آموزش افزونه litespeed cache - اعمال تنظیمات مناسب برای لایت اسپید

آموزش کامل litespeed cache – نمونه تنظیمات مناسب برای افزونه کش لایت اسپید

LiteSpeed Cache یکی از بهترین افزونه‌های بهینه‌سازی وردپرس است، در این قصد داریم تا شما را با تنظیمات لایت اسپید و پیکربندی بخش‌های مختلف این افزونه آشنا کنیم. این افزونه، موجب بهبود عملکرد و افزایش سرعت وب‌سایت شما خواهد شد که همین امر به مرور موجب بهبود تجربه کاربری، افزایش ترافیک وب‌سایت و حتی بهبود رتبه‌بندی در موتورهای جستجو می‌شود. درواقع بعد از مطالعه این مقاله متوجه می‌شوید که هیچ دلیلی برای استفاده از پلاگین کش دیگری وجود ندارد زیرا LiteSpeed Cache کاملا رایگان و دارای تنظیماتی بسیار گسترده بوده و بدون شک یکی از بهترین افزونه‌های کش در وردپرس است .

معرفی و کاربرد افزونه LiteSpeed Cache

افزونه LiteSpeed Cache یک افزونه بهینه‌سازی وردپرس است که توسط شرکت LiteSpeed Technologies ساخته شده است. این شرکت در سال ۲۰۰۲ تأسیس شده و به طور اختصاصی در حوزه‌ی وب سرور فعالیت می‌کند. به عنوان یکی از شرکت‌های پیشگام در حوزه‌ی وب‌سرور، تکنولوژی LiteSpeed به عنوان جایگزینی مناسب برای Apache مطرح شده است.

افزونه LiteSpeed Cache از تکنولوژی LiteSpeed Web Server بهره می‌برد و به کمک آن، سرعت وب‌سایت شما به طور چشمگیری بهبود می‌یابد. با استفاده از این افزونه، کش‌های قدیمی و غیرضروری حذف می‌شوند و کش سازی بهینه‌ای انجام می‌شود که منجر به افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب‌سایت می‌شود.

در کنار این قابلیت‌ها، افزونه LiteSpeed Cache قابلیت‌های دیگری نیز دارد که شامل بهبود عملکرد و تسریع دسترسی به دیتابیس، فشرده‌سازی فایل‌ها و تصاویر برای کاهش حجم فایل‌های بارگذاری شده و بهبود عملکرد مرورگر و کاهش تعداد درخواست‌های HTTP می‌شود. با توجه به ویژگی‌های قدرتمند و عملکرد بهینه، افزونه LiteSpeed Cache از جمله افزونه‌های محبوب و پرطرفدار برای بهینه‌سازی وردپرس محسوب می‌شود. برخی از ویژگی‌های این افزونه عبارتند از:

  1. حذف کش‌های قدیمی و غیرضروری
  2. کش سازی کامل و افزایش سرعت بارگذاری صفحات
  3. بهبود عملکرد و تسریع دسترسی به دیتابیس
  4. فشرده‌سازی فایل‌ها و تصاویر برای کاهش حجم فایل‌های بارگذاری شده
  5. بهبود عملکرد مرورگر و کاهش تعداد درخواست‌های HTTP

اما هدف از ایجاد این مقاله فقط آشنایی شما با این افزونه نیست، و قصد داریم شما را با نحوه پیکربندی و تنظیمات Litespeed Cache آشنا کنیم.

تنظیمات افزونه لایت اسپید

با توجه به اینکه افزونه litespeed دارای تنظیمات گسترده‌ای است، شاید انتخاب گزینه‌ها و پیکربندی صحیح برای کاربران مشکل باشد، به همین دلیل در ادامه شما را با هر یک از بخش‌ها آشنا و تنظیمات پیشنهادی را نیز به شما نشان می‌دهیم. البته که بهترین تنظیم برای هر هر سایت متفاوت است و بهتر است خودتان هر یک را بررسی کرده و نتایج خود را تست کنید. با این حال، این راهنما بیشتر برای مقدار پایه تعبیه شده است.

