راهنمای افزایش رتبه و بهبود سئو - از کجا شروع کنم؟

راهنمای افزایش رتبه و بهبود سئو – از کجا شروع کنم؟

اگر علاقه مند به بهبود سئو خود هستید و مایلید تا وقتتان را به یادگیری در مورد بهینه سازی موتور جستجو (SEO) و کنسول جستجو اختصاص دهید، این مقاله یک راهنمای شروع کامل برای شما خواهد بود. در ابتدا شما نیازی به درک HTML یا کدنویسی ندارید، اما باید مدتی را صرف فکر کردن و هدف گذاری در مورد نحوه سازماندهی و نوشته شدن سایت خود کنید، زیرا شروع کار شامل تغییراتی در سایت خواهد بود. خبر خوب این است که با کمی تلاش می توانید به بهبود سئو و دریافت رتبه بهتر در نتایج جستجو کمک زیادی کنید.

سئو چیست؟ تعریف سئو به زبان ساده

وظیفه شما ساخت یک وب سایت کاملا بهینه به جهت بهبود تجربه کاربری و مفید برای مخاطبان است. یکی از مخاطبان یا کاربران شما موتور جستجوی گوگل است که به سایر کاربران کمک می کند تا محتوای شما را پیدا کنند. سئو در مورد کمک به موتورهای جستجو برای درک و ارائه محتوا است. سایت شما ممکن است یک سایت کوچک یا بزرگ باشد، در واقع تفاوتی ندارد! چرا که رعایت موارد بهینه سازی و بهبود سئو در این راهنما برای تمامی وب سایت ها الزامی است.

این مقاله برای چه کسانی مناسب است؟

اگر مالک یا مدیر یک کسب کار آنلاین و یا دارنده یک وبسایت هستید که موفقیت شما وابسته به جذب کاربران از طریق موتور جستجوی گوگل است، این راهنما برای شما مناسب است. شما ممکن است صاحب یک تجارت رو به رشد و پر رونق، صاحب یک وب سایت ده ها زیرمجموعه، متخصص سئو در یک آژانس وب یا یک متخصص سئو DIY باشید که علاقه مند به سئو است، و یا اگر شما علاقه مند به داشتن یک نمای کلی از اصول اولیه سئو مطابق با بهترین شیوه ها هستید، مقاله درستی را انتخاب کرده اید.

البته این راهنما به طور خودکار سایت شما را در رتبه اول Google قرار نمی دهد در واقع هیچ آموزشی به تنهایی باعث قرار گرفتن سایت شما در صدر نتایج نخواهد شد، اما امیدوارم رعایت این موارد باعث خزیدن، فهرست بندی و درک بهتر مطالب شما توسط موتورهای جستجو شود.

بهینه سازی برای موتور جستجو (SEO) شامل ایجاد تغییرات کوچک در بخش هایی از وب سایت شما خواهد بود. هنگامی که این تغییرات به مشاهده و با سایر تکنیک های بهینه سازی ترکیب شوند، می توانند تأثیر قابل توجهی بر تجربه کاربری، عملکرد سایت شما و در نهایت افزایش رتبه و بهبود سئو سایت شما داشته باشند. احتمالاً از قبل با بسیاری از موضوعات این راهنما آشنا هستید، زیرا آنها اجزای ضروری برای هر صفحه وب هستند، اما ممکن است از آنها به درستی استفاده نکنید.

نقطه شروع در جهت بهبود سئو سایت : از کجا شروع کنم؟

برای شروع همانطور که در مقاله مفاهیم پایه Seo توضیح داده شده است، شما باید یک چک لیست تهیه کرده و چندین مورد را بررسی نمایید که در این مقاله نیز به صورت مختصر این موارد را مرور می کنیم.

معرفی سایت به گوگل

یک اقدام مهم برای بهبود سئو معرفی سایت به گوگل است، گوگل یک موتور جستجوی کاملاً خودکار است که از خزنده های وب (web crawlers) برای جستجوی مداوم وب استفاده می کند. شما در حالت کلی نیاز به انجام هیچ کاری ندارید چرا که در اکثر مواقع وب سایت ها توسط خزنده های گوگل پیدا می شوند. البته که هیچ تضمینی وجود ندارد که خزنده های گوگل حتما یک سایت خاص را پیدا کنند، اما رعایت این دستورالعمل ها می تواند به بهبود سئو سایت، افزایش رتبه سئو و پیدا شدن سایت شما در نتایج جستجوی ما کمک کند.

