افزونه WP Mail SMTP

آموزش 0 تا 100 افزونه WP Mail SMTP – رفع مشکل ارسال ایمیل در وردپرس

افزونه WP Mail SMTP یکی از قدرتمند ترین افزونه ها برای حل مشکل ارسال ایمیل در وردپرس است. یکی از سوالات متداول در بین کاربران، مشکل عدم ارسال ایمیل در وردپرس و حل این مشکل است. در بسیاری از موارد برای کاربران سطح مبتدی این سوال پیش می آید که چرا افزونه های فرم تماس ایمیل ارسال نمی کنند و یا اینکه چرا هیچ اعلانی دریافت نمی کنند.

در این مقاله ما با آموزش کامل افزونه WP Mail SMTP به شما نشان خواهیم داد که چگونه مشکل ارسال ایمیل در وردپرس را با استفاده از افزونه WP Mail SMTP برطرف کنید، و حتی از ارسال شدن ایمیل به پوشه هرزنامه جلوگیری کنید.

چرا از طرف سایت وردپرس خود ایمیلی دریافت نمی کنید؟

در واقع رایج ترین دلیل مشکل ارسال ایمیل در وردپرس پیکربندی نادرست سرور میزبان وردپرس و یا سایت شما بوده که باعث مختل شدن عملکرد صحیح PHP Mail Functions می شود. که خوشبختانه با استفاده از افزونه WP Mail SMTP این مشکل حل خواهد شد.

لازم به ذکر است حتی اگر سرور میزبانی شما تنظیمات لازم و صحیح را برای استفاده از سرویس ایمیل اعمال کرده باشد، باز هم بسیاری از ارائه دهندگان خدمات ایمیل از جمله سرویس قدرتمند Google Gmail از ابزار هایی برای کاهش هرزنامه ایمیل استفاده می کنند.

مشکل دریافت ایمیل در وردپرس

استفاده سرویس های خدماتی ایمیل از ابزار های ضد هرزنامه یا اسپم، ممکن است ایمیل های ارسالی شما را به عنوان هرزنامه شناسایی کنند. عملکرد این ابزارها به این صورت است که ایمیل ارسالی باید حتما از طریق آدرس صحیح و زمان درست ارسال شده باشد.

متاسفانه ایمیل های ارسالی از سمت وردپرس اغلب در این آزمون موفق نمی شوند. در واقع سرویس یا افزونه ای که برای ارسال ایمیل از آن استفاده می کنید، ممکن است که ایمیل های ارسالی شما را حتی به پوشه هرزنامه هم نرساند. به همین دلیل است که ما از افزونه های جانبی چون افزونه WP Mail SMTP استفاده می کنیم.

توصیه اول ما برای جلوگیری از مشکل ارسال ایمیل در وردپرس استفاده از سرویس های دیگر برای ارسال خبرنامه است، در صورت استفاده از وردپرس برای ارسال ایمیل و حل مشکل ارسال ایمیل در وردپرس، استفاده از SMTP بسیار ضروری است.

SMTP چیست؟

SMTP مخفف Simpple Mail Transfer Protocol بوده و یک استاندارد صنعتی برای ارسال ایمیل است. برخلاف فانکشن های PHP mail سرویس SMTP از یک سیستم احراز هویت مناسب استفاده می کند که منجر به معتبر سازی ایمیل ارسال شما و تحویل صحیح ایمیل در صندوق ورودی می شود. اگر این توضیحات راجب SMTP برای شما کافی نبود میتوانید مقاله زیر را مطالعه کنید. البته که استفاده از افزونه WP Mail SMTP کافی بوده و این افزونه تمامی تنظیمات لازم را اعمال خواهد کرد.

راحت ترین روش برای استفاده از SMTP در وردپرس استفاده از افزونه های وردپرس است. یکی از قدرتمند ترین افزونه ها در این خصوص افزونه WP Mail SMTP است، با استفاده از افزونه WP Mail SMTP ایمیل های ارسالی از سمت شما به جای توابع Mail PHP با SMTP پیکربندی شده و از ارسال نشدن ایمیل و یا انتقال ایمیل به بخش هرزنامه جلوگیری می شود.

