهید داشت و خزنده های گوگل به صورت خودکار سایت شما را پیدا کرده و در لیست خود برای بررسی ذخیره می کنند اما گاهی اوقات ممکن است سایت شما در این لیست نباشد!

چند نکته برای نمایش سایت شما در نتایج جستجوی گوگل

در ابتدا چندین سوال مطرح می شود که پاسخ به همه سوالات برای شروع الزامیست.

آیا وب سایت در نتایج جستجو نمایش داده می شود؟

برای اینکه مطمئن شوید سایت شما و صفحات شما در نتایج جستجو نمایش داده می شوند باید عبارت site و سپس آدرس سایت خود را در نوار جستجوی گوگل تایپ کنید، برای مثال اگر بخواهید مطالب ایندکس شده وب سایت همگام وب را مشاهده کنید باید به این شکل جستجو کنید:

site:hamgamweb.com

درست است که خزنده های گوگل در تلاش برای ذخیره سازی تمامی صفحات وب هستند اما به هر حال از دست رفتن برخی از این صفحات امری اجتناب ناپذیر است که البته بدون دلیل نبوده و غالبا به دلایل زیر این صفحات ذخیره و یا پیدا نمی شوند:

  1. آیا دیگر وب سایت ها، لینک سایت شما را در سایت خود قرار داده اند؟ این یکی از روش هایی است که خزنده های گوگل (Google Web Crawlers) صفحات وب را پیدا می کنند، البته که گوگل توصیه می کند که برای دریافت لینک پولی پرداخت نکنید چرا که ممکن است خلاف قوانین گوگل تلقی شود.
  2. ممکن است نوع طراحی وب سایت شما دسترسی خزنده‌ها به سایت را مسدود کند، اگر سایت شما از HTML استفاده نمی کند ممکن است با خزنده‌های گوگل تداخل داشته باشد و مانع عملکرد صحیح آنها شود، همچنین همیشه در سایت خود از محتوای متنی استفاده کنید استفاده از تصاویر، فیلم و … به تنهایی کافی نیست.
  3. ممکن است خزنده‌ها امکان ورود به سایت شما را نداشته باشند، برای اطمینان از این موضوع، وب سایت خود را با یک مرورگر در حالت مخفی بررسی کنید که آیا امکان دسترسی به سایت وجود دارد یا خیر، اگر مشاهده مطالب فقط با عضویت امکان پذیر است این اصلی ترین دلیل خواهد بود.

در صورتی که سایت شما در گوگل ثبت نشده بود (البته این پروسه زمانبر بوده و ممکن است چندین هفته طول بکشد) می توانید صبر کنید تا دیگر سایت‌ها دیگر به شما لینک بدهند ( در ایران منتظر این مورد نباشد ) و یا طبق روال پیشنهادی سایت خود را در گوگل به صورت دستی ثبت کنید. پس از ثبت سایت در گوگل در صورتی که خطایی وجود داشته باشد گوگل به شما اعلام می کند و شما می توانید خطا را رفع کنید. همچنین بهتر است دستورالعمل های Google Webmaster را دنبال کنید تا مطمئن شوید که از آنها پیروی می کنید.

آموزش خصوصی طراحی سایت و وردپرس به صورت آنلاین

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از طریق واتساپ با شماره ۰۹۹۹۹۹-۱۵۸-۱۱ در تماس باشید.

پروژه محور - ارتباط مستقیم با مدرس

آیا محتوای شما دارای کیفیت مطلوب است؟

اولویت اول شما این است که محتوای سایت شما کاربر محور باشد یعنی شما اطمینان داشته باشید که کاربران شما بهترین تجربه ممکن را در سایت شما دارند. به این فکر کنید که چه ویژگی هایی باعث می شوند تا سایت شما برای کاربران منحصر به فرد، ارزشمند و جذاب باشد. میتوانید راهنمای خلاصه بهینه سازی سایت و یا دستورالعمل های Google Webmaster را مطالعه کنید.