داشبورد ( Dashboard )

داشبورد LiteSpeed خلاصه‌ای از وضعیت سایت که شامل وضعیت تصاویر بهینه شده، استفاده از CDN، CSS و غیره را نشان می دهد. اندازه گیری امتیازهای PageSpeed شما در اینجا دقیق تر از ابزارهای مرورگری شخص ثالث مانند GTmetrix است.

عمومی ( General )

تنظیمات عمومی لایت اسپید شامل تنظیماتی مانند تعداد روزهایی که کش در حافظه نگهداری می‌شود، انتخاب الگوریتم کش‌سازی و محدود کردن حجم کش است. تنظیمات مطلوب و پایه به شرح زیر است:

  • Automatically Upgrade: فعال – احتمالاً به میزان کافی به‌روزرسانی می شود.
  • Domain Key: حتما درخواست کلید دامنه را ارسال کنید و آن را در اینجا اضافه کنید، سپس به QUIC.cloud متصل شوید.
    • برخی از تنظیمات به فعال‌سازی این بخش نیازمند هستند.
  • Guest Mode: فعال – با صرفه جویی در زمان خواندن کوکی ها، جستجو برای تغییرات حافظه نهان و پردازش ESI، زمان بارگیری برای بارگذاری صفحات اولیه بازدیدکنندگان بهبود می یابد. اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص Guest Mode + Guest Optimization دارید می‌توانید اینجا کلیک کنید، اما این تنظیمات ممکن است موجب افزایش منابع سرور شده همچنین اگر کرالینگ فعال باشد با Cloudflare APO سازگار نخواهد بود.
  • Guest Optimization: فعال – بهینه سازی صفحات و تصاویر پرشور برای بازدیدهای اولیه.
  • Server IP: برای دریافت آدرس IP عمومی سرور خود روی “Check my public IP from DoAPI.us” کلیک کرده و آن را در اینجا کپی/پیست کنید.
  • Notifications: فعال – در صورت تمایل به دریافت اطلاعیه از LiteSpeed (مانند نسخه های جدید) فعال کنید.

حافظه پنهان (Cache)

تنظیمات مطلوب و پایه برای هر بخش از litespeed در ادامه توضیح داده شده است.

کش (Cache)

  • فعال‌سازی کش (Enable Cache): فعال – پس از فعال‌سازی سایت خود را برای بررسی x-litespeed-cache در uptrends.com تست کنید.
  • کش کاربران وارد شده (Logged-in Users): غیرفعال – فقط در صورت اجرای یک وب سایت عضویتی و مشابه و داشتن کاربران وارد شده که به حافظه پنهان خود نیاز دارند، فعال شود، در غیر این صورت منابع را مصرف می‌کند.
  • کش نظردهندگان (Commenters): غیرفعال – یک حافظه پنهان جداگانه برای افرادی ایجاد می‌کند که نظر می‌دهند و هنوز دیدگاه آنها تأیید نشده است، اما موجب افزایش مصرف منابع هم می‌شود.
  • کش Rest API: فعال – برای بسیاری از قالب‌ها، پلاگین‌ها و ویرایشگر بلوک WordPress استفاده می‌شود.
  • کش صفحه ورود: فعال – صفحه ورود به وردپرس را به لیست کش اضافه کنید. URL ورود را تغییر ندهید زیرا LiteSpeed و QUIC.cloud صفحه ورود پیش فرض را بهینه‌سازی می‌کنند.
  • کش favicon.ico: فعال – favicon (تصویر لوگوی کوچکی که در برگه مرورگر نمایش داده می‌شود) را کش می‌کند.
  • کش منابع PHP: فعال – فایل‌های PHP استاتیک (یعنی CSS + JS) بارگذاری شده توسط پوسته شما را کش می‌کند. تنها در صورتی که CSS و JavaScript پویا با استفاده از PHP بارگذاری می‌شوند که به احتمال زیاد اتفاق نمی‌افتد، غیرفعال کنید.
  • کش موبایل: تنها در صورتی که محتوای متفاوتی را برای موبایل / دسکتاپ ارائه می‌دهید و یا از AMP ، CCSS ، UCSS یا حالت مهمان و بهینه سازی مهمان استفاده می‌کنید (مصرف منابع) فعال شود. با توجه به اینکه Guest Mode + Guest Optimization باید فعال باشد ، این نیز باید فعال باشد.
  • Cache URIs: اکثر وب سایت‌ها نیازی به این گزینه ندارند، زیرا تنظیمات “کش کاربران وارد شده ( Logged-in Users )” مانع کش لینک‌های خصوصی می‌شود و در حالت معمول هیچ صفحه‌ای در وب سایت شما نیازی به این بخش ندارد.
  • Drop Query String: اغلب کمپین‌های بازاریابی و URL‌های پیگیری رشد حاوی رشته پرس و جو هستند که در آن کش نادیده گرفته می‌شود. لیست پیش‌فرض معمولاً مناسب است ، اما اگر مورد دیگری دارید، می‌توانید آن را اضافه کنید.

