Cloudflare چیست + آموزش راه اندازی و نصب کلودفلر

Cloudflare چیست + آموزش راه اندازی و نصب کلودفلر

Cloudflare یکی از برترین شرکت های ارائه دهنده CDN در سطح وب است. CDN مخفف Content Delivery Network به معنی شبکه تحویل محتوا است، cloudflare نیز دارای مجموعه ای از سرورها، واقع در نقاط مختلف جغرافیایی است که محتوای استاتیک کش شده را از وب سایت ها بر اساس نزدیکترین موقعیت جغرافیایی به کاربران تحویل می دهد. اطلاعات بیشتر در خصوص CDN.

می توان گفت کلودفلر محبوبترین شرکت و شاید بهترین شرکت CDN حال حاضر بوده که خدمات بسیار مفیدی از جمله SSL رایگان, حفاظت در مقابل حملات DDoS و بهینه سازی و … را در نسخه رایگان خود ارائه می دهد، به دلیل محبوبیت بالای این سرویس در این مقاله قصد داریم شما را به طور کامل با آن آشنا و نحوه نصب و راه اندازی Cloudflare را در وردپرس یا هر سایت یا CMS دیگری نشان دهیم.

Cloudflare چیست؟

Cloudflare محبوب ترین شرکت ارائه دهنده شبکه تولید محتوا (CDN) در سطح وب است، این سرویس به دلیل ارائه خدمات گسترده و مفید و استفاده از صدها سرور مختلف در سرتاسر جهان بسیار شناخته شده است. این سرویس برای ایجاد امنیت بیشتر و افزایش سرعت طراحی شده است.

اگر به دنبال راهی آسان برای افزایش سرعت و افزایش امنیت سایت وردپرس خود هستید، Cloudflare یک راه حل مناسب برای شماست. پلن رایگان این سرویس دارای خدماتی است که اکثر مشتریان می توانند فقط از طرح رایگان استفاده کرده و نیازی به پلن های تجاری آن پیدا نکنند.

سرورهای cloudflare (کلودفلر)

مزایای استفاده از کلودفلر

در اینجا فقط خلاصه ای از ویژگی های Cloudflare را مشاهده می کنید.

  • شبکه تحویل محتوا (CDN): کلودفلر با 155 سرور در 75 کشور، محتوای استاتیک سایت شما را در تمامی سرورهای می کند و با ارائه محتوای ذخیره شده (کش شده) به کاربر از نزدیکترین سرور (از نظر جغرافیایی) سرعت دریافت اطلاعات و بارگذاری سایت را در حد چشمگیری افزایش می دهد.
  • بهینه سازی وب سایت: این سرویس مجموعه ای از بهینه سازی های عملکرد از جمله ( HTTP/2, TLS 1.3, GZIP و فشرده سازی فایل های JS, CSS و HTML ) را انجام می دهد.
  • DNS: این سرویس با 37 درصد سهم بازار از دامنه های مدیریت شده DNS، بزرگترین و سریع ترین شبکه DNS را در جهان اداره می کند. همچنین با میانگین سرعت پرس و جو چند میلی ثانیه، سریعترین عملکرد را در بین هر ارائه دهنده DNS مدیریت شده دارد.
  • مسیریابی هوشمند آرگو (Argo Smart Routing): فناوری مسیریابی Cloudflare با هدایت بازدیدکنندگان از کم‌تراکم‌ترین و مطمئن ترین مسیرها در شبکه خود، تأخیر اینترنت را به طور متوسط ​​35 درصد و خطاهای اتصال را تا 27 درصد کاهش می دهد.
  • Railgun: این سرویس محتوای سایت را تا 99.6% با استفاده از تکنیک‌هایی مشابه آنچه در فشرده‌سازی ویدیوهای با کیفیت بالا استفاده می‌شود، فشرده می‌کند که نتیجه آن افزایش متوسط ​​​​200٪ در عملکرد سایت است.
  • Stream: فناوری استریم این سرویس مواردی چون ذخیره‌سازی ویدیو، رمزگذاری و پخش‌کننده قابل تنظیم را با CDN جهانی این شرکت ادغام می‌کند تا ویدیو را سریع‌تر و قابل اطمینان‌تر ارائه دهد.
  • DNSSEC: اگر DNS را یک دفترچه تلفن اینترنت فرض کنید، DNSSEC یک شناسه غیرقابل جعل وب است. این تضمین می کند که ترافیک سایت شما به طور ایمن به سرورهای صحیح هدایت می شود.
  • فایروال برنامه های وب (WAF): این سرویس با استفاده از 10 OWASP Top و قوانین خاص، آسیب پذیری های رایج را شناسایی و مسدود می کند. OWASP Top 10 یک داکیومنت آنلاین در وب سایت OWASP است که رتبه بندی و راهنمایی های اصلاحی را برای ۱۰ مورد از مهمترین خطرات امنیتی برنامه های وب ارائه می دهد.
  • SSL/TLS: کلودفلر یک SSL را به صورت رایگان برای مشتریان فراهم می کند.