کنسول جستجوی گوگل ( Google search console ) ابزارهایی را ارائه می دهد که به شما کمک می کند محتوای خود را به Google ارسال کنید و نحوه عملکرد سایت خود را کنترل کنید. همچنین Search Console با هشدار در مورد برخی مسائل مهم در سایت شما به افزایش رتبه و بهبود سئو سایت شما کمک می کند. پیشنهاد ما این است که سایت خود را حتما در سرچ کنسول ثبت کنید.

اطمینان از نمایش سایت در نتایج جستجو

در اولین قدم بررسی کنید که سایت شما توسط گوگل فهرست بندی شده است یا نه، ابتدا عبارت site و سپس آدرس سایت خود را در نوار جستجوی گوگل تایپ کنید، برای مثال اگر بخواهید مطالب ایندکس شده وب سایت همگام وب را مشاهده کنید باید به این شکل جستجو کنید:

site:hamgamweb.com

اگر سایت شما در نتایج وجود نداشت ممکن است به دلایل زیر باشد:

  • سایت شما به تازگی ایجاد شده ( پیدا کردن سایت شما توسط خزنده ها ممکن تا چندین هفته زمان ببرد )
  • طراحی سایت شما باعث مسدود شدن خزنده ها شده و یا بهینه نیست

به گوگل کمک کنید تا محتوای شما را پیدا کند

اولین قدم برای قرار دادن سایت خود در گوگل این است که مطمئن شوید که گوگل می تواند سایت شما را پیدا کند. بهترین راه برای انجام این کار ثبت نام در سرچ کنسول و ثبت نقشه سایت یا همان sitemap است. نقشه سایت فایلی است که به موتورهای جستجو در مورد صفحات جدید یا تغییر یافته سایت شما اطلاع می دهد این فایل نقش مهمی در بهبود سئو سایت دارد. گوگل همچنین صفحات را از طریق پیوندهای صفحات دیگر پیدا می کند برای مثال می توانید از طریق شبکه های اجتماعی لینک سایت خود را در اختیار دیگران قرار دهید.

به گوگل بگویید کدام صفحات نباید ایندکس شوند

شما می توانید با استفاده از فایل robots.txt در شاخه اصلی دایرکتوری سایت خود دسترسی ربات ها یا خزنده های گوگل و یا دیگر موتورهای جستجوگر را مسدود کنید. البته مسدودیت توسط این فایل حتمی نیست و ممکن است باز هم صفحات مورد نظر شما ایندکس شوند. فایل robots.txt روش مناسب یا موثری برای مسدود کردن مطالب حساس یا محرمانه نیست. این فایل فقط به خزنده‌های well-behaved دستور می‌دهد که صفحات برای بررسی نکنند، اما مانع از آنها نمی‌شود و ممکن است ربات ها از درخواست شما پیروی نکنند به همین دلیل برای اطلاعات حساس لازم است از روش های دیگری استفاده کنید.

# hamgamweb.com/robots.txt
# Tell Google not to crawl any URLs in the shopping cart or images in the icons folder,
# because they won't be useful in Google Search results.
User-agent: googlebot
Disallow: /checkout/
Disallow: /icons/

در مثال بالا صفحات checkout و پوشه icons توسط فایل robots.txt مسدود شده اند.

نکته: اگر می خواهید دسترسی به یک صفحه در ساب دامنه سایت خود را مسدود کنید فایل robots.txt باید در پوشه ساب دامنه شما باشد.

به کاربران و موتورهای جستجوگر کمک کنید تا محتوای شما را بهتر درک کنند

به گوگل اجازه دهید محتوای سایت مانند یک کاربر ببیند

برای مثال اگر شما از طریق robot.txt یا هر روش دیگری دسترسی ربات های گوگل را به فایل های CSS و اسکریپت های سایت خود را مسدود کنید ممکن است روی رتبه سئو سایت شما در نتایج جستجو تاثیر منفی بگذارد. در همین راستا می توانید از ابزار URL Inspection استفاده کنید تا متوجه شوید ربات های گوگل سایت شما را به چه صورت مشاهده می کنند، و در صورت وجود مشکل، استفاده از این ابزار به شناسایی و رفع مشکلات نمایه سازی سایت شما کمک خواهد کرد.

