سئو کلاه خاکستری چیست؟

سئو کلاه خاکستری چیست؟ + 4 تکنیک کم خطر Grey Hat SEO

سئو کلاه خاکستری یا Grey Hat SEO یکی دیگر از روش های سئو است، امروزه با توجه به تغییرات و بروزرسانی های پی در پی الگوریتم های گوگل، افزایش رتبه با استفاده از روش سئو کلاه سیاه بسیار سخت شده است. اغلب وب مستران برای افزایش رتبه خود در نتایج جستجو با انتخاب دو روش سئو کلاه سفید یا سئو کلاه سفید مواجه هستند.

استفاده از روش کلاه سفید یا White Hat SEO به مراتب بهتر از سایر روش های سئو بوده اما نیاز به صبر و تلاش بسیار دارد، از طرفی با توجه به هوشمندتر شدن گوگل، مخصوصا در سال های اخیر، استفاده از سئو کلاه سیاه با توجه به جریمه های سنگینی که گوگل برای این روش در نظر گرفته به امری غیر ممکن بدل شده است.

بله الگوریتم Google بسیار هوشمند تر و پیچیده تر از قبل شده و هر لحظه در حال پیشرفت است و اگر می خواهید رتبه مناسبی در نتایج جستجو کسب کنید ، باید دستورالعمل های Google را دنبال کنید و به آن پایبند باشید. با این حال، جای بحث دارد که هنوز استراتژی هایی خارج از دستورالعمل های گوگل وجود دارد که مردم هنوز انجام آنها را در نظر نمی گیرند. یکی از این استراتژی ها سئو کلاه خاکستری یا Grey Hat SEO است.

اگر به تازگی به مباحث سئو وارد کرده اید باید بدانید که سئو دارای 3 روش کلی به نام های سئو کلاه خاکستری، سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه است که هر کدام از روش های ویژگی های خاص خود را دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با سئو کلاه خاکستری آشنا کنیم اما قبل از هر چیز به شما پیشنهاد می کنیم تا ابتدا با معنی و مفهوم کلی سئو آشنا شوید.

سئو چیست ؟ (Search Engine Optimization)

چرا سئو مهم است؟

کلمه سئو یا SEO مخفف Search Engine Optimization و به معنی بهینه‌سازی محتوای سایت برای موتورهای جست‌وجو است. شما باید راهی پیدا کنید تا مطالب منتشر شده سایت شما در صفحه اول نتایج جستجو قرار گیرند، زیرا در صورتی که مطالب شما در صفحات دوم، سوم و … باشند شاید هیچ بازدیدکننده ای مطالب شما را نبیند. یکی از این راه ها استفاده از سئو کلاه خاکستری است که در ادامه بیشتر با این روش آشنا می شوید. اگر نیاز به توضیحات بیشتری در مورد SEO دارید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله سئو چیست و چه کاربردی برای سایت دارد؟ را مطالعه کنید.

سئو کلاه خاکستری چیست؟ (Grey Hat SEO)

سئو کلاه خاکستری به معنی مجموعه ای از تکنیک ها و استراتژی های افزایش رتبه سئو است که به طور کلی به دستورالعمل های توصیه شده و قوانین گوگل پایبند نیستند اما هنوز هم قابل قبول هستند! در واقع سئو کلاه خاکستری چیزی ما بین کلاه سفید و کلاه سیاه است. سئو کلاه خاکستری از نظر فنی قانونی است اما بی خطر نیست! و ممکن است شامل جریمه شود. به هر حال باید گفت، برای کسانی که قصد دارند از سئو کلاه سیاه استفاده کنند استفاده از سئو کلاه خاکستری راه منطقی تری به نظر میرسد.

همانطور که به آن اشاره شد در روش سئو کلاه خاکستری نیز سئو کار به دنبال فریب و دور زدن قوانین و رسیدن به رتبه های بالاتر است اما با ریسک کمتر! به طور خلاصه این روش تا هنگامی که لو نرفته باشد می تواند مفید باشد. البته لازم به ذکر است که روش سئو کلاه خاکستری فقط توسط متخصصان و تحلیلگران سئو قابل انجام بوده و برای کاربران مبتدی اصلا توصیه نمی شود.

قبل از ادامه، جهت درک بیشتر سئو کلاه خاکستری «Grey Hat SEO» پیشنهاد می کنیم دو مقاله White Hat SEO و Black Hat SEO را مطالعه کنید، زیرا درک سئو کلاه خاکستری نیازمند تسلط به دو روش دیگر ذکر شده است!

