آموزش تغییر دامنه یا تغییر آدرس سایت وردپرس

آموزش تغییر دامنه یا تغییر آدرس سایت وردپرس

تغییر دامنه سایت، مخصوصا وب‌سایتی که دارای بازدید بالایی باشد به طور کلی توصیه نمی‌شود اما به هر حال شما ممکن است شما مجبور به تغییر دامنه یا تغییر آدرس سایت وردپرس خود باشید پس بهتر است که این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. توجه داشته باشید که تغییر آدرس یا دامین سایت قطعا موجب افت رتبه سایت شما خواهد شد.

دلایل تغییر دامین یا آدرس سایت

متداول‌ترین دلایل برای تغییر دامین سایت مواردی چون تغییر نام شرکت، تغییر برند تغییر نوع دامنه باشد. اگر به دلیل ادغام یا هر دلیل دیگری نام شرکت خود را تغییر دادید، قطعا آدرس وب‌سایت شما نیازمند تغییر است چرا که مطابقت نام و آدرس سایت شما با نام شرکت یک امر ضروریست.

همچنین ممکن است از نام برند خود راضی نباشید، یا رقبای قوی با نام مشابه در نتایج جستجو ظاهر شوند که همین امر ممکن است باعث کاهش بازدید شما و از دست دادن مخاطبین شما شود. از طرفی نام مشابه ممکن است کاربران سایت شما را سردرگم کند در این حالت نیز تغییر نام به یک نام بهتر ممکن است به جذف مخاطب بیشتر کمک کند.

در برخی موارد نیز ( بیشتر محدودیت‌های اعمال شده ) ممکن است قصد داشته باشید نوع دامنه را تغییر دهید فرض کنید که وب‌سایت شما دارای پسوند com است و دلایلی قصد دارین آن را به ir تغییر دهید در هر صورت شما باید فراید را به درستی انجام داده تا افت رتبه سایت شما به حداقل برسد.

تغییر دامنه سایت وردپرسی

حال به چه صورت دامین یا آدرس سایت را تغییر دهیم؟ این فرایند شامل چند مرحله است که تمامی مراحل در ادامه مقاله توضیح داده شده است برای اعمال تغییرات شما باید به پیشخوان وردپرس و همچنین سرور( هاست یا فضای میزبانی ) سایت دسترسی داشته باشید.

حتما قبل از اعمال تغییرات از وب‌سایت خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید. آموزش تهیه نسخه پشتیبان از وردپرس به صورت دستی

تغییر آدرس سایت در پیشخوان وردپرس

اولین مرحله اتصال دامین جدید به فضای میزبانی است، که ما فرض را بر این می‌گیریم که این مورد از قبل به صورت Addon اضافه شده و در حال حاضر دامین روی سرور در دسترس است. اگر این دامین روی هاستینگ دیگری قرار دارد لازم است سایت شما نیز به هاست جدید منتقل شود.

مرحله بعد نیز تغییر آدرس سایت به آدرس جدید از طریق پیشخوان وردپرس است. توجه داشته باشید که پس از ذخیره تغییرات، پنل مدیریتی سایت شما غیر قابل دسترس خواهد بود تا زمانی که مراحل بعدی انجام شود. این مورد از طریق دیتابیس نیز قابل انجام است.

برای شروع وارد پنل مدیریتی و پیشخوان وردپرس شوید و روی بخش تنظیمات > عمومی کلیک کنید. این صفحه شامل تنظیمات کلی وردپرس بوده که بخش‌های مورد نیاز ما نشانی وردپرس (URL) و نشانی سایت (URL) هستند. برای تغییر آدرس، دامین جدید را در هر دو فیلد وارد کرده و روی دکمه ذخیره تغییرات در پایین صفحه کلیک کنید.

همانطور که گفته شد، این باعث غیرقابل دسترسی شدن موقت پنل مدیریتی سایت شما می‌شود.

اگر تغییر نام دامین از طریق دیتابیس یا پایگاه‌داده وردپرس دارید به کافیست وارد پنل مدیریت هاست شده، وارد بخش phpMyAdmin شده و روی دیتابیس سایت خود کلیک کنید. سپس جدول wp_options را انتخاب کرده و بخش meta_value برای دو ردیف siteurl و home را به آدرس جدید تغییر دهید.

ممکن است پیشوند جدول wp_options در سایت شما yoursite_options باشد.

آموزش خصوصی طراحی سایت و وردپرس به صورت آنلاین

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از طریق واتساپ با شماره ۰۹۹۹۹۹-۱۵۸-۱۱ در تماس باشید.

پروژه محور - ارتباط مستقیم با مدرس

بازنویسی فایل htaccess

اولین اقدام پس از اعمال تغییرات ورود مجدد به پیشخوان وردپرس با آدرس جدید سایت است. حتما پس از تغییر آدرس سایت با آدرس جدید وارد پیشخوان شده صفحه تنظیمات > پیوندهای یکتا را باز کنید و یک بار روی ذخیره تغییرات کلیک کنید.