از عناوین منحصر به فرد و صحیح استفاده کنید

عنصر <title> عنوان صفحه را به کاربران و موتورهای جستجو گر گوگل نشان می دهد این عنصر را داخل عنصر <head> قرار دهید و از یک عنوان منحصر به فرد و مفهومی برای صفحه خود استفاده کنید. توجه داشته باشید که شما برای هرکدام از صفحات سایت خود این کار را انجام داده و و برای هر صفحه از یک عنصر <title> با عنوانی متفاوت با دیگر صفحات استفاده کنید.

فراموش نکنید عنوان صفحه شما می تواند هم کوتاه و هم آموزنده باشند. اگر متن عنصر خیلی طولانی باشد یا با موضوع صفحه ارتباطی نداشته باشد، Google ممکن است فقط بخشی از متن را در عنصر <title> نمایش دهد.

<html>
<head>
    <title>Brandon's Baseball Cards - Buy Cards, Baseball News, Card Prices</title>
</head>
<body>
...

در صورتی که از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید، جایگذاری عنصر <title> متفاوت در تمامی صفحات به صورت خودکار توسط وردپرس انجام شده و شما فقط باید از یک عنوان مناسب برای مطالب خود استفاده کنید. لازم به ذکر است که وردپرس دارای چندین افزونه سئو است که تاثیر چشمگیری در افزایش و بهبود سئو سایت دارند. (برترین افزونه های سئو وردپرس)

آموزش خصوصی طراحی سایت و وردپرس به صورت آنلاین

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از طریق واتساپ با شماره ۰۹۹۹۹۹-۱۵۸-۱۱ در تماس باشید.

پروژه محور - ارتباط مستقیم با مدرس

از تگ توضیحات متا استفاده کنید

تگ توضیحات متا، خلاصه ای از موضوع صفحه را به گوگل و سایر موتورهای جستجو نمایش می دهد. عنوان یک صفحه ممکن است چند کلمه یا یک عبارت باشد، در حالی که تگ توضیحات متا صفحه ممکن است یک یا دو جمله یا حتی یک پاراگراف کوتاه باشد. تگ توضیحات متا نیز مانند عنصر <title> در عنصر <head> سند HTML شما قرار می گیرد.

<html>
<head>
    <title>Brandon's Baseball Cards - Buy Cards, Baseball News, Card Prices</title>
    <meta name="description" content="Brandon's Baseball Cards provides a large selection of vintage and modern baseball cards for sale. We also offer daily baseball news and events.">
</head>
<body>
...

مزایای استفاده از تگ توضیحات متا

تگ توضیحات متا یک عامل موثر در افزایش رتبه و بهبود سئو سایت شما است، زیرا ممکن است گوگل از این تگ به عنوان توضیحات صفحه شما در نتایج جستجو استفاده کند. توجه داشته باشید که “ممکن است” زیرا اگر بخشی از صفحه شما به خوبی با جستجوی کاربر مطابقت داشته باشد، ممکن است گوگل از بخش مربوطه از متن قابل مشاهده صفحه شما استفاده کند. اما در صورتی که گوگل نتواند متن مناسبی برای استفاده در نتایج جستجو پیدا کند، از تگ توضیحات استفاده می کند. فراموش نکنید که تگ توضیحات متا باید خلاصه ای از موضوع صفحه و مانند عنوان صفحه متفاوت با سایر صفحات باشد.

از تگ های Heading برای عناوین مهم در صحفه استفاده کنید

از تگ های Heading ( عناصری چون <h1>,<h2>,<h3> ) نمایش موضوعات مهم استفاده کنید و به ایجاد یک ساختار سلسله مراتبی ( Table of content ) برای محتوای خود کمک کنید این دو مورد تاثیر زیادی در افزایش رتبه سئو و بهبود سئو سایت دارند. توجه داشته باشید که از سر فصل ها و تگ های heading به اندازه استفاده کنید، استفاده بیش از حد ممکن است برای کاربران گمراه کننده باشد.

استفاده از structured data markup (نشانه گذاری داده های ساخت یافته)

یکی از مهمترین فاکتورهای بهبود سئو داده های ساختار یافته یا structured data هستند. داده‌های ساختاریافته شامل قطعه کدهایی می شوند که از طریق آنها می‌توانید محتوای خود را برای موتورهای جستجو توصیف کنید، تا ربات های جستجوگر (خزنده ها) مطلب شما را بهتر درک کنند. موتورهای جستجو می توانند از این درک برای نمایش محتوای شما به شکل زیبا تری در نتایج جستجو استفاده کنند. این به نوبه خود می تواند به شما کمک کند تا نرخ کلیک سایت را افزایش داده و یکی از موثرترین روش های افزایش رتبه سئو است.

