آموزش رفع خطای 502 Bad Gateway

آموزش رفع خطای 502 Bad Gateway

یکی از خطاهای رایج خطای 502 (502 Bad Gateway ) است این خطا یکی از خطاهای سمت سرور است که ممکن است به هنگام از بازدید از سایت خود یا هر وب‌سایت دیگر با آن مواجه شده باشید. در ادامه مقاله با دلایل بروز و نحوه رفع ارور 502 یا 502 Bad Gateway آشنا می شویم.

آشنایی با ارور 502 Bad Gateway

ارور 502 Bad Gateway زمانی ایجاد می‌شود که سرور پاسخ نامعتبری از سرور ورودی دریافت کرده باشد. زمانیکه شما از یک وبسایت بازدید می‌کنید، مرورگر درخواستی را به سمت سرور ارسال می کند، وب سرور درخواست را دریافت و پردازش می کند، و سپس منابع درخواستی را به همراه Header HTTP و کد وضعیت HTTP برای مرورگر ارسال می‌کند.

آشنایی با ارور 502 Bad Gateway

معمولا کد وضعیت HTTP یا همان HTTP Status توسط کاربران دیده نمی‌شود مگر اینکه سایت با خطایی مانند خطای 502 یا 501 یا خطای مشابه دیگر مواجه شده باشد. در واقع از این طریق سرورها به شما اطلاع می‌دهند که سایتی که در حال بازدید از آن هستید با خطا مواجه شده است.

نحوه نمایش خطا

با توجه به مرورگرها، سرورهای وب و سیستم عامل های مختلف خطای 502 به روش‌های مختلفی نشان داده می‌شود که همه موارد معنای یکسانی دارند در لیست زیر چندین مورد آورده شده است:

رفع حطای 502
  • 502 Bad Gateway
  • Error 502
  • HTTP Error 502 – Bad Gateway
  • 502 Service Temporarily Overloaded
  • 502 Proxy Error
  • A blank white screen
  • 502 Server Error: The server encountered a temporary error and could not complete your request
  • HTTP 502
  • Temporary Error (502)
  • 502 That’s an error
  • 502 bad gateway Cloudflare
  • Bad Gateway: The proxy server received an invalid response from an upstream server

تاثیر خطای 502 در SEO

برخلاف خطاهایی چون 503 که برای حالت تعمیر و نگهداری استفاده می‌شود و به گوگل و ربات‌های جستجوگر اعلام می‌کند که بعداً وب‌سایت را بررسی کنند، خطای 501 می‌تواند تأثیر منفی بر SEO داشته باشد. اگر سایت شما فقط برای 10 دقیقه از کار افتاده باشد و بارها به طور مداوم توسط خزنده‌ها ( مثال Google Crawler ) بررسی شود، خزنده به سادگی صفحه کش شده را فهرست می‌کند.

اگر سایت برای مدت طولانی‌تری (مثال بیش از 1 روز) با خطا مواجه شده باشد، ممکن است گوگل خطای 501 را به عنوان یک مشکل در سطح سایت ببیند و این می تواند بر رتبه‌بندی سایت شما تأثیر منفی بگذارد . در ادامه مقاله چندین راه برای علت بروز، عیب یابی و نحوه رفع خطای 501 را به شما معرفی می‌کنیم.

دلایل بروز خطای 502

یکی از دلایل احتمالی می‌تواند افزایش ترافیک یا محدودیت حافظه باشد. در این حالت منابع قابل استفاده و مشخص شده برای سرور تمام شده و شما خطای HTTP 502 Error مشاهده می‌کنید. همچنین ممکن است دلیل بروز خطا نسخه مرورگر شما باشد، در صورتی که نسخه مرورگر شما قدیمی باشد نیز ممکن است با این خطا مواجه شوید، حتما کش مرورگر را هم پاک کنید در برخی مواقع کش نادرست باعث بروز این خطا می‌شود. در بخی مواقع نیز ممکن است فایروال شما، به اشتباه این درخواست ها را تهدید شناسایی کرده باشد و آدرس های IP را مسدود کند.

