آموزش 0 تا 100 تنظیمات رنک مث (RankMath)

بهینه‌سازی سایت برای گوگل کار زمان‌بر و دشواری است، به همین دلیل بهتر است از افزونه‌‌هایی استفاده کرد که عملکرد سئو سایت را بهبود می‌دهند. در حال حاضر افزونه رنک مث (RankMath) یکی از بهترین و کاربردی‌ترین پلاگین‌ها برای سئو وب‌سایت‌های وردپرسی به شمار می‌رود. برای راه‌اندازی این پلاگین بهتر است مرحله به مرحله به صورت دستی پیکربندی افزونه RankMath را انجام دهید.

در این مقاله نحوه تنظیمات رنک مث و انجام تنظیمات کامل این پلاگین را به شما آموزش خواهیم داد.

راه اندازی Setup Wizard

هنگامی که برای اولین بار پلاگین Rank Math را نصب می‌کنید، فرآیند راه‌اندازی و پیکربندی RankMath به صورت خودکار آغاز می‌شود. با این وجود برای لغو فرآیند راه‌اندازی این افزونه گزینه‌ای وجود دارد تا بتوان آن را به صورت دستی و یا در اسرع وقت نیز را‌ه‌اندازی کرد.

اگر در اولین نصب Rank Math از setup wizard استفاده نکردید، به داشبورد WordPress → Rank Math SEO → Dashboard → Setup Wizard رفته و آن را دوباره اجرا کنید.

راه اندازی Setup Wizard برای پیکربندی RankMath

پس از باز کردن این برگه، فرآیند راه اندازی آغاز شده و صفحه‌ای شبیه به عکس زیر را مشاهده خواهید کرد:

آغاز فرآیند راه اندازی تنظیمات رنک مث

چندین نکته در مورد پیکربندی RankMath وجود دارد که باید به آن‌ها توجه نمایید. بنابراین در ادامه ابتدا این نکات را بیان کنیم. در بخش اول مراحل نصب را می‌بینید. در هر مرحله، Rank Math از شما چند سوال مهم پرسیده می‌شود و بر اساس پاسخ‌های شما به این سوالات، Rank Math تنظیمات SEO را پیکربندی می‌کند.

در بخش بعدی باید حالت Rank Math را انتخاب نمایید. همانطور که می بینید، این افزونه در حال حاضر از 3 حالت پشتیبانی می‌کند:

  • آسان (Easy)
  • پیشرفته (Advanced)
  • حالت سفارشی (Custom mode)
انتخاب حالت Rank Math برای پیکربندی افزونه RankMath

شما می توانید هر یک از این 3 حالت را انتخاب کنید ولی در حال حاضر حالت سفارشی فقط برای کاربران Rank Math PRO دردسترس می‌باشد. مراحل آسان و پیشرفته این افزونه تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند، ولی حالت پیشرفته آن مراحل بیشتری داشته و تنظیمات پیشرفته‌تری برای پیکربندی نیز دارد. در این مقاله از تنظیمات پیشرفته (Advanced) استفاده می‌کنیم، سپس هر مرحله را متناسب با حالت آسان یا پیشرفته آن علامت گذاری می‌کنیم.

نکته: پیشنهاد می‌کنیم که این مراحل را در حالت پیشرفته دنبال کنید، چون هر زمان که بخواهید می‌توانید این افزونه را به حالت ساده تغییر دهید.

حالت سفارشی (Custom mode)

در حالت سفارشی، می‌توانید فایل تنظیمات Rank Math را که قبلاً ذخیره شده بود (بیشتر در قالب‌های txt.,.json) از رایانه خود انتخاب کرده و برای استفاده از تنظیمات سفارشی آن را آپلود کنید.

حالت سفارشی (Custom mode) افزونه رنک مث

بررسی سازگاری در تنظیمات رنک مث

بخش بعدی بررسی سازگاری است. پلاگین Rank Math به صورت خودکار قبل از شروع فرآیند راه‌اندازی یک بررسی سازگاری انجام می‌دهد تا مشکلی در تنظیمات رنک مث پیش نیاید. اگر مشکلی در این مرحله از پیکربندی افزونه RankMath وجود نداشته باشد، پیام را به صورت زیر مشاهده می کنید:

بررسی سازگاری در پیکربندی افزونه RankMath

می توانید روی دکمه More کلیک کنید تا ببینید چه بررسی‌هایی بر روی تنظیمات رنک مث انجام شده است.

بررسی سازگاری در تنظیمات رنک مث

همچنین اگر افزونه Rank Math، افزونه‌های متناقضی را پیدا کند، می‌توانید آن‌ها را در این بخش ببینید و با خیال راحت آن‌ها را غیرفعال کنید.

افزونه‌های متناقضی با افزونه رنک مث

آخرین گزینه‌ای که خواهید دید دکمه Start Wizard است. برای شروع راه اندازی بر روی آن کلیک کنید.

وارد کردن داده‌های سایر افزونه‌های SEO

این برگه تمام داده‌های ورودی موجود در وب سایت شما را از سایر افزونه‌های SEO نشان می‌دهد که می توانید آن‌ها را وارد Rank Math کنید. توجه داشته باشید که با وارد شدن داده‌های سایر افزونه‌ها به افزونه رنک مث چیزی از قابلیت‌های سایت شما کم نمی‌شود. همچنین می توانید با گزینه Recalculate SEO Scores در Rank Math SEO به راحتی نمرات SEO را برای پست‌های خود که به عنوان N/A تنظیم شده‌اند به روز کنید.

