افزونه WP Rocket یا موشک وردپرس

افزونه WP Rocket – آموزش اعمال بهترین تنظیمات در افزونه راکت

افزونه WP Rocket ( راکت یا موشک وردپرس ) قطعا یکی از بهترین و محبوب ترین افزونه های کش وردپرس است، افزونه راکت در بسیاری از نظرسنجی ها رتبه اول در بین افزونه های کش را به خود اختصاص داده است چرا که تاثیر بهتری روی نتایج Lighthouse و GTmetrix نسبت به سایر افزونه‌ها بهینه سازی داشته است. در این مقاله قصد داریم علاوه بر آشنا کردن شما با ویژگی‌‌ها و قابلیت های مهم افزونه WP Rocket، شما را با نحوه پیکربندی و تنظیمات راکت نیز آشنا کنیم. البته که این فراتر از یک راهنمای تنظیمات بوده و ما بهترین روش تنظیمات WP Rocket را در اختیار شما قرار می دهیم.

افزونه راکت به شما کمک می کند تا وب سایتی با سرعتی بیشتر و بهینه تر از قبل داشته باشید، اما این افزونه علاوه بر ویژگی های یک افزونه کش معمولی، ویژگی های بیشتری را در اختیار شما قرار میدهد، کافیست افزونه WP Rocket را خریداری و نصب کنید تا از ویژگی هایی چون تاخیر در بارگذاری فونت ها ( Preload Fonts ) و اسکریپت ها، بهینه سازی دیتابیس و بسیاری موارد دیگر بهره‌مند شوید.

دریافت افزونه WP Rocket

توجه داشته باشید که افزونه راکت ( موشک وردپرس ) یک افزونه تجاری بوده و دارای نسخه رایگان نیست، شاید این تنها ضعف این افزونه قدرتمند باشد، متاسفانه نسخه نال شده این افزونه در بسیاری از وب سایت‌های ایرانی برای فروش قرار داده شده و یا به صورت رایگان در اختیار عموم قرار گرفته است.

افزونه WP Rocket را فقط از طریق وب سایت رسمی افزونه خریداری کنید، افزونه هایی که در سایر وب سایت ها قرار داده شده‌اند نسخه نال هستند و ممکن است وب سایت شما را با مشکلات جدی مواجه کنند. ( نسخه موجود در وب‌سایت های ایرانی همان نسخه نال شده است و خرید این افزونه از وبسایتی غیر از wp-rocket.me به هیچ عنوان توصیه نمی شود ).

در سطر بالا چندین بار از واژه نال استفاده شده، نال به معنی تهی یا بی اعتبار است در واقع برخی از وبسایت‌ها محصولات تجاری را برای مقاصد غیر اخلاقی خود کرک کرده و پس قرار دادن کدهای مخرب خود در محصول، آن محصول را به صورت رایگان در اختیار عموم قرار می دهند، به شما پیشنهاد می کنیم حتما مقاله زیر را در خصوص خطرات استفاده از محصولات نال شده مطالعه نمایید.

نصب افزونه WP Rocket

طریقه نصب افزونه راکت نیز مشابه سایر افزونه های وردپرس بوده، با این تفاوت که این افزونه در مخزن وردپرس موجود نیست چرا که افزونه راکت دارای نسخه رایگان نیست، و شما حتما باید افزونه را از وب سایت رسمی افزونه خریداری کنید. پس از خریداری از وب سایت wp-rocket.me فایل فشرده افزونه در اختیار شما قرار می گیرد و مطابق معمول می توانید این افزونه را از طریق داشبورد وردپرس و یا از طریق هاست در وردپرس نصب کنید.

تنظیمات افزونه WP Rocket

حال که با این افزونه قدرمند و قابلیت های آن آشنا شدید با ما همراه باشید تا به شما بهترین روش برای تنظیم افزونه راکت را نشان دهیم، همانطور که اطلاع دارید افزونه راکت دارای تنظیمات گسترده ای بوده که در این مقاله ما قصد داریم بهترین تنظیمات ممکن را پیاده سازی کنیم.

