آموزش انتقال سایت از لوکال هاست به هاست اصلی (وردپرس)

آموزش انتقال سایت از لوکال هاست به هاست اصلی (وردپرس)

در مقاله قصد داریم به شما نحوه انتقال سایت از لوکال هاست به هاست اصلی را نشان دهیم، در بسیاری از موارد از لوکال هاست به عنوان یک فضای یادگیری، آزمون و خطا و آزمایشی استفاده می شود، در واقع بهترین راه برای راه اندازی یه سایت بدون مشکل و خطاهای احتمالی ایجاد سایت در لوکال هاست و سپس انتقال سایت به هاست اصلی است.

لوکال هاست چیست؟

قبل از اینکه به آموزش انتقال سایت از لوکال هاست به هاست اصلی لوکال هاست بپردازیم بهتر است تا با لوکال هاست آشنا شویم، localhost به معنای هاست یا فضای محلی است، از لوکال هاست بیشتر برای پروژه های آزمایشی، آزمون و خطا و یادگیری استفاده می شود. شما به راحتی می توانید از رایانه شخصی خود به عنوان هاست استفاده کنید و نیازی هم به اتصال به اینترنت نداشته باشید، در این حالت با مشکل کندی سرعت نیز مواجه نمی شوید.

چرا از لوکال هاست استفاده کنیم؟

استفاده از لوکال هاست و برنامه هایی چون XAMPP مزایای بسیار زیادی برای ما دارند، فرض کنید که شما دارای یک وب سایت هستید و قصد ایجاد تغییراتی در وبسایت خود دارید برای مثال تغییر قالب و یا اضافه کردن چندین افزونه، در این حالت اگر سایت شما یک وب سایت فعال و دارای بازدید باشد اعمال تغییرات ممکن است با خطا مواجه شود.

XAMPP یک نرم افزار قدرتمند جهت توسعه و طراحی صفحات وب است که به طراحان سایت و برنامه نویسان اجازه می دهد از رایانه شخصی خود به عنوان یک هاست محلی استفاده کنند. این نرم افزار یک برنامه متن باز بوده که از طریق آن قادر به استفاده از زبان ها و سرویس های Apache ، MariaDB ،PHP و Perl بر روی سیستم شخصی خود خواهید بود. یکی از مزیت های خوب این نرم افزار نیازمند نبودن آن به اینترنت است.

Apache Friends

استفاده از محیطی امن بهترین راه برای آزمایش و اعمال تغییرات است، بهترین راه اعمال تغییرات و باگ گیری در نرم افزار های چون xampp و سپس انتقال سایت از لوکال هاست به هاست اصلی است، در این حالت به یکباره تمامی تغییرات اعمال می شوند و شما با هیچ خطای احتمالی که ممکن است در فرایند ویرایش با آن مواجه شوید رو به رو نخواهید شد.

حال فرض کنیم که شما یک وبسایت را روی لوکال هاست ( نرم افزار هایی چون XAMPP و Wamp ) ایجاد کرده اید و سایت شما در آماده اجرا و انتقال است، با ما همراه باشید تا به شما نحوه انتقال سایت از لوکال هاست به هاست اصلی را آموزش دهیم، در این مقاله ما از سیستم وردپرس استفاده می کنیم.

انتقال سایت از لوکال هاست به هاست اصلی

بدون اتلاف وقت به سراغ آموزش انتقال وردپرس از xampp به هاست اصلی برویم، ابتدا به سایت wordpress.org مراجعه کنید و آخرین نسخه وردپرس را دانلود کنید:

دریافت اطلاعات لازم از لوکال هاست

برای انتقال سایت از لوکال هاست به هاست اصلی به اطلاعاتی چون افزونه ها، قالب، و فایل های آپلود شده و همچنین دیتابیس سایت در لوکال هاست نیاز داریم. تمامی فایل ها و پوشه های آپلود شده در پوشه wp-content وردپرس قرار می گیرند. پس در گام بعد در مسیر نصب نرم افزار xampp وارد پوشه htdocs شده، و پوشه سایت خود را باز کنید، از طریق نرم افزارهایی چون Winrar یک نسخه zip از پوشه wp-content تهیه کنید. این در واقع اولین گام در انتقال وردپرس از لوکال هاست به هاست اصلی است.