وارد کردن داده‌های سایر افزونه‌های SEO به افزونه رنک مث

توجه: اگر در حین راه‌اندازی، وارد کردن داده‌ها را از دست داده‌اید یا از آن صرف نظر کرده‌اید، می‌توانید با رفتن به داشبورد WordPress Dashboard → Rank Math SEO → Status & Tools → Import & Export → Other Plugins، داده‌ها را از سایر افزونه‌ها وارد این افزونه کنید.

روی دکمه Start Import کلیک کنید و منتظر بمانید تا فرآیند وارد کردن کامل شود.

وارد کردن داده‌های سایر افزونه‌های SEO

وقتی متوجه شدید که وارد کردن داده‌ها 100% انجام شده است، روی دکمه Continue کلیک کنید تا به تب بعدی بروید. Rank Math از افزونه های زیر برای وارد کردن داده های شما پشتیبانی می کند:

  • افزونه Yoast SEO
  • افزونه All In One SEO
  • افزونه SEOPress
  • پلاگین تغییر مسیر
  • پلاگین Schema Pro
  • پلاگین All In One Schema

تب Your Site

تب Your Site در تنظیمات رنک مث به شما این امکان را می‌دهد که به Rank Math بگویید وب سایت شما در مورد چیست. اگر سایت شما یک وبلاگ سرگرمی، یک فروشگاه آنلاین، یک وب سایت برای یک سازمان یا چیز دیگری باشد. بر اساس پاسخ شما، Rank Math کد مناسب را به وب سایت شما اضافه کرده تا گوگل نیز این موضوع را در مورد وب‌سایت شما درک کند. این‌ها همه گزینه‌هایی هستند که در این تنظیمات خواهید دید:

تب Your Site در تنظیمات رنک مث

درباره Setup Wizard بیشتر بیاموزید

Rank Math پیوندهای مفیدی ارائه می‌دهد تا در مورد نحوه پیکربندی افزونه Rank Math با استفاده از Setup Wizard به روز باشید. البته، اگر در حال خواندن این مقاله هستید، به این معنی است که یا روی پیوند در Setup Wizard کلیک کرده‌اید یا به روش دیگری به اینجا رسیده‌اید. به هر حال، ما می‌خواستیم این اطلاعات را در اختیار شما قرار دهیم تا بدانید چگونه اطلاعات مناسب را از طریق Setup Wizard پیدا کنید.

اگر در قسمت اول روی لینک click here کلیک کنید، لینک بخش‌های مهم در Rank Math را مشاهده خواهید کرد.

Setup Wizard افزونه رنک مث

لینک موجود در برگه Setup Tutorial شما را به اسنادی می‌برد که فرآیند راه‌اندازی را توضیح می‌دهند. برگه Knowledge Base یک کادر جستجو را به شما نشان می‌دهد که به شما امکان می‌دهد پایگاه دانش Rank Math را از همان افزونه Rank Math جستجو کنید.

نوع وبسایت شما برای پیکربندی افزونه RankMath

در تصویر “Rank Math is a…” را می‌بینید، در اینجا می‍‌توانید به Rank Math بگویید که چه نوع وب سایتی را اداره می‌کنید. این گزینه‌ها را در منوی کشویی مشاهده خواهید کرد.

نوع وبسایت شما برای پیکربندی افزونه RankMath

این گزینه را می‌توان این گونه تعریف کرد:

Personal Blog (وبلاگ شخصی)مناسب برای وبلاگ‌های شخصی، جایی که دانش و تجربه شخصی خود را به اشتراک می‌گذارید
Community Blog/News Site (وبلاگ اجتماعی/سایت خبری) برای وب سایت‌های خبری و سایر سایت‌های انتشارات مجلات
Personal Portfolio (نمونه کارها شخصی) برای به نمایش گذاشتن آثار و توانایی‌های خود
Small Business Site (سایت های کسب و کار کوچک)برای بهبود حضور آنلاین مشاغل کوچک
Webshop (فروشگاه اینترنتی) برای سایت‌هایی با ماهیت تجارت الکترونیک، که در آن محصولات و خدمات را به صورت آنلاین می‌فروشند
Other Personal Site (سایر سایت های شخصی) وب سایت‌های شخصی به غیر از مواردی که در بالا ذکر کردیم
Other Business Site (سایر وب سایت های کسب و کار) سایت تجاری به غیر از مواردی که در بالا ذکر کردیم

همه این گزینه ها را می‌توان به 2 نوع طبقه بندی کرد:

  • شخصی (وبلاگ شخصی، نمونه کارها شخصی و سایر سایت‌های شخصی)
  • تجاری (کسب و کار، وبلاگ اجتماعی/سایت خبری، سایت کسب و کار کوچک، فروشگاه اینترنتی و سایر سایت‌های تجاری)

با انتخاب گزینه مناسب در اینجا به Rank Math اجازه می‌دهید تا متادیتای صحیحی را اضافه کند. این متادیتا به Google کمک می‌کند تا بفهمد آیا این وب‌سایت نماینده یک شخص است یا نماینده یک شرکت. همچنین می‌تواند از آن‌ها در Graph دانش نیز استفاده کند. اگر دسته بندی دقیق کسب و کار شما در اینجا نشان داده نشده است، نگران نباشید، زیرا می‌توانید آن را از لیست گسترده این افزونه انتخاب کنید.

از آنجایی که گزینه Personal Blog قبلا انتخاب شده بود، سایر گزینه‌هایی که در صفحه مشاهده کردید مربوط به گزینه Personal Blog می‌باشد. اگر یک گزینه کسب و کار، به عنوان مثال، گزینه Small Business Site انتخاب کنید، می‌بینید که گزینه‌های دیگری مانند نوع کسب و کار نیز روی صفحه ظاهر می شوند.