TTL – Time To Live

برای این بخش، تنظیمات پیش‌فرض معمولاً مناسب هستند. این تنظیمات به زمانی اشاره میکنند که LiteSpeed Cache فایل کش شده را نگه می‌دارد. پس از انقضای آن، یک نسخه جدید ایجاد خواهد شد.

TTL کوتاه تنها در صورتی که سایت خود را با فرکانس بالاتر به روز کرده و می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که بازدیدکنندگان نسخه جدید کش شده را مشاهده می‌کنند، لازم است، اما باعث مصرف بیشتر منابع خواهد شد. از طرفی TTL طولانی، منابع را ذخیره خواهد کرد، اما کش به صورت منظم تازه نخواهد شد، بنابراین بازدیدکنندگان ممکن است محتوای جدید را نبینند.

پاکسازی (Purge)

تنظیمات لازم به جهت پاک کردن کش litespeed

  • پاکسازی همه هنگام ارتقا (Purge All On Upgrade): فعال – پاک کردن کش در هنگام به‌روزرسانی هسته و پوسته‌ها و پلاگین‌های وردپرس، به‌منظور اطمینان از نمایش صحیح وب‌سایت. همچنین LiteSpeed نیز توصیه کرده است که این گزینه فعال نگه داشته شود.
  • قوانین پاکسازی خودکار برای انتشار یا بروزرسانی: تنظیمات پیش‌فرض مطلوب هستند. هر زمان که یک پست منتشر می‌شود، وبلاگ شما و سایر محتواها نیاز به به‌روزرسانی دارند، بنابراین بهتر است محتویات کش شده پاک شوند.
  • ارائه از حالت قدیمی (Serve Stale): غیرفعال – اگر فعال باشد، اگر کش را پاک کرده باشید، در صورتی که نسخه جدیدی تولید نشده باشد، نسخه قدیمی ارائه داده می‌شود (فعال کردن این گزینه موجب افزایش مصرف منابع می‌شود).
  • زمانبندی پاکسازی URL‌ها (Scheduled Purge URLs): نیازی به اضافه کردن URLها در اینجا نیست مگر اینکه صفحاتی را در زمان خاصی (در طول ترافیک کم) نیاز به پاک‌سازی دارید، در این صورت باید زمان پاک‌سازی زمان‌بندی شده را نیز تنظیم کنید.
  • پاکسازی تمام هوک‌ها (Purge All Hooks): تنظیمات پیش‌فرض به‌خوبی عمل می‌کنند. هر زمان که هوک‌های خاصی اجرا می‌شوند، کش‌های مرتبط پاک می‌شوند. هم چنین اضافه کردن هوک comment_post نیز توسط Litespeed پیشنهاد شده است.