لازم به ذکر است که کلودفلر دارای مشتریان بزرگی چون Nasdaq, Digital Ocean, Zendesk, and Cisco است. البته که کلودفلر در ایران سرور ندارد و ممکن است برای کاربرانی که از ایران به سایت شما متصل می شوند سرعت بارگذاری نسبت به سایر مناطق جغرافیایی مقداری کمتر باشد اما با توجه به ویژگی های بسیار مفید این سرویس، استفاده از Cloudflare مخصوصا برای وب سایت های وردپرسی توصیه می شود.

حال که با این سرویس آشنا شدید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید و در صورت تمایل مراحل زیر را در مورد نحوه راه اندازی و نصب Cloudflare در وردپرس خود دنبال کنید.

آموزش راه اندازی و نصب Cloudflare (کلودفلر)

ابتدا وارد وب سایت کلودفلر شده و در این سایت ثبت نام کنید، فرایند ثبت نام دقیقا مشابه با سایر وب سایت ها است.

ثبت سایت در Cloudflare

پس از ثبت نام در سایت شما با صفحه ای مشابه تصویر زیر مواجه می شوید:

ثبت نام در cloudflare (کلودفلر)

در این بخش می بایست آدرس سایت خود را وارد کنید، توجه داشته باشید که فقط دامین سایت خود را مطابق تصویر بدون www. یا http/https وارد کنید و سپس روی دکمه Add site کلیک کنید. اگر از قبل در سایت کلودفلر اکانت نساخته اید در مرحله بعد شما باید یکی از پلن های موجود را انتخاب کنید و روی دکمه Continue کلیک کنید (پلن رایگان در تصویر زیر مشخص شده است):

انتخاب پلن در cloudflare (کلودفلر)

توجه داشته باشید که پلن رایگان این سرویس تقریبا تمامی نیازهای ضروری یک سایت را فراهم می کنید و شما ممکن است هیچگاه به پلن های تجاری نیاز پیدا نکنید، پس از انتخاب پلن در مرحله بعد شما با عبارت Scanning for existing DNS records مواجه می شوید، این فرایند ممکن است کمی زمان بر باشد تا تکمیل آن منتظر بمانید.

تنظیمات DNS

پس از تکمیل فرایند بررسی DNS های موجود یا Scanning for existing DNS records شما با صفحه ای مشابه با تصویر زیر مواجه می شوید:

تنظیمات DNS در cloudflare (کلودفلر)

در این بخش به طور معمول نیاز به انجام کار خاصی نیست و کلودفلر تمامی DNS های موجود را پیدا می کند اما اگر قصد اضافه کردن یک DNS را داشتید می توانید از طریق Add record این کار را انجام دهید، برای اطمینان از فعال بودن دامنه های شما، مطمئن شوید که ابر به رنگ نارنجی روشن شده است. اگر سوابق اضافی مانند ایمیل (سوابق MX) دارید، باید خاموش باشند. بعد از اینکه همه چیز را تأیید کردید روی Continue کلیک کنید. شما همیشه می توانید این رکوردها را بعداً تغییر دهید.

