چگونه PWA در وردپرس را فعال کنیم

Progressive Web App چیست و چگونه PWA در وردپرس را فعال کنیم؟

امروزه ممکن است داشتن یک وب سایت ساده برای جلب توجه مشتری به تنهایی کافی نباشد، به همین دلیل می‌توانید از وب اپلیکیشن پیش رونده (PWA) کمک بگیرید تا با کاربران سایت خود تعامل بیشتری داشته باشید. این وب اپلیکیشن‌ها منحصرا نیازی به سیستم عامل‌های خاص و کد نویسی ندارند و می‌توانند یک نسخه از وب سایت را به صورت اپلیکیشن بر روی صفحه سیستم عامل، تلفن همراه و تبلت ارائه دهند. با نصب وب اپلیکیشن پیش رونده بر روی صفحه دستگاه خود می‌توان به نسخه‌ بهینه‌ای از وب سایت مورد نظر دسترسی داشت.

شما می‌توانید به راحتی سایت خود را با استفاده از تم و یا افزونه‌های وردپرس به یک وب اپلیکیشن پیش رونده تبدیل کنید تا با کمک آن‌ها زمان‌ بارگذاری محتوا بر روی سایت را سرعت بخشیده و با استفاده از push notifications، تعامل با کاربران سایت را افزایش دهید. در این پست در مورد نحوه ساخت و مزایای استفاده از PWA در وردپرس و مواردی که قبل از ساخت آن باید در نظر بگیرید صحبت خواهیم کرد. در نهایت برخی از تم‌ها و افزونه‌هایی که ممکن است در این زمینه برای شما مفید باشد را معرفی می‌کنیم.

PWA در وردپرس چیست؟

به طور خلاصه، وب اپلیکیشن پیش رونده، یک نرم افزار بسیار کاربردی بوده که از جدیدترین تکنیک‌های برنامه‌نویسی وب استفاده کرده و با هر مرورگری سازگار است. با نصب PWA در وردپرس می‌توان با استفاده از جاوا اسکریپت، push notifications را به کاربران سایت ارائه داد. با استفاده این روش دیگر نیازی به مراحل نصب پیچیده‌ای برای نمایش این اعلان‌ها نبوده و می‌توان آن‌ها را راحت‌تر نیز به‌روزرسانی کرد. همچنین استفاده از progressive web app برای سایت کمک شایانی به پیدا کردن، دانلود و نصب یک برنامه از فروشگاه برنامه نیز می‌کند.

معمولا وب اپلیکیشن پیش رونده از رایج ترین زبان‌های برنامه نویسی مانند HTML و جاوا اسکریپت استفاده می‌کند و هم روی دسکتاپ و هم روی دستگاه‌های موبایل قابل اجرا هستند. در صورت سازگاری می‌توان این وب اپلیکیشن پیش رونده را در سیستم‌های توزیع برنامه مانند Apple App Store و Google Play نیز منتشر کرد. به این ترتیب، کاربران می‌توانند آن‌ها را مستقیماً روی دستگاه های تلفن همراه یا سیستم عامل خود نصب کنند.

مزایای استفاده از progressive web app برای سایت چیست؟

نصب PWA در وردپرس از مزایای متعددی برخوردار است. می‌توان گفت این برنامه‌ها مشابه برنامه‌های تلفن همراه هستند. برای راحتی کارابران بهتر است، با استفاده از این برنامه‌های کاربردی (مخصوصا با استفاده از تلفن همراه) به سایت دسترسی داشت. هنگامی که کاربران برنامه شما را دانلود کردند، می‌توانید push notifications را برای آن‌ها ارسال کنید. این فرآیند نرخ باز شدن را به صورت چشمگیری (تا 90 درصد) افزایش می‌دهد. در نتیجه به شما کمک می‌کند که راحت‌تر با کاربران خود ارتباط برقرار کرده و یا فروش سایت خود را افزایش دهید.

لازم به ذکر است که APIهای وردپرس بسیار قدرتمند بوده و مجهز به ابزارهایی هستند که برای ایجاد یک برنامه وب پیشرفته نیاز است. این برنامه های وب پیشرفته می‌توانند هر کاری که یک وب سایت سنتی و یا بیشتر انجام می‌دهند را به راحتی انجام دهند.

