ارور 403 وردپرس - آموزش کامل رفع خطای 403 Forbidden

خطای 403 وردپرس – آموزش رفع ارور 403 Forbidden

ارور Forbidden یا همان خطای 403 وردپرس یکی دیگر از خطاهای رایج در وردپرس است. عدم دسترسی به سایت خود بسیار آزار دهنده است بخصوص زمانی که نمی دانید چه چیزی باعث این مشکل شده است، در این مقاله قصد داریم ابتدا شما را با خطای 403 در وردپرس آشنا کنیم و پس از آن با ارائه چندین راهکار به شما در رفع مشکل دسترسی “Forbidden” یا رفع ارور 403 وردپرس کمک کنیم.

خطای 403 Forbidden اطلاعاتی زیادی را در اختیار شما قرار نمی دهد در واقع ممکن است شما تنها با متن 403 Forbidden Error مواجه شوید که همین موضوع باعث می شود تا این خطا به یکی از خطاهای گیج کننده و ترسناک برای کاربران مبتدی تبدیل شود اما جای نگرانی نیست شما در این مقاله یاد خواهید گرفت که چگونه خطای 403 در وردپرس را رفع کنید.

خطا یا ارور 403 چیست؟

هر زمان که با مرورگر خود به وب سایتی متصل می شوید سرور وب از طریق HTTP header به شما پاسخ می دهد، معمولا این فرایند در Backend انجام می گیرید و در صورتی که همه چیز درست باشید کد وضعیت HTTP یا HTTP Status Code برابر با 200 خواهد بود اما در این بین اگر مشکلی رخ دهد کد وضعیت تغییر کرده تا به شما کمک کند که وقوع خطا را پیدا کنید برای مثال کد وضعیت 403 یا همان خطای 403 وردپرس.

خطای 403 Forbidden یکی از چندین کد وضعیت HTTP است که توسط سرورها برای برقراری ارتباط با مرورگر شما استفاده می شود. هنگامی که کد 403 روی صفحه نمایش شما نشان داده می شود، به این معنی است که سرور شما فکر می کند مجوز لازم برای دسترسی به آن صفحه خاص را ندارید.

ارور 403 وردپرس اغلب زمانی ظاهر می شود که می خواهید از صفحه خاصی در سایت خود بازدید کنید و یا وارد بخش مدیریت وردپرس خود شوید، برخی اوقات نیز ممکن است هنگام نصب وردپرس با این خطا مواجه شوید.

کد وضعیت 403 (Forbidden) نشان می دهد که سرور درخواست را درک کرده است اما از تأیید آن امتناع می کند.

The Internet Engineering Task Force (IETF)

انواع خطاهای 403

به مانند دیگر خطاهای وردپرس و تمامی کدهای وضعیت HTTP، ارور 403 نیز ممکن است به شکل های مختلفی نمایش داده شود که البته در تمامی موارد کد خطا 403 بوده و راه حل رفع آن نیز هیچ تفاوتی با سایرین ندارد و فقط نحوه نمایش آن متفاوت بوده در لیست زیر میتوانید چندین نمونه که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند را مشاهده کنید.

  • “Forbidden – You don’t have permission to access / on this server”
  • “403 – Forbidden: Access is denied”
  • “Error 403 – Forbidden”
  • “403 – Forbidden Error – You are not allowed to access this address”
  • “403 Forbidden – nginx”
  • “HTTP Error 403 – Forbidden – You do not have permission to access the document or program you requested”
  • “403 Forbidden – Access to this resource on the server is denied”
  • “403. That’s an error. Your client does not have permission to get URL / from this server”
  • “You are not authorized to view this page”
  • “It appears you don’t have permission to access this page.”

همچنین در صورتی که از سرور Nginx استفاده می کنید ارور 403 یه شکل زیر خواهد بود

خطای 403 وردپرس در Nginx ( WordPress 403 Forbidden Error )

به چه دلیل با خطای 403 وردپرس مواجه می شویم؟

در بیشتر موارد این خطای به دلیل اشکال در فایل .htaccess و یا مجوز های دسترسی اشتباه در فایل ها به وجود می آید البته که ممکن است یک افزونه، قالب و یا قطعه کد نادرست نیز موجب بروز ارور 403 وردپرس شود. در ادامه مقاله شما با نحوه رفع این خطا آشنا می شوید.

آموزش رفع ارور 403 وردپرس

برای کمک به رفع خطای 403 پنج مرحله زیر را به صورت جداگانه بررسی می کنیم توجه داشته باشید که در خصوص رفع هر خطایی در وردپرس مقاله جامع عیب یابی و رفع خطا می تواند به شما کمک کند همچنین قبل از ایجاد هرگونه تغییری از وردپرس خوب یک نسخه پشتیبان تهیه کنید.

غیر فعال کردن موقت افزونه ها

غیر فعال کردن افزونه ها یکی از اصلی ترین نکات عیب یابی و رفع خطای وردپرس است و معمولا مشکلات پیش آمده مربوط به تداخل افزونه ها هستند. در خصوص خطای 403 نیز ممکن است این خطا به دلیل یک افزونه رخ داده باشد، تنها کاری که نیاز به انجام آن است غیر فعال کردن افزونه ها است.