تغییر Name Servers

در مرحله بعد باید Nameservers دامین را تغییر دهید، در این بخش باید نیم سرور های دریافتی از Cloudflare را جایگزین نیم سرورهای فعلی دامین خود کنید، برای اعمال تغییر در نیم سرور ها به پنل کاربری خود در هاستینگی که دامین خود را تهیه کرده اید مراجعه کنید.

تنظیمات Nameservers در cloudflare (کلودفلر)

پس از تغییر نیم سرور های دامنه روی دکمه Done, check nameservers کلیک کنید. توجه داشته باشید که فرایند بروزرسانی نیم سرورها ممکن است تا 24 ساعت طول بکشد ( به طور معمول تا 15 دقیقه ).

انجام سریع تنظیمات امنیتی و بهینه سازی در Cloudflare

در مرحله بعد شما میتوانید بخشی از تنظیمات مهم کلودفلر را در صفحه Quick Start Guide انجام دهید، در صورتی که می خواهید بعدا این کار را انجام دهید روی Finish later کلیک کنید:

آموزش خصوصی طراحی سایت و وردپرس به صورت آنلاین

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از طریق واتساپ با شماره ۰۹۹۹۹۹-۱۵۸-۱۱ در تماس باشید.

پروژه محور - ارتباط مستقیم با مدرس

بهبود امنیت (Improve security)

بهبود امنیت کلودفلر Automatic HTTPS Rewrites

روی improve security کلیک کنید، در کار باز شده اولین گزینه Automatic HTTPS Rewrites است که به صورت پیشفرض فعال است، فعال بودن این گزینه به معنی بازنویسی خودکار HTTPS با تغییر «http» به «https» برای تمامی پیوندهای موجود در وب سایت شما که می توانند با HTTPS ارائه شوند است، این گزینه به رفع محتوای ترکیبی کمک می کند. پس از فعال یا غیر فعال کردن روی Save کلیک کنید.

Always use HTTPS دیگر گزینه ی پر استفاده ای است که Cloudflare برای شما در نظر گرفته است، با فعال کردن این گزینه تمامی درخواست های سایت شما از http به https انتقال داده می شوند و وب سایت شما فقط با پروتکل https بارگذاری می شود.

بهینه سازی (Optimize performance)

Auto Minify کلودفلر

Auto Minify: این بخش در سمت راست دارای سه گزینه است که می توانید تمامی فایل های های JS, CSS و HTML را از طریق آن فشرده کنید، توصیه می کنیم که فقط تیک CSS و HTML را فعال کنید، فعال کردن تیک JavaScript ممکن است باعث بروز مشکل در سایت شما شود.

Brotli: با فعال کردن این گزینه از طریق فشرده سازی Brotli زمان بارگذاری صفحه برای کاربران شما با ترافیک HTTPS بهبود پیدا می کند.

پس از کلیک بر روی Save خلاصه تنظیمات اعمال شده در بخش Summary به شما نمایش داده می شود، حال در صورت تایید روی Finish کلیک کنید.

داشبورد کلودفلر

در مرحله بعد شما به صفحه داشبود منتقل می شوید، مراحل ثبت سایت به اتمام رسیده و جهت بررسی تغییرات می توانید در بخش پایین صفحه روی Check nameservers کلیک کنید.