نوع وبسایت شما برای تنظیمات رنک مث

نوع کسب و کار

اینجاست که برای افزونه Rank Math مشخص می‌کنید که وب سایت شما در زمینه چه نوع تجارتی فعالیت می‌کند. گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد، بنابراین چند دقیقه وقت بگذارید تا گزینه‌ای را پیدا کنید که بیشتر با کسب و کار شما مطابقت دارد. همچنین می توانید نام مناسب کسب و کار خود را جستجو کنید.

نوع کسب و کار شما برای تنظیمات رنک مث

حتی با وجود همه این گزینه‌ها در تنظیمات رنک مث، این امکان وجود دارد که نوع کسب و کار مناسبی را که کسب و کار شما را توصیف می‌کند را پیدا نکنید. در این صورت گزینه Organization را انتخاب کنید.

نام وب سایت

گوگل از نام سایت‌ها استفاده می‌کند تا کاربران بتوانند وب سایت مد نظر خود را در نتایج جستجو سرچ کنند. همچنین گوگل از نوع داده‌های یک وب سایت (مخصوصا اسم آن سایت) برای درک وب سایت استفاده می‌کند. برای پیکربندی افزونه RankMat می‌توانید اسم سایت خود را در اینجا وارد کنید.

نام وب سایت برای پیکربندی افزونه RankMath

نام جایگزین وب سایت

اینجا باید یک نام جایگزین، یعنی نام اختصاری یا نام بالقوه کوتاه‌تری برای وب‌سایت خود وارد کنید. افزونه Rank Math آن را به‌ عنوان alternateName در نظر می‌گیرد. (این قسمت اختیاری است).

نام جایگزین وب سایت در تنظیمات رنک مث

نام شخص/سازمان

اینجا باید نام خود یا نام شرکت خود را که می‌خواهید در پنل دانش Google نشان دهید وارد کنید.

نام شخص/سازمان برای پیکربندی افزونه RankMath

لوگو برای گوگل

در این قسمت از پیکربندی افزونه RankMath باید لوگوی کسب و کار یا لوگوی وب سایت شخصی خود را آپلود کنید. سپس افزونه رنک مث کد مناسب این لوگو را به وب سایت شما اضافه کرده تا گوگل و سایر موتورهای جستجو لوگوی شما را بشناسند. مزیت انجام این کار این است که لوگوی شما در کنار سایر اطلاعات در مورد وب سایت یا تجارت شما ظاهر می‌شود. برای افزودن لوگوی خود، روی دکمه Add or Upload file کلیک کنید.

لوگو برای گوگل در تنظیمات رنک مث

 media Library را باز کنید. در آنجا، لوگوی خود را بکشید و رها کنید یا اگر قبلاً آپلود شده است، آن را انتخاب کنید.

لوگوی سایت برای گوگل برای پیکربندی افزونه RankMath

پس از انتخاب لوگو، روی دکمه Use this File کلیک کنید.

گذاشتن لوگوی سایت برای گوگل

سپس، لوگوی شما در media library ظاهر می‌شود. حداقل وضوح پشتیبانی شده 112X112 پیکسل است. می‌توانید به صورت دلخواه سایز لوگوی خود را تغییر دهید.

سایز لوگوی سایت برای گوگل

تصویر اشتراک اجتماعی پیش فرض

این گزینه در تنظیمات رنک مث به شما این امکان را می‌دهد یک تصویر پیش فرض را انتخاب کنید. زمانی که هیچ تصوری برای آن انتخاب نکردید، افزونه رنک مث می‌تواند از پستی در شبکه اجتماعی خود مثلا فیس بوک به اشتراک گذاشتید استفاده کند.

تصویر اشتراک اجتماعی پیش فرض در تنظیمات رنک مث

روی دکمه Add or Upload کلیک کنید و تصویر خود را از media manager وردپرس انتخاب یا آپلود کنید. وضوح پیشنهادی این عکس 1200×630 پیکسل است.

هنگامی که تمام مراحل پیکربندی افزونه RankMath را در این بخش انجام دادید، روی دکمه Save and Continue (ذخیره و ادامه) کلیک کنید تا به مرحله بعدی پیکربندی افزونه RankMath بروید.

تصویر اشتراک اجتماعی پیش فرض برای پیکربندی افزونه RankMath

تب Analytics (تجزیه و تحلیل تنظیمات رنک مث)

یک ماژول تجزیه و تحلیل قدرتمند در افزونه Rank Math قرار داده شده است که به شما امکان را می‌دهد تا در WordPress admin سایت خود به تمام اعداد مهم در مورد سایت دسترسی داشته باشید. در ادامه راهنمای کامل این بخش از تنظیمات رنک مث را به شما ارائه می‌دهیم. هنگام باز کردن صفحه اولین چیزی که خواهید داید تصویر زیر است:

تجزیه و تحلیل تنظیمات رنک مث

همانطور که می‌بینید، یک دکمه بزرگ درست وسط صفحه وجود دارد که از شما می‌خواهد به خدمات گوگل متصل شوید. با وصل شدن به خدمات گوگل، Rank Math می‌تواند داده‌های زیادی را از Google Analytics، Google Search Console و حتی AdSense وارد کند. توجه داشته باشید که اطلاعات وارد شده در این صفحه به هیچ عنوان در افزونه رنک مث دیده و با ذخیره نمی‌شود. این افزونه فقط به عنوان یک واسطه عمل کرده تا داده‌ها را از Google دریافت کند و به شما نشان دهد.

در ادامه چگونگی متصل کردن Rank Math به حساب Google را به شما آموزش خواهیم داد و سپس درباره جزئیات مهم دیگر صحبت خواهیم کرد. ابتدا بر روی دکمه Connect Google Servicesکلیک کنید.