نحوه رفع خطای 502

خطای 502 یا Bad Gateway معمولا از سمت سرور بوده و دلایل آن به سرور شما برمی‌گردد. در ادامه مقاله چند مرحله برای رفع خطا ارور 502 را معرفی کرده‌ایم، اما معمولا این خطا از سمت میربان و پشتبانی هاست قابل رفع است. در واقع روش‌های زیر مشخص می‌کند که خطا از سمت شما نیست و پس از بررسی مراحل می‌توانید به پشتیبانی هاست خود اطلاع دهید تا مشکل را برطرف کنند.

بارگذاری مجدد صفحه

اولین کاری که باید انجام دهید، پس از مدتی ( مثال 10 دقیقه ) مجددا سایت خود را باز کرده و سپس صفحه را با (F5 یا Ctrl + F5) بارگذاری کنید. چرا که ممکن است خطای 502 به صورت موقت ایجاد شده باشید و پس از مدتی رفع شود.

آموزش خصوصی طراحی سایت و وردپرس به صورت آنلاین

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از طریق واتساپ با شماره ۰۹۹۹۹۹-۱۵۸-۱۱ در تماس باشید.

پروژه محور - ارتباط مستقیم با مدرس

پاک کردن کش مرورگر

ممکن است خطای 502 رفع شده باشد، اما شما به دلیل کش مرورگر همچنان با صفحه خطا مواجه شوید، در این حالت جهت اطمینان از این موضوع بهتر است کش مرورگر خود را پاک کرده و یا با یک سیستم و مرورگر دیگر سایت خود را باز کنید. به جهت اطمینان از اینکه بتوانید مراحل پاکسازی کش را به درستی انجام دهید، نحوه پاکسازی کش در مرورگر گوگل کروم را به شما نشان می دهیم:

از منو ست راست مرورگر روی تنظیمات کلیک کنید

عیب یابی - پاک کردن کش یا کوکی

در منو باز شده روی تنظیمات یا Settings کلیک کنید

عیب یابی - پاک کردن کش یا کوکی

به قسمت پایین صفحه اسکرول کنید و یا از منو سمت چپ روی Privacy and security کلیک کنید و بعد روی Clear browsing data کلیک کنید

عیب یابی - پاک کردن کش یا کوکی

در صفحه باز شده تیک های History، Cookies و Cached را فعال کرده و روی Clear data کلیک کنید

عیب یابی - پاک کردن کش یا کوکی

با انجام این مراحل کش پاک شده و شما می توانید مجددا سایت خود را بررسی کنید.

بررسی با دستگاه‌های دیگر

از دستگاه‌های دیگر برای بررسی سایت خود استفاده کنید، اگر سایت شما در تمامی دستگاه‌ها با خطای 502 مواجه بود سعی کنید اتصال اینترنت را بررسی کنید، اگر از دیتای تلفن همراه استفاده می‌کنید این بار سایت خود را با اینترنت خانگی بررسی کنید

بررسی DNS

خطای 502 می تواند به دلیل مشکل DNS باشد، می توانید به طور موقت DNS خود را تغییر دهید. به طور پیش‌فرض DNS به صورت خودکار توسط ISP شما اعمال می‌شوند. اما می‌توانید موقتا آنها را به یک سرور DNS عمومی مانند Googles تغییر دهید. در واقع، برخی ترجیح می دهند از DNS عمومی گوگل در دراز مدت استفاده کنند. برای اعمال تغییرات در DNS می‌توانید از نرم‌افزار رایگان DNS Jumper استفاده کنید.

خدمات طراحی سایت

طراحی سایت مطابق با استانداردهای روز برنامه‌نویسی، به همراه آموزش استفاده و ۶ ماه پشتیبانی رایگان

غیر فعال کردن CDN یا Firewall

ممکن است مشکل از شبکه تحویل محتوا (CDN) یا Firewall شما باشد. اگر از یک سرویس CDN می کنید، یکی از مراحل عیب‌یابی غیرفعال کردن CDN به صورت موقت است. برخی از CDN ها از جمله Cloudflare که حفاظت در مقابل حملات DDoS یا خدمات پراکسی را ارائه می‌دهند از یک فایروال اضافی استفاده می‌کنند. در نسخه رایگان کلادفلر برخی مواقع خطای 502 مشاهده می‌شود، البته قبل از اینکه Cloudflare را مقصر بدانید، لازم است که بدانید دو نوع مختلف از 502 با Cloudflare وجود دارد:

  1. نوع اول – خطا از سمت کلودفلر

اگر صفحه زیر را مشاهده کردید، این در واقع یک مشکل از سمت Cloudflare است، در این صورت باید برای پشتیبانی با کلادفلر تماس بگیرید. همچنین می‌توانید صفحه Cloudflare Status را بررسی کنید تا ببینید آیا در حال حاضر دچار قطعی شده‌اند یا خیر.