استثنائات (Excludes)

بیشتر سایت ها نیازی به این بخش ندارند. چرا که قبلاً در دیگر تنظیمات LiteSpeed Cache، هرکدام از موارد کنترل شده‌اند، البته که در موارد خاص این بخش هم می‌تواند مفید واقع شود.

ESI (Edge Side Includes)

ESI کنترل می کند که عناصر خاصی در صفحات پویا در سایت شما به چه صورتی در حافظه نهان ذخیره شوند، به صورت عمومی، خصوصی و یا با یک TTL سفارشی و غیره. با توجه به اینکه Open LiteSpeed ​​از عملکرد ESI پشتیبانی نمی کند. برای استفاده از ESI به LiteSpeed ​​Web Server Enterprise، LiteSpeed ​​Web ADC یا QUIC.cloud CDN نیاز دارید. با توجه به پیچیدگی این مورد بهتر است این بخش غیرفعال باشد.

Object

  • کش Object: فعال – این گزینه دیتابیس شما را کش می‌کند.
  • روش (Method): اگر افزونه‌ی memcached را در هاست خود فعال کردید، از memcached استفاده کنید، در غیر این صورت از Redis استفاده کنید. تفاوت Memcached و Redis در ادامه شرح داده شده است.
  • میزبان: مقدار پیشفرض را تغییر ندهید.
  • پورت: مقدار پیشفرض را تغییر ندهید.
  • طول عمر پیش‌فرض (Default Object Cache Lifetime): ۳۶۰ ثانیه عدد مناسبی است.
  • نام کاربری/رمز عبور: به طور کلی نیازی به این گزینه ندارید.
  • شناسه دیتابیس: در صورتی که از Redis استفاده کنید می‌توانید از این گزینه استفاده کنید.
  • گروه‌های جهانی (Global Groups): می‌توان گروه‌هایی که در سطح شبکه باید کش شوند را اضافه کرد، مقدار پیشفرض مناسب است.
  • گروه‌ها را کش نکنید: جهت مقابل گزینه قبلی است، موارد پیشفرض مناسب است.
  • اتصال پایدار (Persistent Connection): فعال – این گزینه ممکن است باعث افزایش سرعت memcached شود و بهتر است آن را فعال کنید.
  • کش Wp-Admin: نیازی به فعال کردن این گزینه نیست مگر اینکه سرعت صفحه مدیریت شما کند باشد. پیشنهاد می‌شود این گزینه غیرفعال باشد.
  • ذخیره داده‌های گذرا (Store Transients): فعال – توصیه شده توسط LiteSpeed ​​برای دریافت اعلان وضعیت سرور.

تفاوت Memcached و Redis:

Memcached و Redis هر دو سیستم های کش (cache) هستند که برای بهبود عملکرد برنامه‌ها و کاهش زمان پاسخ سرور استفاده می‌شوند، اما دارای تفاوت هایی هستند.

آموزش خصوصی طراحی سایت و وردپرس به صورت آنلاین

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از طریق واتساپ با شماره ۰۹۹۹۹۹-۱۵۸-۱۱ در تماس باشید.

پروژه محور - ارتباط مستقیم با مدرس

Memcached بیشتر برای حفظ داده های ساده و انواع اطلاعاتی مانند اشیاء، مقادیر کوتاه و متنی استفاده می شود. این سیستم از معماری توزیع شده و غیر ماندگاری حافظه استفاده می کند و برای کارکرد و برنامه نویسی مناسب است.

Redis از دیگر سیستم های کش محفوظ است و قابلیت ذخیره سازی انواع مختلف داده ها از جمله رشته‌ها، لیست‌ها، هش‌ها، مجموعه‌ها و گراف‌ها را داراست. این سیستم دارای معماری سریع و پایدار است که می تواند برای برنامه‌های پیچیده و حجیم استفاده شود.