سئو کلاه خاکستری (Grey Hat SEO)

آیا سئو کلاه خاکستری می تواند مفید باشد؟

می توانیم بگوییم جواب این سوال بله است، در واقع اگر Grey Hat SEO یا سئو کلاه خاکستری به روش صحیح و اصولی و البته توسط یک متخصص انجام شود، می تواند برای شما مفید باشد. معمولاً استفاده از برخی از این تکنیک ها توصیه نمی شود زیرا ماهیتی مانند سئو کلاه سیاه دارند اما در اصل ماجرا قوانین گوگل را نقض نمی کنند.

البته چون سئو کلاه خاکستری در واقع تقلب و دور زدن قوانین بوده همچنان خطر مجازات شدن توسط گوگل وجود دارد. اما همانطور که بالاتر نیز اشاره شد، اگر به روش صحیح انجام شود، می تواند فوایدی مشابه استراتژی های سئو کلاه سفید را در زمانی کمتر کسب کنید.

در واقع استفاده از سئو کلاه خاکستری امروزه بسیار در بین وبمستران رایج بوده هرچند که ما همواره تاکید کرده ایم که استفاده از سئو کلاه سفید بهترین راه برای افزایش رتبه سئو سایت است. به عنوان مثال مبحث Link Building یا لینک سازی،

توصیه گوگل دریافت لینک به صورت ارگانیک است که برای دستیابی به آن باید محتوایی پویا و مفید منتشر کنید و افراد را وادار کنید تا به مطالب شما لینک بدهند. در جایی که تمامی وبسایت ها از پیوندهای خارجی استفاده می کنند و در واقع منابع مطالب خود را درج می کنند شما مشکلی نخواهید داشت اما در واقعیت متاسفانه دریافت لینک به صورت ارگانیک بسیار دشوار بوده. بنابراین سوال این است: آیا سئو کلاه خاکستری هنوز هم کاربرد دارد؟

آموزش خصوصی طراحی سایت و وردپرس به صورت آنلاین

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از طریق واتساپ با شماره ۰۹۹۹۹۹-۱۵۸-۱۱ در تماس باشید.

پروژه محور - ارتباط مستقیم با مدرس

همانطور که بالاتر هم به این موضوع اشاره شد همچنان پاسخ این سوال این است که با اعتدال و اجرای صحیح می تواند مفید واقع شود به همین دلیل قصد داریم تا برخی از تکنیک های سئو کلاه خاکستری یا Grey Hat SEO را به شما نشان دهیم.

سئو کلاه خاکستری چیست؟

تکنیک های سئو کلاه خاکستری

همانطور که در این مقاله چندین بار به این موضوع اشاره کرده ایم استفاده از سئو کلاه خاکستری نیازمند تخصص بوده و به هیچ وجه نباید توسط کاربران مبتدی صورت گیرد. در این حالت ممکن است شما به اشتباه به جای استفاده از Grey Hat SEO از Black Hat استفاده کنید که در نهایت منجر به جریمه شدن توسط گوگل و آسیب های جبران ناپذیر برای برند شما خواهد شد.

در ادامه مقاله قصد داریم مواردی را به شما معرفی کنیم که، در صورتی که حتی از تسلط کافی برخوردار نباشید باز هم بتوانید از این تکنیک ها استفاده کنید و بتوانید رتبه سایت خود را افزایش دهید، البته باز هم توصیه ما به شما استفاده از روش White Hat SEO است!

استفاده از دامین های منقضی شده (Domain Grabbing)

استفاده از دامین های منقضی شده (Domain Grabbing)

یکی از تکنیک های محبوب در سئو کلاه سفید خرید دامنه های منقضی شده و پیوند دادن آنها به وب سایت شماست. این روش برای کسانی که می خواهند، روند بک لینک گیری و بهبود رتبه خود را با سرعت بیشتری کسب کنند بسیار محبوب است. معمولاً دامنه گیری شامل خرید دامنه های قدیمی بوده که از قبل دارای بک لینک خوب و تثبیت شده هستند.

اگر محتوای قدیمی دامنه مرتبط با وب سایت شما باشد، این استراتژی بهترین عملکرد را خواهد. البته این روش نیازمند بررسی بوده و پیشنهاد می کنیم اگر تخصص کافی ندارید حتما قبل از انجام مشاوره بگیرید زیرا در صورتی که بدون بررسی درست اقدام به خرید دامنه کنید ممکن است که نه تنها برای شما سودی نداشته باشد بلکه باعث افت رتبه شما شود.