داشبورد ( Dashboard )

هر دو گزینه را خاموش بگذارید، گزینه Rocket Tester برای کاربرانیست که قصد دارند آزمایش کننده بتا باشند و با انتخاب گزینه Rocket Analytics به WP Rocket اجازه می دهید تا برخی از داده های شما را برای بهبود افزونه جمع آوری کند که منجر به کاهش عملکرد می شود. در خصوص RocketCDN نیز پیشنهاد ما استفاده از Cloudflare از طریق RocketCDN/StackPath (که در بخش CDN پوشش داده شده است) است.

افزونه WP Rocket

کش ( Cache )

اگر از افزونه برای نسخه موبایل وب سایت خود استفاده نمی کنید، و بخش عضویت سایت شما غیر فعال است تصویر زیر بهترین تنظیمات برای سایت شما خواهد بود:

افزونه WP Rocket - تنظیمات کش

Mobile Cache: این بخش فقط در صورتی کاربرد دارد که شما برای نسخه موبایل سایت خود از یک افزونه مانند WP Touch استفاده کنید.

User Cache: این گزینه به هر کاربر یک نسخه کش جداگانه اختصاص می دهد، در صورتی که از افزونه هایی مانند bbPress استفاده می کنید، این کزینه را فعال کنید.

Cache Lifespan: مدت زمان بروزرسانی حافظه پنهان را مشخص کنید، این مورد بسته به بروز بودن انتشار اطلاعات در هر سایت متغیر است.

بهینه سازی فایل ( File Optimization )

تنظیمات بهینه سازی، از بهترین ویژگی های این افزونه است، شما می توانید حجم فایل های CSS, JS و HTML را کاهش داده و بارگذاری اسکریپت ها را به تعویق بیندازید، این تنظیمات نیز با توجه به نوع کدنویسی سایت شما متفاوت بوده و بهترین راه برای رسیدن به نتیجه مطلوب آزمایش تمامی موارد در Lighthouse or GTmetrix است.

Minify CSS/JS Files: این گزینه فایل های CSS و JS سایت شما را فشرده می کند، در واقع فضاهای خالی بین کاراکترها، در هر فایل را حذف می کند.

Combine CSS/JS Files: با استفاده از این گزینه می توانید فایل ها CSS و JS را ادغام کنید، برای مثال وب سایت شما دارای 10 فایل CSS است که از طریق این گزینه می توانید این 10 فایل را در یک فایل ادغام کنید که موجب کاهش درخواست و افزایش سرعت بارگذاری سایت شما خواهد شد.

بهتر است در صورتی که حجم فایل های CSS و JS شما کمتر از 10 کیلوبایت است از این گزینه استفاده کنید، ادغام فایل های حجیم توصیه نمی شود.

Exclude CSS/JS Files: اگر بهینه سازی موجب بروز اشکال در سایت شما شد، می توانید از طریق این گزینه در WP Rocket از بهینه سازی یک فایل یا فایل های مشخص جلوگیری کنید. برای مثال ممکن است ادغام فایل های JS در عملکرد سایت شما اختلال ایجاد کند، می توانید فایلی که با ادغام سازگار نبوده را در این بخش وارد کنید تا از خطا جلوگیری کنید.

Optimize CSS Delivery: با فعال کردن این گزینه در راکت سایت شما در ابتدا بدون استایل لود می شود، این مورد می تواند باعث افزایش چشمگیر CLS شود، برای جلوگیری از افزایش CLS می توانید در بخش Fallback critical CSS کدهای CSS حیاطی را اضافه کنید.

Fallback critical CSS - افزونه WP Rocket

منظور از کدهای CSS حیاطی، کدهاییست که تعیین کننده چیدمان وب سایت شما هستند، با اضافه کردن این کدها به Fallback critical CSS چینش صفحه حفظ خواهد شد و از بروز خطای CLS جلوگیری می شود.

