آموزش جامع بهینه سازی سایت

آموزش جامع بهینه سازی سایت

اگر قصد دارید یک وبمستر موفق در دنیای تجارت الکترونیک باشید، بهینه سازی سایت اولین قدم در این راه است. اما منظور از بهینه سازی سایت چیست و چرا سایت شما باید بهینه باشد؟ ما در این مقاله به تمامی سوالات شما پاسخ می دهیم کافیست تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

در این روزها و با پیشرفت تکنولوژی مخاطبان برای رفع نیازهای خود قبل از هر کاری به اینترنت مراجعه می کنند، پس اگر شما صاحب یک کسب کار هستید و در دنیای تجارت الکترونیک سهمی نداشته باشید به جرات می توان گفت که از غافله عقب می مانید و به زودی با کاهش درآمد و حتی ورشکستگی مواجه خواهید شد.

برای ورود به دنیای تجارت الکترونیک اولین قدم ساخت یک سایت برای کسب کار شما است، اما قدم گذاشتن در این راه نیز سختی های خود را داشته، شما اگر تخصص کافی در این زمینه را نداشته باشید مجبور به پرداخت هزینه های زیادی خواهید شد، و اگر به غیر از تخصص لازمه از آشنایی کافی نیز برخودار نباشد این هزینه ها چندین برابر خواهد بود.

البته جای نگرانی نیست ما در همگام وب از ابتدای راه در کنار شما خواهیم بود و تمامی موارد را به شما نشان خواهیم داد، در ابتدا شما برای ورود به این عرصه باید یک سایت داشته باشید. اگر تخصص یا وقت کافی برای ساخت یک سایت را ندارید می توانید از خدمات همگام وب در این زمینه بهره‌مند شوید، اما در صورتی که نمی خواید هزینه کنید می توانید از مقاله های رایگان ما استفاده کنید.

حال برفرض که شما سایت خود را ساخته اید و یا سایت شما توسط یک متخصص برای شما ایجاد شده است، قدم بعدی بهینه سازی سایت خواهد بود، همانطور که در ابتدای مقاله نیز به این مورد اشاره شد، اولین قدم برای موفق شدن در این راه، بهینه سازی سایت شما است. با ما همراه باشید تا به شما نشان دهیم چگونه به کسب و کار خود رونق بخشید.

منظور از بهینه سازی سایت چیست؟

آموزش جامع بهینه سازی سایت

بهینه سازی در حالت کلی به دو بخش تقسیم می شود. بهینه سازی سایت برای کاربران شما و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو گر مانند گوگل که به اصطلاح به آن سئو (SEO) هم گفته می شود. هر دو بخش شامل اقدامات متفاوت و بعضا مشابهی هستند، اما هر دو برای موفقیت شما در این عرصه الزامی هستند.

در خصوص بهینه سازی سایت برای کاربران شما باید محتوای خود از لحاظ ظاهری، سرعت و امنیت وب سایت خود را به حد مطلوبی برسانید، یعنی برای اینکه یک کاربر از وب سایت شما راضی باشد، سایت شما علاوه بر ارائه یک مطلب کاربردی باید دارای ظاهر، امنیت و سرعت بارگذاری بالایی نیز باشد.

اما منظور بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر چیست؟ در حقیقت تمامی مواردی که در سطر بالا به آن اشاره شد بخشی مهمی از سئو بوده، روند کار بسیار ساده است مطالب و سایت شما باید دارای یکسری فاکتورها باشد. شما یک مطلب کاربردی را انتشار میدهید در صورتی که کاربران از مطالب و سایت شما راضی باشند سایت شما یک سایت بهینه است.

ولی سوال بعد اینجاست که کاربران چگونه سایت شما را پیدا کنند؟ اینجاست که باید محتوای شما برای موتورهای جستجو گر نیز بهینه باشند، در واقع موتورهای جستجوگر ( مثال گوگل ) باید تشخیص دهند که مطلب یا سایت شما یک مطلب کاربردی برای مخاطبان است و به هر عاملی که به تشخیص مفید بودن مطالب شما برای گوگل کمک کند یک عامل برای بهینه سازی سایت (سئو) می گویند.

