تهیه نسخه پشتیبان

آموزش تهیه نسخه پشتیبان از وردپرس به صورت دستی

بدون شک تهیه نسخه پشتیبان از وردپرس یکی از مهم‌ترین مسائل امنیتی برای سایت شما است که حتما باید به آن توجه داشت، چرا که از دست دادن اطلاعات همواره یکی از نگرانی‌های عمده مدیران سایت بوده. در این مقاله قصد داریم به شما نحوه گرفتن بکاپ از وردپرس به صورت دستی و بدون استفاده از افزونه‌های موجود را آموزش دهیم. برای پشتیبان گیری و گرفتن بکاپ از وردپرس افزونه های قدرتمندی موجود است، اما یادگیری تهیه نسخه از وردپرس نیز قطعا برای شما مفید خواهد بود.

چه موقع و چرا از پشتیبان گیری دستی استفاده کنیم ؟

شما همیشه باید یک یک سیستم پشتیبان گیری برای گرفتن بکاپ از وردپرس در سایت خود استفاده کنید تا درصورت بروز خطا یا از دست دادن اطلاعات بتوانید اطلاعات خود را به درستی بازیابی کنید.

در صورتی که از افزونه برای پشتیبان گیری از وردپرس استفاده می کنید، ممکن است دسترسی شما به دلیل هک شدن یا هر مسئله دیگری به محتوای ذخیره شده در سرور محدود شود، اما در با تهیه نسخه پشتیبان از وردپرس به صورت دستی و ذخیره فایل های پشتیبان در فضایی ام و یا سیستم شخصی، دیگر در این باره نگرانی نخواهید داشت.

لازم به ذکر است که نسخه پشتیبان ذخیره شده از طریق افزونه و نسخه ذخیره شده به صورت دستی هر دو کاملا مشابه بوده و هیچ تفاوتی ندارند، و تنها تفاوت در نحوه ایجاد بکاپ یا نسخه پشتیبان است. حال که با مزایای گرفتن بکاپ از وردپرس به صورت دستی آشنا شدیم بیاییم با نحوه ایجاد نسخه پشتیبان از سایت بدون استفاده از افزونه آشنا شویم.

آموزش کامل تهیه نسخه پشتیبان از وردپرس « دیتابیس و فایل ها »

برای ایجاد یک نسخه پشتیبان کامل از وردپرس به طور کلی شما نیازمند به دریافت دیتابیس وردپرس و فشرده سازی فایل های وردپرس مانند قالب، افزونه و … و دریافت هردو مورد و ذخیره آنها در یک مکان مناسب هستید.

پشتیبان گیری از پایگاه داده وردپرس به صورت دستی با استفاده از phpMyAdmin – روش اول

در قدم اول ما نیازمند گرفتن بکاپ از دیتابیس وردپرس هستیم و برای پشتیبان گیری از دیتابیس از PhpMyAdmin استفاده خواهیم کرد. PhpMyAdmin نرم افزار منبع باز است که به شما امکان می دهد دیتابیس MySQL وردپرس را مدیریت کنید. PhpMyAdmin به طور پیشفرض بر روی اکثر هاست ها نصب شده است.

ابتدا باید به پنل مدیریت خود وارد شوید. پس از ورود ، بر روی phpMyAdmin در بخش Databases کلیک کنید.

تهیه نسخه پشتیبان از وردپرس - دیتابیس وردپرس

در این مرحله برای وارد شدن به بخش phpMyAdmin شما به نام کاربری و پسورد دیتابیس وردپرس خود نیاز دارید در صورتی که از چندین سایت و دیتابیس های جداگانه در هاست خود استفاده می کنید، و نام کاربری یا رمز ورود به دیتابیس خود را فراموش کرده اید، جای نگرانی نیست و شما می توانید با مراجعه به فایل wp-config.php در دایرکتوری اصلی سایت وردپرس « به طور پیشفرض public_html » به اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا کنید.

پس از وارد کردن اطلاعات دیتابیس و ورود به phpMyAmin شما از منوی بالا به بخش Export بروید.

گرفتن پشتیبان از وردپرس - phpMyAdmin Export

در این قسمت شما میتوانید یک خروجی از پایگاه داده سایت خود دریافت کنید که همان نسخه پشتیبان دیتابیس شما است. در اینجا شما دو گزینه Quick و Custom را مشاهده می کنید که هردو یک نسخه پشتیبان از دیتابیس شما ایجاد می کنند اما گزینه Custom گزینه های بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد. پس از انتخاب هر کدام از گزینه با کلیک بر روی دکمه Go دیتابیس شما ایجاد خواهد شد. بسته به حجم دیتابیس شما گرفتن خروجی می تواند امری زمان بر باشد.

تهیه نسخه پشتیبان - خروجی از پایگاه داده سایت

با انتخاب گزینه Custom گزینه های بیشتری برای شما نمایش داده می شوند. ابتدا بخش Tablse را خواهید دید که جدول های دیتابیس شما را نمایش می دهد، این گزینه در صورتی کارآمد است که شما بخواهید از بخشی از دیتابیس سایت خود خروجی بگیرید.