Remove Unused CSS: این گزینه کدهای CSS استفاده نشده در سایت شما را حذف می کند، در صورتی که از افزونه هایی مانند المنتور استفاده می کنید، سایت شما حتما دارای کدهای CSS استفاده نشده خواهد بود، البته که استفاده از این گزینه راکت توصیه نمی شود و بهتر است که برای هر بخش از سایت خود استایل مختص به آن بخش را بارگذاری نمایید.

Load JavaScript Deferred: تعویق بارگذاری فایل های JavaScript یکی از گزینه های مفید افزونه WP Rocket است، تعویق در بارگذاری JS باعث کاهش Render-Blocking سایت خواهد شد در واقع با فعال‌سازی این بخش فایل‌های JS سایت شما پس از لود کامل صفحه بارگذاری خواهند شد.

لطفا توجه داشته باشید که نتیجه نهایی تنظیمات بخش File Optimization برای هر وب سایت متفاوت بوده، برای رسیدن به بهترین نتیجه پس از فعال یا غیر فعال کردن هر گزینه وب سایت خود را در Lighthouse or GTmetrix بررسی کنید.

رسانه ( Media )

در این بخش می توانید تمامی گزینه ها را فعال کنید، همچنین در صورتی که از ویدیوهای Youtube در سایت خود استفاده می کنید گزینه جایگزینی iframe با یک تصویر پیش‌نمایش در Youtube می تواند زمان بارگذاری را به نصف کاهش دهد.

تنظیمات رسانه - افزونه WP Rocket

Lazy Load: با فعال‌کردن این این گزینه تصاویر تا زمانی که صفحه را به آن بخش اسکرول نکرده باشید بارگذاری نخواهند شد، البته در نسخه جدید وردپرس lazyload به صورت پیشفرض در سایت فعال است، در این بخش حتما گزینه های Enable for iframes and فعال برای iframe ها و ویدیوها و همچنین عکس جایگزین برای iframe یوتیوب را فعال کنید.

آموزش خصوصی طراحی سایت و وردپرس به صورت آنلاین

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از طریق واتساپ با شماره ۰۹۹۹۹۹-۱۵۸-۱۱ در تماس باشید.

پروژه محور - ارتباط مستقیم با مدرس

Add Missing Image Dimensions: این گزینه را حتما فعال کنید تا مقدار عرض و ارتفاع برای تصاویری که دارای این ویژگی ها نیست اضافه شود.

Disable WordPress Embeds: عملکرد این گزینه مانند Cloudflare hotlink بوده و بهتر است فعال باشد.

Enable WebP caching: توجه داشته باشید که WP Rocket تصاویر WebP را ایجاد نمی کند، بهتر است این گزینه غیر فعال باشد چرا که ممکن است در عملکرد افزونه‌های WebP اختلال ایجاد کند.

پیش بارگذاری ( Preload )

هنگامی که یک صفحه وب را باز می کنید، مرورگر محتویات سند HTML را تجزیه می کند و برای هر یک از فایل ها و اسکریپت های موجود در صفحه یک درخواست ارسال می کند. به صورت پیشفرض پس از درخواست به یک فایل تا لود کامل فایل فایل دیگری لود نخواهد شد ( مگر اینکه با اینکه با خطا مواجه شود ).

حال شما با استفاده از تنظیمات Preload افزونه WP Rocket قابلیت تغییر در نحوه بارگذاری اسکریپت و فایل های سایت را خواهید داشت. درواقع می توانید اسکریپت های حیاتی را قبل از سایرین بارگذاری کنید و خطای Render-blocking را کاهش دهید. در برخی از سایت ها Preload کردن فونت ها می تواند مفید واقع شود پیشنهاد می کنیم حتما در بخش Waterfall گزارش سایت خود را در GTmetrix بررسی کنید.

افزونه WP Rocket - Preload

Preloading: به مرورگر اطلاع می دهد چه منابعی میاز است زودتر بارگذاری شوند.