شما با فعال کردن افزونه WP Mail SMTP در سایت وردپرسی خود قادر به اتصال به معتبرترین سرویس دهنده های SMTP از جمله SendinBlue، Gmail (G Suite)، Office365، Amazon SES و غیره شوید. حال با توجه به توضیحات ذکر شده به چگونگی رفع مشکل ارسال ایمیل در وردپرس بپردازیم.

افزونه WP Mail SMTP

فرقی نمیکند که شما از کدام سرویس SMTP استفاده کنید، شما برای راحت تر شدن فرایند ارسال صحیح ایمیل و حل مشکلات موجود حتما نیازمند به استفاده از افزونه WP Mail SMTP خواهید بود. افزونه WP Mail SMTP یکی از محبوبترین افزونه های وردپرس و پیکربندی SMTP در بین کاربران وردپرس است.

افزونه WP Mail SMTP

شعار افزونه

با مشکل ارسال ایمیل در وردپرس مواجه هستید؟ ما همراه شماییم. بیش از 2 میلیون وب سایت برای حل این مشکل از افزونه WP Mail SMTP استفاده می کنند. هدف ما راحتی هرچه بیشتر شما و در عین حال حل مشکل شماست. ما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که ایمیل های شما به صندوق ورودی می رسند.

افزونه WP Mail SMTP با پیکربندی مجدد WordPress برای استفاده از یک ارائه دهنده SMTP مناسب هنگام ارسال ایمیل ، مشکل دریافت نشدن ایمیل ارسالی از سمت شما یا رفتن ایمیل به پوشه هرزنامه را حل می کند. همچنین ما با استفاده از قابلیت نصب آسان و راهنمایی هایی که در اختیار شما قرار می دهیم طریقه استفاده WP Mail SMTP به شما خواهیم آموخت.

WP Mail SMTP

در واقع این شعار کاملا درست است و افزونه WP Mail SMTP تمامی موارد ذکر شده را به خوبی انجام می دهد و شما پس از استفاده از افزونه دیگر با مشکل ارسال نشدن ایمیل مواجه نخواهید بود.

WP Mail SMTP چگونه کار می کند؟

افزونه WP Mail SMTP با بهبود و تغییر نحوه ارسال ایمیل سایت وردپرس، به راحتی مشکلات ارسال ایمیل را برطرف می کند. این افزونه تابع wp_mail () را مجددا پیکربندی می کند تا شما قادر به استفاده از یک میزبان SMTP مناسب باشید یا از یک ارائه دهنده SMTP داخلی استفاده کنید.

هنگام استفاده از یکی از ارائه دهنده های SMTP داخلی، ایمیل ها با استفاده از API مستقیم ارائه دهنده SMTP ارسال می شوند. این بدان معنی است که حتی اگر میزبان وب شما درگاه های SMTP را مسدود کند ، ایمیل های شما با موفقیت ارسال می شوند. همین امر باعث می شود تا تمام مشکلات ارسال ایمیل از طریق وردپرس رفع شود.

گزینه های SMTP افزونه WP Mail SMTP :

  • SMTP.com (پیشنهادی)
  • Sendinblue SMTP (پیشنهادی)
  • Mailgun SMTP
  • SendGrid SMTP
  • Gmail SMTP
  • Microsoft SMTP (Outlook.com and Office 365) [نسخه تجاری]
  • Amazon SES SMTP [نسخه تجاری]
  • Zoho Mail SMTP [نسخه تجاری]
  • All Other SMTP (توصیه شده)

برای اکثریت موارد ذکر شده، می توانید نام و آدرس ایمیل را برای ایمیل های خروجی تعیین کنید. شما به جای استفاده از افزونه های مختلف می توانید از افزونه WP Mail SMTP استفاده کنید زیرا تمامی تنظیمات لازم در این افزونه قرار دارد.

دریافت و نصب افزونه WP Mail SMTP

برای دریافت این افزونه می توانید از بخش افزونه های وردپرس نام افزونه را جستجو کرده و نصب کنید و یا اینکه از طریق لینک زیر افزونه WP Mail SMTP را دانلود کنید.

اگر با نصب افزونه های وردپرس آشنایی ندارید می توانید مقاله آموزش نصب افزونه به صورت دستی یا از طریق پنل مدیریت در وردپرس را مشاهده نمایید.

