ساخت کاربر از طریق دیتابیس وردپرس - مدیر، ویرایشگر، نویسنده

ساخت کاربر از طریق دیتابیس وردپرس – مدیر، ویرایشگر، نویسنده…

به دلایل مختلفی ممکن است شما به راهی برای ساختن کاربر جدید بدون استفاده از پنل مدیریت نیاز داشته باشید در این مقاله قصد داریم نحوه ساخت کاربر از طریق دیتابیس وردپرس را به شما نشان دهیم. ممکن است شما به پیشخوان دسترسی نداشته باشید، یا دسترسی شما به دلایلی مسدود شده باشد در این حالت بهترین راه حل استفاده از دیتابیس وردپرس است.

در واقع شما از طریق دیتابیس می توانید تمامی نقش های کاربری را ایجاد کنید، پس از بررسی متوجه شدیم تمامی آموزش های فارسی ساخت کاربر از طریق دیتابیس فقط برای ساخت مدیر کل بوده و اطلاعاتی در خصوص ایجاد سایر نقش های کاربری مانند ویرایشگر، نویسنده، مشارکت کننده و مشترک موجود نیست.

ساخت کاربر از طریق دیتابیس وردپرس

در این آموزش قصد داریم به شما نحوه ایجاد کاربر از طریق دیتابیس برای تمامی گروه‌های کاربری را نشان دهیم، ابتدا به سراغ مهمترین نقش، یعنی مدیر کل برویم در بسیاری از مواقع به دلایل مختلف و مخصوصا دلایل امنیتی ممکن است کاربری مدیر شما حذف و یا تغییر کند و شما به اجبار باید از طریق دیتابیس اقدام به ایجاد کاربر مدیر در وردپرس کنید.

حتما قبل از انجام مراحل زیر از دیتابیس و سایت وردپرسی خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید، اگر با طریقه انجام آن آشنا نیستید می توانید مقاله آموزش پشتیبان گیری از وردپرس به صورت دستی را مطالعه نمایید.

ایجاد کاربر با دسترسی مدیرکل در وردپرس

مطابق تصویر زیر وارد هاست خود شده و روی phpMyAdmin کلیک کنید:

گرفتن بکاپ از وردپرس - دیتابیس وردپرس

پس از کلیک بر روی phpMyAdmin بسته به نوع هاست شما ممکن است به نام کاربری دیتابیس و رمز عبور دیتابیس شما نیاز باشد. اگر این اطلاعات را در اختیار ندارید می توانید در هاست خود وارد مدیریت فایل شوید و فایل wp-config.php را پیدا و باز کنید. این فایل به طور معمول در شاخه اصلی سایت وردپرس شما قرار دارد، اگر سایت خود را در ساب دامین نصب نکرده این مسیر فایل در پوشه public_html است. فایل را باز کرده و خطوط زیر را پیدا کنید:

Database username & password - نام کاربری و رمز عبور دیتابیس - ساخت کاربر از طریق دیتابیس وردپرس

در تصویر بالا نام کاربری USERNAME و رمز عبور Password است، حال پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور در دیتابیس ( در صورتی پیغام درخواست نمایش داده شود ) در صفحه باز شده روی دیتابیس سایت خود کلیک کنید، ( در تصویر بالا نام دیتابیس سایت NAME است ) جدول‌های دیتابیس شما نمایش داده شود. در لیست جدول های دیتابیس wp_users را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید:

دیتابیس wp-users - از دست دادن سطح دسترسی

نکته: پیشوند wp_ ممکن است برای وب سایت شما متفاوت باشد.

پس ورود به جدول wp_users در منو بالای صفحه روی تب Insert کلیک کنید:

دیتابیس insert - از دست دادن سطح دسترسی

سپس مشابه تصویر زیر کادرهای مشخص شده را پر کنید، در این تصویر از نام hamgamweb استفاده شده که باید آن را به نام دلخواه خود تغییر دهید:

دیتابیس insert Edit - از دست دادن سطح دسترسی

در تصویر بالا:

  • user_login: نام کاربری شما برای مدیر جدید (دقت کنید که نام کاربری مشابه وجود نداشته باشد).
  • user_pass: رمز عبور جدید برای کاربر را وارد کرده منو بازشونده کناری را روی MD5 قرار دهید.
  • user_email: وارد کردن ایمیل برای کاربر جدید (دقت کنید که ایمیل مشابه وجود نداشته باشد).
  • user_registered: تاریخ ثبت نام کاربر را وارد نمایید.
  • user_status: مقدار را روی 0 قرار دهید.