فایل فشرده ایجاد شده از پوشه wp-content شامل اطلاعاتی چون افزونه ها، قالب و تمامی فایل های آپلودی در سایت است. در مرحله بعد لازم است تا از دیتابیس سایت در لوکال هاست نیز یک خروجی گرفته شود به همین منظور وارد آدرس http://localhost/phpmyadmin شده و در صفحه باز شده در کادر سمت چپ روی نام دیتابیس خود کلیک کنید:

phpmyadmin - آموزش انتقال سایت از لوکال هاست به هاست اصلی (وردپرس)

پس از کلیک بر روی نام دیتابیس خود در صفحه ی باز شده روی و کادر بالای صفحه روی Export کلیک کنید و برای گرفتن خروجی SQL روی دکمه go کلیک کنید:

خروجی sql از دیتابیس

حال شما تمامی اطلاعات مورد نیاز برای انتقال سایت از لوکال هاست به هاست اصلی در اختیار دارید و فقط نیاز است تا اطلاعات را به هاست اصلی منتقل کنید.

انتقال اطلاعت مورد نیاز به هاست اصلی

در مرحله بعد انتقال سایت از لوکال هاست به هاست اصلی لازم است تا یک دیتابیس جدید در هاست اصلی ایجاد کرده و فایل SQL را برای دیتابیس جدید بارگذاری کنید و همچنین فایل فشرده پوشه wp-content را در هاست اصلی آپلود کنید

ایجاد دیتابیس در هاست اصلی

وارد پنل هاست خود شوید و روی مدیریت دیتابیس کلیک کنید:

ساخت سایت وردپرس - ایجاد دیتابیس

در این مرحله از انتقال وردپرس از xampp به هاست اصلی شما می بایست یک دیتابیس به همراه یک یوزر جدید ایجاد کنید در بخش Create new database نام دیتابیس جدید را وارد کرده و روی Create Database کلیک کنید

ساخت دیتابیس - انتقال سایت از لوکال هاست به هاست اصلی

پس از ایجاد دیتابیس نوبت به ساخت کاربر دیتابیس می رسد، به بخش پایینتر صفحه بروید در قسمت Add New User یک کاربر جدید ایجاد کنید:

ساخت کاربر دیتابیس - انتقال سایت از لوکال هاست به هاست اصلی

پس ایجاد دیتابیس و کاربر دیتابیس، می بایست از طریق Add User To Database کاربر جدید را به دیتایس ساخته شده اضافه کنید:

اتصال کاربر و دیتابیس - انتقال سایت از لوکال هاست به هاست اصلی

مراحل ایجاد دیتابیس به پایان رسید حال نوبت به انتقال فایل SQL است.

آموزش خصوصی طراحی سایت و وردپرس به صورت آنلاین

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از طریق واتساپ با شماره ۰۹۹۹۹۹-۱۵۸-۱۱ در تماس باشید.

پروژه محور - ارتباط مستقیم با مدرس

بارگذاری فایل SQL یا فایل پشتیبان

در مرحله بعد از انتقال سایت از لوکال هاست به هاست اصلی مجددا وارد صفحه اصلی cPanel یا پنل مدیریت هاست خود شده و روی phpMyAdmin کلیک کنید. اگر با صفحه درخواست نام کاربری و رمز عبور مواجه شدید می بایست نام کاربر دیتابیس و رمز عبور آن که در مرحله قبل ایجاد کرده اید را وارد کنید. پس از باز شدن صفحه phpMyAdmin مطابق بخش قبلی در پنل سمت چپ روی نام دیتابیس ایجاد شده کلیک کنید و سپس در کادر بالای صفحه روی Import کلیک کنید.

خروجی sql از دیتابیس

مطابق تصویر بالا روی Browse کلیک کنید و فایل خروجی SQL از هاست را انتخاب کنید و در پایین صفحه روی دکمه Go کلیک کنید تا فایل SQL آپلود شود، آپلود فایل بسته به حجم فایل زمانبر بوده منتظر بمانید تا فایل آپلود شود، در صورتی که مراحل را به درستی انجام داده باشید پس از پایان آپلود شما با پیغام Successful مواجه می شوید. پس از مشاهده پیغام Successful کار شما با دیتابیس به پایان رسیده و نوبت به آپلود فایل های وردپرس می رسد.

انتقال وردپرس به هاست اصلی ( فایل دانلودی و قالب و افزونه ها )

در مرحله بعد از انتقال سایت از لوکال هاست به هاست اصلی، مجددا به cPanel مراجعه کنید، مدیریت فایل را باز کنید و وارد پوشه public_html شوید.

در صورتی که قرار است وب سایت شما در شاخه اصلی و آدرس آن دامین اصلی باشد باید اطلاعات در پوشه public_html قرار داده شود.

public_html در cPanel

در پوشه public_html روی upload کلیک کنید و فایل دریافتی از وردپرس را بارگذاری کنید، پس از آپلود فایل، روی فایل فشرده کلیک راست کنید و روی گزینه Extract کلیک کنید. سپس وارد پوشه wordpress شده و با استفاده از گزینه های مشخص شده در عکس زیر اطلاعات موجود در پوشه wordpress را به پوشه public_html منتقل کنید.

