آموزش رفع خطای 408 - HTTP 408 Request Timeout Error

آموزش رفع خطای 408 یا HTTP 408 Request Timeout Error

خطای 408 یا HTTP 408 یکی از خطاهای رایج در وردپرس است که ممکن است برای کاربران مبتدی مشکل ساز باشد چرا که مفهوم پیام نا مشخص بوده و مشخص نیست چه اقداماتی را باید انجام داد. ما در این مقاله دلایل خطای HTTP 408 و همینطور نحوه رفع آن را توضیح می دهیم.

ارور یا خطای 408

HTTP Status Codes یا کدهای وضعیت HTTP می‌توانند در خواست کاربر را نشان دهند و کاربر را به منابع مختلفی راهنمایی کنند. رایج‌ترین کدهای وضعیت HTTP مواردی از جمله 404 که نشانگر موجود نبودن صفحه، 500 نشان دهنده خطای سرور، 400 یا Bad Request و 200 به معنی پاسخ صحیح و مطلوب هستند.

ارور 408 جزو خطاهای مرتبط با کاربر است و هنگامی که کاربر برای ارسال درخواست خود بیش از حد معطل شود و یا سرور برای پردازش درخواست بیش از حد مشغول باشد کد وضعیت یا خطای 408 اعلام می شود که سرور پاسخ به موقع را از سمت کاربر دریافت نکرده و زمان انتظار سرور به پایان رسیده است.

رایج ترین دلایل بروز خطای HTTP 408

رایج ترین دلایل بروز خطای HTTP 408 تاخیر شبکه و یا مشغول بودن سرور است، خطای HTTP 408 به این معناست درخواستی که به سرور وبسایت ارسال شده است بیشتر از زمانی که برای سرور مشخص شده زمان برده است. البته ممکن است به دلیل سرعت اینترنت و یا اتصال ضعیف از سمت شما باشد. درست است که خطای 408 به عنوان خطای کاربر معرفی شده ولی به این معنی نیست که مشکل از مرورگر یا دستگاه است این امکان وجود دارد که سرور به درستی پیکربندی نشده و یا درخواست ها را به درستی مدیریت نکرده اند.

آموزش رفع خطای 408

حال که در مورد کد وضعیت HTTP 408 و دلایل خطا توضیح دادیم بهتر است به نحوه رفع آن بپردازیم. در ادامه مقاله با 7 راه حل رفع خطا آشنا می شویم که به دو دسته سمت کاربر و سمت سرور تقسیم می شوند.

سمت کاربر

در زیر چند راه حل سمت کلاینت وجود دارد که می توانید از آنها برای رفع خطای 408 استفاده کنید.

پیشنهاد می‌کنیم ابتدا از وبسایت خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید که اگر هنگام تلاش برای رفع خطا برای وبسایت مشکلی پیش آمد یک نسخه از فایل ها و داده های خود داشته باشید.

آموزش خصوصی طراحی سایت و وردپرس به صورت آنلاین

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از طریق واتساپ با شماره ۰۹۹۹۹۹-۱۵۸-۱۱ در تماس باشید.

پروژه محور - ارتباط مستقیم با مدرس

بررسی URL

یکی از دلایلی که ممکن است خطای کد وضعیت یا خطای 408 را مشاهده کنید این است که URL را به درستی در مرورگر وارد نکردید، ابتدا باید URL را بررسی کنید و دقت کنید غلط املایی نداشته باشید و همینطور به نام دامنه دقت کنید که به درستی وارد کرده باشید اگر به درستی از وارد کردن URL خود مطمئن شدید صفحه را دوباره refresh کنید اگر خطای مهلت هنوز پابرجاست راه حل بعدی را امتحان کنید.

بررسی تغییرات اخیر پایگاه داده

ممکن است تغییرات اخیری که در پایگاه داده ایجاد کردید باعث خطای 408 شود بنابراین باید تغییرات ایجاد شده را حذف کنید. برای این کار پایگاه داده خود را باز کنید (phpMyAdmin) و به صورت دستی تمام جدول ها یا رکوردهایی که قبلا تغییر داده اید را به حالت اولیه خود برگردانید. حتما قبل از انجام این بخش نسخه از دیتابیس خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید.

حذف و نصب افزونه ها

اغلب افزودن افزونه به وبسایت شما می‌تواند باعث مشکلات و خطاهای مختلفی مانند کد وضعیت HTTP 408 شود (در صورتی که افزونه دارای مشکل باشد). پس بهتر است برای بررسی این موضوع که آیا این مشکل به دلیل تداخل یک افزونه است یا نه، تمامی افزونه‌های وبسایت را موقتا غیرفعال کنید.

اگر به داشبورد وردپرس خود دسترسی دارید، می‌توانید این کار را با رفتن به بخش افزونه‌ها از قسمت مدیریت، سپس انتخاب همه افزونه‌های نصب‌شده و سپس انتخاب غیرفعال کردن یا Deactivate از منوی کشویی انجام دهید و روی Apply کلیک کنید .