متصل کردن Rank Math به حساب Google

در صفحه بعد، حسابی را که برای سرویس‌های Google خود استفاده می‌کنید انتخاب کنید یا آن را اضافه کنید.

انتخاب حساب برای متصل شدن به گوگل

مراحل بعدی اعطای مجوز است. از آنجایی که Rank Math وظایف زیادی را در سایت برعهده دارد، برای بسیاری از موارد به مجوز نیاز دارد. در ادامه توضیحاتی در مورد مجوزهای تنظیمات رنک مث به صورت تکی به شما خواهیم داد.

اولین مجوز برای ایجاد حساب جدید Google Analytics است. (این برای زمانی مناسب است که گوگل آنالیتیکس را در وب‌سایت خود راه‌اندازی نکرده‌اید)

مجوز برای ایجاد حساب جدید Google Analytics در تنظیمات رنک مث

نهادهای مدیریتی Google Analytics را ویرایش کنید. در صورتی نیاز به ویرایش این گزینه است که Rank Math حساب Google Analytics شما را تنظیم کند.

ویرایش نهادهای مدیریتی Google Analytics در تنظیمات رنک مث

داده‌های Google Analytics خود را ببینید و دانلود کنید. این یکی بدیهی است که برای گردآوری داده‌ها و نمایش آن‌ها در وب سایت شما مورد نیاز است.

مشاهده و دانلود داده‌های Google Analytics در تنظیمات رنک مث

داده‌های AdSense خود را مشاهده کنید. همانطور که قبلاً اشاره کردیم اگر از همان ایمیلی که وارد کردید استفاده کنید، Rank Math می‌تواند داده‌های AdSense شما را دریافت کند. بنابراین، به تایید این مجوز نیز نیاز دارید.

مشاهده و دانلود داده‌های AdSense در تنظیمات رنک مث

داده‌های کنسول جستجو را برای سایت‌های تأیید شده خود مشاهده و مدیریت کنید. باز هم، این برای گردآوری و نمایش داده‌های کنسول جستجوی شما مورد نیاز است.

مشاهده، تایید و مدیریت داده‌های کنسول جستجود در تنظیمات رنک مث

لیست سایت‌ها و دامنه‌هایی را که کنترل می‌کنید مدیریت کنید. این مجوز برای تأیید خودکار وب سایت شما با کنسول جستجوی Google مورد نیاز است.

مدیریت دلیست سایت‌ها و دامنه‌هایی که کنترل می‌کنید در تنظیمات رنک مث

همانطور که اشاره کردیم، افزونه رنک مث هیچ یک از این اطلاعات را ذخیره و جمع‌آوری نکرده و به هیچ عنوان آن را نمی‌فروشد. این افزونه از تایید این مجوزها فقط برای نمایش اطلاعات شما در وب سایت خودتان استفاده می‌کند. برای به دست آوردن حداکثر مقدار از Rank Math، توصیه می‌کنیم همه مجوزها را در تنظیمات رنک مث فعال کنید، اما در صورت تمایل م‌ توانید برخی از آن‌ها را نادیده بگیرید. بدیهی است که رد کردن برخی از مجوزها ممکن است برخی از عملکردهاس این افزونه را مختل کند.

هنگامی که تمام کادرهای محاوره‌ای را مرور کردید، خلاصه‌ای از تمام مجوزهای درخواستی را مشاهده خواهید کرد. تمام این اطلاعات و مجوزها را تأیید کنید و برای ادامه پیکربندی افزونه RankMath دکمه Allow را بزنید.

مجوزهای تنظیمات رنک مث

شما در این قسمت به Setup Wizard بازگردانده می‌شوید، اما اکنون این گزینه‌ها را خواهید دید.

تنظیم کنسول جستجو، تجزیه و تحلیل، AdSense و گزارش‌های ایمیل SEO برای پیکربندی افزونه RankMath

اکنون، می‌توانید کنسول جستجو، تجزیه و تحلیل، AdSense و گزارش‌های ایمیل SEO خود را پیکربندی کنید. در ادامه توضیحی درمورد این موارد ارائه می‌دهیم.

آموزش خصوصی طراحی سایت و وردپرس به صورت آنلاین

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از طریق واتساپ با شماره ۰۹۹۹۹۹-۱۵۸-۱۱ در تماس باشید.

پروژه محور - ارتباط مستقیم با مدرس

Search Console (کنسول جستجو)

در قسمت Search Console تنظیمات رنک مث، باید وب سایت خود را از منوی کشویی Site و کشور مورد نظر خود را در قسمت کشویی Country انتخاب کنید. فقط کاربران Rank Math PRO گزینه انتخاب کشور مورد نظر را خواهند دید.

Search Console (کنسول جستجو) در تنظیمات رنک مث

Analytics (تجزیه و تحلیل)

در این قسمت از تنظیمات رنک مث باید Account، Property و View خود را انتخاب کنید. اگر از Google Analytics استفاده کرده‌اید، پس حتما با این مرحله آشنا هستید. کاربران Rank Math PRO نیز می‌توانند کشور را از لیست کشویی انتخاب کنند.

اگر در یک سایت جدید هستید و هنوز Google Analytics را نصب نکرده‌اید، می توانید از گزینه toggle استفاده کنید تا به Rank Math اجازه دهید این کار را برای شما انجام دهد. همچنین افزونه رنک نث می‌تواند ویژگی Google Analytics 4 را از طرف شما ایجاد کند و می‌توانید در مقاله پایگاه دانش اختصاصی آن با آن بیشتر آشنا شوید.