پس از وارد کردن اطلاعات ذکر شده، چند خط پایین‌تر روی دکمه go کلیک کنید تا اطلاعات در دیتابیس ذخیره شود. در حال حاضر شما یک کاربر از طریق دیتابیس ایجاد کرده اید و کاربر جدید در انتهای جدول wp_users قابل مشاهده اس. حال نوبت به مشخص کردن گروه کاربری و دسترسی های مجاز برای کاربر است. وارد جدول wp_usermeta شده و روی insert کلیک کنید، سپس بخش های مشخص شده را به مانند تصویر پر کنید:

دیتابیس wp usermeta insert

در تصویر بالا:

  • قسمت اول
    • user_id: ایدی کاربر ایجاد شده ( در جدول wp_users قابل مشاهده است ).
    • meta_key: مقدار wp_capabilities را وارد کنید.
    • meta_value: مقدار a:1:{s:13:"administrator";s:1:"1";} را وارد کنید.
  • قسمت دوم
    • user_id: ایدی کاربر ایجاد شده.
    • meta_key: مقدار wp_user_level را وارد کنید.
    • meta_value: عدد 10 را وارد کنید.
  • روی دکمه go کلیک کنید.

با وارد کردن این اطلاعات سطح دسترسی مدیر برای کاربر با ایدی مشخص شده اعمال خواهد شد حال می توانید وارد سایت وردپرسی خود شده و با کاربر جدید وارد شوید. توجه داشته باشید در این مرحله اطلاعات کاربر کامل نبوده و شما برای کامل شدن اطلاعات پس از ورود به سایت باید وارد بخش کاربران شده، روی ویرایش کاربر (کاربر ایجاد شده) کلیک کنید و اطلاعات را یکبار ذخیره کنید، نیازی به تغییر اطلاعات نیست و تنها ذخیره سازی اطلاعات کافیست تا اطلاعات کاربر در پایگاه داده تکمیل شود.

ایجاد کاربر برای سایر گروه‌های کاربری

مشخصا ساخت کاربر از طریق دیتابیس برای تمامی گروه‌های کاربری روندی یکسان داشته و فقط بخشی از تنظیمات متفاوت خواهد بود شما طبق روال قبل، از طریق جدول wp_users و کلیک بر روی insert کاربر جدید را ایجاد می کنید. تفاوت نقش های کاربری در جدول wp_usermeta اعمال می شود در این بخش شما برای هر نقش کاربری با مقدار wp_capabilities و عدد wp_user_level را تغییر دهید.

ایجاد کاربر با دسترسی ویرایشگر (Editor)

برای ویرایشگر

  • مقدار متای wp_capabilities برابر است با a:1:{s:6:"editor";b:1;}
  • مقدار متای wp_user_level برابر است با 7

ایجاد کاربر با دسترسی نویسنده (Author)

  • مقدار متای wp_capabilities برابر است با a:1:{s:6:"author";b:1;}
  • مقدار متای wp_user_level برابر است با 2

ایجاد کاربر با دسترسی مشارکت کننده (Contributor)

  • مقدار متای wp_capabilities برابر است با a:1:{s:11:"contributor";b:1;}
  • مقدار متای wp_user_level برابر است با 1

ایجاد کاربر با دسترسی مشنرک (Subscriber)

  • مقدار متای wp_capabilities برابر است با a:1:{s:10:"subscriber";b:1;}
  • مقدار متای wp_user_level برابر است با 0

جمع بندی

در این مقاله آموزشی شما با نحوه ساخت کاربر از طریق دیتابیس وردپرس در گروه‌های کاربری مختلف آشنا شدید، اگر راه بهتری برای ایجاد کاربر و یا سوالی در خصوص مقاله ایجاد کاربر از طریق دیتابیس دارید می توانید در بخش نظرات، سوال، راه‌حل و یا نظر خود را به اشتراک بگذارید.