به دلیل جلوگیری از طولانی شدن این مقاله ما این مبحث را به دو بخش تقسیم می کنیم، برای درک بهتر سئو و راه‌های بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو گر شما می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید تا به طور کامل با روش های بهینه سازی سئو آشنا شوید.

بهینه سازی سایت برای کاربران

بهینه سازی سایت و کسب رضایت کاربران

همانطور که بالاتر نیز اشاره شد، بهینه سازی سایت برای کاربران شامل اقداماتی خواهد بود که کاربر پس از بازدید از سایت یا مطالب شما از سایت شما رضایت داشته باشد! البته به همین سادگی نیست و شما باید اقدامات زیادی را در این خصوص انجام دهید که شاید مهمترین آنها مبحث سرعت و افزایش سرعت سایت شماست.

بله سایت شما باید دارای یک مطلب مفید و کاربردی باشد تا کاربر مجاب به بازدید از سایت شما شود، اما فقط انتشار یک مطلب مفید کافی نیست! سایت شما باید از لحاظ ظاهری نیز برای کاربر جذاب باشد. حال شما یک مطلب مفید با ظاهری زیبا دارید، اما اگر کاربران در سایت شما احساس امنیت نکنند از سایت و مطالب شما استفاده نخواهند کرد.

برای مثال چرا تمامی کاربران اطلاعات شخصی خود را سایت هایی مانند فیسبوک وارد می کنند؟! یا در اینستاگرام ؟ یا اینکه چرا شما از سرویس جیمیل گوگل و یا ایمیل یاهو استفاده می کنید؟ پاسخ تمامی سوالات امنیت بالا بوده، بله شما در قبال اطلاعات خود حساس هستید.

حال سایت شما یک سایت امن با ظاهری زیبا و مطالبی مفید است، در قدم بعدی دسترسی به سایت شما نیز باید آسان باشد! دسترسی به سایت نیز خود شامل عواملی از جمله سرعت بارگذاری سایت شما است. در نهایت اگر سایت شما از سرعت مناسبی برخوردار نباشد کاربران هرگز از سایت شما بازدید نخواهند کرد به همین دلیل شما باید از تمامی تکنیک های بهینه سازی سایت استفاده کنید.

انتشار مطالب مفید

انتشار مطالب مفید - بهینه سازی سایت

یک کاربر در اینترنت به دنبال رفع نیاز خود است، این نیاز می تواند خرید اینترنتی، یک مقاله علمی، یک مقاله خبری یا ورزشی یا حتی یک ویدیو ورژشی باشد! پس شما به عنوان یک وبمستر باید در هر عرصه ای که فعالیت می کنید بهترین محتوا را در اختیار کاربران قرار دهید در واقع این اصلی ترین وظیفه شما است.

با توجه به رقابت سنگینی که در بین سایت ها و دنیای تجارت الکترونیک وجود دارد، شما همیشه باید بهترین مطلب و یا بهترین پیشنهاد را به کاربران ارائه دهید تا کاربران ملزم به استفاده از سایت و مطالب شما باشند. برای مثل یک فروشگاه اینترنتی.

در فروشگاه های اینترنتی دیگر قیمت یک محصول یا وسیله 1 میلیون تومان است، حال اگر شما نیز از فروشندگان همان محصول باشید و آن محصول را با قیمت کمتری در اختیار عموم قرار دهید چه اتفاقی می افتد؟ فرض کنید محصول شما با همان کیفیت و خدمات اما برای مثال با قیمت 900 هزار تومان به فروش می رسد!

مسلما این به معنی هجوم کاربران به سمت شما خواهد بود، شما سود کمتری در ابتدا خواهد داشت اما فروش شما از این محصول بسیار بیشتر شده و در دراز مدت این مسئله منجر به افزایش سود کلی شما خواهد شد و همچنین رضایت و خشنودی کاربران در استفاده از سایت شما.

این روند در تمامی مباحث، چه رایگان و چه غیر رایگان مشابه بوده و وظیفه شما ارائه بهترین مطلب به مخاطبین خود است، اگر این کار را به درستی انجام دهید مطمئنا شما در این راه موفق خواهید شد پس انتشار مطالب مفید نیز نقش مهمی در بهینه سازی سایت شما دارد.