از دیگر مزایای PWA در وردپرس می‌توان به سرعت بارگذاری سایت اشاره کرد. اگر وب سایت شما کند بارگذاری می‌شود، احتمالاً ترافیک زیادی را از دست خواهید داد. PWA در وردپرس بدون در نظر گرفتن قدرت اتصال شبکه عمل می‌کند، به همین دلیل می‌توانند زمان بارگذاری را به صورت چشمگیری بهبود دهد. در نتیجه اگر از progressive web app برای سایت خود استفاده نمایید، دیگر نیازی نیست نگران سرعت باشید. محتوای شما حتی اگر کاربر آفلاین باشد در دسترس خواهد بود و همچنین سریع و قابل اطمینان بارگیری می‌شود.

نحوه ساخت PWA در وردپرس

این فرآیند می تواند متناسب با نوع progressive web app‌ای که برای سایت خود در نظر گرفتید پیچیده باشد. به عنوان مثال، شما باید مشخصات درخواست‌های جی کوئری را شناسایی کنید، قطعه‌های آزمایشی را بشناسید و بازده پایگاه داده تقسیم‌بندی شده را توسعه دهید. علاوه بر این، شما باید متغیرها را برای تغییرات پلتفرم مختلف (همچنین عناصر سبک) با یکدیگر ادغام کنید تا خوب به نظر رسیده و عملکرد خوبی داشته باشد.

همچنین باید هر دو فریم ورک back-end و front-end را انتخاب کنید. البته، وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای پشتیبان (CMS) به شمار می‌رود، با این وجود همچنان باید یک پشته سرور مناسب مانند XAMPP را انتخاب کنید. انتخاب شما هنگام کار با وردپرس در front-end دقیق‌تر خواهد بود. بسیاری Bootstrap یا AngularJS را انتخاب می کنند، اگرچه ReactJS و Backbone.js فیس بوک نیز محبوب هستند:

نحوه ساخت PWA در وردپرس

بهترین قالب ها برای نصب PWA در وردپرس

برخی از تم‌ها بدون نیاز به کدنویسی، progressive web app را به راحتی برای سایت وردپرس راه‌اندازی می‌کنند. این تم‌ها معمولا امکانات کاملی داشته و بیشترین قدرت و انعطاف پذیری را برای PWA در وردپرس ارائه می‌دهند. برخی از قالب‌های کارآمد در این زمینه عبارتند از:

  • قالب Hestia
  • قالب Ubold
  • قالب OneUI

قالب Ubold

می‌توان گفت قالب Ubold یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای نصب PWA در وردپرس بوده که بر روی Bootstrap ساخته شده است.

تم Ubold برای استفاده از progressive web app برای سایت


این قالب منوهایی با سبک مختلف و آیکون‌های FontAwesome متعددی ارائه می‌دهد. علاوه بر این، این پوسته از برنامه‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و تجارت الکترونیک نیز برخودار است.

قالب OneUI

این قالب بر اساس Bootstrap و AngularJS به شما کمک می‌کند تا front end و back end را در یک صفحه بسازید. OneUI شامل چهار نسخه بوده و به گونه‌ای طراحی شده که تا حد امکان وزن سبکی داشته باشد.

تم OneUI برای نصب PWA در وردپرس

قالب hestia

اگر هنوز سایت خود را ایجاد نکرده‌اید یا می خواهید مطمئن باشید که PWA در وردپرس شما به خوبی اجرا می‌شود و عالی به نظر می‌رسد، بهتر است که یک قالب وردپرسی انتخاب کنید که وزن کم و سرعت بالایی داشته باشد. به عنوان مثال، یک قالب شیک و تک صفحه ای مانند Hestia یک انتخاب عالی است، زیرا آیتم‌های پیچیده‌ای ندارد. اگر بودجه کمی دارید، می‌توانید نسخه رایگان قالب hestia را نصب کنید.

تم OneUI برای استفاده از progressive web app برای سایت

علاوه بر این، توجه داشته باشید که دوست دارید PWA در وردپرس شما چه ویژگی‌هایی داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید به صورت آفلاین نیز کار کند. از طرف دیگر، ممکن است به عملکرد “افزودن به صفحه اصلی” نیاز داشته باشید. همچنین شاید فعال کردن push notifications وردپرس الویت شما باشد. در این موارد بهتر است که از یک افزونه جداگانه استفاده کنید. در ادامه بهترین افزونه‌های وردپرس در این زمینه را به شما معرفی خوهیم کرد.