Analytics (تجزیه و تحلیل) در تنظیمات رنک مث

اگر toggle را فعال کنید، چند گزینه اضافی را مشاهده خواهید کرد. گزینه ناشناس کردن آدرس‌های IP و استفاده از فایل JS تجزیه و تحلیل خود میزبانی شده فقط در Rank Math PRO موجود هستند. می‌توانید این کلید را فعال کنید تا کاربران وارد شده را حذف کنید، که از نمایش ترافیک داخلی در تجزیه و تحلیل شما جلوگیری می‌کند.

توجه: اگر گزینه‌های کنسول جستجو خاکستری و غیرقابل کلیک هستند یا تنظیمات Google Analytics 4 شما پس از کلیک بر روی دکمه ذخیره تغییرات ذخیره نمی‌شوند، به Google Chrome یا مرورگر دیگری مبتنی بر Chromium بروید.

AdSense (PRO)

این بخش از تنظیمات رنک مث فقط برای کاربران Rank Math PRO در دسترس است. اگر از نسخه PRO استفاده می‌کنید، می توانید حساب AdSense را از منوی کشویی انتخاب کنید. سپس Rank Math آن داده‌ها را در داشبورد Analytics شما نمایش می‌دهد.

AdSense (PRO) در تنظیمات رنک مث

گزارش های ایمیل

آخرین بخش در این تب برای پیکربندی افزونه RankMath، بخش گزارش‌های ایمیل است. هنگامی که ویژگی Analytics و Search Console خود را پیکربندی کردید، Rank Math می‌تواند تغییرات مربوط به ترافیک وب‌سایت، نمایش‌ها، کل کلمات کلیدی و موقعیت متوسط ​​را ردیابی کند.

این تغییرات به طور منظم به عنوان یک گزارش SEO ارائه شده و هر ماه مستقیماً به صندوق ورودی شما تحویل داده می‌شوند. تعداد این گزارش‌ها برای کاربران PRO، Business، و Agency می‌تواند بیشتر باشد. کاربران تجاری و آژانس گزینه‌های Whitelabel بیشتری برای سفارشی کردن این گزارش‌های ایمیل و ارسال مستقیم آن‌ها به مشتریان خود دریافت می‌کنند. همه این ویژگی‌های شگفت‌انگیز تنها زمانی در دسترس هستند که گزارش‌های ایمیل را فعال کنید.

در ابتدا، تنها یک گزینه برای فعال یا غیرفعال کردن گزارش های ایمیل مشاهده خواهید کرد. اما هنگامی که کاربران تجاری و آژانس گزینه گزار‌ش‌های ایمیل را فعال می‌کنند، گزینه دیگری را در اینجا می‌بینند که به آنها امکان می‌دهد آدرس ایمیل‌هایی را که می خواهند گزارش های SEO را در آنجا تحویل دهند اضافه کنند.

گزارش های ایمیل

توجه: گزینه‌های Whitelabel بیشتری برای کاربران تجاری و آژانس‌ها در دسترس است، می‌توانید با رفتن به WordPress Dashboard → Rank Math SEO → General Settings → Analytics → Email Reports، آن‌ها را پیکربندی کنند.

تفسیر مزایای ماژول Analytics

این ماژول در تنظیمات رنک مث نه تنها می‌تواند داده‌های GA و GSC را جمع‌آوری کند و آن‌ها را نمایش دهد، همچنین می تواند وب سایت شما را با کنسول جستجوی گوگل به طور خودکار تأیید کند. اگر دقیقاً مراحلی را که در بالا نشان دادیم دنبال کنید، وب‌سایت شما با کنسول جستجوی Google تأیید می‌شود. در حال حاضر کل این فرآیند توسط Rank Math خودکار شده است.

به غیر از GSC، شما همچنین می‌توانید کد Google Analytics را به روشی خودکار به وب سایت خود اضافه کنید، بدون اینکه به کپی پیست کد نیازی داشته باشید. اگر قبلاً از GA استفاده نکرده‌اید، حتی می‌توانید یک نمای از داخل Rank Math تنظیم کنید. هنگامی که حساب شما تأیید شد، Rank Math نقشه‌های سایت شما را نیز به طور خودکار به کنسول جستجوی Google ارسال می کند.

هنگامی که تمام این مراحل از پیکربندی افزونه RankMath را انجام دادید، روی دکمه Save and Continue (ذخیره و ادامه) کلیک کنید تا به مرحله بعدی بروید.

تب Sitemap (نقشه سایت)

در این تب از تنظیمات رنک مث، فهرست‌هایی برای موتورهای جستجو وجود دارد تا سریع صفحات و پست‌های وب‌سایت شما را پیدا کنند. می‌توان گفت نقشه‌های سایت مانند فهرست‌های یک کتاب هستند. Rank Math دارای یک مولد نقشه سایت داخلی و سازگار با گوگل است که نقشه سایت شما را به صورت خودکار ایجاد می‌کند. یعنی شما برای ایجاد نقشه سایت خود نیازی نیست از هیچ افزونه دیگری استفاده کنید. در تصویر زیر تمامی گزینه‌های قسمت نقشه سایت Rank Math را خواهید دید:

تب Sitemap (نقشه سایت) در تنظیمات رنک مث

در ادامه هریک از این گزینه‌ها را توضیح خواهیم داد.

تب sitemaps

این گزینه به شما امکان را می‌دهد که ویژگی نقشه سایت را به طور کلی nv jkzdlhj vk; le فعال یا غیرفعال کنید. اگر قبلاً از یک افزونه نقشه سایت استفاده می‌کنید، نیازی به استفاده از این گزینه نیست. ولی توجه داشته باشید که اگر از افزونه‌های متعددی استفاده نمایید، سرعت بارگذاری سایت کاهش پیدا کرده و همچنین وب سایت شما در صورت عدم به روز رسانی مکرر آسیب می‌بیند.