امنیت سایت

امنیت سایت - بهینه سازی سایت

در مثال قبل شما محصول خود را با قیمتی کمتر به فروش رساندید و این امر منجر به افزایش خرید و افزایش بازدید سایت شما شد، حال اگر اطلاعات خرید یک کاربر از طریق سایت شما به سرقت برود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ فرقی نمی کند که این اطلاعات توسط شما یا شخصی غیر از شما به سرقت رفته باشد در هر دو حالت کسب و کار شما نابود خواهد شد.

کاربران دیگر اعتمادی به سایت شما نخواهند داشت و از سایت شما خرید نخواهند کرد، بر فرض که شما یک سایت فروشگاهی ندارید و سایت شما یک سایت شبکه اجتماعی مانند فیسبوک و یا اینستگرام است. آیا شما اطلاعات خود را در سایتی که به آن اعتماد نداشته باشید قرار می دهید؟ مطمئنا خیر. پس شما ملزم به جلب اعتماد کاربران خود و رعایت نکات امنیتی در وبسایت خود خواهید بود.

شما به دنبال کسب درآمد و موفقیت از راه درست هستید اما ممکن است اطلاعات کاربران توسط اشخاص دیگری مثال یک هکر و یا رقبای شما از طریق سایت شما به سرقت برود، که در این حالت شما مقصر اصلی خواهید بود زیرا نکات امنیتی را رعایت نکرده اید. پس امنیت نیز یکی از فاکتور های مهم بهینه سازی سایت بوده و شما لازم است با روش های بالا بردند امنیت سایت نیز آشنا شوید که مقاله ای جامع در خصوص امنیت سایت نیز برای شما آماده شده است.

ظاهر سایت

بهینه سازی ظاهر سایت

پس از اعمال نکات امنیتی و انتشار مطالب مفید یکی دیگر از موارد مهم در بهینه سازی سایت ظاهر زیبا است. البته که ظاهر نسبی و سلیقه ای بوده اما مطالب و سایت شما باید از ظاهر مطلوبی برخودار باشند. منظور از ظاهر زیبای سایت پیچیدگی سایت نیست یک سایت ممکن است بسیار ساده اما جذاب باشد.

استفاده از عکس ها و رنگ های متنوع و متناسب با مطالب سایت از جمله نکات کلیدی برای عملکرد ظاهری بهتر محتوا است، یک کاربر نباید از خواندن مقاله شما خسته شود، از طرفی شما با استفاده از تگ های هدینگ یا عنوان و قالب بندی مرتب و صحیح می توانید دسترسی کاربر به مطالب خود را سریعتر کنید.

پس فراموش نکنید که نیاز به اعمال پیچدگی های خاص نیست، شما نیاز دارید تا مطالب و بخش های سایت خود را از طریق قابلیت های ظاهری به کاربر معرفی کرده و برای جذاب بودن بخش های مختلف می توانید از ترکیب رنگ ها و تصاویر متناسب با موضوع استفاده کنید.

سرعت سایت

بهینه سازی و افزایش سرعت وردپرس

در واقع سرعت سایت یکی از مهمترین نکات و یا شاید مهمترین نکته در بهینه سازی سایت باشد. وب سایت شما هرچقدر هم از لحاظ ظاهر، امنیت و مطالب قدرتمند باشد اگر از سرعت مطلوب برخوردار نباشد بدون شک با نارضایتی کاربران مواجه خواهید شد. به این موضوع دقت کنید که برای موفقیت در این راه هدف اول شما باید جلب رضایت مخاطبان باشد.

مطالعات نشان داده که از سال 2000 تا 2016 متوسط زمان توجه انسان از 12 ثانیه به 7 ثانیه کاهش یافته است. این برای شما به عنوان یک مالک وب سایت به چه معناست؟ شما زمان بسیار کمی برای نشان دادن محتوای خود به کاربران و ترغیب آنها برای ماندن در وب سایت خود دارید.