آموزش خصوصی طراحی سایت و وردپرس به صورت آنلاین

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از طریق واتساپ با شماره ۰۹۹۹۹۹-۱۵۸-۱۱ در تماس باشید.

پروژه محور - ارتباط مستقیم با مدرس

اگر به پیشخوان وردپرس دسترسی دارید .ارد بخش افزونه ها شده و افزونه های سایت را موقتا غیر فعال کنید در صورتی که مشکل از سمت یکی افزونه ها باشد خطا رفع خواهد شد و با فعال سازی افزونه ها به نوبت، متوجه می شوید که کدام افزونه باعث و بانی ارور 403 است.

در صورتی که به پیشخوان دسترسی ندارید، وارد پنل مدیریت هاست شده و روی مدیریت فایل کلیک کنید. و سپس وارد public_html یا شاخه اصلی سایت ( مثال عکس: ساب دامنه wp ) خود شوید. پوشه wp-content را باز کرده و در صفحه باز شده پوشه plugins را تغییر نام دهید، به عنوان مثال به plugins_old تغییر دهید.

مجوز دسترسی فایل ها ( File Permissions )

هر فایل در سرور سایت وردپرسی شما دارای یک مجوز منحصر به فرد است در بسیاری از موارد مجوز های اشتباه باعث به وجود آمدن ارور 403 وردپرس می شود

مجوز های دسترسی هر فایل عبارتند از:

  • Read : مشاهده داده های درونی فایل.
  • Write : ویرایش فایل.
  • Execute : نمایش فایل و یا اجرا به صورت اسکریپت.

مجوز دسترسی پوشه ها:

  • Read : مشاهده محتویات پوشه.
  • Write : حذف و یا اضافه کردن محتویات پوشه.
  • Execute : به یک پوشه دسترسی داشته باشید و توابع و دستورات را انجام دهید.

این مجوزها با یک عدد 3 رقمی نشان داده می شوند که هر رقم نشان دهنده سطح مجوز برای هر یک از 3 دسته بالا است. به طور معمول، این مجوزها فقط برای سایت وردپرس شما استفاده می شوند. با این حال، اگر چیزی با مجوزهای فایل در سایت وردپرس شما تداخل داشته و یا درست پیش نرود، می تواند باعث خطای 403 Forbidden در وردپرس شود.

برای بررسی و تغییر مجوزها باید به هاست خود متصل شوید در مثال های زیر از نرم افزار FileZilla استفاده شده است.

وارد هاست خود شده روی یکی از فایل ها کلیک راست کرده و روی File premissions کلیک کنید.

مجوز دسترسی فایل و پوشه در هاست file premissions

مطمعنا بررسی دستی تمامی فایل ها و پوشه ها کار درستی نیست، شما می بایست مجوز های صحیح را برای همه فایل‌ها و پوشه‌های داخل یک پوشه اعمال کنید. بر اساس WordPress Codex مجوزهای دسترسی مناسب برای فایل ها 640 یا 644 و برای پوشه ها 750 یا 755 است. در اینجا یک استثنا وجود دارد و مجوز دسترسی فایل wp-config.php شما باید 440 یا 400 باشد.

برای تنظیم مجوز دسترسی روی تمامی فایل ها و پوشه ها روی پوشه ای که فایل ها و پوشه های وردپرس شما در آن قرار دارند کلیک راست کرده و گزینه File Attributes را انتخاب کنید:

مجوز دسترسی فایل و پوشه در هاست file premissions

سپس در کادر مربوطه ( Numeric value ) عدد 755 یا 750 را وارد کنید، تیک گزینه Recurse into subdirectories را فعال کنید، Apply to directories only را انتخاب و روی OK کلیک کنید. در این حالت مجوز دسترسی تمامی پوشه های زیر مجموعه به عدد وارد شده تغییر می کنند.

حال نوبت به فایل های زیرمجموعه می رسد مجددا مراحل زیر را دنبال کنید:

خدمات طراحی سایت

طراحی سایت مطابق با استانداردهای روز برنامه‌نویسی، به همراه آموزش استفاده و ۶ ماه پشتیبانی رایگان

  1. مجددا روی پوشه ای اصلی کلیک راست کرده و گزینه File Attributes را انتخاب کنید.
  2. در کادر Numeric value عدد 640 یا 644 را وارد کنید.
  3. گزینه Recurse into subdirectories را فعال کنید.
  4. گزینه Apply to files only را انتخاب کنید.
  5. روی OK کلیک کنید.
مجوز دسترسی فایل و پوشه در هاست file premissions

بعد از اتمام مراحل روی فایل wp-config.php کلیک راست کنید و گزینه File premissions را انتخاب کنید و سطح دسترسی فایل را روی 400 یا 440 قرار دهید.

ارور 403 وردپرس - مجوز درسترسی wp-config.php

اگر خطای 403 وردپرس به دلیل سطح دسترسی اشتباه فایل یا پوشه ها بوده است، مشکل شما با انجام این مراحل رفع خواهد شد در غیر اینصورت سایر مراحل را دنبال کنید.