این گزینه به صورت پیش فرض در تنظیمات رنک مث روشن است و اگر آن را غیرفعال کنید، بقیه تنظیمات نیز غیرفعال می‌شوند.

تب sitemaps در تنظیمات رنک مث

گزینه Include Images

این گزینه در تنظیمات رنک مث به شما این امکان را می‌دهد که انتخاب کنید آیا می خواهید تصاویر را در نقشه سایت خود قرار دهید یا خیر. گزینه Include Images به طور پیش‌فرض روشن است و توصیه می‌کنیم آن را به همین شکل حفظ کنید. تنها زمانی که به شما توصیه می‌کنیم این را خاموش کنید زمانی است که تعداد زیادی تصویر در وب سایت خود دارید، زیرا در بیشتر موارد بر نمایه سازی وب سایت شما تأثیر می‌گذارد.

گزینه Include Images برای پیکربندی افزونه RankMath

گزینه Public Post Types

این گزینه به شما امکان را می‌دهد که انتخاب کنید کدام نوع پست باید در نقشه سایت گذاشته شود. پست‌ها و صفحات به‌طور پیش‌فرض نمایش داده شده و انتخاب می‌شوند،. اگر از انواع پست سفارشی (محصولات WooCommerce، Elementor و غیره) استفاده می‌کنید، در اینجا نیز نمایش داده می‌شوند.

گزینه Public Post Types برای پیکربندی افزونه RankMath

گزینه Public Taxonomies

این گزینه به شما این امکان را می‌دهد که انتخاب کنید که کدام دسته بندی در نقشه سایت گذاشته شود. شما تمام طبقه بندیی‌هایی را که وب سایت شما استفاده می‌کند را در این قسمت از تنظیمات رنک مث مشاهده خواهید کرد و برای پیکربندی افزونه RankMath باید مواردی را که می‌خواهید در نقشه سایت قرار دهید را انتخاب کنید.

گزینه Public Taxonomies برای پیکربندی افزونه RankMath

گزینه News Sitemap (PRO)

این گزینه در تنظیمات رنک مث به شما این امکان را می‌دهد که نقشه سایت News را فعال یا غیرفعال کنید. لازم به ذکر است که فقط کاربران Rank Math PRO می‌توانند از این گزینه استفاده کنند. تنظیمات رنک مث به شما امکان می‌دهد یک نقشه سایت خبری کاملاً منطبق ایجاد کرده که برای نشان دادن مقالات خبری شما در Google News، Google Discover، در نتایج جستجو لازم است. براساس دستورالعمل‌های Google، نقشه سایت اخبار شامل تمام مقالات خبری است که در 2 روز گذشته منتشر کرده‌اید.

در ابتدا فقط گزینه فعال یا غیرفعال کردن نقشه سایت خبری را می‌بینید، اما با فعال کردن نقشه سایت خبری، گزینه‌های دیگر مربوط به نقشه سایت خبری مانند تصویر زیر ظاهر می شود.

گزینه News Sitemap (PRO) برای پیکربندی افزونه RankMath

گزینه Google News Publication Name (PRO)

در این قسمت از تنظیمات رنک مث، باید نام انتشارات خبری خود را دقیقاً همانطور که در مقالات خبری شما نشان داده می‌شود وارد کنید. به عنوان مثال، اگر نام انتشارات خود را “رتبه ریاضی” بگذاریم، آن را در اینجا وارد می‌کنیم. لطفاً توجه داشته باشید که باید دقیقاً نامی را وارد این بخش کنید که با نام انتشارات شما طابقت داشته باشید.

گزینه Google News Publication Name (PRO) برای پیکربندی افزونه RankMath

گزینه (News Post Type (PRO

این گزینه به شما این امکان را می‌دهد انواع پستی را که می خواهید در نقشه سایت اخبار قرار دهید انتخاب کنید. در این بخش از تنظیمات رنک مث تمام پست‌هایی که وب سایت شما استفاده می‌کند را پیدا خواهید کرد و می‌توانید برای پیکربندی افزونه RankMath مواردی را که باید در نقشه سایت اخبار قرار دهید را انتخاب کنید.

گزینه (News Post Type (PRO برای پیکربندی افزونه RankMath

گزینه (Video Sitemap (PRO

این گزینه به شما این امکان را می‌دهد که نقشه سایت ویدیویی را در تنظیمات رنک مث فعال یا غیرفعال کنید. این گزینه نیز یکی از ویژگی‌های Rank Math PRO است. نقشه سایت ویدیویی به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا مکان قرارگیری ویدیوهای شما را راحت تر پیدا کنند و می‌توانند به رتبه بندی بهتر ویدیوهای شما در جستجوی ویدیو کمک کنند.

در ابتدا، فقط گزینه فعال یا غیرفعال کردن نقشه سایت ویدیویی را خواهید یافت، اما زمانی که نقشه سایت ویدیویی را فعال می‌کنید، می‌توانید نوع پست ویدیویی را نیز مانند شکل زیر انتخاب کنید.

گزینه (Video Sitemap (PROبرای پیکربندی افزونه RankMath

گزینه (Video Post Type (PRO

این گزینه به شما امکان می دهد انواع پست هایی را که باید در نقشه سایت ویدیو گنجانده شوند انتخاب کنید. می‌توانید همه انواع پست‌هایی را که وب‌سایتتان استفاده می‌کند پیدا کنید و فقط انواع پست‌هایی را که می‌خواهید Rank Math به‌طور خودکار به دنبال ویدیوها بگردند، انتخاب کنید و آنها را در نقشه سایت ویدیو قرار دهید.