برای مثال، اگر یک فروشگاه آنلاین دارید و در صفحه محصول از structured data markup استفاده می کنید، این به گوگل کمک می کند تا بفهمد که این صفحه دارای محصول، قیمت محصول، نظرات و امتیاز مشتریان به محصول است. گوگل ممکن است آن اطلاعات را برای جستجوهای مرتبط نیز نمایش دهپ که به آن rich results (نتایج غنی) نیز گفته می شود.

استفاده از Rich Results و بهبود رتبه سئو

علاوه بر استفاده از structured data markup برای نتایج غنی، ممکن است از این داده ها برای ارائه نتایج مرتبط در قالب های دیگر نیز استفاده شود که این مورد هم نقش مثبتی در بهبود سئو خواهد داشت. به عنوان مثال، اگر یک فروشگاه دارید، مشخص کردن ساعات کار به مشتریان شما این امکان را می دهد که دقیقاً در زمانی که به شما نیاز دارند، شما را پیدا کنند و می توانید به آنها اطلاع دهید که آیا فروشگاه شما در زمان جستجو باز یا بسته است.

استفاده از Rich Results و بهبود رتبه سئو

نحوه بررسی rich results سایت

پس از استفاده از structured data markup، می توانید از ابزار Google Rich Results استفاده کنید تا مطمئن شوید که هیچ اشتباهی در اجرای کد وجود ندارد توجه داشته باشید در صورت وجود خطا structured data نه تنها موجب بهبود سئو نخواهد شد بلکه شما را با مشکلات جدی مواجه می کند. شما می‌توانید آدرس صفحه و یا کد HTML صفحه را در بخش های مربوطه Rich Results کپی کنید.

سازماندهی سلسله مراتب سایت

طراحی و طرح ریزی صفحات شما از مهمترین ارکان سئو هستند و تاثیر بسیار زیادی در بهبود سئو سایت شما دارند، شما می بایست به هرآنچه که به بهبود سئو سایت شما کمک می کند توجه داشته ویژه داشته باشید چرا کسب رتبه مناسب در نتایج معنی موفقیت شما خواهد بود.

ناوبری یا منو ها برای گوگل مهم هستند

حتما در سایت خود از منو استفاده کنید، چرا که منو ها نقش کلیدی در پیشرفت، افزایش رتبه و بهبود سئو سایت شما خواهند داشت، استفاده از ناوبری برای گوگل مهم است چرا که به کاربران کمک می کند تا مطالب مورد نیاز خود را سریع تر پیدا کنند و همچنین به موتورهای جستجوگر کمک می کند تا مهمترین مطالب از نظر صاحب سایت را بشناسند. سعی کنید ناوبری (منو) سایت خود را بر اساس صفحه اصلی سایت طرح ریزی کنید.

همه سایت ها دارای یک صفحه اصلی یا root (ریشه) هستند که معمولاً پربازدیدترین صفحه در سایت و محل شروع پیمایش برای بسیاری از بازدیدکنندگان است. به این فکر کنید که چگونه بازدیدکنندگان از یک صفحه عمومی (صفحه اصلی شما) به صفحه ای حاوی محتوای خاص تر می روند. صفحه ای برای توصیف این صفحات مرتبط ایجاد کنید (به عنوان مثال، صفحه اصلی -> مقالات آموزشی -> وردپرس -> افزونه های وردپرس ).

تاثیر منو ها در افزایش رتبه سئو

استفاده از مسیر راهنما یا Breadcrump

یکی دیگر از فاکتور های بهبود سئو مسیر راهنما است، breadcrumb یا مسیر راهنما ردیفی از پیوندهای داخلی در بالا یا پایین صفحه است که به بازدیدکنندگان اجازه می دهد تا به سرعت به بخش قبلی یا صفحه اصلی بازگردند. بسیاری از breadcrumb ها عمومی ترین صفحه (معمولاً صفحه اصلی) را به عنوان اولین پیوند دارند و بخش های خاص تر را پس از آن فهرست می کنند. توصیه می‌کنیم هنگام نمایش مسیر راهنما از breadcrumb structured data markup استفاده کنید.