Preload Links: این ویژگی در افزونه راکت موجب می شود اگر کاربری بیش از 100 میلی ثانیه روی یک لینک بماند Html آن صفحه در پس زمینه Fetch می شود ( درواقع قبل از کلیک صفحه مورد نظر بارگذاری می شود ) و وقتی که کاربر روی لینک کلیک کند صفحه بلافاصله بارگیری می شود.

Prefetch DNS Requests: اسکریپت های third-party را قبل از درخواست fetch کنید (برای مثال اسکریپت گوگل انالیتیکس یک استکریپت third-party است ). آدرس اسکریپت های third-party سایت شما در کنسول مرورگر قابل مشاهده است:

اسکریپت های Third-Party

پس از بررسی آدرس را در بخش Prefetch DNS Request در افزونه راکت قرار دهید و به مرورگرها کمک کنید تا درخواست های خارجی را پیش بینی کرده و آنها را بارگذاری کنند. برای مثال:

//maps.googleapis.com
//maps.gstatic.com
//fonts.googleapis.com
//fonts.gstatic.com
//use.fontawesome.com
//ajax.googleapis.com
//apis.google.com
//google-analytics.com
//www.google-analytics.com
//ssl.google-analytics.com
//www.googletagmanager.com
//www.googletagservices.com
//googleads.g.doubleclick.net

Preload Fonts: قرار دادن آدرس فونت های شما ( از بخش Waterfall در GTmetrix و کنسول مرورگر قابل مشاهده است ) می تواند موجب بارگذاری سریعتر فونت‌ها شود بهتر است این گزینه را آزمایش کنید.

Waterfall fonts

قوانین پیشرفته ( Advanced Rules )

این بخش بیشتر برای سایت‌های فروشگاهی کارآمد است، افزونه WP Rocket با افزونه Woocommerce سازگار بوده و از طریق تنظیمات این بخش می توانید عملکرد فروشگاه خود را بهبود بخشید.

Never Cache URLs: اگر از ووکامرس استفاده می کنید و یا در سایت خود یک صفحه سبد خرید دارید بهتر است این صفحه از لیست کش خارج شود و هیچگاه کش نشود، صفحات مشابه را نیز بهتر است در این لیست قرار دهید.

Never Cache Cookies: این مورد نیز مشابه گزینه Never Cache URLs بوده اما بر اساس کوکی‌های سایت است.

Never Cache User Agents: بهتر است کش برای Googlebot و دیگر ربات‌های مشابه فعال نباشد.

Always Purge URLs: فرض کنید سایت شما دارای یک وبلاگ در صفحه اصلی است. اگر یک پست جدید ایجاد کنید و صفحه کش باشد صفحه بروزرسانی نخواهد شد. البته افزونه WP Rocket به طور خودکار کش صفحه اصلی، دسته ها و برچسب ها را پس از ایجاد محتوای جدید پاک می کند بنابراین معمولاً نیازی به استفاده از این بخش نیست. اما اگر کش صفحه دیگری وجود دارد که می‌خواهید هنگام ارسال محتوای جدید پاک شود، بهتر است آن صفحه را اضافه کنید.

Cache Query Strings: اگر میخواهید یک رشته مشخص در نتایج جستجو را کش کنید می توانید از بخش استفاده کنید.

پایگاه‌داده ( Database )

افزونه WP Rocket دارای یک بخش برای بهینه سازی و پاکسازی دیتابیس وردپرس است، البته که این بخش تاثیر زیادی در عملکرد وب سایت شما نخواهد داشت و بهتر است در خصوص استفاده از این بخش مراقب باشید و حتما یک نسخه پشتیبان از پایگاه داده سایت خود تهیه کنید.