آیا کسب و کار شما در گوگل نمایش داده می شود؟

Google My Business یک ابزار رایگان و ساده است که از طریق آن می توانید کسب و کار خود را به همراه آدرس وب سایت در نتایج جستجو نمایش دهید البته به دلیل تحریم ها این ویژگی برای کاربران ایرانی غیر فعال است.

آیا محتوای شما برای تمامی دستگاه‌ها بهینه است؟

امروزه اکثر جستجوها از طریق تلفن‌های همراه انجام می گیرند، اطمینان حاصل کنید که وب سایت و مطالب شما در تمامی دستگاه‌ها به خوبی و با سرعت بالا بارگذاری می شوند.

آیا وب سایت شما امن است؟

امنیت مهمترین اصل تجارت الکترونیک بوده و تمامی کاربران انتظار یک تجربه آنلاین امن را دارند، مطمئن شوید که سایت شما از https استفاده می کند.

سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید (راهنمای سریع)

در این بخش شما با چند راه ساده میتوانید به درک بیشتر خزنده‌های گوگل از سایت خود کمک کند، توجه داشته باشید گوگل مبلغی برای رتبه بهتر دریافت نمیکند.

تمامی محتویات این مقاله برگرفته از وب سایت گوگل بوده و بدون هیچگونه تغییری به زبان فارسی خوانا برای درک بهتر شما ترجمه شده است – لینک منبع

  • استفاده از عناوین توصیفی: از عناوین دقیق و توصیفی برای صفحات خود استفاده کنید. توصیه گوگل این است که موضوعات، محصولات یا خدمات مختلف را در صفحات مختلف، یک موضوع (یا مجموعه ای از اقلام مرتبط) در هر صفحه قرار دهید.
  • ارسال محتوای کامل و دقیق: گوگل بسیار هوشمند است، اما برای درک بهتر باید با او کمک کنید پس تمامی خدماتی که ارائه می دهید را ذکر کنید.
  • استفاده از محتوای دسته بندی شده: مطالب خود را بر بسته به نوع وب سایت خود دسته بندی (بر اساس فصل، روندها یا پیشنهادات جدید) و بروز کنید، به عنوان مثال، اگر فروشگاه بستنی دارید که شکلات، قهوه و … هم می فروشید سعی کنید در زمستان شکلات، قهوه و … و در تابستان بستنی ها را نمایش دهید.
  • بروزرسانی مرتب مطالب: سعی کنید در صورت نیاز و به صورت منظم مطالب سایت خود را بروز کنید.
  • استفاده از محتوای متنی: اگر محتوای شما فقط شامل تصاویر و ویدیو ها می شود این برای درک گوگل کافی نیست، حتما در کنار محتوای گرافیکی از متن هم استفاده کنید.
  • بک لینک: سعی کنید که از وب سایت های دیگر لینک ارجاع بگیرید.

عملکرد سایت را ارزیابی کنید

اکثر سیستم های مدیریت محتوا دارای افزونه ها و اسکریپت های برای تجزیه و تحلیل و ارزیابی سایت شما هستند، حتی برخی از این افزونه ها با Search Console هم ادغام می شوند، ابزار مناسب را پیدا کنید و عملکرد سایت خود را ارزیابی کنید.

  • Impressions (دیده شدن): چند بار سایت شما توسط شخصی که در گوگل جستجو می کند دیده شده است.
  • Clicks (تعداد کلیک): چند بار کسی از طریق نتایج جستجو روی سایت شما کلیک کرده است.
  • Average position (میانگین رتبه): میانگین رتبه سایت شما چند است ( برای هر مطلب متفاوت است ).

خدمات طراحی سایت

طراحی سایت مطابق با استانداردهای روز برنامه‌نویسی، به همراه آموزش استفاده و ۶ ماه پشتیبانی رایگان