آموزش استفاده از افزونه WP Mail SMTP

پس از نصب و فعال سازی افزونه به بخش تنظیمات افزونه در پنل مدیریت وردپرس خود مراجعه کنید.

تنظیمات افزونه WP Mail SMTP

برای شروع شما نیاز تا به نام ایمیل سایت یا شرکت خود وارد کنید. توجه داشته باشید که این ایمیل، باید ایمیل مورد استفاده در سرویس SMTP باشد.

ایمیل مورد استفاده در سرویس SMTP

در این بخش شما می توانید ایمیل ها را ملزم به استفاده از نام و آدرس ایمیل وارد شده کنید، این بدان معنیست که حتی اگر سایر افزونه ها و فرم های شما تنظیمات مختلفی داشته باشند. WP Mail SMTP تنظیمات سایر افزونه ها را نادیده گرفته و از تنظیمات این بخش استفاده می کند.

قدم بعدی انتخاب یک سرویس SMTP برای سایت شما است. ما در این آموزش از SMTP های دیگر «Other SMTP» و سرویس Sendinblue استفاده کنیم. لازم به ذکر است که سایر موارد هم تنظیماتی مشابه دارند.

1. ارسال ایمیل های وردپرس از طریق SMTP های دیگر «اطلاعات هاست»

این ویژگی یکی از قابلیت های خوب افزونه WP Mail SMTP است زیرا به شما اجازه استفاده از SMTP هاست خود را می دهد. این بخش دارای چند گزینه است که تمامی موارد را برای شما توضیح داده ایم:

SMTP Host : در این کادر عبارت پیش فرض localhost را وارد نمایید
SMTP Port : پورت 25 و یا 2525 را وارد نمایید.

آموزش خصوصی طراحی سایت و وردپرس به صورت آنلاین

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از طریق واتساپ با شماره ۰۹۹۹۹۹-۱۵۸-۱۱ در تماس باشید.

پروژه محور - ارتباط مستقیم با مدرس

نکته: مقادیر SMTP Host و SMTP Port برای ارائه دهندگان هاستینگ متفات باشد جهت اطمینان خاطر میتوانید از طریق ارتباط با پشتیبانی هاست خود از صحت مقادیر اطمینان حاصل کنید.
Encryption : در این قسمت ابتدا اولین گزینه یعنی No encryption را انتخاب کنید و در صورت بروز خطا از گزینه های SSL یا TLS استفاده کنید.
Authentication : در این بخش گزینه Yes: Use SMTP authentication را انتخاب نمایید.
Username : در این بخش آدرس ایمیل مورد استفاده را قرار دهید مثال : [email protected]
Password : رمز عبور ایمیل [email protected] را وارد کنید.

پس انجام تمامی مراحل برای اطمینان از درست کار کردن افزونه می توانید با استفاده از گزینه send a test email یک ایمیل را ارسال نمایید.

2. ارسال ایمیل های وردپرس از طریق سرویس Sendinblue

رفع مشکل ارسال ایمیل در وردپرس

پس انتخاب سرویس مورد نظر ما نیاز داریم تا یک حساب کاربری در Sendinblue ایجاد کنیم.

Sendinblue یکی از محبوب ترین ارائه دهنده های خدمات ایمیل است که امکان ارسال ایمیل های انبوه را برای شما فراهم کرده است. شما می توانید از Sendinblue برای ارسال حداکثر 300 ایمیل در روز به صورت رایگان استفاده کنید که برای اکثر وب سایت ها کافی است.

ایمیل های ارسالی می تواند ایمیل هایی باشد که از فرم تماس شما، اعلان های حساب کاربری جدید، ایمیل های بازیابی رمز عبور و یا هر ایمیل دیگری که از طریق سایت وردپرس شما ارسال می شود.

ابتدا باید برای ایجاد حساب کاربری به وب سایت Sendinblue مراجعه نمایید و برای تنظیم حساب خود بر روی دکمه Sign up free کلیک کنید.

پس از ایجاد و ورود به حساب، پنل مدیریت Sendinblue خود را مشاهده خواهید کرد. اگر در مرحله راه اندازی، نمایه خود را کامل نکردید در بخش از شما خواسته می شود که این کار را انجام دهید.