هنگامی که تمام تنظیمات را در این قسمت پیکربندی کردید، روی دکمه Save and Continue (ذخیره و اداه) کلیک کنید تا به مرحله بعدی پیکربندی افزونه RankMath بروید.

تب Optimization (بهينه سازی)

در مرحله بهینه سازی تنظیمات رنک مث، ما قصد داریم برخی از تنظیمات ساده وب سایت شما را تغییر دهیم که تأثیر زیادی بر روی سئو سایت شما می‌گذارد. در ادامه توضیحی در مورد تمام گزینه‌هایی را که در این قسمت خواهید دید می‌دهیم.

مرحله بهینه سازی تنظیمات رنک مث

گزینه Noindex Empty Category and Tag Archives

مواقعی که دسته‌ها و برچسب‌های زیادی را به وب سایت خود اضافه می‌کنید، تا در آینده از آن‌ها استفاده کنید ولی به دلایلی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند؛ این دسته‌ها و برچسب‌ها در یک صفحه آرشیو در وردپرس قرار می‌گیرند. در این صفحه تمام پست‌ها طبقه بندی شده است.

به طور پیش فرض، این صفحات آرشیو ایندکس شده که برای سایت مفید و خوب است. اما، برای دسته‌ها و برچسب‌هایی که هیچ پستی ندارند، ایندکس کردن آنها باعث هدر رفتن رتبه صفحه می‌شود.

وقتی این گزینه فعال باشد، افزونه رنک مث به صورت خودکار کاری می‌کند که دسته‌ها و برچسب‌هایی را که هیچ پستی در آن‌ها وجود ندارد ایندکس نشوند و در نتیجه در سئوی شما صرفه‌جویی می‌شود. توصیه می کنیم این تنظیم را هنگام پیکربندی افزونه RankMath فعال کنید.

به طور معمول، شما می‌توانید با افزودن ویژگی rel=”nofollow” با استفاده از مدیر لینک وردپرس، هر پیوندی را nofollow کنید. اما، اگر پیوندهای زیادی به پست‌های خود اضافه می‌کنید، توجه داشته باشید که عدم دنبال کردن آن‌ها به صورت جداگانه می‌تواند زمان‌بر باشد. با فعال کردن این گزینه هنگام پیکربندی افزونه RankMath، تمام پیوندهای خارجی به طور پیش‌فرض nofollow شده تا در زمان شما صرفه‌جویی می‌کند.

حتی زمانی که این گزینه را در تنظیمات رنک مث فعال کنید، همچنان کنترل کاملی بر روی پیوندهای خود خواهید داشت. افزونه Rank Math یک ویژگی مهم برای مدیریت لینک دارد که ما آن را Link Blacklist و Whitelist می‌نامیم. با استفاده از این گزینه‌ها، می‌توانید دامنه‌ها یا نشانی‌های اینترنتی را در لیست سیاه یا سفید قرار دهید که رفتار پیش‌فرضی را که در اینجا تنظیم کرده‌اید لغو می‌کند. در حال حاضر توصیه می کنیم این گزینه را در پیکربندی افزونه RankMath فعال کنید.

گزینه  Open External Links in New Tab/Window

وقتی لینک‌های خارجی را به وب سایت خود اضافه می‌کنید، واضح است که نمی خواهید یک کاربر وب سایت شما را ترک کند و به پیوند مراجعه کند. برای جلوگیری از این امر، می توانید پیوند را با کد target=”_blank” تنظیم کنید تا با کلیک بر روی آن، لینک در صفحه جدید باز شود.

توجه داشته باشید که این عمل را باید هر بار که یک پیوند خارجی وارد می‌کنید، انجام دهید. ولی با فعال کردن این گزینه، افزونه Rank Math این ویژگی را به تمام پیوندهای خارجی شما اضافه کرده و در زمان شما صرفه جویی می‌کند.
پس از انجام تمام تغییرات در تنظیمات بهینه سازی، روی دکمه Save and Continue (ذخیره و ادامه) کلیک کنید تا به صفحه بعدی برای پیکربندی افزونه RankMath بروید.

تب Ready

همانطور که احتمالاً حدس زدید تب Ready هیچ تنظیماتی ندارد، اما این تب یک صفحه تأیید برای تکمیل مراحل پیکربندی افزونه RankMath است که تا کنون انجام دادید را به نمایش می‌گذارد. (اگر از حالت تنظیم آسان استفاده می‌کنید، گزینه advanced setup option را نمی‌بینید و به جای آن باید دکمه setup completion را ببینید.)

تب Ready در تنظیمات رنک مث

اگرچه این فقط یک صفحه تایید است و هیچ تنظیماتی در آن وجود ندارد، ممکن است متوجه گزینه‌ای به نام Enable auto-update of the plugin (فعال کردن به روز رسانی خودکار افزونه) شده باشید. پیشنهاد می‌کنیم این قابلیت را فعال کنید. زیرا گوگل چندین بار در سال الگوریتم خود را تغییر می‌دهد و اگر هنوز از نسخه قدیمی پلاگین رنک مث (بدون به‌روزرسانی) استفاده می‌کنید، ممکن است نتوانید از این توصیه‌ها استفاده کنید.

با ویژگی به‌روزرسانی خودکار Rank Math، همیشه از آخرین نسخه و بهترین ویژگی‌ها به‌روز می‌مانید.

ویژگی به‌روزرسانی خودکار Rank Math

علاوه بر این، می توانید لینک‌های مفید زیادی را در اینجا مشاهده کنید. در ادامه روی Setup Advanced Options کلیک کنید تا پیکربندی تنظیمات پیشرفت رنک مث شروع شود.