توجه داشته باشید نیاز به اعمال تغییرات در هیچکدام از فیلدها نیست و فقط روی دخیزه تغییرات کلیک کنید، این کار موجب بازنویسی فایل htaccess در سایت شما خواهد شد، در صورتی که اینکار را انجام ندهید احتمالا تمامی صفحات شما به غیر از صفحه اصلی با خطای 404 مواجه خواهد شد.

تغییر آدرس‌های قدیمی در پایگاه‌داده به آدرس جدید

تا به اینجا آدرس سایت تغییر داده شده، اما ممکن است محتوای سایت شما شامل لینک‌های داخلی ذخیره شده باشد، وجود این موراد می‌تواند باعث بروز خطای 404 یا در بهترین حالت Redirect به دامین جدید باشد که تجربه کاربری مناسبی برای کاربران شما نخواهد بود. این مورد هم از طریق کوئری‌های SQL قابل انجام است اما به دلیل احتمال بروز خطا در فرایند پیشنهاد ما استفاده از افزونه Better Search Replace است. نحوه اعمال تغییرات بسیار ساده بوده و نیازمند آموزش خاصی نیست.

اعلام دامنه جدید به موتورهای جستجوگر و Google

حال شما تمامی پیوندهای سایت خود را به آدرس جدید تغییر داده‌اید و فرایند به پایان رسیده، شما ممکن است در بسیاری از وبسایت‌ها دارای بک‌لینک باشید که اگر کاربری روی لینک مورد نظر کلیک کند به صفحه 404 هدایت خواهد شد.

همیشه بعد از تغییر دامین سایت بهتر است دامنه قبلی را نیز در اختیار داشته باشید، در اختیار داشتن دامنه، حداقل به مدت یکسال یک امر ضروری است، چرا که لازم است کاربران از طریق دامین قبلی به دامین جدید هدایت شوند.

اما این همه ماجرا نیست، اگر وب‌سایت شما در گوگل ثبت شده باشد شما می‌بایست اعتبار آدرس قبلی سایت را به آدرس جدید بدهید، در غیر اینصورت گوگل آدرس جدید را به عنوان یک سایت جدید و البته کپی در نظر می‌گیرد.

ریدایرکت آدرس قدیمی سایت به آدرس جدید

اولین اقدام در این راستا انتقال تمام ورودی‌ها از دامین قدیمی به دامین جدید است، برای این کار می‌توانید کد زیر را در فایل htaccess قرار داده، حتما پس از قرار دادن کد و ذخیره فایل htaccess چند پیوند با آدرس قدیمی را بررسی کنید تا از صحت ریدایرکت اطمینان حاصل کنید:

# https://domain.com/page-url/ >> https://domain-new.com/page-url/
RewriteEngine on 
RewriteBase / 
RewriteRule (.*) https://new.com/$1 [R=301,L]

مقاله کامل: انواع ریدایرکت از طریق فایل htaccess – آموزش جامع

اعلام انتقال یا تغییر دامین سایت به گوگل

برای اعلام تغییر سایت به گوگل می‌توانید به لینک راهنمای ریز مراجعه کنید:

https://support.google.com/webmasters/answer/9370220?hl=en

جمع بندی

فراید تغییر آدرس سایت با انجام مراحل ذکر شده به پایان رسید، توجه داشته باشید با انجام این مراحل همچنان وبسایت شما دچار افت رتبه خواهد شد اما به میزان کمتر، امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد در صورتی که پیشنهاد و یا راه‌حل بهتری برای فرایند تغییر دامین سایت دارید می‌توانید آن را در بخش نظرات همین مقاله با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

خدمات طراحی سایت

طراحی سایت مطابق با استانداردهای روز برنامه‌نویسی، به همراه آموزش استفاده و ۶ ماه پشتیبانی رایگان

2 Comments

سلام خسته نباشید من یه سایت ساخته بودم ولی در فایل منیجر سی پنل تو بخش public_html وردپرسی که ریختم فایل و مشخصاتشو از پوشه وردپرس بیرون نیوورده بودم و وقتی سایتمو سرچ میکردم مستقیم وارد سایت نمیشد من فایل هارو بیرون اوردم و خطا داد و از طریق اموزش شما تونستم خطارو درست کنم ولی صفحه اصلی سایتم رو درست نمیاره جلو سایتم /wordpress/ میاره چطوری اینو حذف کنم و درست بشه

  • درود احتمالا مراحل نصب رو اشتباه انجام دادید و فایلهاتون در مسیر public_html/wordpress هست،
    تمامی فایل‌ها باید منتقل بشن به پوشه public_html دقت کنید پس از انتقال باید آدرس سایت رو مجددا اصلاح کنید