یک navigational page یا صفحه ناوبری یا مسیر راهنمای ساده برای کاربران ایجاد کنید

صفحه ناوبری نیز می تواند موجب بهبود سئو سایت شما شود، صفحه ناوبری یک صفحه ساده در سایت شما است که ساختار وب سایت شما را نشان می دهد و معمولاً از فهرستی سلسله مراتبی از صفحات سایت شما تشکیل شده است. اگر بازدیدکنندگان در یافتن صفحات در سایت شما با مشکل مواجه شوند، ممکن است از این صفحه بازدید کنند. در حالی که موتورهای جستجو نیز از این صفحه بازدید می‌کنند و پوشش خزیدن خوبی از صفحات سایت شما دریافت می‌کنند، اما عمدتاً بازدیدکنندگان انسانی را هدف قرار می‌دهند. این صفحه نیز می تواند به بهبود رتبه سئو و بهینه تر شدن سئو سایت شما کمک کند.

صفحه navigational page را به صورت سلسله مراتبی بسازید

سعی کنید تا حد امکان استفاده از این صفحه را برای کاربران آسان کنید تا از محتوای عمومی به محتوای خاص تر در سایت شما بروند. مطمئن شوید که تمام صفحات سایت شما از طریق پیوندها قابل دسترسی هستند و برای یافتن آنها نیازی به جستجوی داخلی ندارند. در صورت لزوم به صفحات مرتبط پیوند دهید تا کاربران بتوانند محتوای مشابه را پیدا کنند. اگر قصد شما استفاده از بهترین راهکارهای بهبود سئو است، تجربه کاربری را بهبود بخشید.

برای Navigation از متن استفاده کنید

کنترل بیشتر navigation یا منو ناوبری از صفحه ای به صفحه دیگر در سایت خود از طریق پیوندهای متنی، خزیدن و درک سایت شما را برای موتورهای جستجو آسان تر می کند. استفاده از تصاویر و یا انیمیشن ها در صفحه ناوبری یک اشتباه است.

یک صفحه ناوبری برای کاربران، یک نقشه سایت برای موتورهای جستجو ایجاد کنید

یک صفحه ناوبری ساده برای کل سایت خود برای کاربران قرار دهید ( اگر وب سایت شما دارای صفحات زیادی است مهترین صفحات را قرار دهید ). یک فایل نقشه سایت XML ایجاد کنید تا مطمئن شوید که موتورهای جستجو صفحات جدید و به روز شده را در سایت شما پیدا می کنند. صفحه ناوبری را به مراتب بررسی کنید تا مطمئن شوید تمامی پیوند ها به درستی کار می کنند و کاربران با صفحه 404 مواجه نمی شوند.

نمایش و سفارشی سازی صفحه 404

ممکن است کاربران از طریق نتایج گوگل، وب سایت های دیگر و یا حتی وب سایت خود شما به صفحه ای مراجعه کنند که دیگر وجود ندارد حتی ممکن است آدرس صفحه را به اشتباه تایپ کرده باشند، داشتن یک صفحه سفارشی 404 می تواند با پیوندهای مفید می تواند کاربران را به یک صفحه مشابه در سایت شما هدایت کند. استفاده از یک پیغام مبهم مانند “یافت نشد”، “404” یا صفحه 404 وجود ندارد یک اشتباه رایج است، شما باید پیوندهای مفید را در این صفحه به کاربر پیشنهاد دهید.

استفاده از URL ساده

استفاده از URL (آدرس) پیچیده و گنگ و یا خیلی طولانی می تواند برای کاربر گیج کننده باشد سعی کنید از آدرس صفحات شما ساده و شفاف باشند تا کاربر به راحتی آدرس صفحه و مسیر موجود را درک کنید برای مثال

// آدرس نا مفهوم
https://www.sitename.com/folder1/22447478/x2/14032015.html 

// آدرس ساده و مورد پسند کاربران
https://www.sitename.com/article/web-design

جمع بندی

در این مقاله شما با چندین مورد از راهکارهای افزایش رتبه و بهبود سئو سایت آشنا شدید، توجه داشته باشید بهبود سئو به معنای موفقیت کسب کار شما در دنیای تجارت الکترونیک است لازم به ذکر است که تمامی مقاله “راهنمای افزایش رتبه و بهبود سئو” برگرفته از مقاله Search Engine Optimization (SEO) Starter Guide گوگل بوده و بدون هیچگونه تغییری به جهت درک بهتر شما به زبان فارسی ترجمه شده است.

خدمات طراحی سایت

طراحی سایت مطابق با استانداردهای روز برنامه‌نویسی، به همراه آموزش استفاده و ۶ ماه پشتیبانی رایگان