تب advanced (تنظیمات پیشرفته)

با رفتن به این تب به یک صفحه کاملا جدید خواهید رسید و برگه‌های قدیمی از بین خواهند رفت. اگر حالت آسان را انتخاب کردید، این بخش را اصلا نمی‌بینید. اما جای نگرانی نیست، زیرا همیشه می‌توانید فرآیند راه‌اندازی به حالت پیشرفته تغییر دهید. همچنین می‌توانید تنظیمات حالت پیشرفته را از تنظیمات رنک مث بدون فرآیند راه‌اندازی پیکربندی کنید.

در اینجا همه برگه هایی که در تب پیشرفته مشاهده خواهید کرد وجود دارد.

تنظیمات پیشرفته پیکربندی افزونه RankMath

تب Role Manager

Rank Math از ویژگی‌ Role Manager برخوردار بوده که می‌‍توانید این ویژگی‌ را در این صفحه پیکربندی کنید. Role Manager به شما این امکان را می‌دهد که از نقش‌های وردپرس در سایت خود استفاده کرده تا بتوانید دسترسی کاربران سایت به تنظیمات رنک مث را کنترل کرده و یا در صورت نیاز آن را ویرایش کرد. به صورت پیش فرض عکس زیر را مشاهده خواهید کرد.

تب Role Manager در تنظیمات رنک مث

در صورتی که با یک تیم کار می‌کنید و می خواهید مسئولیت‌های خاصی را به آن‌ها اختصاص دهید، این گزینه را فعال کنید. پس از انجام این کار، خواهید دید که تنظیمات زیادی برای هر نقش باز می‌شود. در ادامه مثالی با نمایش یک ردیف آورده شده است.

مثالی از تب Role Manager در تنظیمات رنک مث

نقش‌هایی موجود در این بخش عبارتند از:

  • مدیر
  • ویرایشگر
  • نویسنده
  • مشارکت کننده
  • مشترک
  • مشتری
  • مدیر مغازه
  • حسابدار فروشگاه
  • کارگر مغازه
  • فروشنده فروشگاه

توجه داشته باشید که متناسب به نقش‌هایی که ایجاد کرده‌اید و افزونه‌هایی که در وب‌سایت خود استفاده می‌کنید، ممکن است نقش‌های بیشتری یا کمتری ببینید.

پیکربندی این بخش از تنظیمات رنک مث ساده است. برای همه نقش‌های وب‌سایت خود، فقط مجوزهایی را انتخاب کنید که می‌خواهید به آنها دسترسی داشته باشند. سپس، تنظیمات خود را ذخیره کنید. توجه داشته باشید که می‌توانید بعداً این مجوزها را تغییر دهید، پس نگران نباشید که بار اول به صورت دقیق مجوزها را انتخاب کرده باشید. هنگامی که این گزینه‌ها را انتخاب کردید، تنظیمات خود را ذخیره کنید تا به صفحه بعدی برای پیکربندی افزونه RankMath بروید.

خطای 404

با کمک این ویژگی افزونه رنک مث می‌توانید با لینک‌های خراب سایت خود خداحافظی کنید. در اینجا، شما می‌توانید این ماژول‌ها را در تنظیمات رنک مث فعال یا غیرفعال کنید. مجدداً، اگر قبلاً از افزونه‌های دیگری برای این ویژگی‌ها استفاده می‌کنید، می توانید آن‌ها را غیرفعال کنید و به جای آن از Rank Math استفاده کنید.

خطای 404 در تنظیمات رنک مث

فراموش نکنید که تنظیمات خود را ذخیره کرده و به مرحله بعدی پیکربندی افزونه RankMath بروید.

تب Schema Markup

مرحله بعدی تنظیمات رنک مث، تب Schema Markup است. این تب در مورد وب سایت شما و پست‌هایی است که می‌توانید به وب‌سایت خود اضافه کنید تا به موتورهای جستجو کمک کرده که صفحه شما را بهتر بشناسند درک کنند.

Rank Math شامل یک مدیر Schema جامع است که به شما این امکان را می‌دهد که ابرداده Schema را به همه پست‌های خود اضافه کنید. در این صفحه، می‌توانید برخی از پیش فرض‌ها را نیز پیکربندی کنید. عکس زیر این تنظیمات را نشان می‌دهد.

تب Schema Markup در تنظیمات رنک مث

همانطور که می‌بینید، Schema به طور پیش فرض فعال است. جدای از آن، شما می‌توانید Schema پیش فرض را برای پست‌ها، صفحات و پست‌های سفارشی پیکربندی کنید. گزینه‌های زیادی در این زمینه وجود درد، شما می‌توانید متناسب با هر نوع Schema جزئیات داخل پست را پیکربندی کنید.

به خاطر داشته باشید که این‌ موارد صرفاً تنظیمات پیش فرضی هستند که هنگام ایجاد هر پست برای آن اعمال می‌شوند. بدیهی است که می‌توانید وارد پست شوید و نوع Schema و تنظیمات مختلف Schema را تغییر دهید. پس از آماده شدن، روی دکمه ذخیره و ادامه کلیک کنید تا تنظیمات رنک مث تمام شود و به داشبورد بازگردید.

اتمام تنظیمات رنک مث و بازگشت به داشبورد

جمع بندی

امیدواریم که بعد از خواندن این مقاله با نحوه تنظیمات رنک مث به خوبی آشنا شده باشید. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم آموزش پیکربندی افزونه RankMath را تا حد امکان ساده بیان کنیم تا در صورت مبتدی بودن نیز بتوان از آن استفاده کرد. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

خدمات طراحی سایت

طراحی سایت مطابق با استانداردهای روز برنامه‌نویسی، به همراه آموزش استفاده و ۶ ماه پشتیبانی رایگان