پنل مدیریت sendinblue

قبل از ادامه یک مورد دیگر در تنظیمات وب سایت شما لازم است که اعمال شود. شما نیاز دارید که یک ساب دامنه برای سایت خود ایجاد کنید برای مثال mail2.site.com

قدم بعدی پس از ایجاد ساب دامنه باید آن را در تنظیمات Sendinblue اضافه کنید.

در پنل مدیریتی Sendinblue وارد بخش Settings شده گزینه Your Senders را پیدا کنید رو روی دکمه Configure کلیک کنید. سپس به تب Domain رفته و روی دکمه ADD A NEW DOMAIN کلیک کنید و در پنجره باز شده نام دامین خود را بدون HTTP وارد کنید. سپس تیک گزینه ی چک باکس را فعال کنید و روی دکمه Save کلیک کنید.

اضافه کردن دامین در Sendinblue

پس از انجام مراحل بالا شما چندین DNS Record را مشاهده می کنید که به Sendinblue اجازه می دهد تا دامنه شما را مجاز کند. اطلاعات در حال نمایش از طریق Authenticate This Domain نیز قابل دسترس است.

اطلاعات نمایش داده شده در این بخش باید به DNS Records هاست شما اضافه شود اگر قادر به انجام اینکار نیستید و تسلط کافی ندارید پیشنهاد می کنیم که از پشتیبانی هاست خود کمک بگیرید.

3. ارسال ایمیل های وردپرس از طریق سرویس Google

در این بخش می توانید فیلدهای ایمیل ارسال کننده و نام ارسال کننده را خالی بگذارید. چرا که در صورتی که فیلد های مذکور حاوی مقادیری نباشند گوگل به صورت خودکار مقادیر فیلدهای مذکور را با اکانت ایمیلی که در مرحله بعد وارد خواهد شد، تطبیق می دهد.

توجه داشته باشید که Google API توسط سرویس ارسال کننده جیمیل استفاده می شود و اجازه سفارشی سازی بخش های خاصی مانند پاسخ به آدرس های ایمیل را نمی دهد. در صورتی که این مورد برای شما مهم است بهتر است از سایر سرویس دهنده های SMTP استفاده کنید.

با انتخاب سرویس Google یا Gmail به عنوان ارسال کننده ایمیل، فیلدهایی مشابه تصویر زیر به شما نشان داده می شود که شامل Client ID، Client Secret و یک URL در فیلد Authorized redirect URI است.

ارسال ایمیل های وردپرس از طریق سرویس Google
  1. Client ID: در این بخش آی‌دی مخصوص برای برقراری ارتباط با میل سرور گوگل وارد می شود.
  2. Client Secret: در این بخش عبارت امنیتی مخصوص برای تایید برقراری ارتباط با میل سرور وارد می شود.
  3. Authorized redirect URI: این فیلد شامل آدرسی است که به‌عنوان مجوزی برای همگام‌سازی استفاده می‌شود.

حال که با هر کدام از فیلد ها آشنا شدیم باید داده های لازم برای پر کردن فیلدهای موجود را بدست آوریم. برای این کار باید از طریق اکانت گوگل خود یک اپلیکیشن وب بسازید. در ادامه آموزش افزونه WP Mail SMTP دقیقاً به شما نشان می دهیم که چگونه این کار را انجام دهید.

ساخت App و تولید کلید API برای جیمیل

ابتدا باید در وب سایت Google Developer Console (کنسول توسعه دهندگان گوگل) یک پروژه جدید ایجاد کنید. اگر به اکانت جیمیل خود متصل باشید روی این لینک کلیک کنید. پس از باز شدن صفحه فرمی با نام Register your application for Gmail API در کنسول API گوگل مشابه شکل زیر باز می شود.

ساخت App و تولید کلید API برای جیمیل

در پنجره کشویی Create a project را انتخاب کنید و روی continue کلیک کنید، پس از کلیک صفحه The API is enabled را مشاهده می کنید برای ادامه روی دکمه Go to credentials کلیک کنید. پس از کلیک بر روی Go to credentials باید تنظیمات مورد نیاز را اعمال کنید.