ایجاد پیوند در سایت های وب 2.0

ایجاد پیوند در سایت های وب 2.0

درواقع وب 2، یک بستر رایگان برای لینک سازی و ساخت بلاگ های رایگان بوده که به کاربران و وبمستران اجازه می دهد به راحتی آدرس صفحات، عکس و ویدئو و مطالبی را که مد نظرشان است را در این سایت ها قرار دهند. سایت های وب 2، زیرمجموعه ای از سایت های اصلی مانند وردپرس بوده اند که فقط فضایی را برای دسترسی بهتر کاربران خود ایجاد کرده اند. بلاگفا، وردپرس، بلاگر و… بسیاری دیگر از وب سایت های وب 2.0 به صورت رایگان برای استفاده در دسترس عموم قرار دارند. ایجاد پیوند در این سایت ها نیز جزء تکنیک های با ریسک پایین در روش سئو کلاه خاکستری است.

Social Bookmarking یا نشانه گذاری در شبکه های اجتماعی

Social Bookmarking یا نشانه گذاری در شبکه های اجتماعی

وب سایت های نشانه گذاری اجتماعی یا Social Bookmarking به کاربران امکان می دهند تا مطالب خود را برای تبلیغ ارسال و به اشتراک بگذارند و سایر مطالب متناسب با علاقه خود را برای مطالعه بعدی علامت گذاری کنند. وب سایت هایی مانند Folkd و Mix از جمله محبوبترین ها در این راستا هستند.

سایت های نشانه گذاری به طور کلی به وب سایت شما آسیب نمی رسانند، زیرا غالبا پیوندها را به صورت nofollow ارائه می کنند. نشانه گذاری اجتماعی در واقع یکی از روش های خوب در سئو کلاه خاکستری برای تبلیغ محتوای جدید است. البته لازم به ذکر است که مانند هر استراتژی سئو، برخی وب سایت های نشانه گذاری اجتماعی وجود دارند که فقط برای بک لینک ایجاد می شوند و اینها وب سایت هایی هستند که باید از آنها دوری کنید.

تبادل لینک (Link Exchange)

تبادل لینک (Link Exchange)

یکی دیگر از روش های مرسوم در سئو کلاه خاکستری تبادل لینک است، از زمان اعلام PageRank در سال 1998 توسط گوگل، تبادل لینک وجود داشته است. مدیران سایت متوجه شدند که اگر شروع به تبادل لینک با یکدیگر کنند، می توانند به راحتی رتبه خود را افزایش دهند!

در نگاه اول، تبادل لینک بسیار مفید و خوب است البته اگر هر دو وب سایت دارای مطالب مرتبط با یکدیگر باشند، اما در صورتی که به عنوان منابع غیر مرتبط به یکدیگر پیوند دهند در این حالت این پیوند جعلی بوده. از نظر گوگل، ایده آل ترین راه برای دریافت پیوند، پیوند های ارگانیک است زیرا کاربران مطالب شما را می خوانند و افراد محتوای شما را دوست داشته باشند به سایت شما لینک می دهند که این منطقی ترین حالت است.

خطرات استفاده از سئو کلاه خاکستری

تکنیک های زیادی در روش سئو کلاه خاکستری وجود دارد که در این مقاله سعی کردیم کم خطر ترین موارد را به شما نشان دهیم، بسیاری از تکنیک های SEO که امروزه در حال انجام هستند به نوعی ماهیتی کلاه خاکستری دارند. ما در اینجا به شما توصیه نمی کنیم که از تکنیک های سئو کلاه خاکستری پیروی کنید، اما اگر این کار را انجام می دهید به یاد داشته باشید که این کار را با اعتدال و احتیاط انجام دهید.

سئو کلاه خاکستری برای کسانی که نمی خواهند ریسک کنند اصلا روش مناسبی نیست در هر صورتی که استفاده از سئو کلاه سفید راهی مطمئن و قانونی برای کسب رتبه بهتر در نتایج جستجو بوده همیشه پیشنهاد ما استفاده از سئو کلاه سفید است.

خدمات طراحی سایت

طراحی سایت مطابق با استانداردهای روز برنامه‌نویسی، به همراه آموزش استفاده و ۶ ماه پشتیبانی رایگان

2 Comments

اقا سئو به هک ربطی داره ؟ اخه جفتشون کلاه خاکستری رو دارن
یه مطلبی تو سایت نسخه اصلی میخوندم که هیچی ازش نفهمیدم ولی برام سوال شد الان یک سئوکار هم هکر به حساب میاد