چه تعداد افزونه در وردپرس نصب کنیم؟ تعداد استاندارد افزونه ها در وردپرس

چه تعداد افزونه در وردپرس نصب کنیم؟ تعداد استاندارد افزونه ها در وردپرس

یکی از رایج ترین سوال ها که برای تمامی کاربران مبتدی و حتی کاربران حرفه ای پیش می آید این است که چه تعداد افزونه در وردپرس نصب کنیم؟ آیا با توجه به اینکه هزاران افزونه مهم و مطمئن در وردپرس وجود دارد ما باید تمامی افزونه ها را نصب کنیم؟ یک افزونه وردپرس می تواند برای سایت ما خطر ساز باشد؟ قبل از هرچیز اگر نمی دانید افزونه چیست و یا با افزونه های وردپرس آشنا نیستید میتوانید مقاله افزونه وردپرس چیست و چه قابلیت هایی به وردپرس اضافه می کند را مطالعه کنید.

تنوع و فراوانی افزونه های وردپرس عامل وسوسه انگیزی برای نصب افزونه ها بوده، ما در همین خصوص تحقیقاتی انجام دادیم و بیش از 50 سایت وردپرسی را بررسی کردیم، نکته جالب توجه در مورد این وبسایت ها این بود که به طور میانگین هر وبسایت تقریبا از 40 افزونه فعال و 10 تا 20 افزونه غیرفعال استفاده می کرد، اما آیا این درست است؟

در این خصوص به غیر از فوایدی که افزونه ها برای ما دارند، مواردی که همیشه راجع به مشکلات افزونه ها می شنویم استفاده بالا از منابع سایت و کاهش سرعت اینگونه سایت ها بوده. اما آیا این درست است؟ اگر ما از 10 یا 50 یا 100 افزونه استفاده کنیم سایت ما با مشکل کندی سرعت مواجه خواهد شد؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله به تمامی این سوالات پاسخ دهیم.

افزونه چیست و چه کاربردی دارد ؟

افزونه وردپرس چیست و چه قابلیت هایی به وردپرس اضافه می کند؟

در ابتدا یک توضیح کوتاه راجب افزونه ها بدهیم که چه کاربردی برای سایت ما دارند. شما هنگامی که سایت وردپرسی خود را نصب می کنید امکانات زیادی را مشاهده می کنید اما در تجارت الکترونیک، هیچگاه چیزی به طور کامل نمی تواند نیاز شما را براورده کند. در صورت نیاز می توانید مقاله افزونه چیست و چه کاربردی دارد را مطالعه نمایید.

اینجاست که یک افزونه وردپرس این کمبود ها را جبران می کند، برای مثال شاید شما به دنبال ساخت یک فرم تماس باشید در حالت پیشفرض وردپرس این قابلیت را نداشته ولی شما با نصب یک افزونه وردپرس تماس یا فرم ساز می توانید این قابلیت را به وردپرس اضافه کنید.

ممکت است شما در طور کار با وردپرس نیاز های گوناگونی داشته باشید، یک افزونه وردپرس می تواند در سایت شما تغییراتی ایجاد کند و یا بخشی را به سایت وردپرسی شما اضافه و یا کم کند. خوشبختانه هزاران افزونه رایگان در مخزن وردپرس وجود دارد تا شما به هرچیزی که نیاز داشته باشید دست پیدا کنید.

آیا وجود افزونه برای یک سایت وردپرسی ضروری است ؟

آیا وجود افزونه برای یک سایت وردپرسی ضروری است ؟

در قدرتمند بودن وردپرس و محبوبیت این سیستم مدیریت محتوا هیچ شکی نیست، اما بی شک افزونه های بی شمار و مفید این سیستم مدیریت محتوا بوده که وردپرس را در این حد محبوب کرده است. پس جواب سوال شما راجع به ضروری بودن افزونه ها در وردپرس کاملا واضح است. بله وجود افزونه ها برای وردپرس کاملا ضروری است.

برای مثال شما یک گوشی موبایل را فرض کنید، افزونه ها در وردپرس همانند نرم افزار یک گوشی موبایل عمل می کنند شما با نصب نرم افزار های مختلف در موبایل قابلیت ها و امکانات زیادی را می توانید به تلفن همراه خود اضافه کنید در وردپرس نیز این کار با نصب افزونه ها میسر می شود.