آموزش خصوصی طراحی سایت و وردپرس به صورت آنلاین

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از طریق واتساپ با شماره ۰۹۹۹۹۹-۱۵۸-۱۱ در تماس باشید.

پروژه محور - ارتباط مستقیم با مدرس

اگر وب سایت شما کند باشد، به این معنی است که کاربران قبل از بارگیری وب سایت شما به احتمال زیاد از سایت خارج می شوند. طی مطالعاتی که شامل آمازون، گوگل و سایر سایت های بزرگتر بود، تأخیر 1 ثانیه ای در زمان بارگذاری صفحه می تواند منجر به از دست رفتن 11٪ بازدید کمتر از صفحه و 16٪ کاهش رضایت در کاربران سایت شما شود. به همین دلیل بهینه سازی سایت به یکی از مباحث داغ در بین وبمستران تبدیل شده.

اما راه‌های رسیدن به سرعت مطلوب چیست؟ شما باید چه اقداماتی را برای بهینه سازی سایت و افزایش سرعت سایت خود انجام دهید؟ ما مهمترین موارد را به شما نشان می دهیم. در ابتدا راه را برای شما هموارتر کنیم، اگر از سیستم محبوب وردپرس استفاده می کنید ما یک آموزش اختصاصی در خصوص بهینه سازی سایت وردپرسی و افزایش سرعت وردپرس برای شما آماده کرده ایم که در استفاده از وردپرس پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه نمایید.

روش های افزایش سرعت سایت

و اما در ادامه مقاله، ما قصد داریم بهترین روش های افزایش سرعت سایت جهیت بهبود و بهینه سازی سایت را به شما نشان دهیم، توجه داشته باشید روش های بهینه سازی سایت باید همواره با همدیگر به کار گرفته شوند تا شما به نتیجه دلخواه و مطلوب برسید.

1. استفاده از هاست و سرور مناسب

فضای ذخیره سازی (Storage)

بهتر است در همان ابتدای راه کار خود را با قدرت آغاز کنید، انتخاب یک هاست مناسب تاثیر بسیار زیادی در سرعت و امنیت سایت شما خواهد داشت، پس اگر به دنبال بهینه سازی سایت خود هستید سعی کنید از یک هاست مناسب استفاده کنید.

اما مشکل اینجاست شاید شما در انتخاب هاست با مشکل مواجه باشید، شاید اطلاعات کافی در خصوص انتخاب هاست را نداشته باشید و یا حتی اصلی با هاست آشنایی نداشته باشید! نگران نباشید تمامی موارد در همگام وب برای شما گردآوری شده است ما به شما نشان می دهیم که هاست چیست، مهم ترین ویژگی های یک هاست چیست و بهترین هاستینگ های ایران کدامند پس با ما همراه باشید.

2. فشرده سازی تصاویر

فشرده سازی تصاویر و بهینه سازی سایت

استفاده از هاست مناسب همه راه نیست و شما باید نکات فنی را نیز رعایت کنید. سایت شما به دلیل محتوا یا ظاهر ممکن است دارای تصاویر زیادی باشد که البته تصاویر خود از فاکتورهای مهم بهینه سازی سایت هستند، اما اگر بارگیری این تصاویر اگر دارای حجم زیادی باشند موجب افزایش حجم صفحه، کند شدن سرعت بارگیری و فشار به سرور خواهد شد.

راه حل درست چیست؟ آیا از تصاویر استفاده نکنیم یا کمتر استفاده کنیم؟ خیر، به هیچ وجه! تصاویر نقش بسیار زیادی در جذب کاربران و زیبایی سایت شما دارند درواقع تحقیقات نشان داده است محتوایی که دارای تصاویر جذاب هستند 80٪ بیشتر مطالعه می شوند. شما فقط باید تصاویر خود را بهینه سازی کنید.

برای بهینه سازی سایت و تصاویر خود شما می توانید از نرم افزار های بهینه سازی مانند Photoshop و یا ابزار های آنلاین استفاده کنید! همچنین استفاده از فرمت صحیح نیز بسیار مهم است برای مثال ما در همگام وب فقط از تصاویر PNG و JPEG استفاده می کنیم، در همین جهت برای درک بیبشتر تفاوت حجم یک عکس بعد از بهینه سازی تصویر زیر را مشاهده کنید. در این تصویر، یک عکس توسط ابزار های مختلف فشرده شده است.