ساخت سایت - انتقال فایل ها در cPanel

پس از انتقال اطلاعات به public_html پوشه wp-content را حذف کنید و فایل فشرده ای که در لوکال هاست ایجاد کرده اید را در public_html آپلود کنید. پس از آپلود شدن روی فایل کلیک راست کنید و روی گزینه Extract کلیک کنید تا محتویات فایل استخراج شود. پس از انجام مراحل ذکر شده نوبت به ویرایش فایل wp-config.php می رسد.

ویرایش فایل wp-config.php

نام فایل wp-config-sample.php را به wp-config.php تغییر دهید، روی فایل کلیک راست کنید و گزینه Edit را باز کنید. حال اطلاعات دیتابیس و کاربر دیتابیس را در فایل وارد کنید. فراموش نکنید $table_prefix را به پشوند دیتابیس تغییر دهید، اگر در لوکال هاست این پیشوند را تغییر نداده اید به صورت پیشفرض wp_ است.

تغییر آدرس لوکال هاست به آدرس جدید

آخرین مرحله در انتقال سایت از لوکال هاست به هاست اصلی ویرایش آدرس های قبلی و تغییر آدرس سایت لوکال هاست به آدرس جدید است، وب سایت شما در لوکال هاست دارای آدرسی مشابه http://localhost/hamgamweb است که با انتقال سایت از لوکال هاست به هاست اصلی آدرس شما برای مثال به https://hamgamweb.com تغییر خواهد کرد.

به منظور جلوگیری از هرگونه تداخلی مجددا وارد صفحه اصلی cPanel و بخش phpMyAdmin شوید و روی دیتابیس جدید کلیک کنید. در صفحه باز شده wp_oprions کلیک کنید

ممکن است پیشوند جدول شما wp_ نباشد.

wp_options جدول - دیتابیس وردپرس

حال در صفحه wp_options مقادیر مشخص شده در عکس زیر را به آدرس جدید سایت تغییر دهید، می توانید روی edit هر ردیف کلیک کرده و یا در بخش meta_value رو آدرس دبل کلیک کنید تا آدرس جدید را جایگزین کنید.

دیتابیس وردپرس - siteurl

تمامی مراحل انجام شد و شما وب سایت خود را از xampp به هاست اصلی منتقل کردید.

ذخیره مجدد پیوندهای یکتا

مراحل انتقال سایت از لوکال هاست به هاست اصلی به پایان رسیده اما در بسیاری از موارد پس از انتقال وردپرس از به هاست جدید، وب سایت با خطای 404 مواجه می شود. برای جلوگیری از خطاهای احتمالی، حتما این مراحل را دنبال کنید، وارد آدرس زیر شوید:

https://yourdomain.com/wp-login.php

پس از وارد شدن به پیشخوان روی تنظیمات کلیک کنید و وارد منو پیوند های یکتا شوید و یک بار روی ذخیره تغییرات کلیک کنید، این کار از ایجاد خطای 404 جلوگیری کرده و باعث میشود تا فایل .htaccess به طور صحیح بازنویسی شود.

جمع بندی

شما در مقاله “آموزش انتقال سایت از لوکال هاست به هاست اصلی (وردپرس)” به صورت گام به گام با روند انتقال آشنا شدید. در صورتی که قادر به انجام این مراحل نبودید و وب سایت شما با خطاهای بسیاری مواجه است میتوانید از خدمات پشتیبانی وردپرس همگام وب استفاده کنید. همانطور که مشاهده کردید انتقال وردپرس از لوکال به هاست اصلی کار سختی نیست و شما به راحتی می توانید این کار را انجام دهید.

اگر از مقاله انتقال سایت از لوکال هاست به هاست اصلی رضایت داشتید به شما پیشنهاد می کنیم تا مقاله چگونه یک طراح سایت شویم را نیز مطالعه نمایید.

خدمات طراحی سایت

طراحی سایت مطابق با استانداردهای روز برنامه‌نویسی، به همراه آموزش استفاده و ۶ ماه پشتیبانی رایگان

3 Comments

سلام . ممنون بابت توضیحات . ولی یه سوال ، شما گفتید فایل وردپرس رو آپلود کنیم رو public-html ولی نگفتید در کدوم مرحله باید مراحل نصب وردپرس رو انجام بدیم . الان من همه ایکارارو کردم و سایتم به این دامنه منتقل شده ولی خود وردپرس اصن نصب نشده روی هاست من .

  • درود
    مراحل نصب وردپرس با ویرایش فایل wp-config.php انجام میشه
    اگر دقیقا طبق آموزش پیش برید با مشکلی مواجه نمیشید

    • بله . ممنونم از شما . ایراد از من بود . موقع وارد کردن url سایت باید wp-admin رو وارد میکردم .