همچنین Redis از معماری ذخیره ماندگار (persistent storage) پشتیبانی می کند که به شما امکان می دهد تا داده های حافظه را ذخیره کنید و در صورت نیاز دوباره از آنها استفاده کنید. Memcached از این ویژگی پشتیبانی نمی کند و همیشه باید از محتوای خارجی به عنوان منبع داده استفاده کنید.

بنابراین، برای سرعت بالاتر و نگهداری داده های ساده می توان از Memcached و برای حفظ و ذخیره داده‌های پیچیده و کارکرد پایدار از Redis استفاده کنید.

مرورگر (Browser)

  • کش مرورگر(Browser Cache): فعال – این گزینه را حتما فعال کنید.
  • زمان اعتبار کش مرورگر (Browser Cache TTL): مقدار 31557600 برابر با 1 سال است که توصیه شده توسط گوگل و به مرورگرها می‌گوید تا چه مدت کش را نگهداری کنند.

پیشرفته (Advanced)

  • کوکی ورود به سیستم (Login Cookie): تنها در صورت داشتن چندین نصب وردپرس و نیاز به کش در تفکیک کاربران وارد شده در هر نصب وردپرس استفاده می‌شود.
  • بهبود سازگاری HTTP/HTTPS: غیرفعال – تنها در صورت استفاده از HTTP و HTTPS به طور همزمان و مشاهده مشکلات با کش این گزینه را فعال کنید.
  • کلیک فوری (Instant Click): فعال – این گزینه عملکردی مشابه پلاگین Flying Pages و پیش‌بارگیری لینک در WP Rocket است. هنگامی که کاربران ماوس را روی یک لینک نگه می‌دارند، صفحه به‌صورت پیش‌فرض در پس‌زمینه بارگیری می‌شود، بنابراین زمانی که بر روی لینک کلیک می‌کنند، صفحه به‌صورت فوری بارگیری می‌شود (فعال کردن این گزینه موجب افزایش مصرف منابع می‌شود).

شبکه توزیع محتوا (CDN)

در حالت معمول استفاده از CDN توصیه می‌شد اما با توجه به شرایط فعلی اینترنت کشور بهتر است این گزینه موجود در این بخش استفاده نکنید، در حال حاضر و در صورتی که بازدیدکنندگان شما عموما از ایران وارد سایت شما شوند بهترین راهکار استفاده از CDN داخلی است، برخی از هاستینگ‌ها چنین خدماتی را نیز ارائه می‌دهند.

بهینه سازی تصاویر (Image Optimization)

این بخش یکی از بهترین قابلیت‌های موجود در افزونه لایت اسپید است، شما می‌توانید از طریق افزونه لایت اسپید تصاویر خود را بهینه و حتی به فرمت WebP تغییر دهید! برای استفاده از این ویژگی باید به Domain Key که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم دسترسی پیدا کرده باشید.

  • درخواست خودکار Corn: فعال – هربار که تصاویر جدید آپلود می‌شوند درخواستی برای بهینه سازی تصاویر جدیداپلود شده ارسال می شود.
  • Auto Pull Cron: فعال – اگر گزینه درخواست خودکار Corn فعال باشد، این گزینه نیز باید فعال شود.
  • بهینه‌سازی تصاویر اصلی: فعال – بهتر است مانند نمونه LiteSpeed عمل کنید و این تنظیم را روشن کنید.
  • حذف پشتیبان اصلی: غیرفعال – حذف نسخه‌های اصلی پشینهاد نمی‌شود.
  • بهینه‌سازی بدون کاهش کیفیت: غیرفعال – این گزینه به شما بستگی دارد اگر قصد دارید تصاویر شما بیشتر فشرده شوند بهتر است این گزینه را غیرفعال کنید در غیر اینصورت فعال کنید.
  • نگه داشتن اطلاعات EXIF/XMP: غیرفعال – با توجه که الزامی برای استفاده از این اطلاعات نیست و فقط باعث افزایش حجم تصاویر خواهد شد بهتر است این گزینه غیرفعال باشد.
  • تعویض تصویر WebP: فعال – تصاویر فعلی در Front-End سایت را به نسخه WebP تغییر می‌دهد.
  • مشخصه WebP برای جایگزینی: فعال – موارد پیشفرض مناسب است.
  • WebP برای srcset اضافی: فعال – در صورتی که WebP فعال باشد کاربرد دارد
  • کنترل کیفیت تصویر وردپرس: 85 – تست PSI تصاویر را در 85٪ بررسی می کند، بنابراین من همین تنظیم را استفاده می کنم.