فشرده سازی عکس

همانطور که مشاهده می کنید حجم تصویر از 145 کیلوبایت به 33 کیلوبایت کاهش پیدا کرده است، تصور کنید شما در یک صفحه از 10 تصویر استفاده می کنید، فشرده سازی تصاویر بیشتر از 1 مگابایت حجم تصاویر شما را کاهش خواهد داد که همین امر منجر به افزایش سرعت سایت شما خواهد شد.

فشرده سازی تصاویر یکی از کاربردی ترین عوامل بهینه سازی است و ابزار های آنلاین محبوبیت بالایی در این خصوص دارند. یکی از ابزار های آنلاین مورد تایید همگام وب برای بهینه سازی تصاویر وب سایت tinypng.com است که از طریق لینک زیر می توانید به این سایت درسترسی داشته باشید.

3. فشرده سازی فایل ها و اسکریپت ها

دقیقا به مانند تصاویر فایل ها و اسکریپت های Front-End ما نقش ویژه ای در بهینه سازی سایت و افزایش سرعت سایت ما دارند، شما به وسیله فایل های CSS و جاوااسکریپت سایت خود را با ظاهری زیبا نمایش می دهید اما حجم موجود در این فایل ها برخی اوقات منجر به کاهش سرعت بارگیری سایت شما خواهد شد.

برای فشرده سازی فایل های CSS, Javascript و حتی فایل های HTML می توانید از ابزار های آنلاین استفاده کنید، یکی از سایت های کاربردی در این زمینه سایت Minify Code است که می توانید از طریق آن به راحتی فایل های سایت خود را فشرده کنید.

4. کاهش درخواست ها

اگر فکر می کنید بهینه سازی سایت فقط به معنی فشرده سازی تصاویر و فایل های سایت است کاملا در اشتباهید، اگر برای بهینه سازی سایت خود مصمم هستیدباید به فکر کاهش درخواست های سایت نیز باشید! بله، ارسال درخواست های زیاد به سرور موجب افزایش مصرف منابع سرور و در صورت بازدید بالا حتی ممکن است باعث خرابی سرور نیز باشد.

شما نیازی به 20 فایل CSS ندارید! می توانید همگی فایل های CSS را در یک فایل فشرده کنید. برای فایل های Javascript هم در صورتی که تداخلی وجود نداشته باشد این کار بسیار مفید خواهد بود، در کنار این موارد برای تصویر کوچک خود سعی کنید از تکنیک های CSS Sprite استفاده کنید.

در نهایت با استفاده از موارد ذکر شده تعداد درخواست های سایت شما ممکن از از 50 درخواست به 20 درخواست یا کمتر کاهش پیدا کند که بدون شک نقش مهمی در بهینه سازی سایت و افزایش سرعت سایت شما خواهد داشت.

5. تنظیم کش سایت

تمامی موارد ذکر شده را انجام دادید؟ بسیار هم عالی، با انجام روش های ذکر شده سایت شما سریعتر خواهد شد. محتوای شما کاملا بهینه هستند اما باز هم باید توسط کاربران دانلود شوند، هرچند بهینه اما این دانلود بسته به سرعت کاربر می تواند متغیر باشد و زمان بارگیری سایت شما برای کاربر را کاهش دهد.

خوشبختانه برای این مورد هم یک راه اصولی وجود دارد، شما با استفاده از کش می توانید اطلاعات ثابت مانند فایل های CSS, Javascript و تصاویر را در حافظه پنهان مرورگر کاربر ذخیره کنید. در این حالت فایل های سایت شما در مرورگر کاربر در اولین بازدید از سایت شما ذخیره می شوند و برای بازدید های بعدی دیگر نیازی به دانلود نخواهد بود.

استفاده از کش تاثیر بسیار زیادی در بهینه سازی سایت و افزایش سرعت صفحات دارد در حقیقت شما با فعال کردن کش سایت، سرعت سایت خود را برای کاربران تا 50٪ افزایش می دهید که این معنی واقعی افزایش سرعت است. در ادامه ما یک آموزش برای فعال کردن کش سایت از طریق فایل htaccess برای شما آماده کرده ایم که در صورت نیاز می توانید از این آموزش استفاده کنید.