افزونه‌ها - آموزش رفع خطای 408

اگر به داشبورد وردپرس خود دسترسی ندارید، می‌توانید از طریق نرم‌افزارهای FTP مانند FileZilla به هاست خود متصل شده و پوشه plugins را تغییر نام دهید تا تمامی افزونه‌ها غیر فعال شوند. سپس به وبسایت خود مراجعه کنید اگر دیگر پیام خطا را نمی بینید، می توانید فرض کنید که مشکل از یک افزونه بوده است.

برای پیدا کردن افزونه ی مخرب شما باید مجددا نام پوشه را به plugins تغییر داده سپس وارد پیشخوان شده و افزونه ها را به صورت تکی فعال کنید و وبسایت را پس از فعال کردن هر افزونه یک بار بررسی کنید تا زمانیکه پیام خطا را دیدید افزونه مشکل ساز را غیرفعال کنید.

بازگردانی تغییرات

اگر تغییراتی مانند نصب افزونه جدید و یا بروزرسانی هر بخشی را انجام داده‌اید ممکن است منشا خطای 408 از همین موضوع باشد شما می توانید با بازگردانی سایت خود به نسخه قبلی، تغییرات اخیر را برگردانید.

سمت سرور

اگر راه حل های بالا عمل نکرد ممکن است ارور 408 یا خطای 408 به دلیل مشکل از سمت سرور باشد. در ادامه مقاله 3 راه حل برای رفع خطا از سمت سرور را معرفی می کنیم.

خدمات طراحی سایت

طراحی سایت مطابق با استانداردهای روز برنامه‌نویسی، به همراه آموزش استفاده و ۶ ماه پشتیبانی رایگان

بررسی فایل htaccess

یکی از راه‌هایی که می توانید علت خطای 408 را پیدا کنید، بررسی فایل های پیکربندی سرور از طریق FTP است. درست انجام دادن این کار به نرم افزار سرور شما بستگی دارد.ممکن است سرور شما بر روی Apache یا Nginx اجرا شود.

فایل htaccess - رفع ارور 408

اگر از Apache استفاده می کنید، می‌توانید فایل htaccess. را در دایرکتوری اصلی سایت خود پیدا، آن را باز کنید و به دنبال خطوط زیر بگردید:

  • KeepAliveTimeout
  • RequestReadTimeout

اگر این کدها را پیدا کردید، با اضافه کردن # به قبل از کد (ابتدای خط کد) می توانید این دو بخش را کامنت(غیرفعال) کنید، سپس فایل را ذخیره کرده و صفحه را در مرورگر خود بارگذاری کنید و بررسی کنید که همچنان با خطای 408 مواجه می‌شوید یه نه.

بررسی گزارش ها – Logs

گزارش‌های سمت سرور شما می‌توانند برای ارائه اطلاعات در مورد برنامه‌های شما، از جمله کارهایی که انجام داده‌اند، صفحات درخواستی، سرورهای متصل به آن و موارد دیگر ارزشمند باشند. اگر هاست شما ابزاری برای ثبت گزارش ارائه نمی دهد، می توانید حالت اشکال زدایی (Debug) وردپرس را از طریق اضافه کردن کدهای زیر در فایل wp-config.php فعال کنید.

define( 'WP_DEBUG', true );
define( 'WP_DEBUG_LOG', true );
define( 'WP_DEBUG_DISPLAY', false );

سپس با مراجعه به فایل log ایجاد شده به دنبال منشا خطا باشید و یا فایل مربوطه را برای یک فرد متخصص ارسال نمایید.

عیب یابی از طریق افزونه

استفاده از افزونه Query Monitor برای عیب‌یابی سایت نیز یک راه حل مناسب برای رفع خطای 408 است، این افزونه این امکان را به شما می دهد تا Query های پایگاه‌داده، زمان بندی و موارد دیگر را بررسی کنید.

افزونه Query Monitor - رفع خطای 408

جمع بندی


کدهای وضعیت HTTP می توانند طیف گسترده ای از اطلاعات را در مورد درخواست های کاربر و سرور ارائه دهند. با این حال، برخی از این پیام ها مشکلاتی مانند خطای HTTP 408 Request Timeout یا همان خطای 408 را نشان می‌دهند. همانطور که گفته شد منبع مشکل ممکن است سمت کاربر یا سرور باشد. در ادامه امیدواریم این مقاله به شما در رفع مشکل کمک کرده باشد در صورتی که راه حل دیگری برای رفع ارور 408 دارید می‌توانید از بخش نظرات همین مقاله راه حل خود را با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

اگر مشکل حل نشد، از کجا می توان پشتیبانی وردپرس را دریافت کرد؟

اگر مراحل را دنبال کردید و مشکل حل نشد، همیشه می توانید برای شناسایی و رفع مشکل به میزبان وب خود مراجعه کنید. یک میزبان وب مناسب، پشتیبانی لازم برای راه اندازی مجدد سایت را به شما ارائه خواهد داد.

در همگام وب نیز خدمات پشتیبانی وردپرس به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته ارائه شده است، خدمات پشتیبانی به جهت کیفیت و نظارت بهتر دارای ظرفیت محدود بوده که این امر موجب پاسخدهی و رفع مشکل در سریع‌ترین زمان خواهد بود.