تفاوت HTTP و HTTPS

تفاوت HTTP و HTTPS و اهمیت استفاده از SSL و TLS

در این مقاله قصد داریم تفاوت HTTP و HTTPS را مورد بررسی قرار دهیم. شما وبسایت‌های زیادی را دیده‌اید که بسیاری با HTTPS و برخی از آن ها با HTTP آغاز شده‌اند. در این مقاله علاوه بر آشنایی با پروتکل‌های های HTTP و HTTPS شما را با فرق HTTPS و HTTP نیز آشنا می‌کنیم لازم به ذکر است که بخش عمده تفاوت HTTP و HTTPS مربوط به امنیت و حفظ اطلاعات می‌باشد.

امنیت وب سایت

زمانیکه از یک وبسایت بازدید می‌کنید اطلاعاتی مانند آدرس IP و مرورگری که استفاده می‌کنید و صفحات سایتی که بازدید می‌کنید وجود دارد، اگر پروتکل وب‌سایت HTTP باشد این اطلاعات به صورت متن ساده ارسال می شود، به این معنی که هر کسی که ترافیک شما را کنترل می کند می تواند به این اطلاعات دسترسی داشته باشد.

اگر از یک شبکه Wi-Fi عمومی استفاده می‌کنید، این اطلاعات می تواند توسط شخص دیگری در شبکه رهگیری شود. به همین دلیل است که هنگام ارسال اطلاعات حساس مانند شماره کارت اعتباری یا رمزعبور، استفاده از یک اتصال امن (HTTPS) ضروری است. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا شما را با تفاوت HTTP و HTTPS آشنا کنیم.

HTTP چیست؟

تفاوت HTTP و HTTPS

HTTP مخفف Hypertext Transfer Protocol بوده و یک پروتکل است که وظیفه برقراری ارتباط بین Server و Clinet یک شبکه کامپیوتری را برعهده دارد. هنگامی که شخصی از یک سایت بازدید می کند اطلاعات سایت از طریق HTTP به سیستم بازدید کننده ارسال می شود و زمانی که اطلاعاتی(مثال اطلاعات ورود) از سمت بازدید کننده به وبسایت ارسال می‌شود این اطلاعات از طریق HTTP ارسال می‌شوند. یکی از مشکلات HTTP ارسال شدن اطلاعات بدون رمزگذاری و به صورت Plain Text است.

HTTPS چیست؟

حرف S در HTTPS مخفف Secure بوده و به معنای امنیت است و واژه HTTPS مخفف Hypertext Transfer Protocol Secure یعنی پروتکل امن سایت های اینترنتی است. در HTTPS وبسایت و کامپیوتر بازدید کننده دارای کد محرمانه هستند که باعث می شود اطلاعات به صورت محرمانه بین خودشان انتقال یافته و شخص دیگری به این اطلاعات دسترسی پیدا نکند. در واقع مهمترین فرق HTTP و HTTPS در امنیت این دو پروتکل است حال تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا درک بهتری از تفاوت HTTP و HTTPS پیدا کنید.

گواهینامه های SSL

SSL مخفف Secure Sockets Layer است. وظیفه ی آن محافظت از هرگونه اطلاعات حساس که بین دو سیستم ارسال می شود است.در یک اطلاعیه ای که توسط گوگل به طراح‌های وبسایت اعلام شده است اگر وب‌سایت‌ها از پروتکل HTTPS پشتیبانی استفاده نکنند ممکن است در رتبه‌بندی نتایج گوگل در جایگاه پایین‌تری نسبت به رقبای خود قرار گیرند چرا که امنیت یکی از فاکتور‌های مهم سئو است.

آموزش خصوصی طراحی سایت و وردپرس به صورت آنلاین

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از طریق واتساپ با شماره ۰۹۹۹۹۹-۱۵۸-۱۱ در تماس باشید.