غیر فعال کردن CDN یا Firewall - ارور 502
  1. نوع دوم – خطا از سمت هاست

اگر صفحه زیر را مشاهده کردید، خطای 502 از سمت هاست یا همان سرور شماست و می‌بایست با پشتیبانی هاست خود در تماس باشید و این موضوع را به آنها اطلاع دهید.

غیر فعال کردن CDN یا Firewall - ارور 502

بررسی logs

اگر نحوه قعال کردن Debug وردپرس را نمی‌دانید می توانید کد زیر را نیز به فایل wp-config.php خود اضافه کنید تا log را فعال کنید تا شاید دلیل بروز خطای 502 یا ارور 502 Bad Gateway از این طریق مشخص شود:

define( 'WP_DEBUG', true );
define( 'WP_DEBUG_LOG', true );
define( 'WP_DEBUG_DISPLAY', false );

بررسی افزونه ها و قالب ها

همیشه یکی از مراحل رفع خطا و عیب‌یابی غیرفعال کردن افزونه‌ها و استفاده از قالب پیش‌فرض وردپرس است. اگر می‌توانید به پیشخوان خود دسترسی داشته باشید، یکی از مراحل عیب‌یابی رفع خطای 502 نیز استفاده از همین روش است، اگر به پیشخوان دسترسی دارید می‌توانید به بخش افزونه‌ها رفته و تمامی افزونه‌های خود را موقتا غیرفعال کنید.

قبل از غیرفعال کردن افزونه‌ها حتما یک نسخه پشتیبان از سایت خود تهیه کنید، برخی از افزونه‌ها ممکن است دارای تنظیماتی باشند که با غیرفعال کردن افزونه این تنظیمات از بین بروند.

آموزش رفع خطای 502 Bad Gateway - غیر فعال کردن افزونه‌ها


اگر نمی‌توانید به پشیخوان وردپرس دسترسی پیدا کنید، وارد هاست شده و نام پوشه افزونه‌ها را تغییر دهید، برای تغییر قالب و آموزش کامل مراحل عیب‌یابی می‌توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید:

بررسی PHP Timeout

اگر یک فرآیند PHP بیشتر از تنظیمات مشخص شده و یا محدود شده PHP روی سرور شما اجرا شود، معمولا با خطای max_execution_time یا خطای زمان‌بندی PHP مواجه می‌شوید و همین موضوع ممکن است باعث بروز خطای 502 در وردپرس شود.

جمع بندی

سرور سایت یکی از دلایل اصلی بروز خطای Bad Gateway 502 یا خطای 502 است، در این مقاله سعی کردیم به مواردی برای اطمینان از این موضوع و رفع احتمالی این خطا اشاره کنیم تا اگر مشکل از سمت سرور نبود بتوانید خطای 502 را رفع کنید، اگر تمامی مراحل ذکر شده در مقاله را به درستی انجام داده‌اید و همچنان به ارور 502 مواجه می‌شوید بهتر است با پشتیبانی هاست خود در تماس باشید و این موضوع را به آنها اطلاع دهید، امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

اگر مشکل حل نشد، از کجا می توان پشتیبانی وردپرس را دریافت کرد؟

اگر مراحل را دنبال کردید و مشکل حل نشد، همیشه می توانید برای شناسایی و رفع مشکل به میزبان وب خود مراجعه کنید. یک میزبان وب مناسب، پشتیبانی لازم برای راه اندازی مجدد سایت را به شما ارائه خواهد داد.

در همگام وب نیز خدمات پشتیبانی وردپرس به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته ارائه شده است، خدمات پشتیبانی به جهت کیفیت و نظارت بهتر دارای ظرفیت محدود بوده که این امر موجب پاسخدهی و رفع مشکل در سریع‌ترین زمان خواهد بود.