اگر فکر می‌کنید مهارت فنی کافی برای تبدیل وب‌سایت خود به اپلیکیشن پیش رونده وردپرس با استفاده از افزونه‌های متعدد ندارید، می‌توانید یک توسعه‌دهنده را برای انجام این کار استخدام کنید.

بهترین افزونه ها برای نصب PWA در وردپرس

به لطف افزونه‌های وردپرس، راه اندازی progressive web app برای سایت کار بسیار راحتی است. اکنون که با اصول اولیه آشنا شدید، قصد داریم چند افزونه را معرفی کنیم که می‌تواند به شما کمک کند تا PWA را در وردپرس نصب کنید. توجه داشته باشید که این افزونه‌ها در مقیاس کوچک‌تر عمل می‌کنند، یعنی این افزونه‌ها معمولاً فقط به شما اجازه می دهند یک یا دو ویژگی را پیاده سازی کنید. با این وجود می توانند در وب سایت وردپرس تغییر چشمگیری ایجاد می‌کنند.

آموزش خصوصی طراحی سایت و وردپرس به صورت آنلاین

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از طریق واتساپ با شماره ۰۹۹۹۹۹-۱۵۸-۱۱ در تماس باشید.

پروژه محور - ارتباط مستقیم با مدرس

  • افزونه Super Progressive Web Apps
  • افزونه PWA for WP and AMP
  • افزونه PWA

افزونه Super Progressive Web Apps

اگر می خواهید با تمام موارد ضروری از progressive web app برای سایت استفاده کنید، می‌توانید از افزونه Super Progressive Web Apps استفاده کنید. با استفاده از این ابزار، می‌توانید سایت خود را به یک برنامه وب کاملاً کارآمد تبدیل کنید.

افزونه Super Progressive Web Apps برای نصب PWA در وردپرس

افزونه Super Progressive Web Apps به کاربران این امکان را می‌دهد که در صورت دسترسی از طریق مرورگر، برنامه را به صفحه اصلی خود اضافه کنند. علاوه بر این، می‌توانید نماد برنامه و رنگ پس‌زمینه صفحه اسپلش را برای برنامه خود تغییر دهید. به علاوه، SuperPWA با سرعت بالایی از حافظه پنهان قدرتمند برای اطمینان از بارگیری برنامه وب استفاده می‌کند.

مزایا:

  • نصب و پیکربندی سریع و آسان
  • کنترل نماد اپلیکیشن پیش رونده و سایر ویژگی های سبک
  • دسترسی به اپلیکیشن‌های پیش رونده از طریق موتورهای جستجو

معایب:

  • فقط صفحات کش شده را می توان به صورت آفلاین مشاهده کرد
  • گزینه‌های push notifications محدودتر هنگام استفاده در iOS
  • پشتیبانی از Google Analytics وجود ندارد

اگر می خواهید برای کاربران خود push notifications ارسال کنید، می توانید OneSignal را نیز نصب کنید. به این ترتیب می توانید از ادغام آن با SuperPWA بهره ببرید.

نصب OneSignal  برای استفاده از progressive web app برای سایت

افزونه PWA for WP and AMP

اگر به دنبال ابزاری هستید که ویژگی های جامع تری ارائه دهد، افزونه PWA for WP and AMP گزینه مناسبی برای شماست. این افزونه علاوه بر موارد اولیه مانند حافظه پنهان و گزینه “افزودن به صفحه اصلی”، از قابلیت‌های بیشتری برخوردار است. به عنوان مثال، افزونه PWA for WP and AMP از اسکریپت Service Worker برخوردار است. این یعنی اپلیکیشن پیش رونده سرعت بسیار بالایی داشته و حتی به صورت آفلاین نیز کار خواهد کرد.

افزونه PWA for WP and AMP برای نصب PWA در وردپرس

مزایا:

  • پشتیبانی از چند سایت
  • ادغام با OneSignal
  • سفارشی‌سازی پیشرفته صفحه نمایش برنامه
  • توسعه و بهبود مستمر افزونه
  • نظارت بر PWA

معایب:

  • Call-to-Action، Pull to Refresh و سایر ویژگی‌های مهم فقط با نسخه پریمیوم در دسترس هستند.

افزونه PWA

افزونه PWA یکی دیگر از گزینه‌های محکم برای تبدیل سایت خود به اپلیکیشن پیش رونده وردپرس به شمار می‌رود. این افزونه از Service workev، فایل‌های مانیفست برنامه‌های وب و سایر موارد پشتیبانی می‌کند.