بررسی نیم سرور در کلودفلر

پس از دقایقی می توانید مجددا وارد پنل کاربری خود در Cloudflare شده، در صورتی که تمامی مراحل به درستی انجام شده باشند با ورود به پنل کاربری پیغام Great news! Cloudflare is now protecting your site را مشاهده خواهید کرد. توجه داشته باشید که اعمال تغییرات ممکن است زمان بر باشد اما به طور معمول تا 15 دقیقه پس از ثبت تغییرات اعمال خواهد شد.

نصب افزونه Cloudflare در وردپرس

در اینکه وردپرس محبوبترین سیستم مدیریت محتوا است شکی نیست، به همین منظور یک افزونه جانبی برای کاربرانی که از وردپرس استفاده می کنند وجود دارد شما می توانید با استفاده از این افزونه، مدیریت بیشتری روی تنظیمات کلود داشته باشید. این افزونه توسط شرکت کلودفلر ساخته شده و وظیفه آن اتصال سایت وردپرسی شما به سرویس کلودفلر است با نصب افزونه تنظیمات جانبی مهمی برای مدیریت بهتر در اختیار شما قرار می گیرد.

برای نصب افزونه از وارد منوی پیشخوان وردپرس و بخش افزونه ها شده، سپس روی افزودن افزونه کلیک کنید و در کادر جستجو کلمه کلودفلر یا Cloudflare را وارد کنید، این افزونه دارای بیش از 200.000 نصب فعال است.

نصب افزونه Cloudflare در وردپرس

پس از اتمام فرایند نصب روی فعال کردن کلیک کنید تا افزونه فعال شود. در بخش بعدی شما باید از طریق API افزونه را به سرویس کلود متصل کنید، به همین منظور به بخش تنظیمات افزونه مراجعه کنید و روی Sign in here کلیک کنید.

نصب افزونه Cloudflare در وردپرس

سپس در پاپ آپ باز شده ایمیل ثبت نامی در کلودفلر را به همراه Global API Key یا API Token را وارد کنید، برای بدست آوردن API مجددا وارد پنل کاربری سرویس Cloudflare شده و در بخش پایین صفحه روی Get your API token کلیک کنید. سپس در صفحه API Tokens در بخش پایین صفحه (API Keys) روی دکمه View در ردیف Global API Key کلیک کنید.

دریافت API

متن دریافتی را کپی کنید و مطابق تصویر زیر در کادر مربوطه کپی کنید و سپس روی دکمه Save API Credentials کلیک کنید:

دریافت API

مراحل نصب و اتصال افزونه به پایان رسید و شما می توانید از قابلیت های بیشمار این سرویس بهره‌مند شوید.

جمع بندی

بدون شک کلودفلر یکی از قدرتمندترین شرکت های ارائه دهنده CDN در دنیا بوده که خدمات بسیاری را در قالب پلن رایگان خود ارائه می کند، استفاده از این سرویس برای انواع وب سایت ها توصیه می شود چرا که این سرویس هم موجب افزایش امنیت و هم افزایش سرعت سایت شما خواهد شد.

مطالب پیشنهادی

در صورتی که هرگونه سوالی در خصوص این سرویس داشتید می توانید با استفاده از بخش نظارت همین مقاله سوالات خود را مطرح کنید، اگر از این مقاله رضایت داشتید آن را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید.

خدمات طراحی سایت

طراحی سایت مطابق با استانداردهای روز برنامه‌نویسی، به همراه آموزش استفاده و ۶ ماه پشتیبانی رایگان

2 Comments

سلام ممنون بابت اموزش های بینظیرتون میخواستم بپرسم ایا نصب وردپرس برای اجرای سورس برنامه های گیت هاب ضروریه ؟
لطف میکنید اموزشی در مورد نصب برنامه های گیت هاب هم بزارین چطور کلودفلر رو وصلش کنیم به برنامه های گیت هاب

  • درود بر شما
    خواهش می‌کنم، اگر منظورتون افزونه‌ها و قالب‌های وردپرسی که در گیت‌هاب وجود داره هست بله ضروریه
    در این خصوص هم حتما یک آموزش قرار داده میشه