بهینه سازی برگه

تنظیمات لایت اسپید فقط مربوط به کش نبوده فایل‌های شما را نیز بهینه‌سازی می‌کند، بهتر است قبل از استفاده از تنظیماتی که در ادامه موجود است هر مورد را بررسی کنید چرا که نتایج به طور معمول برای هر سایت متفاوت است.

تنظیمات CSS

  • فشرده‌سازی (CSS Minify): فعال – کاراکترهای غیرضروری مانند کامنت‌ها، فاصله‌ها و … را از CSS حذف می‌کند.
  • ترکیب CSS: این مورد را بهتر است بررسی کنید، به طور کلی اگر حجم فایل‌ها CSS شما زیاد است بهتر است این گزینه غیرفعال باشد. شاید این مقاله موجب شود بهتر این موضوع را درک کنید: ترکیب فایل های JS و CSS + چه مواقع از این تکنیک استفاده نکنیم؟
  • Generate UCSS: غیرفعال – این گزینه موجب حذف CSSهای غیر ضروری می‌شود به دلیل مشکلات احتمالی بهتر است این گزینه غیرفعال باشد هرچند که می‌توانید آن را بررسی کنید.
  • UCSS Inline:غیرفعال – باعث افزایش نمره PageSpeed خواهد شد اما حجم HTML را زیاد می‌کند بهتر است ، این گزینه نیز فقط در صورتی فعال شود که حجم CSS کم است.
  • ترکیب کردن CSS های داخلی و خارجی: غیرفعال – تنها در صورتی که گزینه ترکیب CSS فعال است این گزینه را نیز فعال کنید.
  • بارگذاری CSS ناهمگام: بررسی شود – بهتر است این گزینه را تست کنید و در صورت نتیجه مطلوب آن را فعال کنید.
  • CCSS Per URL: بررسی شود – بهتر است این گزینه را تست کنید و در صورت نتیجه مطلوب آن را فعال کنید.
  • Inline CSS Async Lib: بررسی شود – بهتر است این گزینه را تست کنید و در صورت نتیجه مطلوب آن را فعال کنید.
  • Font Display Optimization: تنظیم به Swap ممکن است مشکلات FOUC را ایجاد کند اما از طرفی ممکن است موجب افزایش رتبه Pagespeed شود.

تنظیمات JS

تنظیمات بخش JS حساسیت بیشتری نسبت به CSS داشته به همین دلیل بهتر است پس از غیرفعال/فعال کردن هر گزینه وب سایت ( بخش‌هایی که از جاوااسکریپت استفاده شده است ) خود را به دقت بررسی کنید.

  • JS Minify: بررسی شود – کاراکترهای غیرضروری را از جاوااسکریپت حذف می کند.
  • ترکیب JS: بررسی شود – با HTTP/2 یا فایل های JS بزرگ ترکیب نکنید.
  • JS Combine External and Inline: غیرفعال – تنها زمانی فعال شود که ترکیب JS نیز فعال باشد.
  • بارگذاری JS با تاخیر: بررسی شود – تأخیر احتمالاً بهترین نتیجه را به شما می دهد، تعویق نیز خوب است اما ممکن است وب سایت شما را با مشکل مواجه کند.