تنظیمات دیتابیس WP Rocket

برخی از مواردی که توسط بخش بهینه سازی افزونه راکت از دیتابیس شما حذف می شوند:

  • Revisions – نسخه‌های قدیمی مطالب منتشر شده که از طریق ویژگی ذخیره خودکار وردپرس ایجاد شده اند.
  • Auto Drafts – پیش‌نویس‌هایی که به صورت خودکار ایجاد شده اند.
  • Trashed Posts – پست‌ها و پیش‌نویس‌هایی که حذف کرده‌اید.
  • Spam Comments – نظراتی که به عنوان هرزنامه علامت گذاری شده اند.
  • Trashed Comments – نظراتی که در زباله‌دان قرار دارند.
  • Expired Transients – تنظیمات و داده‌های موقت منقضی شده در پایگاه داده شما، این داده‌ها بیشتر از طریق افزونه‌ها به دیتابیس اضافه می شوند و در صورت غیر فعال کردن افزونه به این داده‌ها نیازی نخواهید داشت.
  • All Transients – تمامی داده ها و تنظیمات موقت، این داده‌ها از طریق کوئری DELETE FROM wp_options WHERE option_name LIKE ('%_transient_%') در دیتابیس نیز قابل حذف است.
  • Optimize Tables – جداول پایگاه داده را برای اجرای کارآمدتر بهینه می کند.
  • Automatic Cleanup – مدت زمان بهینه‌سازی خودکار پایگاه داده توسط افزونه WP Rocket.

شبکه تحویل محتوا ( CDN )

CDN شبکه ای از سرورهاست که محتوای استاتیک کش شده را از وب سایت ها بر اساس موقعیت جغرافیایی کاربر به کاربران تحویل می دهد. شبکه تولید محتوا یا CDN یکی از عوامل مهم در افزایش سرعت وب سایت است. به شما پیشنهاد می کنیم حتما از این گزینه استفاده کنید.

پیشنهاد ما در این بخش استفاده از CDN کلودفلر است، کلودفلر یکی از محبوبترین شبکه‌های تحویل محتوا در سطح نت است که وبژگی‌های مفیدی را در پلن رایگان خود ارائه می دهد، بسیاری از ویژگی های ارائه شده در پلن رایگان کلودفلر در سایر سرویس‌های ارائه دهنده شبکه تحویل محتوا غیر رایگان است.

ضربان قلب وردپرس ( Heartbeat )

Heartbeat API وردپرس به شما نشان می‌دهد چه زمانی کاربران دیگر در حال ویرایش یک نوشته، برگه و یا … هستند، Heartbeat همچنین اعلان‌های افزونه را در لحظه به شما نشان می‌دهد. اگر به این ویژگی نیازی ندارید بهتر است آن را به طور کامل غیرفعال کنید یا حداقل فرکانس آن را محدود کنید تا از مصرف منابع سرور و افزایش بیش از حد CPU جلوگیری کنید.

جمع بندی

افزونه موشک وردپرس ( WP Rocket ) بی شک یکی از بهترین و محبوبترین افزونه های وردپرس است، در این مقاله سعی کردیم شما را با تنظیمات این افزونه آشنا کنیم اگر سوالی در خصوص افزونه WP Rocket و بهینه سازی سایت دارید می توانید با استفاده از بخش نظرات همین مقاله سوال خود را مطرح کنید، امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شود.

در پایان یک بار دیگر به شما توصیه می کنیم به هیچ عنوان افزونه راکت را از وب سایت‌های ایرانی خریداری نکنید! تمامی نسخه های موجود در وب‌سایت های ایرانی و خارجی به غیر از وب سایت رسمی افزونه یعنی wp-rocket.me نسخه نال و هک شده افزونه بوده و ممکن است سایت شما را با مشکلات جدی مواجه سازد.

خدمات طراحی سایت

طراحی سایت مطابق با استانداردهای روز برنامه‌نویسی، به همراه آموزش استفاده و ۶ ماه پشتیبانی رایگان

2 Comments

سلام وقتتون بخیر
ممنون بابت توضیحات کاملتون.
اگه نسخه نال افزونه راکت رو نصب داشته باشیم ، چجوری میشه حذفش کرد؟ گزینه غیرفعال رو هم میزنم ولی فایده نداره. دوباره سرجاشه
کارکرد سایت هم به حسابی به مشکل خورده ، هاستم الکی پر شده و احتمال میدم آثار همین افزونه باشه