پروژه محور - ارتباط مستقیم با مدرس

گواهی های TLS

TLS نسخه بهبود یافته پروتکل امنیتی، برای جایگزینی SSL است. TLS از الگوریتم‌های رمزگذاری قوی‌تری استفاده می‌کند و امنیت بهتری نسبت به SSL فراهم می‌کند. پس از آشنایی با موارد ذکر شده شما را با تفاوت HTTP و HTTPS آشنا می‌کنیم

انواع مختلف گواهینامه های SSL و TLS

سه نوع اصلی گواهینامه SSL و TLS وجود دارد:

  • گواهینامه های معتبر دامنه (DV): DV یا Domain Validated Certificates از ابتدایی‌ترین نوع گواهینامه SSL و TLS بوده و دسترسی و خریداری گواهینامه‌های DV به طور معمول سریعتر است.
  • گواهینامه های معتبر سازمانی (OV): OV یا Organization Validated Certificates اطمینان بیشتری نسبت به گواهینامه های DV را ارائه می‌دهند اما دریافت گواهینامه نیز به سادگی DV نبوده و بیشتر طول می کشد زیرا CA باید هویت سازمان را تأیید کند.
  • گواهینامه های اعتبار سنجی تمدید شده (EV): EV یا Extended Validation Certificates بالاترین سطح اطمینان را ارائه می دهند. آنها معمولا توسط سازمان ها یا مشاغل بزرگ که اطلاعات حساس را مدیریت می کنند استفاده می شوند.

اهمیت استفاده از گواهینامه‌های SSL و TLS

استفاده از گواهینامه‌های SSL و TLS ضروری هستند زیرا به حفظ امنیت اطلاعات شما به هنگام ارسال اطلاعات کمک می‌کنند. گواهینامه‌های SSL و TLS از فرآیندی به نام رمزگذاری امن برای محافظت از اطلاعات شما استفاده می‌کنند، هنگامی که از یک وب سایت بازدید می کنید، مرورگر شما بررسی می کند که آیا SSL و TLS سایت معتبر است یا خیر. وارد کردن اطلاعات حساس در وب‌سایت‌های دارای گواهینامه SSL و TLS معتبر ضروری است.

این کار به محافظت از اطلاعات شما در هنگام انتقال اطلاعات کمک می‌کند. البته استفاده از گواهینامه‌های SSL و TLS برای همه وب سایت ها ضروری نیست و فقط برای هر وب‌سایت‌هایی که اطلاعات حساس را جمع آوری یا انتقال می‌دهند توصیه می شود. سایت‌هایی مانند فروشگاه‌ها، رسانه‌های اجتماعی و هر سایتی که نیاز به ورود داشته باشد باید از گواهینامه SSL و TLS استفاده کنند. حال که به اطلاعات بیشتری در این خصوص دست پیدا کردید در ادامه مقاله تفاوت HTTP و HTTPS را به شما نشان می‌دهیم.

تفاوت HTTP و HTTPS

تفاوت HTTP و HTTPS در امنیت پروتکل است. HTTP اطلاعات را رمزگذاری نمی کند به زبان ساده تر اگر بازدید کننده در سایت در حال تبادل اطلاعات باشد شخص دیگری بین بازدید کننده و سایت قرار بگیرد به تمام اطلاعات آن ها دسترسی پیدا کرده است ولی برای HTTPS این اتفاق نمی افتدزیرا رمزگذاری شده است. همانطور که در ابتدای مقاله نیز به این موضوع اضاره شده امنیت مهم‌ترین تفاوت HTTP و HTTPS است.

جمع بندی

درک فرق HTTP و HTTPS نه تنها برای حفاظت از اطلاعات مشتریان شما بسیار مهم است. HTTPS درخواست های صفحه کاربر و صفحات بازگردانده شده توسط وب سرور را رمزگذاری می‌کند و امنیت بیشتری نسبت به پروتکل HTTP ارائه می‌دهد. امیدواریم در این مقاله تفاوت HTTP و HTTPS را درک کرده باشد و برای وب‌سایت خود از پروتکل مناسب استفاده کنید.

خدمات طراحی سایت

طراحی سایت مطابق با استانداردهای روز برنامه‌نویسی، به همراه آموزش استفاده و ۶ ماه پشتیبانی رایگان