تنظیمات HTML

  • HTML Minify: فعال – کاراکترهای غیر ضروری را از HTML حذف می کند.
  • DNS Prefetch: پیشفرض – در گزارش کد شخص ثالث در PSI، همه دامنه های شخص ثالثی را که در سایت شما بارگذاری می شوند را بررسی کنید. دامنه های CDN + fonts.gstatic.com را نادیده بگیرید زیرا باید از preconnect به جای prefetch استفاده شوند. بعد از آن، کدهای شخص ثالثی را که به تأخیر افتاده اند حذف کنید. تنها دامنه های باقی مانده باید وارد شوند.
  • DNS Prefetch Control: غیرفعال – فقط در صورتی که مقداری برای گزینه قبلی وارد شده فعال شود.
  • HTML Lazy Load Selectors: بررسی شود – با تأخیر بارگیری HTML میتوانید مشخص کنید کدام بخش از سایت شما دیرتر بارگیری شود.
  • حذف رشته‌های Query: فعال – ممکن است بر روی سرعت لود تاثیر مثبت داشته باشد.
  • بارگیری ناهمگام فونت‌های گوگل: بررسی شود – فقط در صورتی که سایت شما از فونت‌های گوگل استفاده می‌کند کاربرد دارد.
  • حذف فونت‌های گوگل: بررسی شود – در صورتی که فونت‌های سایت شما local بوده و می‌خواهید مطمئن شوید هیچ فونت شخص ثالثی در وب‌سایت شما بارگذاری نمی‌شود فعال کنید.
  • حذف Emoji وردپرس: بررسی شود – در صورتی که از ایموجی‌ها در سایت خود استفاده نمی‌کنید این گزینه را غیرفعال کنید.
  • حذف تگ‌های Noscript: فعال – برای اطمینان از صحت بارگذاری جاوا اسکریپت بهتر است این گزینه فعال باشد چرا که بسیاری از کاربران از مرورگرهای قدیمی استفاده می‌کنند و یا اینکه جاوااسکریپت مرورگر خود را غیرفعال کرده‌اند.

تنظیمات رسانه (Media Settings)

  • بارگذاری تنبل تصاویر(Lazy Load Images): فعال – این قابلیت باعث می‌شود که تصاویر شما پس از کامل شدن لود سایت لود شوند.
  • Basic Image Placeholder: اختیاری – این گزینه برای تغییر تصویر پیشفرض قبل از بارگذاری کامل عکس است.
  • نگهدارنده واکنشگرا (Responsive Placeholder): اختیاری – در صورتی که از از placeholder تصویر ساده استفاده کنید می‌تواند موجب کاهش CLS شود.
  • Responsive Placeholder SVG: اختیاری – کد SVG را که به عنوان placeholder واکنشگرا استفاده می‌شود مشخص کنید.
  • Responsive Placeholder Color: اختیاری – تغییر رنگ پیش‌فرض که LiteSpeed Cache استفاده برای Responsive Placeholder استفاده می‌کند
  • LQIP Cloud Generator: فعال – تصویر با کیفیت پایین‌تری که توسط QUIC.cloud تولید شده است، به عنوان placeholder قبل از بارگذاری تصویر با کیفیت بالاتر استفاده می‌شود.
  • LQIP Quality: اختیاری -اگر تنظیم قبلی فعال باشد، این می‌توانید کیفیت تصویر Placeholder را تغییر دهید.
  • LQIP Minimum Dimensions: اختیاری – پیشفرض 150 × 150 پیکسل به طور معمول عدد مناسبی است اما می‌توان در صورت نیاز این عدد را از 10 تا 800 تغییر داد.
  • Generate LQIP In Background: فعال – به استناد از LiteSpeed غیرفعال کردن این گزینه باعث کاهش سرعت بارگیری صفحه می‌شود.
  • آی‌فریم لود تنبل(Lazy Load Iframes): فعال – بارگذاری تنبل ویدئوها، نقشه‌ها و دیگر فریم‌ها موجب افزایش سرعت سایت خواهد شد.
  • Add Missing Sizes: فعال – اگر تصاویر شما دارای ویژگی width و height نباشند فعال کردن این گزینه این ویژگی ها را به تصویر اضافه می‌کند.