افزونه PWA for WP and AMP  برای استفاده از progressive web app برای سایت

توجه داشته باشید این ابزار ویژگی‌های کش را در اختیار شما قرار نمی‌دهد، به همین دلیل توسعه‌دهندگان آن توصیه می‌کنند این افزونه را به همراه ابزارهای دیگر استفاده کنید.

مزایا:

  • ارسال push notifications را از داشبورد مدیریت وردپرس
  • پشتیبانی از AMP
  • ذخیره منابع برای بارگذاری سریع
  • معایب:
  • پیکربندی به صورت دستی در صورت استفاده نکردن از افزونه‌های AMP
  • تست نشده توسط نسخه‌های اخیر وردپرس
  • قرار ندادن ویژگی‌های کش را در اختیار کاربر

پیروی از دستورالعمل های گوگل برای نصب PWA در وردپرس

وقتی صحبت از ایجاد progressive web app برای سایت می‌شود، گوگل دستورالعمل‌هایی را ارائه می‌دهد که این دستور العمل‌ها شامل لیستی از مشکلات بالقوه و نحوه رفع آن‌ها برای توسعه پایه سایت است. علاوه بر چک لیست‌های خاص توسعه دهندگان، گوگل عقیده دارد که یک وب اپلیکیشن پیش رونده باید قابل اعتماد، سریع و جذاب باشند. گوگل چندین شرط را برای ایجاد progressive web app برای سایت بیان کرده است:

  • سایت‌ها از طریق HTTPS ایمن ارائه می‌شوند.
  • صفحات به صورت واکنشگرا برای تبلت‌ها و دستگاه‌های تلفن همراه طراحی شده‌اند.
  • همه URLهای برنامه در حالت آفلاین بارگیری می‌شوند.
  • ابرداده باید برای عملکرد افزودن به صفحه اصلی ارائه شود.
  • بارگیری حتی در شبکه های 3G باید سریع باشد.
  • سایت‌ها باید با مرورگرهای متقابل سازگار باشند.
  • انتقال صفحه بدون توجه به وضعیت شبکه سریع و روان است.
  • هر صفحه باید یک URL داشته باشد.

شما می‌توانید عناصر پایه را با استفاده از Lighthouse آزمایش کنید. این برنامه یک ابزار توسعه وب گوگل است که می‌توانید از آن برای بررسی صفحات وب سایت استفاده کنید. اگر می خواهید وب اپلیکیشن های پیش رونده سایت خود را ارتقا دهید، باید به چک لیست نمونه PWA Google مراجعه کنید. این شامل مواردی مانند تأیید ایندکس شدن محتوای سایت شما توسط Google است. علاوه بر این، در صورت نیاز باید از Schema.org نیز استفاده نمایید.

وب اپلیکیشن پیش رونده روی دسکتاپ

خوشبختانه امکان استفاده از وب اپلیکیشن پیش رونده روی مرورگرهای دسکتاپ نیز وجود دارد. این قابلیت برای Mac، Chrome OS، Linux و Windows در دسترس است و با نسخه مرورگر Chrome 73 شروع می‌شود. کاربران سایت هرگز مجبور به نصب به‌روزرسانی‌ها برای استفاده از وب اپلیکیشن های پیش رونده نخواهند بود. همچنین شما نیز می‌توانید همه به‌روزرسانی‌ها را در پس‌زمینه بدون ایجاد اختلال مدیریت کنید.

نتیجه گیری

اگر به دنبال تعامل بیشتر با کاربران سایت و یا فروش بیشتر محصولات هستید، می‌توانید از progressive web app برای سایت خود استفاده کنید. اگر در این زمینه تجربه کافی ندارید، نگران نباشید چون در این مقاله تم‌ها و افزونه‌هایی را برای نصب PWA در وردپرس به شما معرفی کردیم. تبدیل وب‌سایت شما به اپلیکیشن پیش رونده از مزایای متعددی همچون بهبود سرعت بارگذاری سایت و ارتباط برقرار کردن از طریق push notifications با کاربران برخوردار است. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

خدمات طراحی سایت

طراحی سایت مطابق با استانداردهای روز برنامه‌نویسی، به همراه آموزش استفاده و ۶ ماه پشتیبانی رایگان