در حالت کلی شما برای گسترش وب سایت خود حتما به افزونه ها نیاز پیدا می کنید حتی اگر شما خود برنامه نویس باشید و به وردپرس و طراحی تسلط کامل داشته باشید. برای مثال شما وقتی که به یکی ویژگی اضافه در وردپرس نیاز دارید، در حالتی که این ویژگی در قالب یک افزونه ارائه شده باشد دلیلی برای کدنویسی مجدد و صرف زمان برای طراحی این ویژگی را ندارید و استفاده از افزونه برای شما مفیدتر خواهد بود.

از سمت دیگر افزونه های مطرح توسط تیمی قدرتمند همواره بروزرسانی شده و شما نیازی به بروزرسانی بخش ایجاد شده نخواهید داشت. تمامی موارد باعث صرفه جویی شما در زمان و تمرکز و مدیریت بیشتر شما روی سایر بخش های وب سایت خواهد شد.

یک افزونه چگونه کار می کند ؟

چه تعداد افزونه در وردپرس نصب کنیم ؟

همانطور که میدانید هسته وردپرس با زبان PHP است، یک افزونه اساسا با کدهای PHP و هوک های وردپرس ساخته شده تا یک ویژگی را به سایت شما اضافه، کم و یا تغییر دهد. در حقیقت افزونه ها همان عملکرد فایل Functions.php پوسته ما را دارند با این تفاوت که ما اگر یک بخش کدنویسی شده را در فانکشن پوسته قرار دهیم با غیر فعال کردن و تغییر پوسته، ویژگی ایجاد شده غیر فعال می شود.

حال اما اگر همان ویژگی را در قالب یک افزونه ارائه کنیم با تغییر پوسته، ویژگی ایجاد شده غیر فعال نخواهد شد. در واقع تمامی قابلیت های یک افزونه از طریق پوسته نیز قابل انجام است اما برای سهولت بیشتر، و از دست نرفتن اطلاعات هنگام تغییر پوسته از افزونه استفاده می شود.

چند نکته مهم قبل از نصب افزونه

افزونه وردپرس

یکی از مواردی که شما باید قبل از نصب افزونه در وردپرس در نظر داشته باشید، ناسازگاری افزونه یا پلاگین مورد نظر با پوسته و یا سایر افزونه های شماست. حتی ممکن است افزونه مورد نظر با نسخه وردپرس شما سازگاری نداشته باشد که احتمالا باعث بروز مشکلات جدی و دریافت خطاهای متعددی خواهد شد.

بسیاری از افزونه‌های موجود در وب ممکن است توسط برخی از سایت‌های غیر معتبر به شما ارائه شوند و به اصطلاح نال شده باشند، در صورت استفاده و نصب این پلاگین ها در وردپرس شما را با مشکلات امنیتی مواجه خواهید شد، افزونه های نال شده از جمله مخرب ترین موارد برای شما محصوب می شوند.

در واقع در صورتی که شما از یک افزونه نال شده استفاده کنید بدان معنیست که هیچ اهمیتی به امنیت سایت خود نداده اید در همین خصوص ما یک مقاله تخصصی در مورد محصولات نال شده را در وبسایت همگام وب منتشر کرده ایم تا شما را با محصولات نال شده و خطرات اینگونه محصولات آشنا کنیم، پیشنهاد می کنیم که حتما مقاله نال شده چیست؟ و چرا نباید از محصولات نال شده استفاده کنیم را مطالعه نمایید.

آموزش خصوصی طراحی سایت و وردپرس به صورت آنلاین

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از طریق واتساپ با شماره ۰۹۹۹۹۹-۱۵۸-۱۱ در تماس باشید.