Media Excludes

از این بخش برای مستثنی کردن تصاویر استفاده می‌شود بهتر است تصاویر بالای صفحه را از لود تنبل مستثنی کنید (لوگو، تصاویر نوار کناری، تصاویر پس زمینه و غیره). می‌توانید تصاویر را براساس URL، نام کلاس، URI مستثنی کنید و همچنین تصاویر را از LQIP مستثنی کنید.

بومی‌سازی (Localization)

  • Gravatar Cache: فعال – اگر نظرات زیادی با گراواتار دارید می‌تواند مفید باشد.
  • Gravatar Cache Cron: فعال – اگر تنظیم قبلی را فعال کرده‌اید، باید فعال باشد.
  • Gravatar Cache TTL: تنظیم پیش‌فرض 604800 ثانیه (یک هفته) بهترین تنظیم است.
  • Localize Resources: فعال – یک ویژگی عالی برای بومی‌سازی فایل‌های JS خارجی است.
  • Localization Files: جاوااسکریپت‌های خارجی را که در سایت شما بارگذاری می‌شود اضافه کنید. پس از ذخیره تغییرات حتما بررسی کنید که به درستی کار می‌کند.

تراز JS و تراز CSS

اکثر تنظیمات برای محدود کردن بهینه‌سازی برای موارد خاصی هستند (CSS، JS، آدرس‌های اینترنتی، JS های تاخیری و تعویقی، JS حالت مهمان و نقش‌ها) که در صورت نیاز می‌توانید با استفاده از لینک منبع فایل، هرکدام را از بهینه سازی مستثنی کنید.

پایگاه داده (Database)

در بخش مدیریت، شما احتمالاً همه چیز را به جز نسخه‌های پست و پیش‌نویس‌های خودکار که پشتیبان‌های پست‌هایی هستند که شاید در آینده نیاز داشته باشید، حذف می‌کنید. همچنین می‌توانید جداول را بهینه‌سازی کنید.

قبل از ایجاد هرگونه تغییر در این بخش حتما از دیتابیس سایت یک نسخه پشتیبان تهیه کنید.

تنظیمات بهینه‌سازی پایگاه داده

  • Revisions Max Number: عدد ۱۰ برای پشتیبان‌گیری کافی است.
  • Revisions Max Age: عدد صفر به نظر کاملا منطقی است (داده‌ها هیچ‌وقت پاک نخواهند شد). بهتر است همیشه یک نسخه پشتیبان از پست داشته باشیم.

خزنده یا کرالر (Crawler)

این ابزار وب سایت شما را برای صفحاتی که کش آن‌ها منقضی شده را کرال می‌کند و آن‌ها را بازسازی می‌کند. اگر از هاست اشتراکی استفاده می‌کنید احتمالا به این بخش دسترسی نداشته باشید و بهتر است که تنظیمات به صورت پیشفرض باقی بمانند.

جعبه ابزار

بیشتر تنظیمات جعبه ابزار قابل توضیح هستند (پاکسازی، وارد و صادر کردن، ویرایش .htaccess، گزارشات، اشکال زدایی، گزارشات، آزمایش بتا، و غیره). بنابراین نیازی به توضیح این بخش‌ها نیست.

خدمات طراحی سایت

طراحی سایت مطابق با استانداردهای روز برنامه‌نویسی، به همراه آموزش استفاده و ۶ ماه پشتیبانی رایگان