6. استفاده از CDN

کاربران در مکان های جغرافیایی مختلف ممکن است سرعت بارگذاری متفاوتی برای سایت شما تجربه کنند. به این دلیل که محل سرورهای میزبان وب شما و فاصله سرور تا کاربر، می تواند در سرعت سایت نهایی تأثیر بگذارد. به عنوان مثال سرور های شرکت میزبان وب شما واقع در ایران است در این حالت بازدیدکننده ای که در ایران به سایت شما مراجعه می کند بارگذاری سریعتر از بازدید کننده‌ای در یک کشور دیگر را تجربه می کند.

خوشبختانه این مورد نیز راه حل خود را دارد، شما برای حل این مشکل می توانید از CDN استفاده کنید. استفاده از شبکه تحویل محتوا (CDN) می تواند تا حد زیادی به افزایش سرعت و بهینه سازی سایت کمک کنید، ما در مقاله ای دیگر شما رو به طور کامل با CDN آشنا می کنیم و همچنین بهترین CDN های رایگان را نیز به شما معرفی می کنیم.

7. جلوگیری از سرقت منابع یا Hot Linking

اگر سایت شما دارای مطالب پویا و مفید باشد، احتمالا با مشکل Hotlink مواجه خواهید شد. وقتی که شما مطالب اختصاصی منتشر می کنید وبسایت های دیگر را مجاب می کنید تا مطالب شما را در سایت خود منتشر کرده و احتمالا به سایت شما لینک دهند. تا به اینجا همه چیز خوب پیش رفته و این موضوع حتی باعث افزایش رتبه سئو شما نیز خواهد شد.

اما بسیاری از این سایت ها تمامی محتویات مقاله شما را در سایت خود کپی می کنند که به معنی استفاده از تصاویر شما با استفاده از آدرس سایت شما در یک سایت دیگر است. این موضوع منجر به افزایش مصرف منابع سایت شما، بدون اینکه بازدید کننده ای داشته باشید خواهد شد زیرا تصاویر از سایت شما بارگیری می شوند که به این فرایند Hotlink گفته می شود.

کاهش مصرف منابع نقش کلیدی را در بهینه سازی سایت شما ایفا می کند، خوشبختانه با استفاده از htaccess می توانید بروز این امر جلوگیری کنید، جلوگیری از hotlink یکی از فاکتورهای مهم در بهینه سازی سایت است. در اینجا نحوه جلوگیری از hotlink در سایت شما را نشان داده ایم:

RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^$
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http://(www\.)domain.com/.*$ [NC]
RewriteRule \.

حتما قبل از اعمال این تغییرات از فایل htaccess خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید تا در صورت مشکلات احتمالی نسخه قبل را داشته باشید.

سخن پایانی

اعمال تکنیک های بهینه سازی سایت موجب پیشرفت رتبه سئو سایت شما و رضایت هرچه بیشتر کاربران خواهد شد، در نظر داشته باشید که نیاز است تا تمامی موارد ذکر شده برای بهینه سازی سایت را به درستی بر روی سایت خود اعمال کنید تا به نتیجه ای مطلوب برسید.

اگر فکر می کنید انجام این مراحل برای شما سخت بوده با ما از طریق فرم تماس با ما ارتباط برقرار کنید تا با کمترین هزینه سایت شما به بهترین شکل بهینه سازی کنیم. در نهایت امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده و موجب پیشرفت سایت شما شود.

توجه داشته باشید که مقاله بهینه سازی سایت به صورت کاملا اختصاصی گردآوری و منتشر شده و در صورتی که قصد انتشار این مقاله یا بخشی از مقاله را در سایت یا وبلاگ خود دارید لینک ما را به عنوان منبع در مقاله خود درج کنید.

خدمات طراحی سایت

طراحی سایت مطابق با استانداردهای روز برنامه‌نویسی، به همراه آموزش استفاده و ۶ ماه پشتیبانی رایگان