پروژه محور - ارتباط مستقیم با مدرس

آیا استفاده از افزونه ها باعث کندی سرعت و افزایش مصرف منابع سرور می شوند؟

آیا استفاده از افزونه ها باعث کندی سرعت و افزایش مصرف منابع سرور می شوند؟

افزونه ها انواع مختلفی دارند و هر افزونه برای هدف خاصی تولید می شود، برخی از افزونه ها بر روی بخش Front-End «صفحات قابل نمایش برای کاربر» تمرکز دارند برای مثال افزونه های گالری، فرم تماس و غیره که هرکدام از آنها نیازمند چندین فایل CSS و Js هستند. در تحقیقات انجام شده توسط ما که بالاتر نیز ذکر شد شما فرض کنید که یک کاربر 40 افزونه فعال را بر روی سایت خود دارد و هر افزونه چندین فایل css یا js را لود می کند.

در مجموع چیزی نزدیک به 100 فایل باید برای بارگذاری کامل صفحه لود شود که بعنی 100 درخواست اضافه به سرور و همچنین 100 فایلی که دارای یک حجم اضافی هستند و همه این موارد علاوه بر محتویات خود صفحه بوده که می تواند شامل عکس ها فایل های مورد نیاز پوسته باشند مسلما در این صورت این مورد باعث کندی و درخواست های زیاد هم باعث افزایش مصرف منابع خواهد شد.

حال برخی از این افزونه ها بیشتر روی Back-End «بخش مدیریت، دیتابیس، … مواردی که برای کاربران نمایش داده نمی شود » تمرکز دارند، این موارد بیشتر موجب افزایش منابع سرور می شوند و تاثیر زیادی روی Front-End نخواهند داشت. برخی دیگر از افزونه ها نیز هم بر روی Back-End و هم Front-End تاثیر مستقیم دارند و در صورت استفاده در تعداد بالا باعث کندی سرعت سایت و افزایش میزان مصرف منابع خواهند شد.

تا به اینجا جواب این سوال بله است و افزونه ها تاثیر مستقیمی روی سرعت سایت و افزایش میزان منابع دارند، اما یک افزونه دقیقا می تواند باعث افزایش سرعت سایت شما هم باشد مهم این است که شما به طور صحیح افزونه های مورد نیاز خود را انتخاب کنید و در صورتی که قصد دارید از افزونه های زیادی استفاده کنید بهتر است به دنبال ارتقا هاست و یا سرور خود باشید در واقع این مشکلات از سمت افزونه ها نیست، بلکه از سوی هاست شماست و شما نیاز دارید تا منابع خود را ارتقا دهید.

در صورتی که شما توانایی ارتقا سرور را ندارید بهتر است از افزونه هایی استفاده کنید که فایل های اضافی کمتری را بارگذاری کنند و یا دخالتی در ویرایش و عملکرد دیتابیس و درخواست های سایت شما نداشته باشند، در صورتی که منابع خود را ارتقا ندهید تنها راه حل شما استفاده از این افزونه ها است.

البته افزونه‌های استاندارد وردپرس فقط در صورت لزوم فایل های مورد نیاز خود را در سایت شما بارگذاری و یا درخواستی را به سمت سرور و دیتابیس ارسال می‌کنند اما گاهی اوقات اینکار اجتناب ناپذیر است. در بیشتر موارد نیز بهینه‌سازی به شما کمک می‌کند تا سرعت وب‌سایت خود را افزایش دهید. همچنین پیشنهاد می کنیم که حتما از سیستم کشینگ در سایت خود استفاده کنید زیرا تاثیر چشمگیری در افزایش سرعت سایت خواهد داشت.

چه تعداد افزونه در وردپرس نصب کنیم؟

چه تعداد افزونه در وردپرس نصب کنیم؟ تعداد استاندارد افزونه ها در وردپرس

پاسخ این سوال کاملا وابسته به نیاز های شماست. در هر صورت اگر شما از سرور مناسب استفاده کنید هیچ مشکلی در خصوص تعداد افزونه ها نخواهید داشت و حتی برای درخواست های اضافی که وجود دارد نیز افزونه هایی موجود هستند که تمامی فایل های css و js شما را در یک فایل بارگذاری می کنند که تاثیر چشمگیری در کاهش تعداد درخواست ها به سرور را دارد.

در صورتی که از توانایی ارتقاء منابع خود را ندارید بهتر است که از افزونه های کمتری استفاده کنید و در انتخاب افزونه های خود نیز دقت بیشتری داشته باشید. همانطور که بالاتر نیز ذکر شد استفاده از افزونه های بهینه سازی و کش می تواند تاثیر زیادی در عملکرد و افزایش سرعت وب سایت شما داشته باشد.