فایل .htaccess

در صورتی که میزبان شما از وب سرور Apache استفاده می کند. این فایل نیز یکی از دلایل رایج ارور 403 وردپرس است. .htaccess یک فایل با قابلیت های زیاد در سایت شما بوده که وظیفه پیکربندی و کنترل سایت شما را دارد. در سرورهایی که Apache استفاده می کنند، فایل .htaccess به شما این امکان را می دهد تا بدون نیاز به ویرایش فایل‌های پیکربندی سرور، تغییراتی در تنظیمات وب سایت خود ایجاد کنید.

به جای بررسی این فایل بهتر است تا وردپرس را مجبور به ایجاد یک فایل صحیح و جدید .htaccess کنید، این فایل در شاخه اصلی وردپرس ( جایی که تمامی فایل های وردپرس در آن قرار دارند مثال public_html ) قرار دارد و تنها کاری که لازم است انجام دهید تغییر نام آن است. البته ممکن است این فایل مخفی باشد و در این صورت شما باید ابتدا فایل را از حالت مخفی خارج کنید.

بتدا وارد هاست خود شده در صورتی که فایل در شاخه اصلی وردپرس قابل مشاهده نبود روی Settings کلیک کنید:

عیب یابی - htaccess

در کادر باز شده گزینه Show Hidden Files را فعال کرده و روی Save کلیک کنید:

نمایش .htaccess در cPanel

پس از ذخیره روی فایل .htaccess کلیک راست کنید و نام فایل تغییر دهید برای مثال از .htaccess به htaccess_old تغییر دهید. اگر این فایل باعث بروز ارور 403 وردپرس شده باشد با انجام این مراحل سایت شما مجددا در دسترس قرار می گیرد. برای اینکه فایل مجدد ایجاد شود لازم است وارد پیشخوان وردپرس شده در بخش تنظیمات وردپرس وارد پیوند های یکتا شده و یک بار روی ذخیره تغییرات کلیک کنید ( نیاز به تغییر هیچ بخشی نیست، فقط روی ذخیره تغییرات کلیک کنید ).

اختلال به دلیل استفاده از CDN

اگر خطای 403 شما مربوط به تصاویر و فایل های استاتیک شما مانند فایل های جاوا اسکریپت و سی اس اس است این مشکل ممن است به دلیل استفاده از CDN (مثال کلودفلر : Cloudflare ) باشد. CDN مخفف Content Delivery Network به معنی شبکه تحویل محتوا است، درواقع CDN شبکه ای از سرورهاست که محتوای استاتیک کش شده را از وب سایت ها بر اساس موقعیت جغرافیایی کاربر به کاربران تحویل می دهد. در صورتی که از CDN استفاده می کنید موقتا آن را غیر فعال کنید.

پیکربندی نادرست Hotlink Protection

بسیاری از این سایت ها تمامی محتویات مقاله شما را در سایت خود کپی می کنند که به معنی استفاده از تصاویر شما با استفاده از آدرس سایت شما در یک سایت دیگر است. این موضوع منجر به افزایش مصرف منابع سایت شما، بدون اینکه بازدید کننده ای داشته باشید خواهد شد زیرا تصاویر از سایت شما بارگیری می شوند که به این فرایند Hotlink گفته می شود.

برای جلوگیری از این امر، برخی با میزبانان یا ارائه دهنده CDN خدمات Hotlink Protection را ارائه می کنند که پیکربندی اشتباه آن می تواند منجر به بروز ارور 403 وردپرس شود. چیزی را که “محافظت از لینک هات” نامیده می شود راه اندازی می کنند. برای بررسی پیکربندی صحیح Hotlink Protection می توانید با میزبان خود تماس بگیرید.

جمع بندی

در نهایت اگر هیچکدام از راهکارهای ذکر شده کمکی به رفع خطای 403 سایت نکرد لازم است تا با میزبان و پشتیبان هاست خود در تماس باشید و این موضوع را به آنها اطلاع دهید. ارور 403 وردپرس از سمت پشتیبانی هاست شما قابل پیگیری و رفع شدن است. در صورت که راهکار دیگری برای رفع ارور 403 وردپرس سراغ دارید در بخش نظرات راهکار خود را برای سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

اگر مشکل حل نشد، از کجا می توان پشتیبانی وردپرس را دریافت کرد؟

اگر مراحل را دنبال کردید و مشکل حل نشد، همیشه می توانید برای شناسایی و رفع مشکل به میزبان وب خود مراجعه کنید. یک میزبان وب مناسب، پشتیبانی لازم برای راه اندازی مجدد سایت را به شما ارائه خواهد داد.

در همگام وب نیز خدمات پشتیبانی وردپرس به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته ارائه شده است، خدمات پشتیبانی به جهت کیفیت و نظارت بهتر دارای ظرفیت محدود بوده که این امر موجب پاسخدهی و رفع مشکل در سریع‌ترین زمان خواهد بود.