ساخت Child Theme یا قالب فرزند در وردپرس

آموزش تصویری ساخت Child Theme در وردپرس (قالب فرزند)

اگر به پوسته فعلی سایت خود علاقه دارید اما می خواهید ویژگی ها و شکل ظاهری آن را اصلاح کنید، باید از روش مناسب برای سفارشی سازی پوسته استفاده کنید، که مناسب ترین روش استفاده ایا قالب فرزند در وردپرس است.

در این مقاله آموزشی ما به شما نشان می دهیم که چرا استفاده از Child Theme ضروری است و همچنین به شما چگونی ساخت Child Theme یا یک قالب فرزند در وردپرس را نشان می دهیم.

Child Theme چیست؟

Child Theme یا قالب فرزند وردپرس یک قالب وردپرس است که عملکرد خود را از یک قالب دیگر وردپرس «قالب والد یا قالب مادر» به ارث می برد. وقتی می خواهید یک قالب موجود در وردپرس را بدون از دست دادن بروزرسانی های آن پوسته، سفارشی سازی کنید، باید از Child Theme یا قالب فرزند استفاده کنید.

Child Theme یا قالب فرزند چیست و چه کاربردی دارد؟ ( وردپرس )

البته این آموزش در خصوص ساخت Child Theme در وردپرس است و در صورتی که شما با پوسته فرزند آشنایی ندارید و یا این توضیحات برای شما کافی نیست ما مقاله ای کامل راجع به Child Theme برای شما آماده کرده ایم که از طریق لینک زیر می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

چرا از باید از پوسته فرزند استفاده کنیم؟

اگر مقاله ی ذکر شده را مطالعه کرده باشید مطمئنا درک کاملی از پوسته های فرزند وردپرس پیدا کرده و با مزایا و معایب و دلیل استفاده از آن آشنا شده اید. اما به طور خلاصه مهم ترین دلیل استفاده از پوسته های فرزند ایجاد بی نهایت تغییرات روی پوسته فعلی شما خواهد بود و این در حالتی است که شما قادر به بروزرسانی پوسته نیز خواهید بود زیرا در صورتی که شما از Child Theme استفاده کنید تغییرات شما پس از بروزرسانی از دست نخواهد رفت.

ایجاد Child Theme یا قالب فرزند ( ساخت Child Theme در وردپرس )

ساخت Child Theme در وردپرس

در مثال زیر ما از پوسته Twenty Seventeen به عنوان آموزش ساخت Child Theme استفاده کرده ایم. در صورت تمایل می توانید از پوسته های دیگری برای ساخت Child Theme در وردپرس استفاده کنید. برای ایجاد پوسته فرزند یا از طریق هاست و یا از طریق نرم افزار های FTP باید چند تغییر در پوشه themes وردپرس ایجاد کنید.

اگر از هاست استفاده می کنید مراحل زیر را دنبال کنید

  1. وارد مدیریت فایل شوید
  2. مسیر public_html > wp-content > themes را دنبال کنید
  3. داخل پوشه Themes یک پوشه جدید ایجاد کنید.
  4. نام پوشه را برابر با نام قالب قرار داده و کلمه -child را به آن اضافه کنید در این آموزش نام پوشه ما برابر است با twentyseventeen-child.
  5. وارد پوشه ای که ایجاد کرده اید شوید و یک فایل به نام style.css در آن ایجاد کنید و سپس کد های زیر را به این فایل اضافه کرده و فایل را ذخیره کنید.
/* 
Theme Name: Twenty Seventeen Child 
Theme URL: http://yourdomain.com
Description: Twenty Seventeen Child 
Theme Author: Your Name
Author URL: http://yourdomain.com
Template: twentyseventeen 
Version: 1.0.0 
Text Domain: twentyseventeen-child 
*/

نکته : اطلاعاتی از جمله Theme URL, Theme Author, Author URL را تغییر دهید.

پس از طی کردن مراحل بالا و ذخیره فایل، یک فایل دیگر در پوشه به نام functions.php ایجاد کنید و داخل فایل کدهای زیر را قرار دهید:

<?php
add_action( 'wp_enqueue_scripts', 'enqueue_parent_styles' );
function enqueue_parent_styles() {
   wp_enqueue_style( 'parent-style', get_template_directory_uri().'/style.css' );
}
?>

تا به اینجا ساخت Child Theme به اتمام رسید! بله به همین راحتی شما یک موفق به ساخت Child Theme یا پوسته فرزند شدید حال نیاز است شما به بخش پوسته ها در پیشخوان وردپرس رفته و پوسته فرزند را فعال کنید. از این پس شما هر تغییری که در این دو فایل ایجاد کنید با بروزرسانی های پوسته والد تغییرات شما از دست نخواهد رفت زیرا در پوسته فرزند ذخیره شده اند.

اعمال تغییرات در سایر فایل های پوسته در قالب فرزند ( مثال نوشته ها )

شما پس از ساخت Child Theme قصد تغییر هر فایلی را که داشته باشید کافیست فایل مربوطه را از قالب اصلی کپی کرده و در پوشه پوسته فرزند قرار دهید، دقت کنید که هر فایل دقیقا باید با همان نام و در همان مسیر قرار گیرد. برای مثال فایل مربوط به نوشته های ما single.php نام دارد و ما برای ایجاد تغییر در این فایل، باید فایل single.php را در پوشه قالب فرزند کپی کنیم و تغییرات لازم را اعمال کنیم.

برای فایل هایی که داخل یک پوشه زیر مجموعه قرار دارند نیز به همین شکل عمل میکنیم برای مثال theme>folder>file.php باید به این شکل کپی شود theme-child>folder>file.php. و در این صورت فایلی که در قالب والد قرار دارد نادیده گرفته شده و وردپرس از فایلی که در پوشه فرزند قرار دارد استفاده می کند.

نتیجه نهایی

ساخت Child Theme در وردپرس

بر خلاف اینکه ساخت Child Theme در وردپرس بسیار ساده بوده، Child Theme یا قالب فرزند در وردپرس روشی بسیار قدرتمند برای ایجاد یک پروژه کاملاً جدید مبتنی بر ویژگی های قالب اصلی موجود بدون شکستن عملکرد اصلی آن ارائه می دهد. با کمی برنامه نویسی و مدیریت دایرکتوری، می توانید با ساخت Child Theme ایجاد تغییرات زیادی در پوسته مورد علاقه خود خواهید بود همچنین برای آموزش های بیشتر در زمینه توسعه وردپرس ، بخش آموزش های وردپرس را در اینجا ببینید.