یک افزونه وردپرس می تواند برای سایت ما خطر ساز باشد؟

یک افزونه وردپرس می تواند برای سایت ما خطر ساز باشد؟

مطمئنا جواب سوال بله است زیرا افزونه ها به صورت مستقیم بر روی سایت شما تاثیر می گذارند، البته در صورتی که شما افزونه های خود را از منابع مورد اطمینان «مخزن وردپرس» دریافت کنید عموما مشکلی نخواهید داشت. در واقع بیشترین مشکل گزارش شده در مورد تاثیرات مخرب یک افزونه، به دلیل نال شدن افزونه مورد نظر بوده و در صورتی که شما افزونه خود را از سوی سازنده اصلی و سایت مرجع ریافت کنید مشکلی از این بابت نخواهید داشت.

اگر افزونه ما دیگر بروزرسانی نشد چه کنیم ؟

اگر افزونه ما دیگر بروزرسانی نشد چه کنیم ؟

همیشه برای کاربران این نگرانی وجود داشته که چگونه یک افزونه امن و مطمئن را پیدا کنیم؟ از کجا متوجه شویم که یک افزونه معتبر است؟ اگر بروزرسانی افزونه قطع شود ما چه کاری از دست ما ساخته است؟ توجه داشته باشید که تمامی افزونه های رایگان وردپرس منبع باز ( open-Source ) است و نکته دیگر نیز برای یک افزونه همیشه یک جایگزین وجود دارد.

البته که افزونه های محبوب معمولا در این سال ها کار خود را ادامه داده اند و همیشه به طور مرتب بروزرسانی شده اند اما اگر توسعه دهنده افزونه‌ای دیگر قصد توسعه آنرا نداشته باشد، با توجه به متن باز بودن افزونه حتما شخص دیگری می‌تواند آنرا توسعه دهد.

به هر حال بهتر است که همیشه از افزونه‌های با تعداد نصب بالا و محبوب استفاده کنید و به هیچ عنوان از افزونه‌های غیر معتبر و مخصوصا افزونه های نال شده استفاده نکنید.

آیا استفاده از کد بهتر از افزونه نیست ؟

مقالات زیادی راجع به اضافه کردن عملکرد و قابلیت ها مختلف به سایت بدون استفاده از افزونه‌ها و با استفاده از کد موجود است اما در حقیقت این مقالات برای آشنا سازی شما با نحوه اجرای کد هستند و به هیچ وجه برای دور کردن شما از افزونه ها نیست. به طور کلی چند روش برای اضافه کردن کدها بدون استفاده از افزونه وجود دارد،

  • اضافه کردن کدهای در فایل Functions.php پوسنه
  • اضافه کردن کدها در فایل افزونه اختصاصی
  • اضافه کردن کدها با افزونه code snippets

اما توجه داشته باشید شما با اضافه کردن این کدها فرقی در اصل ماجرا ایجاد نکردید، شما همان کدهای افزونه را به نوعی دیگر در سایت خود استفاده کرده‌اید، در حقیقت در بسیاری از موارد اینکار اشتباه است زیرا شما هیچ بروزرسانی نسبت به کدهای افزونه دریافت نخواهید کرد. پس می توان به این شکل نتیجه گیری کرد که استفاده از افزونه ها معقول تر است.

سخن پایانی

سعی شد تا در این مقاله به صورت کامل شما را با افزونه های وردپرس و تاثیر آنها در وردپرس آشنا کنیم در هر صورت توجه داشته باشید که شما برای استفاده از وردپرس نیازمند استفاده از افزونه هستید. و همچنین راجع به تعداد افزونه ها نیازمند استفاده از منابع درست برای افزونه ها هستید. در صورتی که شما نیازمند مشاوره در این خصوص هستید می توانید از طریق فرم تماس با ما، درخواست خود را ارسال کنید تا شما را راهنمایی کنیم.

خدمات طراحی سایت

طراحی سایت مطابق با استانداردهای روز برنامه‌نویسی، به همراه آموزش استفاده و ۶ ماه پشتیبانی رایگان