آموزش خصوصی طراحی سایت و وردپرس به صورت آنلاین

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از طریق واتساپ با شماره ۰۹۹۹۹۹-۱۵۸-۱۱ در تماس باشید.

پروژه محور - ارتباط مستقیم با مدرس

در حالت پیشفرض تمامی جداول انتخاب شده اند و اگر هدف شما گرفتن یک بکاپ کامل از دیتابیس و گرفتن بکاپ از وردپرس است به آن دست نزنید اما در صورتی که نمیخواید جدول خاصی در خروجی شما وجود داشته باشد می توانید آن جدول را غیر فعال کنید.

پشتیبان گیری دستی از دیتابیس - Custom items

همچنین در صورتی که حجم دیتابیس شما زیاد باشد شما از طریق گزینه های پایین و بخش Compression میتوانید دیتابیس خود را فشرده کرده و با فرمت های zip یا gzip دریافت کنید. این تمام کاریست که شما برای تهیه یک نسخه پشتیبان از دیتابیس به آن نیاز دارید.

ایجاد نسخه پشتیبان از دیتابیس وردپرس به صورت دستی با استفاده از cPanel – روش دوم

شما همچنین میتوانید از طریق cPanel هم نسخه پشتیبان دیتابیس خود را دریافت کنید، اکثر شرکت های میزبانی، روش ساده تری هم برای ایجاد نسخه پشتیبان از دیتابیس ارائه می دهند. در این روش شما به سادگی به بخش دیتابیس های خود رفته و نسخه فشرده و آماده دیتابیس را که در قالب یک فایل فشرده آماده شده است را دانلود می کنید.

پشتیبان گیری دستی از دیتابیس - cPanle

هر کدام از روش های بالا نتایج یکسانی داشته و نسخه پشتیبان دیتابیس شما را به درستی ایجاد می کنند. توجه داشته باشید که تا به اینجا شما فقط از پایگاه داده های خود بکاپ گرفته اید و بخش رسانه ها، افزونه ها، قالب ها و سایر فایل های سایت شما همچنان نیاز به نسخه پشتیبان دارند.

گرفتن بکاپ از وردپرس « قالب، افزونه، رسانه ها و سایر فایل ها »

در این بخش شما کافیست به File Manager هاست خود مراجعه کنید و در پوشه ای که وب سایت شما در آن قرار دارد تمامی فایل ها فشرده کرده و دانلود کنید، در حالت پیشفرض تمامی فایل ها داخل Public_html قرار دارند.

گرفتن بکاپ از وردپرس - مدیریت فایل

در واقع اگر شما در هسته وردپرس تغییری ایجاد نکرده اید میتوانید فقط پوشه wp-content و فایل wp-config.php را دریافت کنید. و برای بازگردانی فایل ها کافیست آخرین نسخه وردپرس را دانلو کرده و پوشه wp-content و فایل wp-config.php نسخه پشتیبان را جایگزین کنید. پس از انتخاب گزینه فشرده سازی پنجره مشابه عکس زیر را مشاهده خواهید کرد

گرفتن بکاپ از وردپرس - مدیریت فایل

در عکس بالا با کلیک بر روی Compress File(s) فایل فشرده ایجاد شده و در پایان شما به همین سادگی یک نسخه پشتیبان کامل از فایل ها و دیتابیس سایت وردپرسی خود ایجاد کرده اید.

جمع بندی

در مقاله پشتیبان گیری از سایت وردپرس به صورت دستی، شما با نحوه تهیه نسخه پشتیبان از سایت آشنا شدید، اما این روش به تنهایی برای امنیت سایت شما کافی نیست و بهتر است شما در کنار این روش از یک افزونه پشتیبان گیری قدرتمند نیز استفاده کنید. از معایب پشتیبان گیری دستی از سایت میتوان به مواردی اشاره کرد که برای مثال شاید شرایطی وجود داشته باشد که شما به هاست یا به پایگاه داده وردپرس خود دسترسی نداشته باشید. برای مثال در صورتی که شرکت میزبان شما حساب شما را به حالت تعلیق درآورده باشد یا حتی داده های شما را از دست داده باشد.

در این صورت استفاده از افزونه هایی که نسخه های پشتیبان شما را در یک سرور دیگر ذخیره می کنند بسیار مفید خواهد بود و البته همانطور که در سطر قبلی اشاره شد استفاده از یک افزونه قدرتمند در کنار گرفتن بکاپ از وردپرس به صورت دستی بسیار مفید خواهد بود و امنیت سایت شما را کاملا تضمین خواهد کرد.

ما در پست قبلی بهترین افزونه های پشتیبان گیری را معرفی و مقایسه کرده ایم، که برای بررسی آن میتوانید به مقاله 9 افزونه برتر در همین خصوص مراجعه کنید.

خدمات طراحی سایت

طراحی سایت مطابق با استانداردهای روز برنامه‌نویسی، به همراه آموزش استفاده و ۶ ماه پشتیبانی رایگان