Go to credentials - WP Mail SMTP
  1. در قسمت Which API are you using گزینه Gmail API را انتخاب کنید.
  2. در قسمت Where will you be calling the API from گزینه web server (e.g. node.js, Tomcat) را وارد کنید.
  3. در قسمت What data will you be accessing گزینه User data را انتخاب کنید.
  4. سپس روی دکمه What credentials do I need کلیک کنید.

بعد از کلیک بر روی دکمه فوق شما با صفحه ای مشابه تصویر زیر مواجه خواهید شد، در این قسمت روی Set Up Consent Screen کلیک کنید. توجه داشته باشید که که نباید این پنجره را ببندید دوباره به به آن نیاز خواهیم داشت.

Set Up Consent Screen

پس از کلیک بر روی Set UP Consent Screen در صفحه باز شده در صورتی که دارای یک اکانت G Suite هستید، گزینه اول یعنی Internal را انتخاب کنید. در غیر این صورت گزینه External را تیک بزنید. سپس روی دکمه Create کلیک کنید. پس از کلیک بر روی Create صفحه ای مشابه عکس زیر را مشاهده می کنید.

WP Mail SMTP Google Setting

در قسمت Application name نام برنامه خود را انتخاب کنید این بخش اختیاری بوده و می تواند شامل هر نامی یا نام سایت شما باشد. پس از وارد کردن نام در قسمت Authorized domains نام دامین مد نظر خود را وارد کنید، دقت کنید که این نام یا آدرس سایت را باید بدون http یا https وارد کنید. در باقی قسمت ها آدرس وب سایت خود را همراه با http:// یا https:// وارد کنید. سپس روی دکمه Save در پایین صفحه کلیک کنید.

پس انجام موارد بالا به صفحه Credentials که در ابتدا باز کرده بودید، برگردید و صفحه تنظیمات افزونه WP Mail SMTP در وردپرس را باز کنید و مقدار فیلد Authorized redirect URI را کپی کنید. در این بخش میتوانید روی آیکون کپی کردن کلیک کتید. سپس به صفحه Google API بازگشته و در فیلد Authorized redirect URIs مقدار کپی شده را وارد کنید.

Authorized redirect URI

سپس روی دکمه Create Client کلیک نمایید. ممکن است یک دکمه Refresh مشاهده کنید. پس از کلیک بر روی این دکمه می توانید دکمه Create Client را مشاهده کنید. تا اینجا اپلیکیشن گوگل به درستی ایجاد شده و در پایان صفحه ای به شما نمایش داده می شود که صفحه ای به شما نشان داده می شود که می توانید Client ID و دیگر جزئیات را مشاهده و در افزونه WP Mail SMTP استفاده کنید. سپس در آخرین پنجره د قسمت دانلود روی I’ll do this later کلیک کنید تا به صفحه Credentials بروید. برای مشاهده تمامی جزئیات مورد نیاز می توانید روی آیکون مداد یا ویرایش کلیک کنید.

پس از ذخیره سازی اطلاعات فوق در تنظیمات افزونه WP Mail SMTP بک دکمه برای تایید نهایی و اتصال به اپلیکیشن ساخته شده توسط شما ظاهر می شود که با کلیک بر روی آن باید اعلان مرتبط با اکانتی که اپلیکیشن را در آن ساخته اید تایید کنید.

در این بخش سعی کرده ایم تا حد امکان موارد مورد نیاز در افزونه WP Mail SMTP را آموزش دهیم، سایر سرویس دهنده ها هم تنظیمات مشابه با موارد ذکر شده را دارند.

خدمات طراحی سایت

طراحی سایت مطابق با استانداردهای روز برنامه‌نویسی، به همراه آموزش استفاده و ۶ ماه پشتیبانی رایگان

2 Comments

سلام. من افزونه WP Mail SMTP را نصب کردم و اطلاعات مورد نظر رو وارد کردم. اما زمانی که می خوام برای خودم ایمیل آزمایشی ارسال کنم، ارور میده. و این پیام رو میده:

هنگام تلاش برای ارسال ایمیل آزمایشی خطای زیر رخ داده است:
SMTP Error: Could not connect to SMTP host. Connection failed. stream_socket_enable_crypto(): Peer certificate CN=`cp4.farswp.com’ did not match expected CN=`localhost’